Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-2.4012.723.2018.1.RS
z 5 listopada 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2018 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniu 11 października 2018 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku do planowanej dostawy na rzecz Gminy laptopów wraz oprogramowaniem, tablic interaktywnych, notebooków wraz z oprogramowaniem, projektorów, dywanu interaktywnego i komputera stacjonarnego - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 września 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 11 października 2018 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku do planowanej dostawy na rzecz Gminy laptopów wraz oprogramowaniem, tablic interaktywnych, notebooków wraz z oprogramowaniem, projektorów, dywanu interaktywnego i komputera stacjonarnego.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Z dniem 1 stycznia 2017 r. dokonała centralizacji VAT i wstąpiła we wszystkie prawa i obowiązki swoich jednostek organizacyjnych. W dniu 30 maja 2018 r. podpisała umowę z Urzędem Marszałkowskim na dofinansowanie projektu unijnego pod nazwą … współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Osi priorytetowej 10 Innowacyjna edukacja, Działania 10.2 Kształcenie ogólne i zawodowe, Poddziałania 10.2.2 Kształcenie ogólne Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020. Realizacja projektu dotyczy jednostki budżetowej pod nazwą Szkoła Podstawowa i Przedszkole w miejscowości … (w rozumieniu przepisów prawa oświatowego zespół szkolno-przedszkolny). Gmina w powyższym zakupie jest Zamawiającym w rozumieniu ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1579, z późn. zm.). Gmina oprócz faktury dokumentującej nabycie sprzętu wymienionego we wniosku będzie w posiadaniu zamówienia potwierdzającego zakup, ponieważ jest organem nadzorującym daną placówkę oświatową. Głównym celem projektu jest poprawa efektywności i jakości kształcenia uczniów szkoły podstawowej poprzez wzrost kompetencji kluczowych (ITC) m. in. w zakresie zajęć komputerowo-cyfrowych (nauka programowania) (TIK). W związku z powyższym planuje się zakup: - 36 laptopów z oprogramowaniem po 3.000 zł za sztukę o wartości 108.000 zł, wykorzystywanych na zajęciach pozalekcyjnych w zakresie kształtowania kompetencji kluczowych TIK, - 4 notebooki z oprogramowaniem po 3.000 zł za sztukę o wartości 12.000 zł, do wykorzystania w pracy z tablicą interaktywną do kształtowania kompetencji kluczowych w zakresie nauk matematyczno-przyrodniczych, TIK czy j. obcych, - 4 tablice interaktywne po 7.000 zł za sztukę o wartości 28.000 zł, do wykorzystania w zajęciach jak wyżej, - 4 projektory po 2.800 zł za sztukę o wartości 11.200 zł, do wykorzystania w pracy z tablicą interaktywną do kształtowania kompetencji kluczowych w zakresie nauk matematyczno-przyrodniczych, TIK czy j. obcych, - 1 komputer stacjonarny wraz ze specjalistycznym oprogramowaniem po 6.500 zł o wartości 6.500 zł, jako doposażenie gabinetu logopedycznego, - 1 dywan interaktywny po 8.000 zł za sztukę o wartości 8.000 zł, do kształtowania kompetencji kluczowych uczniów najmłodszych. Tablica interaktywna, co do zasady, nie jest urządzeniem samodzielnym i aby zaoferować pełnię możliwości musi być częścią zestawu, który zawiera także: - projektor, który rzuca obraz na powierzchnię tablicy, - notebook, który będzie odpowiedzialny za generowanie treści wyświetlanej przez projektor na powierzchni tablicy interaktywnej będzie z nią współpracował. Tablica jest urządzeniem dostarczającym funkcję dotyku do wyświetlonej treści. Działa jak duży ekran dotykowy, który w zależności od technologii, w jakiej wykonano tablicę, może być obsługiwany za pomocą palca, lub specjalnego pisaka. Dywan interaktywny to samodzielne urządzenie z wbudowaną jednostką. Dywan interaktywny to interaktywne urządzenie spełniające jednocześnie funkcję podłogi i stołu interaktywnego stanowiące pomoc dydaktyczną dedykowaną do ćwiczeń, gier i zabaw ruchowych wraz z zestawem treści multimedialnych przeznaczonych do pracy z dziećmi w klasach 1-3 (edukacja wczesnoszkolna). Wymagania dywanu interaktywnego: a) interaktywne urządzenie projekcyjne, które zawiera w jednej zamkniętej obudowie wszystkie elementy niezbędne do pracy urządzenia, w tym czujnik ruchu, projektor i komputer. Do prawidłowego działania urządzenia nie dopuszcza się możliwości dołączenia urządzeń zewnętrznych, b) tryb pracy: funkcja podłogi interaktywnej, c) zestaw co najmniej 30 gier polskojęzycznych i zabaw ruchowych do pracy z dziećmi w klasach 1-3 (edukacja wczesnoszkolna) w zakresie rozwoju dużej motoryki, koordynacji wzrokowo-ruchowej, spostrzegawczości i szybkości reakcji, d) sterowanie pracą urządzenia, w tym włączenie i wyłączenie oraz obsługa menu i wybór gier musi być realizowana za pomocą dostarczonego pilota zdalnego sterowania lub całkowicie interaktywnie (ruchem rąk i nóg), e) obsługa gier wyłącznie za pomocą ruchu ciała (rąk, nóg, głowy, itp.) bez zakładania dodatkowych czujników i innych elementów elektronicznych, f) możliwość wykorzystania w każdym pomieszczeniu, na dowolnej macie bez konieczności montowania jakichkolwiek dodatkowych urządzeń elektronicznych czy rozkładania dedykowanych specjalnych mat, g) poprawność działania urządzenia w pomieszczeniach o wysokości od 2,5 metrów do 5 metrów, h) wbudowane nagłośnienie, i) możliwość podłączenia zewnętrznego systemu głośników, j) możliwość podłączenia urządzenia do Internetu za pomocą sieci kablowej, sieci WiFI, k) możliwość zdalnego wykonywania uaktualnień oprogramowania za pomocą sieci Internetu bez udziału użytkownika, 1) standardowe zasilanie 230 V bez konieczności wydzielenia dedykowanych linii zasilających, m) szkolenie użytkowników, n) dywan interaktywny w komplecie zawiera: - wbudowany detektor ruchu, - wbudowany projektor krótkoogniskowy o jasności nie mniejszej niż 3200 ANSI lumenów, - wbudowany komputer klasy PC, - zestaw min. 30 interaktywnych gier i zabaw edukacyjnych przeznaczonych dla dzieci w klasach 1-3 (edukacja wczesnoszkolna), - pilot zdalnego sterowania, - moduł WiFi, - wieszak sufitowy, - kabel zasilający, - instrukcja obsługi w języku polskim, dodatkowa mata do wyświetlenia zapewniająca higieniczne użytkowanie urządzenia. Gmina w planowanym ogłoszeniu przetargu wskaże, że sprzęt należy dostarczyć do Szkoły Podstawowej i Przedszkola, w dniu dostawy przygotuje umowę o nieodpłatnym przekazaniu ww. sprzętu, dodatkowo zastrzeże, że licencje na oprogramowania należy wystawić na ww. Szkołę Podstawową i Przedszkole. Faktury za zakupione wyposażenie wraz z montażem zostaną wystawione na Gminę - Urząd Gminy z NIP Gminy Beneficjenta projektu. Ponadto powyższe zakupy nie będą wykorzystywane do celów zarobkowych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Jaki % VAT zastosować w związku z realizowanym projektem, w którego skład wchodzi zakup dla Szkoły Podstawowej i Przedszkola następującego sprzętu: a) laptopów wraz z oprogramowaniem; b) tablic interaktywnych, notebooków wraz z oprogramowaniem i projektorów jako kompletu c) dywanu interaktywnego; f) komputera stacjonarnego?


Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 83 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług dostawa sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych, (...) - przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15, w związku z art. 83 ust. 13. Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy, ust. 14. Dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem: 1) posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a; 2) posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b, ust. 15. Dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego. Załącznik nr 8 ustawy enumeratywnie wylicza, które z towarów są opodatkowane stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy. Należą do nich: 1. jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych, 2. drukarki, 3. skanery, 4. urządzenia komputerowe do pism Braillea (dla osób niewidomych i niedowidzących), 5. urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy). Zdaniem Wnioskodawcy, stawką preferencyjną 0% należy objąć zakup: a) dywanu interaktywnego, b) komputera stacjonarnego. Natomiast stawką 23% należy objąć zakup: a) tablic interaktywnych, notebooków wraz z oprogramowaniem i projektorów jako kompletu, b) laptopów wraz z oprogramowaniem.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się - w myśl dyspozycji art. 7 ust. 1 ww. ustawy - przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, przy czym wszelkie preferencje dotyczące wysokości opodatkowania stanowią wyjątek od ogólnej zasady i dlatego zastosowanie niższej niż podstawowa stawka podatku, może być zrealizowane wyłącznie w granicach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług i wydanych na podstawie delegacji ustawowej aktów wykonawczych do tej ustawy.


W myśl art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:


  1. dla placówek oświatowych,
  2. dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym

– przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.


Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.


W załączniku nr 8 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy wymieniono:


  • jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych;
  • drukarki;
  • skanery;
  • urządzenia komputerowe do pism Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących);
  • urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).


Jak stanowi art. 83 ust. 14 ustawy, dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:


  1. posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;
  2. posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.


Dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego (art. 83 ust. 15 ustawy).

Zgodnie z art. 43 ust. 9 ustawy, przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.

Z powołanych regulacji wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy, będący przedmiotem dostawy dla placówek oświatowych, organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym, będzie opodatkowany stawką podatku w wysokości 0%, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy.

Ustawodawca objął ww. preferencyjną stawką podatku dostawę konkretnego sprzętu komputerowego. Jednakże nie każda taka dostawa będzie korzystała z obniżonej stawki podatku, gdyż przepisy ustawy przewidują warunki jakie należy spełnić aby móc ją zastosować. Po pierwsze, dostawa musi być realizowana na rzecz placówki oświatowej lub organizacji humanitarnych, charytatywnych, edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym. Na potrzeby art. 83 ustawy, w treści art. 43 ust. 9 ustawy, wymieniono zamknięty katalog placówek oświatowych. Po drugie, preferencyjną stawką objęta może być jedynie dostawa ściśle określonego sprzętu komputerowego wskazanego w załączniku nr 8 do ustawy, w którym literalnie wymienione są m. in.: jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych, urządzenia do transmisji danych cyfrowych, drukarki oraz skanery. Unormowania zawarte w art. 83 ust. 14 oraz ust. 15 ustawy wskazują na warunki formalne do zastosowania stawki 0%, poprzez obowiązek posiadania stosownych dokumentów, których następnie kopie dokonujący dostawy obowiązany jest przekazać do właściwego urzędu skarbowego. Zatem dopiero łączne spełnienie wszystkich powyższych warunków uprawnia dostawcę do zastosowania obniżonej stawki do dostawy sprzętu komputerowego.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych regulacji prowadzi do stwierdzenia, że z uwagi na fakt, że laptopy wraz z oprogramowaniem, tablice interaktywne, notebooki wraz z oprogramowaniem i projektory, ale również – wbrew stanowisku Gminy –dywan interaktywny nie zostały wymienione w załączniku nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług, ich planowana dostawa na rzecz Gminy (zamawiającego w rozumieniu ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych) nie będzie podlegała opodatkowaniu stawką podatku 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, lecz – zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy – stawką podatku 23%.

Natomiast komputer stacjonarny stanowić będzie towar wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem planowana dostawa ww. sprzętu na rzecz Gminy (jej jednostek organizacyjnych – szkoły i przedszkola, tj. palcówek oświatowych w rozumieniu art. 43 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług) będzie opodatkowana 0% stawką podatku, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 pkt a ustawy, przy spełnieniu warunków, o których mowa w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy.

W związku z powyższym oceniając stanowisko Gminy całościowo należało uznać je za nieprawidłowe.

Należy wskazać, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, to interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj