Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-1.4012.631.2019.1.AW
z 4 listopada 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy − przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2019 r. (data wpływu 30 września 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu pn. „…” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30 września 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.


Gmina A. (dalej „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej „VAT”).

Działalność Miasta, zarówno podlegająca opodatkowaniu VAT, zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej „ustawa o VAT”), jak również działalność niepodlegająca ustawie o VAT, realizowana jest na podstawie ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (Dz. U. z 2016 r., poz. 446) jako zadania własne, polegająca na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej czyli mieszkańców gminy. Prowadzona jest między innymi przez jednostki budżetowe, zakłady budżetowe, spółki. Jedną z jednostek budżetowych Miasta jest Urząd Miasta, tj. Urząd Miejski w A. (dalej „Urząd”).

Zgodnie z art. 33 ust. 1 u.s.g., burmistrz wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta). Urząd składa się z komórek organizacyjnych wykonujących zadania przypisane im w regulaminie organizacyjnym urzędu, wprowadzonym zarządzeniem burmistrza miasta. Regulamin określa organizację i zasady funkcjonowania Urzędu, zgodnie z art. 33 ust. 2 u.s.g., miasto realizuje zadania własne, do których należy między innymi rozwój infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej.

Niniejszy wniosek dotyczy możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Tworzenie przestrzeni do wspólnych spotkań, jakim jest dokończenie budowy … w C., wpisuje się w cel ogólny lokalnej strategii rozwoju obszaru B., jakimi są wielofunkcyjne obszary wiejskie. Brak miejsca do wspólnych spotkań przyczynia się do niskiej aktywności społecznej mieszkańców miejscowości C. Mieszkańcy miejscowości liczącej ok. 216 osób nie posiadają miejsca, w którym mogliby się spotkać, zintegrować czy też spędzić wspólnie czas. Gmina ma w planie stworzenie miejsca do samorealizacji oraz integracji społeczności C. Operacja jest zatem bezpośrednio powiązana z celem szczegółowym: poprawa jakości życia mieszkańców w zakresie zagospodarowania wolnego czasu - tworzenie przestrzeni do wspólnych spotkań.

Z uwagi na fakt, że miejscowość C. bierze czynnie udział w spotkaniach organizowanych przez inne miejscowości z Gminy oraz powiatu D., po zrealizowaniu przedsięwzięcia na spotkania kulturalne, sportowe czy towarzyskie, będą zapraszani mieszkańcy z innych miejscowości Gminy, głównie z E., F., G. oraz z zaprzyjaźnionych gmin z powiatu D., wchodzących w skład B. Ponadto wybudowanie … w C. i integracja mieszkańców tej miejscowości przyczyni się do nawiązania współpracy mieszkańców z innymi gminami z powiatu D.

Obecnie budowa jest w stanie surowego otwartego budynku oraz ma podłączenie do zbiornika bezodpływowego na ścieki.

Poprzez realizację projektu zamierza się dokończyć budowę … w C. W związku z tym planowane są prace budowlane, między innymi wstawienie okien, drzwi, ocieplenie budynku, wylanie stropów, tynki wewnętrzne, tynki zewnętrzne. W projekcie jest również zaplanowane zagospodarowanie placu wokół budynku.

Celem przedsięwzięcia jest podniesienie atrakcyjności oferty turystycznej B. poprzez stworzenie miejsca spotkań dla mieszkańców i turystów obszaru B. Z efektu tegoż projektu skorzystają głównie mieszkańcy okolicznych miejscowości.

Mienie, towary, urządzenia lub usługi powstałe w wyniku realizacji projektu nie są w jakikolwiek sposób związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w odniesieniu do zadania polegającego na zakupie wymienionych w punkcie 74 towarów i usług, Wnioskodawca będzie miał prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją zadania inwestycyjnego opisanego w przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym wniosku?


Zdaniem Wnioskodawcy, będąc podatnikiem podatku od towarów i usług, w ramach realizowanego projektu, o którym mowa w punkcie 74, nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego. Towary i usługi nabyte w trakcie realizacji przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nadmienić również należy, że po zakończeniu projektu obiekt zostanie oddany w administrowanie dla Miejskiego Ośrodka Kultury, Sportu i Rekreacji w A.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi jedynie wtedy, gdy spełnione zostaną określone warunki. Przepis ten wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że Gminie nie przysługuje i nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w ramach realizacji przedmiotowego projektu skoro, jak wskazano we wniosku, nie zostaną spełnione warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy tj. zakupy nabywane w ramach przedmiotowego projektu nie mają i nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj