Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-3.4012.793.2018.1.BJ
z 3 stycznia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2018 r. (data wpływu 27 listopada 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „X” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 27 listopada 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „X”.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Gmina zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym (art. 2) jest wyodrębnioną jednostką samorządu terytorialnego, posiadającą osobowość prawną wykonującą zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina zrealizowała inwestycję pn. „X” współfinansowaną ze środków Unii Europejskiej w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy

LEADER” Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. W ramach wykonywania zadań własnych Gmina przebudowała ulicę, która służy społeczności lokalnej.

Głównym celem operacji była poprawa jakości drogi o długości 0,28 km i skrócenie czasu dojazdu do obiektów użyteczności publicznej w X poprzez zwiększenie komfortu jazdy, sprawniejsze i wygodniejsze poruszanie się. Operacja zakładała wykonanie drogi o nawierzchni z monolitycznych płyt betonowych o szerokości 4,5 m lub 6,0 m na mijankach oraz utwardzenie wjazdów z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie. W części północnej nawierzchnie dopasowano do istniejącej z płyt drogowych w pasie drogi wojewódzkiej nr …. Długość drogi objętej operacją wynosi 280 m.

Przedmiotowa droga stanowi własność gminy i jest drogą publiczną gminną w rozumieniu ustawy o drogach publicznych.

Zrealizowane w ramach projektu zadanie należy do zadań własnych gminy na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2018 r. poz. 994 ze zm.). Przebudowana droga służy zaspokajaniu potrzeb wspólnoty w ramach realizacji zadań własnych Gminy. Gmina realizując projekt, realizowała zadania własne nałożone na nią przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, a tym samym nie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT związanej z przedmiotową inwestycją. Działalność Gminy związana z utrzymaniem dróg gminnych nie generuje żadnych dochodów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, dlatego Gmina w żaden sposób nie może odzyskać podatku VAT zapłaconego z faktur służących realizacji inwestycji. Faktury VAT dokumentujące wydatki związane z realizacją zadania wystawione są na Gminę. Gmina może jedynie otrzymywać przychody związane z zamknięciem tej drogi - opłata administracyjna za zajęcie pasa drogowego na podstawie decyzji administracyjnej na podstawie ustawy o drogach publicznych. Zrealizowane zadanie nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Gminie w przedstawionym zdarzeniu przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubieganie się o jego zwrot wynikającego z faktur dokumentujących realizację zadania pn. „X ” realizowanego w ramach zadań własnych Gminy?


Zdaniem Wnioskodawcy, pomimo, że jest czynnym podatnikiem VAT nie ma możliwości odliczenia w całości, bądź części kwot podatku VAT wynikających z faktur wystawionych na Gminę, dokumentujących wydatki związane z realizacją zadania pn. „X”.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy państwowej w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Gmina realizując przedmiotowe zadanie, wykonywała zadania własne zapisane w ustawie o samorządzie gminnym. Gmina realizując opisane zadanie inwestycyjne dotyczące przebudowy drogi gminnej, nie działała w charakterze podatnika VAT, a efekty realizacji tej inwestycji nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z przebudową drogi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższe wyklucza zatem możliwość obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli wykorzystywanych do czynności zwolnionych od podatku VAT, jak i czynności niepodlegających temu podatkowi.

Podsumowując, Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizowanym zadaniem pn. „X” w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, gdyż nie działa jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją zadania nie będą służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj