Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4.4012.774.2018.2.AK
z 15 stycznia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2018 r. (data wpływu 20 listopada 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 stycznia 2019 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy e-PUAP 10 stycznia 2019 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 8 stycznia 2019 r. znak 0114-KDIP4.4012.774.2018.1.AK (skutecznie doręczone dnia 8 stycznia 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 listopada 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „…”. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 9 stycznia 2019 r., złożonym w dniu 10 stycznia 2019 r. (data wpływu 10 stycznia 2019 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 8 stycznia 2019 r.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:


Gmina S. (dalej: „Gmina” lub „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”) i jako jednostka samorządu terytorialnego jest odpowiedzialna za realizację unijnych projektów grantowych polegających na prowadzeniu działań szkoleniowych na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych osób fizycznych, które będą korzystały z działań realizowanych w ramach Projektu.

Gmina otrzymała dofinansowania na realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020 Osi Priorytetowej nr III: Cyfrowe Kompetencje społeczeństwa w ramach działania 3.1: „Działania szkoleniowe na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych”. Umowa dotyczy realizacji projektu grantowego pn. „…”.


W związku z realizacją ww. operacji (dalej: „Projekt”) Gmina ponosi szereg różnych wydatków między innymi na zakup sprzętu komputerowego, catering, materiały, wynajem sali itp.


Po zakończeniu realizacji projektu sprzęt komputerowy zostanie przekazany nieodpłatnie jednostkom organizacyjnym Gminy (szkołom podstawowym na terenie Gminy S.), które będą ponosić wszelkie koszty utrzymania. Powstały w wyniku realizacji projektu majątek będzie ogólnodostępny i będzie służył do realizacji nieodpłatnych zajęć z uczniami w ramach realizacji podstawy programowej na zajęciach informatyki i pozostałych zajęciach edukacyjnych. Realizacja ww. projektu nie ma bowiem charakteru zarobkowego i komputery nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


W uzupełnieniu z dnia 9 stycznia 2019 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy e-PUAP 10 stycznia 2019 r.) Strona wskazała, że przedmiotem wniosku jest: „…”.


Towary i usługi nabyte przez Gminę nie będą związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.


Wnioskodawcą jest Gmina S., Partnerem Projektu jest Lokalna Grupa Działania „…”.


Projekt będzie realizowany w partnerstwie z Lokalną Grupą Działania „ zadania partnerów zostały podzielone następująco:


Po stronie Gminy S.: współpraca w promocji projektu, zatrudnienie kadry projektu, w tym instruktorów, przeprowadzenie procedury zamówień publicznych i zakup sprzętu komputerowego, prowadzenie spraw finansowo-księgowych, przekazanie sprzętu komputerowego do szkół na terenie Gminy S..


Po stronie partnera: promocja projektu, koordynacja projektu, rekrutacja instruktorów, rekrutacja uczestników na szkolenia, organizacja szkoleń, zakup produktów na catering i materiałów na szkolenia.


Gmina nie dysponuje sprzętem komputerowym o parametrach wskazanych w dokumentacji konkursowej w ilości niezbędnej do przeprowadzenia szkoleń, zostanie on zakupiony wraz z oprogramowaniem w ramach realizacji Projektu. Do dystrybucji urządzeń pomiędzy miejscami szkolenia oraz bezpiecznego przechowywania sprzętu poza godzinami szkoleń zostanie zastosowane rozwiązanie umożliwiające bezpieczne przechowywanie i transport wielu urządzeń jednocześnie w formie skrzyni lub pojemnika transportowego.

Do udziału w szkoleniach zostaną zrekrutowani mieszkańcy i mieszkanki województwa mazowieckiego w wieku 25 lat i więcej, w tym osoby bezrobotne, wykluczone elektronicznie i niepełnosprawne. Warunkiem udziału w szkoleniu będzie złożenie wypełnionego formularza zgłoszeniowego określającego warunki uczestnictwa. Rekrutacja osób na szkolenia będzie prowadzona przez partnera projektu Lokalną Grupę Działania „…” poprzez lokalne kanały komunikacyjne. Wnioskodawca zapewni uczestnikom szkoleń możliwość wyboru kierunku rozwoju kompetencji cyfrowych, w zależności od ich potrzeb. W ramach projektu przewidziano realizację szkoleń w siedmiu obszarach tematycznych. Obligatoryjnie zadaniem każdego szkolenia będzie wykształcenie w uczestnikach podstawowych kompetencji cyfrowych. W regulaminie naboru zostaną dookreślone kryteria kwalifikowania uczestników na szkolenia, kryterium wieku nie mniej niż 25 lat. Nabór na szkolenie będzie miał charakter otwarty.


Uczestnicy szkolenia nie będą ponosić żadnej odpłatności z tytułu uczestnictwa w projekcie.


W ramach projektu zostanie zakupiony catering dla uczestników (m.in. napoje, ciastka, naczynia jednorazowe) do wykorzystania podczas przerw oraz artykuły papiernicze i piśmiennicze do wykorzystania podczas szkoleń. Wydatki na administrację i zarządzanie projektem zostaną sfinansowane z projektu.

Gmina S. nie dysponuje sprzętem komputerowym o parametrach wskazanych w dokumentacji konkursowej w ilości niezbędnej do przeprowadzenia szkoleń. Brak niezbędnego sprzętu uzasadnia potrzebę dokonania zakupu sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem. W ramach projektu zostanie zakupionych 26 kompletów komputerów. Zostanie zakupiony sprzęt niezbędny do przeprowadzenia szkoleń w grupach do 12 uczestników + instruktor.

Po okresie realizacji projektu, sprzęt zakupiony w projekcie zostanie przekazany nieodpłatnie do wybranych przez Wnioskodawcę szkół podstawowych zlokalizowanych na terenie Gminy S. i będzie wykorzystywany wyłącznie do przeprowadzania zajęć dydaktycznych w tych placówkach zarówno przez uczniów jak i nauczycieli.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Gmina będąca podatnikiem VAT ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków na realizację wyżej opisanego Projektu?


Stanowisko Wnioskodawcy:


W opinii Gminy, nie ma ona prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od wydatków poniesionych na realizację ww. Projektu.


Zdaniem Gminy towary nabyte w ramach realizacji Projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.


Uzasadnienie


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyżej przytoczonych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT albo niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jak zostało opisane w stanie faktycznym, Gmina, w ramach Projektu zrealizuje zakup sprzętu komputerowego, z którego korzystać będą nieodpłatnie nauczyciele i uczniowie szkół podstawowych Gminy S. w ramach zajęć lekcyjnych i nieodpłatnych zajęć pozalekcyjnych. Realizacja przedmiotowego Projektu już w założeniach nie ma celu zarobkowego. Należy wskazać, że czynności wykonywane przez Gminę nie mają charakteru świadczenia na rzecz oznaczonego podmiotu - konkretnego usługobiorcy w ramach istniejącej więzi prawnej. Działania Gminy nie mieszczą się więc w dyspozycji przytoczonego wyżej art. 5 oraz art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, Gmina nie wykonuje w tym zakresie czynności podlegających opodatkowaniu.

Konsekwentnie, w ocenie Gminy wydatki poniesione przez Gminę w związku z realizacją projektu nie mają związku z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT. W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku, warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony. Poniesione w ramach realizacji projektu wydatki na zakup komputerów nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT. W związku z powyższym, Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji projektu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Jak wynika z treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona zasada wyklucza prawo do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.


W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Według art. 15 ust. 2 cyt. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i jako jednostka samorządu terytorialnego jest odpowiedzialna za realizację unijnych projektów grantowych polegających na prowadzeniu działań szkoleniowych na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych osób fizycznych, które będą korzystały z działań realizowanych w ramach Projektu.

Gmina otrzymała dofinansowania na realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020 Osi Priorytetowej nr III: Cyfrowe Kompetencje społeczeństwa w ramach działania 3.1: „Działania szkoleniowe na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych”. Umowa dotyczy realizacji projektu grantowego pn. „…”.

W związku z realizacją ww. operacji Gmina ponosi szereg różnych wydatków między innymi na zakup sprzętu komputerowego, catering, materiały, wynajem sali itp. W ramach projektu zostanie zakupiony catering dla uczestników (m.in. napoje, ciastka, naczynia jednorazowe) do wykorzystania podczas przerw oraz artykuły papiernicze i piśmiennicze do wykorzystania podczas szkoleń. Wydatki na administrację i zarządzanie projektem zostaną sfinansowane z projektu.

Realizacja ww. projektu nie ma charakteru zarobkowego i komputery nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Towary i usługi nabyte przez Gminę nie będą związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Po zakończeniu realizacji projektu sprzęt komputerowy zostanie przekazany nieodpłatnie jednostkom organizacyjnym Gminy (szkołom podstawowym na terenie Gminy S.), które będą ponosić wszelkie koszty utrzymania. Powstały w wyniku realizacji projektu majątek będzie ogólnodostępny i będzie służył do realizacji nieodpłatnych zajęć z uczniami w ramach realizacji podstawy programowej na zajęciach informatyki i pozostałych zajęciach edukacyjnych.


Wnioskodawcą jest Gmina S. Projekt będzie realizowany w partnerstwie z Lokalną Grupą Działania „…”, zadania partnerów zostały podzielone następująco:


Po stronie Gminy S.: współpraca w promocji projektu, zatrudnienie kadry projektu, w tym instruktorów, przeprowadzenie procedury zamówień publicznych i zakup sprzętu komputerowego, prowadzenie spraw finansowo-księgowych, przekazanie sprzętu komputerowego do szkół na terenie Gminy S..


Po stronie partnera: promocja projektu, koordynacja projektu, rekrutacja instruktorów, rekrutacja uczestników na szkolenia, organizacja szkoleń, zakup produktów na catering i materiałów na szkolenia.


Do udziału w szkoleniach zostaną zrekrutowani mieszkańcy i mieszkanki województwa mazowieckiego w wieku 25 lat i więcej, w tym osoby bezrobotne, wykluczone elektronicznie i niepełnosprawne. Warunkiem udziału w szkoleniu będzie złożenie wypełnionego formularza zgłoszeniowego określającego warunki uczestnictwa. Rekrutacja osób na szkolenia będzie prowadzona przez partnera projektu Lokalną Grupę Działania „…” poprzez lokalne kanały komunikacyjne. Wnioskodawca zapewni uczestnikom szkoleń możliwość wyboru kierunku rozwoju kompetencji cyfrowych, w zależności od ich potrzeb. W ramach projektu przewidziano realizację szkoleń w siedmiu obszarach tematycznych. Obligatoryjnie zadaniem każdego szkolenia będzie wykształcenie w uczestnikach podstawowych kompetencji cyfrowych. W regulaminie naboru zostaną dookreślone kryteria kwalifikowania uczestników na szkolenia, kryterium wieku nie mniej niż 25 lat. Nabór na szkolenie będzie miał charakter otwarty.


Uczestnicy szkolenia nie będą ponosić żadnej odpłatności z tytułu uczestnictwa w projekcie.


Wnioskodawca ma wątpliwości, czy będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego zapłaconego w związku z realizacją projektu.


Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ww. ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, jednakże komputery oraz pozostałe towary i usług (artykuły papiernicze i piśmiennicze, catering, wynajem sali) nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu. Jak wskazał Wnioskodawca w trakcie realizacji przedmiotowego projektu ani nabyty sprzęt komputerowy ani pozostałe towary i usługi nie będą związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Natomiast po zakończeniu Projektu nabyty sprzęt komputerowy będzie wykorzystywany przez palcówki oświatowe – szkoły podstawowe z terenu Gminy S. do prowadzenia nieodpłatnych zajęć dydaktycznych.

W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków na realizację projektu: „…”. Z wniosku wynika, że nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego (wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług), jaką jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj