Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-3.4012.848.2018.1.DM
z 9 stycznia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2018 r. (data wpływu 18 grudnia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 grudnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Zgromadzenie powstało w XXXX r. w celu niesienia pomocy osobom chorym, niepełnosprawnym fizycznie i umysłowo, starym, opuszczonym, dzieciom pozbawionym opieki. Zgromadzenie działa na podstawie ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Polsce.

Prowadzi niegospodarczą działalność statutową w resorcie zdrowia, oświaty i pomocy społecznej.

Zgromadzenie realizuje projekt: „…”. Przebudowa dotyczy jednego z budynków … posiadającego dużą wartość historyczną, którego właścicielem jest Zgromadzenie.

Projekt realizowany jest we współpracy Zgromadzenia z Niepublicznym Zakładem Opieki …. (NZO).

Niepubliczny Zakład Opieki …został utworzony przez Zgromadzenie jako jednostka organizacyjna kościelnej osoby prawnej. Działa na podstawie przepisów ustawy o lecznictwie z dnia 15 kwietnia 2011 r. oraz statutu. Udziela świadczeń pielęgnacyjno-opiekuńczych oraz opiekuńczo-leczniczych. Działalność prowadzi w budynkach będących własnością Zgromadzenia.


Niepubliczny Zakład Opieki … na mocy porozumienia z dnia 8 września 2014 r., jako podmiot realizujący projekt, czuwa nad prawidłową i sprawną realizacją zadania, uczestnicząc w kolejnych jego etapach. NZO zobowiązał się do współpracy w zakresie:


  1. przygotowania inwestycji:


    1. opracowanie dokumentacji projektowej, wraz z niezbędnymi badaniami, ekspertyzami itp.,
    2. pozyskanie właściwych decyzji administracyjnych koniecznych do realizacji projektu wraz z przeprowadzeniem postępowań na wybór wykonawców poszczególnych usług,


  2. realizacji inwestycji:


    1. realizacja robót budowlano-montażowych,
    2. odbiór końcowy robót,
    3. rozliczenie końcowe zadania inwestycyjnego wraz z przeprowadzeniem postępowań na wybór wykonawców poszczególnych zadań,


  3. pozyskiwania środków finansowych:


    1. przygotowanie i pozyskanie wszelkich wymaganych dokumentów, działań i usług wynikających z programów pomocowych, z których możliwe będzie uzyskanie pomocy finansowej, wraz z przeprowadzeniem postępowań na wybór wykonawców niezbędnych działań i usług,


  4. finansowania:


    1. zawieranie umów z poszczególnymi wykonawcami i ich rozliczanie finansowe.

Współpraca ta jest nieodpłatna, oparta na zasadach wzajemnej pomocy.


W ramach projektu przewidziano wykonanie ekspertyz technicznych, opracowanie dokumentacji projektowej, rozbiórkę i budowę nowego łącznika, przebudowę wschodniego skrzydła, następnie sporządzenie wniosku o dotację i prac związanych z pozyskaniem środków na remont i rozliczenie projektu.


Celem projektu jest przywrócenie wartości użytkowej budynku, zmiana sposobu użytkowania z budynku mieszkalno-usługowego na potrzeby prowadzenia działalności statutowej Zgromadzenia, oddziału w ... Po zmianie przeznaczenia w budynku zostanie utworzony oddział 15 łóżkowy, dział farmacji, nowy łącznik, ale również miejsce służące do:


  • spotkań samopomocowych dla osób niepełnosprawnych,
  • prowadzenia instruktaży w zakresie opieki nad osobą przewlekle chorą, zarówno w sprawach higieniczno-pielęgnacyjnych jak również w zakresie zapewnienia tym osobom godnego życia oraz kształtowania umiejętności w zakresie radzenia sobie z niepełnosprawnością,
  • zwiększenia aktywności społecznej i wsparcia na rzecz osób wykluczonych - ciężko i przewlekle chorych, niesamodzielnych, niepełnosprawnych, w tym osób wymagających terapii ruchowej,
  • organizowania spotkań dla wolontariuszy.


Na etapie realizacji projektu Niepubliczny Zakład Opieki … poniósł wydatki opracowania dokumentacji projektowej, sporządzenia wniosku o dotację.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Zgromadzenie z tytułu realizacji projektu: „…”, ma możliwość odzyskania podatku VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy, który działa na podstawie ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Polsce, prowadzi niegospodarczą działalność statutową w resorcie zdrowia, oświaty i pomocy społecznej. Zgromadzenie nie jest płatnikiem VAT w zakresie realizowanych zadań na podstawie art. 43 ust. 31a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054, z późn. zm.). Beneficjent nie posiada możliwości odliczania podatku VAT - podstawa prawna zwolnienia z VAT: usługi zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT PKWiU 86.

W związku z powyższym, Zgromadzeniu nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, więc uważa, że podatek naliczony w fakturach, a dotyczący wymienionego zadania winien być uznany jako koszt.

Ponadto realizacja projektu nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Projekt nie generuje dochodów. Po realizacji projektu nie będą pobierane opłaty z tytułu korzystania z budynku. Zgromadzenie .... prowadziło tu będzie działalność charytatywną (nieodpłatną) - obiekt wykorzystywany będzie wyłącznie na cele statutowe Zgromadzenia.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do brzmienia art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Rozdział 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2017, poz. 1686, z późn. zm.), normuje przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy przywołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza okoliczności faktycznych sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa pozwala stwierdzić, że warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie został spełniony, gdyż – jak wynika w treści wniosku – realizowany projekt nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi (Zgromadzenie nie jest podatnikiem VAT czynnym). W konsekwencji Zgromadzeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Z wniosku nie wynika również, aby Wnioskodawca uzyskał również pomoc finansową ze źródeł, o których mowa w powołanym rozporządzeniu. Zatem nie przysługuje również prawo do zwrotu podatku naliczonego na podstawie przepisów tego rozporządzenia.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj