Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.532.2018.1.SM
z 13 listopada 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2018 r. (data wpływu 14 września 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku stosowanej przy dostawie produktu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 14 września 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku stosowanej przy dostawie produktu.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:


Spółka w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się m.in. produkcją i dystrybucją pieczywa. Spółka dostarcza swoje produkty zarówno do odbiorców detalicznych i sklepów firmowych, jak również m.in. do super i hipermarketów.

Wśród oferowanych przez Spółkę produktów znajduje się m.in. bułka o następującym składzie (z uwagi na charakter procesu produkcji, udział procentowy powyższych składników używanych do wytwarzania Produktu może się minimalnie różnić, na co wskazano także we wniosku o dokonanie klasyfikacji wyrobów):

  • mąka pszenna - 51%,
  • woda - 37%,
  • płatki ziemniaczane - 9%,
  • drożdże - 1,5%,
  • sól - 1%,
  • środek do przetwarzania mąki: kwas askorbinowy - 0,5%.


Wymieniony wyrób będzie dalej zwany „Produktem” lub „Bułką”.


Produkt nie zawiera środków konserwujących. Produkt jest sprzedawany po podpieczeniu w około 80% i głębokim zamrożeniu (typ HB). Z uwagi na fakt, że Spółka sprzedaje ww. Produkt jako wyrób zamrożony, może on być przechowywany w odpowiednich warunkach chłodniczych, tj. w temperaturze uniemożliwiającej jego rozmrożenie do 12 miesięcy od momentu jego wyprodukowania.

W celu uzyskania właściwej klasyfikacji PKWiU, Spółka wystąpiła o dokonanie klasyfikacji przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego.


Urząd Statystyczny sklasyfikował Produkt będący przedmiotem niniejszego wniosku zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676) do grupowania PKWiU 10.71.11.0 „Pieczywo świeże zawierające <5% masy cukru lub tłuszczu lub bez dodatku miodu, jajek, sera lub owoców”, potwierdzając równocześnie, że produkt ten na gruncie PKWiU 2008 mieści się w grupowaniu PKWiU 10.71.11.0 „Pieczywo świeże”.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w świetle przedstawionych okoliczności, dostawa Produktu objętego niniejszym wnioskiem powinna podlegać opodatkowaniu 8% stawką VAT na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, w związku z pozycją 31 załącznika nr 3 do ustawy o VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy:


W świetle przedstawionych okoliczności, dostawa Produktu objętego niniejszym wnioskiem powinna podlegać opodatkowaniu 8% stawką VAT na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, w związku z pozycją 31 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.


Uzasadnienie stanowiska wnioskodawcy


Stosownie do treści art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, generalną zasadą jest opodatkowanie towarów i usług stawką podstawową (23%). Niemniej, dla niektórych towarów i usług ustawodawca przewidział możliwość zastosowania preferencyjnych stawek podatkowych.


I tak, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 8% (z zastrzeżeniem art. 41 ust. 12 i art. 114 ust. 1, które to przepisy nie mają zastosowania w niniejszej sprawie).


Jak wskazano w poz. 31 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, z 8% stawki podatku VAT korzysta „Pieczywo świeże”, o symbolu PKWiU 10.71.11.0.


Wyciąg z załącznika nr 3 do ustawy o VAT

Poz.

Symbol PKWiU

Nazwa towaru (grupy towarów)

31

10.71.11.0

Pieczywo świeże



Równocześnie, na podstawie art. 41 ust. 2a ustawy o VAT, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%. W poz. 23 załącznika nr 10 wskazano zaś, że opodatkowaniu 5% stawką podatku podlega „Pieczywo świeże, którego data minimalnej trwałości, oznaczona zgodnie z odrębnymi przepisami nie przekracza 14 dni, a w przypadku oznaczania tych towarów zgodnie z odrębnymi przepisami wyłącznie terminem przydatności do spożycia, termin ten również nie przekracza 14 dni”.

Wyciąg z załącznika nr 10 do ustawy o VAT


Poz.

Symbol PKWiU

Nazwa towaru (grupy towarów)

23

ex 10.71.11.0

Pieczywo świeże, którego data minimalnej trwałości, oznaczona zgodnie z odrębnymi przepisami nie przekracza 14 dni, a w przypadku oznaczania tych towarów zgodnie z odrębnymi przepisami wyłącznie terminem przydatności do spożycia, termin ten również nie przekracza 14 dni



Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy o VAT, ustawodawca posługując się przy symbolu PKWiU sformułowaniem „ex” zakreśla węższy, niż określony w danym grupowaniu PKWiU zakres wyrobów lub usług.


Powyższe oznacza więc, że preferencyjnej, 5% stawce podatku podlega sprzedaż pieczywa świeżego, sklasyfikowanego w grupowaniu PKWiU 10.71.11.0 ale wyłącznie takiego, którego data minimalnej trwałości/termin przydatności do spożycia nie przekracza 14 dni. Umieszczając przy symbolu PKWiU 10.71.11.0 w poz. 23 załącznika nr 10 sformułowanie „ex”, ustawodawca zdecydował bowiem o zawężeniu stosowania preferencyjnej, 5% stawki podatku wyłącznie do pieczywa, którego data minimalnej trwałości/terminu do przydatności nie przekracza określonej liczby dni (14).


Pozostałe pieczywo świeże podlega więc opodatkowaniu 8% stawką VAT, stosownie do poz. 31 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, w zw. z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT.


Odnosząc się do zakresu ww. pozycji należy wskazać, że w celu nazwania danego produktu pieczywem, należy odnieść się do znaczenia tego pojęcia. Z uwagi na to, że ustawodawca nie zdefiniował tego pojęcia ani w ustawie o VAT, ani w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, czy Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, należy dokonać wykładni językowej wspomnianego pojęcia, odnosząc się do powszechnego znaczenia tego terminu.

I tak, zgodnie z definicją słownikowy zawartą w Słowniku Języka Polskiego (wersja elektroniczna dostępna pod adresem: http://sjp.pwn.pl/), pieczywo to: „produkty otrzymywane z ciasta wyrośniętego w wyniku dodania zakwasu, drożdży lub środków chemicznych” (http://sjp.pwn.pl/sjp/pieczywo;2499796.html, stan na moment sporządzania niniejszego wniosku).

Wyrób (Bułka) oferowany przez Wnioskodawcę został otrzymany z ciasta wyrośniętego w wyniku dodania drożdży, a więc stanowi on pieczywo. Ponadto, Bułka oferowana przez Wnioskodawcę nie zawiera konserwantów, co - biorąc pod uwagę reguły technologiczne istniejące w przemyśle piekarskim - determinuje możliwość uznania Produktu za pieczywo świeże. Produkt nie jest bowiem w żadnym stopniu sztucznie konserwowany ani modyfikowany w celu sztucznego przedłużenia terminu trwałości.

Odnosząc powyższe do klasyfikacji Produktu wskazać należy, że zgodnie z regułą wynikającą z Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, obowiązek zaliczenia produktu do właściwego grupowanie PKWiU ciąży na producencie danego wyrobu (zasada wyrażona w punkcie 7.3). W ocenie Wnioskodawcy, który jest podmiotem posiadającym wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia Produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU tj. posiadającym w szczególności informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu, właściwym grupowaniem dla sprzedawanego Produktu na gruncie PKWiU 2008 jest grupowanie 10.71.11.0 - ,Pieczywo świeże”.


Powyższe zostało także potwierdzone w otrzymanej przez Spółkę opinii Urzędu Statystycznego.


Podsumowując, odnosząc powyższe konkluzje do konsekwencji podatkowych na gruncie ustawy o VAT, zdaniem Spółki sprzedaż Produktu powinna podlegać opodatkowaniu 8% stawką podatku, zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 31 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.


W świetle zaprezentowanej argumentacji Wnioskodawca zwraca się z prośbą o potwierdzenie, że przedstawione przez Spółkę stanowisko i rozumienie treści przepisów jest prawidłowe.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy.


Przez sprzedaż – zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy – rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.


Jak stanowi przepis art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).


Stawka podatku, na postawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku – stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy – wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, zostały wymienione:

  • w pozycji 31 – „Pieczywo świeże” – PKWiU 10.71.11.0.


Zgodnie z pkt 1 objaśnień do ww. załącznika nr 3, wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.


Jak wynika z art. 41 ust. 2a ustawy dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.


W załączniku nr 10 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%, zostały wymienione:

  • w pozycji 23 – „Pieczywo świeże, którego data minimalnej trwałości, oznaczona zgodnie z odrębnymi przepisami nie przekracza 14 dni, a w przypadku oznaczania tych towarów zgodnie z odrębnymi przepisami wyłącznie terminem przydatności do spożycia, termin ten również nie przekracza 14 dni” – ex 10.71.11.0.


W objaśnieniu do tego załącznika zaznaczono, że symbol „ex” dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania.


Z opisu sprawy wynika, że Spółka w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się m.in. produkcją i dystrybucją pieczywa. Wśród oferowanych przez Spółkę produktów znajduje się m.in. bułka o określonym składzie.


Produkt nie zawiera środków konserwujących. Produkt jest sprzedawany po podpieczeniu w około 80% i głębokim zamrożeniu (typ HB). Z uwagi na fakt, że Spółka sprzedaje ww. Produkt jako wyrób zamrożony, może on być przechowywany w odpowiednich warunkach chłodniczych, tj. w temperaturze uniemożliwiającej jego rozmrożenie do 12 miesięcy od momentu jego wyprodukowania.

Urząd Statystyczny w Łodzi sklasyfikował Produkt będący przedmiotem niniejszego wniosku zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676) do grupowania PKWiU 10.71.11.0 „Pieczywo świeże zawierające <5% masy cukru lub tłuszczu lub bez dodatku miodu, jajek, sera lub owoców”, potwierdzając równocześnie, że produkt ten na gruncie PKWiU 2008 mieści się w grupowaniu PKWiU 10.71.11.0 „Pieczywo świeże”.


Przedmiotem wątpliwości Spółki jest możliwość zastosowania stawki 8% przy dostawie ww. Produktu.


Mając na uwadze powyższe przepisy należy stwierdzić, że ustawa o podatku od towarów i usług (art. 5a ustawy) odwołuje się do klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej. Załącznik nr 3 oraz załącznik nr 10 do ustawy o VAT zawiera określone towary lub usługi wraz z wyszczególnieniem ich numeru klasyfikacyjnego, zgodnie z PKWiU. Jeżeli dany towar nie został wskazany w załączniku nr 10, a został wskazany w załączniku nr 3, wówczas do jego dostawy ma zastosowanie stawka preferencyjna 8%.

Należy zauważyć, że tut. Organ nie jest właściwy do dokonywania klasyfikacji statystycznej towarów bądź usług, ani do oceny poprawności klasyfikacji towaru według PKWiU, bowiem zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące charakteru usługi.


Jak wskazał Wnioskodawca, sprzedawany przez niego Produkt na gruncie PKWiU 2008 mieści się w grupowaniu PKWiU 10.71.11.0 „Pieczywo świeże”.


Ponadto Produkt ten jako wyrób zamrożony, może być przechowywany w odpowiednich warunkach chłodniczych, tj. w temperaturze uniemożliwiającej jego rozmrożenie do 12 miesięcy od momentu jego wyprodukowania.


Tym samym nie można uznać go za wyrób o symbolu PKWiU ex 10.71.11.0, wymieniony w poz. 23 załącznika nr 10 do ustawy, zawierającego towary opodatkowane 5% stawką podatku od towarów i usług. Jak bowiem wyżej stwierdzono, symbol „ex” dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania, tj. w zaistniałej sytuacji „Pieczywa świeżego, którego data minimalnej trwałości, oznaczona zgodnie z odrębnymi przepisami nie przekracza 14 dni, a w przypadku oznaczania tych towarów zgodnie z odrębnymi przepisami wyłącznie terminem przydatności do spożycia, termin ten również nie przekracza 14 dni”. Natomiast Produkt ten powyższego kryterium (daty minimalnej trwałości/terminu przydatności do spożycia) nie spełnia.


Tym samym dostawa Produktu podlega opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 i art. 146a pkt 2 oraz poz. 31 załącznika nr 3 do ustawy.


Stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj