Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.466.2018.1.MR
z 21 grudnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2018 r. (data wpływu 8 listopada 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia przez Wnioskodawcę do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie akcji własnych nieodpłatnie przekazanych uczestnikom programu motywacyjnego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 8 listopada 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia przez Wnioskodawcę do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie akcji własnych nieodpłatnie przekazanych uczestnikom programu motywacyjnego.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest spółką akcyjną z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest produkcja materiałów ogniotrwałych stanowiących element wyłożenia pieców i urządzeń cieplnych pracujących w wysokich temperaturach. Wnioskodawca nabył akcje własne od akcjonariuszy. Wnioskodawca rozważa obecnie wprowadzenie programu motywacyjnego dla członków zarządu oraz kadry menedżerskiej.


Celem programu motywacyjnego będzie:

  1. realizacja celów budżetowych określonych na lata 2019, 2020 i 2021,
  2. skłonienie uczestników programu do podejmowania działań zapewniających wzrost wartości rynkowej Wnioskodawcy,
  3. stabilizacja kadry menedżerskiej, zwiększenie jej zaangażowania oraz odpowiedzialności za wyniki i rozwój Wnioskodawcy,
  4. zapewnienie silniejszego związania z Wnioskodawcą, dzięki czemu możliwe będzie osiąganie przez Wnioskodawcę konkurencyjnych na rynku wyników finansowych.

Aby wprowadzić program motywacyjny konieczne będzie podjęcie uchwały przez walne zgromadzenie Wnioskodawcy.


Program będzie realizowany w odniesieniu do lat 2019, 2020 i 2021. Częścią uchwały walnego zgromadzenia wprowadzającej program będzie załącznik, w którym wymienione zostaną osoby należące do kadry menedżerskiej i członkowie zarządu Wnioskodawcy, uprawnieni do udziału w programie. W ramach programu osoby, które do niego przystąpią, będą uprawnione do nabycia akcji własnych Wnioskodawcy znajdujących się w jego posiadaniu. Wnioskodawca będzie mógł oferować uprawnionym osobom zarówno akcje nabyte przed uruchomieniem programu jak i nabyte w trakcie jego funkcjonowania. Uchwała wprowadzająca program motywacyjny będzie stanowić, że samo nabycie akcji oraz liczba akcji, które zostaną nabyte przez każdego z uczestników, będą zależne od zrealizowania celów budżetowych określanych przez radę nadzorczą Wnioskodawcy w odniesieniu do każdego roku realizacji programu oraz od stanowiska zajmowanego przez uczestnika programu.


Liczba akcji własnych Wnioskodawcy, które mają zostać zbyte na rzecz uczestnika programu nie jest obecnie znana zaś prawo do ich nabycia wynikające z umowy, na podstawie której dana osoba przystępuje do programu, będzie niezbywalne.


Prawo do nabycia akcji powstanie w momencie stwierdzenia przez radę nadzorczą Wnioskodawcy realizacji celów budżetowych. W stosunku do osób nie będących członkami zarządu weryfikacja będzie dokonywana przez zarząd Wnioskodawcy.


Uczestnik programu motywacyjnego będzie uprawniony do nabycia akcji Wnioskodawcy wyłącznie w przypadku pozostawania w stosunku prawnym z Wnioskodawcą (tj. w stosunku pracy z Wnioskodawcą lub w innym stosunku prawnym łączącym daną osobę z Wnioskodawcą, na podstawie którego osoba ta zobowiązana jest świadczyć usługi lub pracę na rzecz Spółki lub pełnić funkcję członka zarządu) do dnia zatwierdzenia przez walne zgromadzenie sprawozdania finansowego za rok odpowiadający danej transzy oraz spełnienia innych warunków określonych uchwałą walnego zgromadzenia wprowadzającą program. Akcje będą przez pracowników nabywane od Wnioskodawcy nieodpłatnie.

W każdym z tych przypadków akcje będą zbywane na rzecz uczestników w roku następnym po roku, w którym miał zostać zrealizowany cel budżetowy, w liczbie odpowiadającej stopniu realizacji tego celu. Nabycie przez uczestników programu motywacyjnego akcji nastąpi na podstawie odrębnej umowy, które będzie zawierana pomiędzy Wnioskodawcą a danym uczestnikiem. Wydatki na nabycie akcji własnych będą przez Wnioskodawcę ujmowane w kapitale własnym w pozycji „Akcje własne”, lecz jako koszty będą ujmowane w księgach rachunkowych w dacie przekazania tych akcji uczestnikom programu. Akcje zbywane na rzecz uczestników programu motywacyjnego nie stanowią wynagrodzenia za żadne czynności wykonywane na podstawie zawartej umowy o pracę, ani też innego typu umowy (np. kontraktu menedżerskiego) zawartego pomiędzy Wnioskodawcą a pracownikiem lub członkiem zarządu. Żadne postanowienie umowy o pracę lub innej umowy, na podstawie której dana osoba jest zatrudniona u Wnioskodawcy, nie daje podstawy do przyznania tej osobie akcji w ramach programu motywacyjnego. Akcje te są zbywane przez Wnioskodawcę na rzecz pracowników i członków zarządu wyłącznie na podstawie utworzonego i realizowanego programu motywacyjnego oraz umowy zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a pracownikiem lub członkiem zarządu, na podstawie której dana osoba przystępuje do programu.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w przypadku nieodpłatnego przekazania akcji własnych uczestnikom programu motywacyjnego wydatki na ich uprzednie nabycie będą mogły zostać zaliczone przez Wnioskodawcę do kosztów uzyskania przychodów jako koszty pośrednio związane z przychodami potrącalne w dacie przekazania tych akcji uczestnikom programu?


Zdaniem Wnioskodawcy:


W przypadku nieodpłatnego zbycia akcji własnych przez Wnioskodawcę nie osiągnie on przychodu bezpośrednio podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych związanego z samym zbyciem tych akcji; w szczególności przychodu, który miałby być zakwalifikowany jako przychód z zysków kapitałowych, o którym mowa w art. 7b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2018, poz. 1036 z późn. zm.; dalej: UPDOP).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 UPDOP kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Art. 15 ust. 4 UPDOP stanowi, że koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody.

Zgodnie z art. 15 ust. 4d UPDOP koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Art. 15 ust. 4e UPDOP stanowi, że za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem art. 15 ust. 4a i 4f-4h UPDOP, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.


Aby wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów, musi spełniać następujące warunki:

  1. powinien zostać poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  2. powinien być definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  3. powinien pozostawać w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  4. powinien być poniesiony w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  5. powinien zostać właściwie udokumentowany.

W zdarzeniu przyszłym będącym przedmiotem wniosku wszystkie wyżej wskazane przesłanki zostaną spełnione. Wydatki na nabycie akcji własnych zostały lub zostaną poniesione przez Wnioskodawcę, nie zostały ani nie zostaną mu w żaden sposób zwrócone. Nabyte przez Wnioskodawcę akcje własne zostaną wykorzystane do realizacji programu motywacyjnego, który ma na celu optymalne kształtowanie polityki kadrowej, tj. zatrzymanie kluczowych pracowników i członków zarządu oraz zachęcenie ich do wydajniejszej pracy, co przyczyni się do zwiększenia zysków Wnioskodawcy. Wydatek ten zostanie udokumentowany.

Z powyższego wynika, że w przypadku, gdy akcje własne Wnioskodawcy zostaną przekazane nieodpłatnie kadrze menedżerskiej i członkom zarządu w ramach realizacji programu motywacyjnego, wydatki na uprzednie nabycie przez Wnioskodawcę akcji własnych stanowią koszty uzyskania przychodów. Dla kwalifikacji wydatków na nabycie akcji własnych jako kosztu uzyskania przychodów nie ma znaczenia pierwotny cel nabycia tych akcji, lecz istotny jest fakt ich późniejszego zbycia w ramach programu motywacyjnego.

W momencie nieodpłatnego przekazania uprawnionym akcji należy uznać, że wydatek na nabycie akcji własnych, który został lub zostanie poniesiony przez Wnioskodawcę nie jest związany z konkretnym przychodem lecz ma przyczynić się do zwiększenia ogólnej kwoty przychodów, a w konsekwencji - również zysków Wnioskodawcy w przyszłości. Wydatek ten służy bowiem realizacji programu motywacyjnego, który wprowadzony został po to, aby zwiększyć ogólną kwotę zysków Wnioskodawcy. Ponieważ koszt ten nie jest związany z żadnym konkretnym przychodem, lecz został lub zostanie poniesiony w celu zwiększenia ogólnej kwoty przychodów, będzie on rozliczany jako koszt pośredni.

Jak była mowa wyżej, koszty pośrednie potrącalne są w dacie poniesienia, zaś przez datę poniesienia kosztów pośrednich rozumie się datę ich ujęcia w księgach rachunkowych. Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, którego dotyczy wniosek, wydatki na nabycie akcji własnych będą przez Wnioskodawcę ujmowane w kapitale własnym w pozycji „Akcje własne”, lecz jako koszty będą ujmowane w księgach rachunkowych w dacie przekazania tych akcji uczestnikom programu.


W związku z powyższym w zdarzeniu przyszłym będącym przedmiotem wniosku wydatki na nabycie akcji własnych przez Wnioskodawcę będą potrącalne w dacie przekazania tych akcji uczestnikom programu motywacyjnego.


Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 3 czerwca 2013 r. (sygn. ILPB3/423-95/13-4/AO), w której stwierdził, że „wydatki poniesione przez Spółkę na nabycie akcji wydawanych beneficjentom w ramach Programu Motywacyjnego należy kwalifikować do kosztów „pośrednich”, gdyż nie mają one bezpośredniego odzwierciedlenia w uzyskanych przychodach, ale ich poniesienie jest warunkiem ich uzyskania.

(...) Wydatki na nabycie akcji wydawanych beneficjentom Programu Motywacyjnego nieodpłatnie stanowić będą koszty uzyskania przychodów potrącane w dacie ich poniesienia, tj. w momencie wydawania tych akcji przez Spółkę stosownie do art. 15 ust. 4d - 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.”

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym wydatki na nabycie akcji przekazywanych nieodpłatnie uczestnikom programu motywacyjnego, stanowią koszty pośrednio związane z przychodami potrącalne w dacie przekazania tych akcji uczestnikom programu, jest słuszne.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie zaliczenia przez Wnioskodawcę do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie akcji własnych nieodpłatnie przekazanych uczestnikom programu motywacyjnego – jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


W odniesieniu do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej, stwierdzić należy, że jest ona rozstrzygnięciem wydanym w konkretnej sprawie, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko do niego się odnoszącym, w związku z tym nie ma mocy powszechnie obowiązującego prawa.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisanym zdarzeniem przyszłym) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 j.t.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj