Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-2.4012.768.2018.1.RS
z 9 listopada 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2018 r. (data wpływu 12 października 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizowanego projektu badawczego … - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 października 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizowanego projektu badawczego ….


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Uniwersytet jest uczelnią publiczną w rozumieniu ustawy Prawo o Szkolnictwie Wyższym. Uczelnia jest również czynnym „płatnikiem” podatku od towarów i usług. Oprócz kształcenia studentów i kadr naukowych, jednym z jej zasadniczych zadań jest również prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług naukowych. Koszty działalności Uczelni pokrywane są z budżetu państwa, przychodów własnych uzyskiwanych za świadczone usługi edukacyjne, przychodów własnych uzyskiwanych za usługi badawcze, przychodów własnych uzyskiwanych z tytułu najmu pomieszczeń i innych.

Od dnia 1 stycznia 2019 r. realizowany będzie projekt badawczy …, oznaczony akronimem ….. Projekt finansowany jest przez Narodowe … w IX konkursie w ramach Programu ….

Jak wynika z samego charakteru programu, zasadniczym jego celem jest poszerzenie kompetencji młodych naukowców podczas realizacji projektów posiadających możliwość wdrożenia w gospodarce. Program ten służy także stymulowaniu współpracy naukowców z przedsiębiorstwami, dzięki umożliwieniu realizacji badań o potencjale komercjalizacyjnym i wdrożeniowym.

W ramach projektu realizowane będą zarówno badania naukowe stosowane jak i prace rozwojowe. Końcowym efektem projektu będzie przygotowanie prototypów produktów (np. filtrów, tkanin, tkaninowych wkładów filtracyjnych) nadających się do komercyjnego i przemysłowego wykorzystania. W ramach projektu planuje się zapoznanie zainteresowanych firm z wynikami prowadzonych badań oraz opracowanymi prototypami materiałów o możliwościach aplikacyjnych. Obecnie Uczelnia otrzymała dwa listy intencyjne od firm zainteresowanych produktami będącymi przedmiotem projektu. Koncepcja projektu, plan jego realizacji oraz produkt końcowy w postaci prototypów tkanin filtracyjnych o właściwościach samoczyszczących wykazują duży potencjał możliwości ich wdrożenia w przemyśle.

Prace badawczo-rozwojowe przewidziane w ramach realizacji projektu będą realizowane przez zespół badawczy powołany przez kierownika projektu. W skład zespołu badawczego będzie wchodzić dwóch pracowników Uczelni oraz jeden doktorant, który w ramach projektu będzie realizował pracę doktorską. Nie wyklucza się również zaangażowania grupy studentów, wyrażających chęć współpracy w ramach prac inżynierskich i magisterskich.


Rezultaty uzyskane w ramach projektu charakteryzują się innowacyjnością oraz znacznym potencjałem komercjalizacyjnym. Zakłada się trzy sposoby komercjalizacji wyników prac projektu:


  1. udzielenie odpłatnej licencji na korzystanie z praw do wyników badań przemysłowych i prac rozwojowych w działalności gospodarczej prowadzonej przez przedsiębiorcę zainteresowanego wynikami badań,
  2. sprzedaż praw do wynalazków badań przemysłowych i prac rozwojowych w celu wprowadzenia ich do działalności gospodarczej innego przedsiębiorstwa,
  3. powołanie do życia firmy typu spin-out, powiązanej osobowo i kapitałowo z Uczelnią. W ramach działalności takiej firmy część procesu produkcyjnego prowadzona będzie przez kadrę naukową zatrudnioną w ramach firmy spin-out, natomiast część przez przedsiębiorstwo zewnętrzne w ramach podpisanych wcześniej umów o współpracy.


Wybór ostatecznej ścieżki komercjalizacji zależeć będzie od postanowień zainteresowanych stron. W zależności od wybranego sposobu komercjalizacji opracowane zostaną umowy dotyczące zasad dalszej działalności. Uczelnia w przyszłości z tytułu realizowanego projektu będzie mogła osiągać przychody opodatkowane.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Uczelni przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w „fakturach zakupu” towarów i usług nabywanych i wykorzystywanych do realizacji opisanego projektu?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług - Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z póżn. zm., prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w zakresie jakim zakupione towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną nie jest uzależniony od obecnie wykonywanych czynności. Istotny jest zamiar ich wykorzystania do wykonywanych czynności opodatkowanych VAT.

Uczelni przysługuje prawo do 100% odliczenia podatku wykazanego w „fakturach zakupu” towarów i usług nabywanych i wykorzystywanych do realizacji przedmiotowego projektu.

Powstałe w wyniku realizacji projektu metody wytwarzania materiałów stanowiących materiał wyjściowy do produkcji prototypów nowych wyrobów, w postaci m. in. fotoaktywnych tkanin i wkładów filtrujących, zostaną zgłoszone do ochrony patentowej w Krajowym Urzędzie Patentowym. W przypadku zainteresowania ze strony firm opracowanymi prototypami, będą one poddane procesowi komercjalizacji. Mając powyższe na uwadze Uczelnia uważa, że przysługuje jej prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca stworzył zatem podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m. in. tego że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak wyżej wskazano, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Przy czym istotna jest intencja nabycia, tzn. jeśli dany towar lub/i usługa ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, pod warunkiem że nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. Zatem, w każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że skoro – jak wynika z treści wniosku – rezultaty przedmiotowego projektu Uczelnia będzie w przyszłości wykorzystywała do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, gdyż wyniki badań naukowych prowadzonych w ramach realizacji projektu zostaną skomercjalizowane, to tym samym będzie miał miejsce związek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji, o ile efekty prac projektu będą wykorzystane wyłącznie do celów komercyjnych Uczelni na podstawie ww. regulacji będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w pełnej kwocie pod warunkiem, że nie zajdą wyłączenia zawarte w art. 88 ustawy.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ...., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj