Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.462.2018.2.RK
z 25 października 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2018 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 27 sierpnia 2018 r., identyfikator poświadczenia przedłożenia UPP – ….), uzupełnionym pismem z dnia 10 października 2018 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 11 października 2018 r., identyfikator poświadczenia przedłożenia UPP – ….), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 3 października 2018 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.462.2018.1.RK, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 3 października 2018 r. (data doręczenia za pośrednictwem platformy ePUAP 4 października 2018 r., identyfikator poświadczenia doręczenia ….). Wnioskodawca uzupełnił powyższy wniosek pismem z dnia 10 października 2018 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 11 października 2018 r., identyfikator poświadczenia przedłożenia UPP – ….).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu wniosku):

Spółka cywilna otrzymała dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa …. 2014-2020 na realizację projektu badawczo-rozwojowego: „…”, którego efektem będzie komercjalizacja produktu (zatem powstanie przychód z prowadzonych działań w ramach projektu) oraz wniosek patentowy.

Projekt rozpoczął się 1 maja 2018 r. i kończy 30 kwietnia 2021 r. Zgodnie z wytycznymi do projektu, dla Wnioskodawcy - właściciela Spółki cywilnej zostało przewidziane wynagrodzenie (na cały okres projektu i w dopuszczalnym wymiarze godzin: miesięcznie 72h/ 2 160 PLN), będące kosztem, a rodzaj pracy wykonywanej w zespole badawczym ma zupełnie inny charakter niż ten dotychczasowo prowadzony w Spółce. Ponieważ wytyczne RPO W… 2014-2020 uznają pracę właściciela Spółki jako koszty, takie wynagrodzenie zostało również uwzględnione w ww. projekcie i uzyskało dotację unijną. Poniżej Wnioskodawca cytuje treść pisma, które skierował w dniu 17 maja 2018 r. do Urzędu Skarbowego w ….: „Zwracam się z uprzejmą prośbą o udzielenie informacji o możliwości zaliczenia kosztów pracy własnej właściciela (w określonym wymiarze) wykonywanej w związku z udziałem w pracach badawczo - rozwojowych w ramach projektu współfinansowanego ze środków unijnych do kosztów firmy a tym samym do kosztów projektu i rozliczyć w ramach dotacji unijnej. Od dnia 1 października 2009 r. jestem wspólnikiem w … Spółka cywilna adres: …, NIP …. Spółka prowadzi działalność zarobkową związaną z dostarczaniem rozwiązań w zakresie systemów zasilania gwarantowanego. Jestem odpowiedzialny za koordynowanie działań pionu technicznego, przygotowywanie projektów technicznych oraz kontakt z kluczowymi klientami. W związku z prowadzoną działalnością w Spółce nie pobieram żadnego wynagrodzenia. Dnia 26 kwietnia 2017 r. Spółka cywilna złożyła wniosek i tym samym wzięła udział w konkursie organizowanym przez … Agencję Wspierania Przedsiębiorczości w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ….na lata 2014-2020, Oś priorytetowa: 1 Badania i Innowacje, Działania 1.2. W wyniku przeprowadzonej procedury konkursowej dnia 23 marca 2018 r. została podpisana umowa z Województwem … (…) nr … na dofinansowanie projektu pt: …”. Rozpoczęcie realizacji projektu to 1 maja 2018 r., zakończenie rzeczowe i finansowe projektu to 30 kwietnia 2021 r. Celem projektu jest opracowanie innowacyjnego systemu, który następnie będzie komercjalizowany wraz ze złożeniem w fazie finalnej wniosku patentowego. W projekcie realizowanym przez Spółkę cywilną będę pełnił rolę wykonawcy części zadań projektowych, wchodząc w skład zespołu badawczego. Z otrzymanych środków finansowych zostaną sfinansowane koszty projektu. Będą to m.in. koszty pracy osób (umowy o pracę, umowy zlecenie), a także wartość pracy własnej Wnioskodawcy. Według Wytycznych koszt jest uznawany, o ile koszt ten został faktycznie poniesiony w okresie wskazanym w umowie o dofinansowanie, oraz został należycie udokumentowany. W Wytycznych przewiduje się również, że koszty mogą powstać także w sytuacji, gdy pracę w projekcie wykonuje beneficjent, jako osoba fizyczna prowadzącą działalność gospodarcza, jednocześnie będąc pracownikiem w ramach własnego projektu. Przewiduje się możliwość obciążenia firmy kosztami własnej pracy według określonych w Wytycznych norm. W takiej sytuacji znajduje się właśnie firma. Wnioskodawca, jest bowiem członkiem zespołu badawczego Spółki cywilnej, a jednocześnie właścicielem Spółki cywilnej. W Wytycznych zapisano, że właściciele spółek oraz osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, którzy nie pobierają za wykonywaną pracę wynagrodzenia, mogą rozliczać koszty swojej pracy przy prowadzeniu badań przemysłowych lub prac rozwojowych w ramach projektu. W związku z powyższym i zaangażowaniem w projekt oraz przydzieleniem zakresu obowiązków niezwiązanych do tej pory z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą w ramach projektu, zostało przewidziane miesięczne wynagrodzenie począwszy od dnia 1 maja 2018 r. Obliczenia zostały wykonane zgodnie z wytycznymi programowymi dotyczącymi systemu wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020 w zakresie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Tom II - działania wdrażane przez … Agencję Wspierania Przedsiębiorczości w …. Miesięczna ilość godzin przewidziana do przepracowania w ramach projektu to 72 h przez kolejne 3 lata do 30 kwietnia 2021 r. włącznie, kwartalne wynagrodzenie wynosiłoby 6 480 PLN netto”.

Wnioskodawca dodał, że zawarta umowa o dofinansowanie określa zasady oraz warunki przekazania beneficjentowi wkładu publicznego w finansowanie projektu oraz prawa i obowiązki stron wynikające z treści m.in. ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. Środki są wypłacane przez Bank Gospodarstwa Krajowego.

Wnioskodawca jest koordynatorem projektu, którego zakres obowiązków wynikający z udziału w projekcie przedstawia się następująco:

Zadanie 1 (24 miesiące):

Etap I

  • koordynacja prac nad projektem, analiza działania, prace projektowe,
  • audyt protokołów komunikacyjnych oraz portów komunikacyjnych w zasilaczach UPS,
  • przegląd dostępnych architektur mikroprocesowych do obsługi komunikacji z urządzeniem,
  • przygotowanie schematu działania urządzenia,
  • stworzenie projektu prototypu urządzenia z wykorzystaniem płytki ewaluacyjnej,
  • stworzenie oprogramowania/firmware mikroprocesora sterującego urządzeniem,
  • wykonanie testów komunikacyjnych urządzenia z monitorowanym urządzeniem,
  • implementacja kolejnych protokołów komunikacyjnych do obsługi komunikacji z kolejnymi urządzeniami (min. 3),
  • implementacja mechanizmów serwisowych do odczytu danych oraz upgrade,
  • przygotowanie projektu płytki obwodu drukowanego PCB zwierającej podzespoły Black Box przystosowane do pracy na zewnątrz zasilacza,
  • wykonanie serii płytek testowych (ok. 20 szt.) oraz zmontowanie prototypów,
  • analiza działania urządzenia, długotrwałe testy funkcjonalne i niezawodnościowe urządzenia przy współpracy z różnymi zasilaczami UPS.

Etap II:

  • koordynacja prac nad projektem, analiza działania, prace projektowe,
  • analiza dostępnych na rynku wyświetlaczy,
  • analiza funkcji oraz możliwości adaptacji do urządzenia Black Box zew.,
  • opracowanie schematu działania urządzenia,
  • implementacja wybranego wyświetlacza do zestawu ewaluacyjnego Black Box,
  • wykonanie odpowiedniego interfejsu komunikacji,
  • wykonanie projektu menu na wyświetlaczu oraz sposobu wyświetlania informacji,
  • przygotowanie oprogramowania do obsługi wyświetlacza,
  • analiza systemu pod kątem możliwości implementacji systemu zasilania oraz zastosowanie podtrzymania bateryjnego, kondensatorowego, ewentualnie wykorzystanie innych magazynów energii,
  • implementacja wybranego systemu zasilania do układów ewaluacyjnych,
  • rozbudowa oprogramowania o funkcje sterujące/monitorujące wew. układ zasilania,
  • opracowanie systemu eksportu danych do urządzeń zewn. oraz backup,
  • przygotowanie projektu płytki obwodu drukowanego PCB zawierającej podzespoły Black Box, układ graficzny wyświetlacza, sprzętowy backup danych oraz system zasilania gwarantowanego,
  • analiza działania urządzenia, długotrwałe testy funkcjonalne i niezawodnościowe urządzenia przy współpracy z różnymi zasilaczami UPS.

Zadanie 2 (12 miesięcy):

  • koordynacja prac nad projektem, analiza działania, prace projektowe,
  • przygotowanie schematu działania urządzenia,
  • przygotowanie zestawu parametrów wymaganych dla przygotowanej platformy sprzętowej,
  • analiza dostępnych na rynku układów mikroprocesorowych spełniających założenia projektu,
  • implementacja wybranej struktury do układu ewaluacyjnego oraz sprawdzenie pod kątem spełnienia założeń projektowych,
  • implementacja uprzednio opracowanego systemu wizualizacji, zasilania oraz przetwarzania danych,
  • przygotowanie oprogramowania realizującego funkcje Black Box na nowej platformie sprzętowej,
  • implementacja stosu TCPIP do obsługi komunikacji ethernetowej,
  • implementacja funkcji watchdog oraz testy funkcjonalne,
  • projekt oraz implementacja menu graficznego do wbudowanego interfejsu www kompatybilnego z przeglądarkami www,
  • przygotowanie oraz implementacja oprogramowania do obsługi dodatkowych portów kom.,
  • przygotowanie projektu zaawansowanej płyty PCB z zaimplementowanym układem mikroprocesorowym,
  • analiza działania urządzenia,
  • długotrwałe testy funkcjonalne i niezawodnościowe urządzenia przy współpracy z różnymi zasilaczami UPS,
  • wprowadzenie poprawek.

Wnioskodawca rozlicza się na zasadach ogólnych, metodą liniową. Przez koszty kwalifikowane Wnioskodawca rozumie koszty wskazane w Wytycznych do przedmiotowego projektu badawczo-rozwojowego. Wnioskodawca nie zaliczył do kosztów uzyskania przychodów wynagrodzenia z tytułu pracy w przedmiotowym projekcie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

Czy Wnioskodawca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów proporcjonalnie do udziałów w zysku Spółki otrzymane wynagrodzenie w związku z realizacją wyżej wymienionego projektu unijnego?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku), zasadne jest zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów proporcjonalnie do udziałów w zysku Spółki otrzymanego wynagrodzenia w związku z realizacją wyżej wymienionego projektu unijnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 200, z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Zatem, kosztem uzyskania przychodów nie są wszystkie wydatki, ale tylko takie, które nie są wymienione w art. 23, i których poniesienie pozostaje w związku przyczynowo-skutkowym z uzyskaniem (zwiększeniem) przychodu z danego źródła, bądź też zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów. Jednakże ciężar wykazania ww. związku spoczywa na podatniku, który wywodzi z tego określone skutki prawne.

Stosownie do treści art. 23 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wartości własnej pracy podatnika, jego małżonka i małoletnich dzieci, a w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki niebędącej osobą prawną – także małżonków i małoletnich dzieci wspólników tej spółki.

Pojęcie „praca własna” oznacza wartość wszelkiego rodzaju nakładów pracy świadczonej przez podmioty wymienione w omawianym przepisie. Nie ma przy tym znaczenia, czy praca jest świadczona na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej mającej charakter umowy zlecenia, czy umowy o dzieło (z wyłączeniem sytuacji, gdy umowę zawarto z osobą prowadzącą działalność gospodarczą w ramach jej działalności), czy bezumownie.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest wspólnikiem Spółki cywilnej. Spółka otrzymała dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … 2014-2020 na realizację projektu badawczo-rozwojowego: „…”, którego efektem będzie komercjalizacja produktu oraz wniosek patentowy.

Projekt rozpoczął się 1 maja 2018 r. i kończy 30 kwietnia 2021 r. Wnioskodawca jest koordynatorem projektu. Zgodnie z wytycznymi do projektu dla Wnioskodawcy - właściciela Spółki cywilnej - zostało przewidziane wynagrodzenie na cały okres projektu i w dopuszczalnym wymiarze godzin: miesięcznie 72h/2 160 PLN. Zawarta umowa o dofinansowanie określa zasady oraz warunki przekazania beneficjentowi wkładu publicznego w finansowanie projektu oraz prawa i obowiązki stron wynikające z treści m.in. ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. Środki są wypłacane przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Wnioskodawca nie zaliczył do kosztów uzyskania przychodów wynagrodzenia z tytułu pracy w przedmiotowym projekcie.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że wartość wynagrodzenia Wnioskodawcy związana z pracą wykonywaną w ramach planowanego projektu badawczo-rozwojowego: „…” nie stanowi, w oparciu o art. 23 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztu uzyskania przychodu Wnioskodawcy, jako wspólnika Spółki cywilnej.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów proporcjonalnie do udziałów w zysku Spółki otrzymanego wynagrodzenia za pracę wykonywaną w ramach realizowanego ww. projektu należało uznać za nieprawidłowe.

Wskazać należy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Jeżeli opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego nie jest zgodny ze stanem rzeczywistym wydana interpretacja nie chroni Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14na ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), przepisów art. 14k - 14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj