Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.301.2018.2.AJ
z 9 października 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2018 r. (data wpływu 23 lipca 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 października 2018 r. (data nadania 1 października 2018 r., data wpływu 5 października 2018 r.) na wezwanie Organu podatkowego z dnia 14 września 2018 r. (data nadania 14 września 2018 r., data doręczenia 24 września 2018 r.) Nr 0114-KDIP2-1.301.2018.1.AJ, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie braku ukonstytuowania zakładu w Polsce oraz braku opodatkowania w Polsce dochodów z realizacji kontraktu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 23 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie braku ukonstytuowania zakładu w Polsce oraz braku opodatkowania w Polsce dochodów z realizacji kontraktu.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz następujące zdarzenie przyszłe.


A. GmbH [dalej: A, Wnioskodawca lub Spółka] jest spółką utworzoną i działającą zgodnie z przepisami prawa niemieckiego, posiada siedzibę działalności gospodarczej i faktyczny zarząd w G., Niemcy, jest niemieckim rezydentem podatkowym oraz niemieckim podatnikiem podatku od wartości dodanej. Spółka prowadzi działalność m in. w zakresie świadczenia usług profesjonalnej obsługi logistycznej dla podmiotów prowadzących sprzedaż w tzw. kanale e-commerce, tj. podmiotów dokonujących sprzedaży detalicznej towarów za pośrednictwem platform i sklepów internetowych.

A. zawarła umowy ze szwedzką spółką H. AG oraz polską spółką H. Sp. z o.o. [dalej: Kontrakt] na podstawie których świadczyć będzie usługi obsługi logistycznej sprzedaży internetowej prowadzonej przez koncern H., jednego z największych w Europie dystrybutorów odzieży i akcesoriów [dalej: H lub Klient] Umowy obejmują realizację zamówień złożonych Klientowi przez konsumentów z całej Europy [dalej: Konsumenci], tj. obsługę logistyczną sprzedaży prowadzonej przez Klienta zarówno na rzecz Konsumentów z Europy Zachodniej, jak i na rzecz Konsumentów z regionu Europy Środkowo-Wschodniej, w tym z Polski.

Kontrakt wchodzi w życie z dniem podpisania, tj. z dniem 28 grudnia 2017 r. („Data wejścia w życie”), a rozpoczęcie świadczenia usług nastąpić ma z dniem 1 września 2018 r. („Data rozpoczęcia świadczenia usług”). Kontrakt zawarty został na okres wstępny wynoszący minimum pięć (5) lat od Daty Początkowej umowy określonej na 1 lutego 2019 r., kiedy to nastąpić ma osiągnięcie pełnych wolumenów obsługi. W praktyce oznacza to, że Kontrakt będzie obowiązywał do 31 stycznia 2024 r. (zakończenie okresu wstępnego). Po zakończeniu okresu wstępnego Kontrakt będzie automatycznie przedłużany na kolejne okresy roczne, chyba że jedna ze stron złoży drugiej stronie pisemne zawiadomienie o zamiarze nieprzedłużania umowy na kolejny okres.


Zakres usług świadczonych w ramach Kontraktu obejmuje:

  • przyjmowanie towarów dostarczanych Klientowi przez jego dostawców,
  • rozpakowywanie dostarczonych towarów i ich przechowywanie,
  • przygotowywanie przesyłek do wysyłki według zamówień składanych Klientowi przez Konsumentów za pośrednictwem sklepu internetowego Klienta, a także
  • tzw. obsługę zwrotów.


Zakres usług świadczonych przez A na rzecz Klienta nie obejmuje:

  • czynności związanych z zarządzaniem transportem, tj. wyboru, zarządzania i koordynacji prac firm kurierskich i spedycyjnych odpowiedzialnych za dostarczenie przesyłki Konsumentowi,
  • tzw. obsługi klienta, tj. czynności związanych z obsługą zamówień składanych przez Konsumentów w sklepie internetowym, a także
  • tzw. funkcji finansowych obejmujących zarządzanie dłużnikami, zapobieganie przypadkom oszustw i wyłudzeń, windykację i tym podobne

- tego rodzaju funkcje zapewniane będą przez H we własnym zakresie.

Jednym z wymagań postawionych przez H. w ramach negocjacji Kontraktu było to, aby wysyłki towarów były obsługiwane z dwóch lokalizacji: wysyłki przesyłek zamówionych przez Konsumentów z Niemiec - z magazynu zlokalizowanego w Niemczech (w miejscowości K.), wysyłki przesyłek zamówionych przez Konsumentów z krajów Europy Środkowo-Wschodniej (głównie Polska, Czechy, Węgry, Bułgaria i Słowacja) - z magazynu zlokalizowanego w Polsce (S.). Z punktu widzenia Klienta powyższy rozdział lokalizacji ma na celu ograniczenie czasu i kosztów wysyłki towarów do Konsumentów z poszczególnych krajów.


A. posiada obecnie jeden magazyn zlokalizowany w Niemczech i w zakresie obsługi wysyłek na terytorium Niemiec będzie wykorzystywał ten magazyn. Odnośnie wysyłek do krajów Europy Środkowo-Wschodniej natomiast (Polska, Czechy, Węgry, Bułgaria i Słowacja) - ponieważ A nie prowadzi działalności na terytorium Polski, nie posiada w Polsce magazynów, nie zatrudnia personelu ani nie dysponuje żadnymi innymi zasobami koniecznymi do świadczenia przedmiotowych usług - podjęto decyzję, że w tym zakresie skorzysta z pomocy podzleceniobiorcy - polskiej spółki P. Sp. z o.o. [P], P. jest w stosunku do A. spółką powiązaną w rozumieniu odrębnych przepisów i posiada następujący adres siedziby: X.


Umowa pomiędzy A. i P. została zawarta na okres odpowiadający okresowi obowiązywania Kontraktu zawartego przez A. z H. Zakres usług świadczonych przez P obejmować będzie:

  • przyjmowanie towarów dostarczanych Klientowi przez jego dostawców (w zakresie towarów przeznaczonych na rynki obsługiwane z magazynu P),
  • rozpakowywanie dostarczonych towarów i ich przechowywanie,
  • przygotowywanie przesyłek do wysyłki według zamówień składanych Klientowi przez Konsumentów za pośrednictwem sklepu internetowego Klienta, a także
  • tzw. obsługę zwrotów.


Przedmiotowe usługi P. świadczyć będzie w sposób niezależny od Spółki, przy wykorzystaniu zatrudnionego przez siebie personelu oraz wynajętego przez siebie magazynu zlokalizowanego pod adresem: Y


Ww. zasoby spółka P. zobowiązana jest zapewnić we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność, tj. A na żadnym etapie współpracy nie będzie ingerować w działania P w tym zakresie, w szczególności A:

  • nie będzie miała prawa swobodnego wstępu ani dysponowania powierzchnią magazynową P wykorzystywaną dla potrzeb realizacji Kontraktu (ani całością ani wyraźnie określoną częścią tej powierzchni),
  • nie będzie miała prawa kontrolowania personelu P pracującego przy realizacji Kontraktu, w szczególności nie będzie miała wpływu na rekrutację (zatrudnienia/zwolnienia), nie będzie również wydawała poleceń ani w jakikolwiek inny sposób nadzorowała/kontrolowała pracy tych osób.


Zasobem, który jest niezbędny dla potrzeb właściwego wykonania usług na rzecz H, a którego P nie będzie zapewniać w ramach usług świadczonych przez siebie na rzecz A jest system informatyczny służący do zarządzania przyjęciami towarów, magazynowaniem towarów oraz kompletowaniem przesyłek i przekazywaniem ich do wysyłki. Przedmiotowy system (S) został opracowany specjalnie dla potrzeb obsługi Kontraktu z H i stanowi własność A. P będzie korzystać z tego systemu, który w tym celu zostanie jej udostępniony przez Spółkę. System S został zainstalowany i działa na serwerach położonych poza terytorium Polski. A i P dokonywać będą podziału pomiędzy siebie kosztów rozwijania tego systemu.

Ani A. ani P. nie będą nabywały własności towarów sprzedawanych przez Klienta ani prawa do rozporządzania tymi towarami na żadnym etapie ich dystrybucji (tytuł prawny do towarów przechodzić będzie bezpośrednio z H na Konsumenta). Przyjmowanie dostaw, przechowywanie, pakowanie i przygotowywanie przesyłek do wysyłki do Konsumentów oraz obsługa zwrotów odbywać się będzie według instrukcji Klienta i ustalonych z nim zasad współpracy. Okres przechowywania towarów Klienta w magazynie P jest zróżnicowany i może wynosić od kilku dni do kilku tygodni lub dłużej, w zależności od popytu na towary oferowane przez Klienta.


Fakturowanie usług świadczonych w ramach omawianego Kontraktu wyglądać będzie następująco:

  • w zakresie usług obsługi wysyłek realizowanych z magazynów położonych w Niemczech - początkowo A fakturowała szwedzką spółkę H AG, docelowo założenie jest takie, że A fakturować będzie polską spółkę H Sp. z o.o. (A i Klient dokonują obecnie modyfikacji Kontraktu w celu odzwierciedlenia tej zmiany),
  • w zakresie usług obsługi zamówień realizowanych z magazynu położonego w Polsce - P fakturować będzie A (zgodnie z zasadami ustalonymi w umowie pomiędzy tymi podmiotami), a w dalszej kolejności A fakturować będzie polską spółkę H. Sp. z o.o.


A. nie jest i nie będzie właścicielem, współwłaścicielem, najemcą lub użytkownikiem na podstawie innego tytułu prawnego znajdujących się w Polsce nieruchomości (biur, przestrzeni magazynowych, etc.) lub zaplecza technicznego (sprzętu lub instalacji do załadunku/wyładunku, sprzętu do magazynowania i przygotowywania przesyłek, etc.) wykorzystywanego do obsługi wysyłek Klienta. W szczególności, pracownicy A nie będą mieli dostępu do pomieszczeń/powierzchni magazynowej P, jak również nie będą odwiedzali magazynu P celem nadzorowania i monitorowania prac wykonywanych w ramach umowy Mogą zdarzyć się pojedyncze przypadki obecności pracowników A w magazynie P w S., za każdym razem jednak odbywać się to będzie za uprzednią zgodą P i wyłącznie w celu zaprezentowania obiektu.


Spółka A nie zatrudniała dotychczas i nie będzie zatrudniać w Polsce pracowników lub współpracowników, czy to w związku z realizacją Kontraktu zawartego z Klientem, czy to dla jakichkolwiek innych celów. Cała obsługa marketingowa, sprzedażowa i zarządcza zarówno samego Kontraktu jak i Klienta odbywać się będzie przy wykorzystaniu pracowników A zatrudnionych i pracujących w Niemczech.


Spółka P. posiada szerokie doświadczenie w świadczeniu usług profesjonalnej obsługi logistycznej dla podmiotów prowadzących sprzedaż za pośrednictwem platform i sklepów internetowych, w szczególności P świadczyła i świadczy takie usługi jako niezależny przedsiębiorca na rzecz innych podmiotów (niezależnych klientów), których pozyskuje we własnym zakresie.

P. jest w stosunku do A. podmiotem powiązanym w rozumieniu odrębnych przepisów, nie jest jednak podmiotem zależnym od A. ani pod względem prawnym ani pod względem ekonomicznym, a czynności zlecone jej przez A w ramach współpracy przy obsłudze Kontraktu z Klientem P wykonywać będzie we własnym imieniu oraz na własny rachunek i ryzyko gospodarcze.

P. nie posiada (nie będzie posiadać) ani nie wykonuje (nie będzie wykonywać) pełnomocnictwa do działania w imieniu A ani względem Klienta ani względem innych podmiotów trzecich. Rola P sprowadzać się będzie bowiem do wykonywania czynności logistycznych związanych z obsługą wysyłek Klienta, w uzgodnionym przez strony zakresie.


A. nie posiada w Polsce miejsca zarządu, filii, biura, zakładu fabrycznego, warsztatu, kopalni, źródła ropy naftowej lub gazu ziemnego, kamieniołomu albo innego miejsca wydobywania zasobów naturalnych bądź też placu budowy.


Nadto w uzupełnieniu wniosku ORD-IN Wnioskodawca wskazał, że świadcząc na rzecz A usługi logistyczne związane z obsługą Kontraktu z H, P działa/będzie działać we własnym imieniu oraz na własny rachunek i ryzyko gospodarcze. A nie będzie w żaden sposób ingerować w działalność P w tym zakresie, ani też działalności tej w jakikolwiek sposób kontrolować. W szczególności spółka A:

  • nie będzie miała prawa swobodnego wstępu ani dysponowania powierzchnią magazynową P wykorzystywaną dla potrzeb realizacji Kontraktu (ani całością, ani wyraźnie określoną częścią tej powierzchni),
  • nie będzie miała prawa kontrolowania personelu P pracującego przy realizacji Kontraktu, w szczególności nie będzie miała wpływu na rekrutację (zatrudnienia/zwolnienia), nie będzie również wydawała poleceń ani w jakikolwiek inny sposób nadzorowała/ kontrolowała pracy tych osób.


Odnośnie systemu S Wnioskodawca wyjaśnił, że jest to rodzaj systemu magazynowego, a jego funkcje ograniczają się do obsługi procesu przyjmowania towarów na magazyn, przechowywania oraz przygotowywania przesyłek do wysyłki. A dostarczy ww. oprogramowanie spółce P jako narzędzie, celem zapewnienia odpowiedniej jakości usług logistycznych świadczonych przez spółkę polską. System S nie posiada funkcji, które pozwalałaby na podejmowanie jakichkolwiek działań kontrolnych w sensie takim, że A mogłaby przy jego użyciu sprawować jakąkolwiek kontrolę nad działalnością P (jest to system wyłącznie magazynowy).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy A prawidłowo uznaje, że nie będzie posiadać na terytorium Polski zakładu zagranicznego w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym i że w związku z tym ewentualne dochody osiągnięte przez Spółkę w związku z realizacją Kontraktu nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Polsce ?


Zdaniem Wnioskodawcy, A prawidłowo uznaje, że nie będzie posiadać na terytorium Polski zakładu zagranicznego w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym i że w związku z tym ewentualne dochody osiągnięte przez Spółkę w związku z realizacją Kontraktu nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Polsce.


Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r., poz. 2343 ze zm.; dalej: ustawa o CIT), podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Polski siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Polski. Z kolei art. 3 ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT wskazuje, że za dochody (przychody) osiągane na terytorium Polski przez podatników nieposiadających na terytorium Polski siedziby ani zarządu uważa się w szczególności dochody (przychody) z wszelkiego rodzaju działalności prowadzonej na terytorium Polski, w tym poprzez położony na terytorium Polski zagraniczny zakład.


Jak wynika z art. 4a pkt 11 ustawy o CIT, zagraniczny zakład w powyższym znaczeniu oznacza:

  1. stałą placówkę, poprzez którą podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa wykonuje całkowicie lub częściowo działalność na terytorium innego państwa, a w szczególności oddział, przedstawicielstwo, biuro, fabrykę, warsztat albo miejsce wydobywania bogactw naturalnych,
  2. plac budowy, budowę, montaż lub instalację, prowadzone na terytorium jednego państwa przez podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium innego państwa, lub
  3. osobę, która w imieniu i na rzecz podmiotu mającego siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa działa na terytorium innego państwa, jeżeli osoba ta ma pełnomocnictwo do zawierania w jego imieniu umów i pełnomocnictwo to faktycznie wykonuje,

- chyba że umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Polska, stanowi inaczej.


A nie posiada na terytorium Polski siedziby ani zarządu, tym samym mogłaby podlegać w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych jedynie w przypadku posiadania w Polsce zagranicznego zakładu w przywołanym rozumieniu - w zakresie tych dochodów, które Spółka osiągałaby poprzez tak rozumiany zakład.


Zgodnie z art. 7 ust. 1 Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisaną 14 maja 2003 r. w Berlinie (Dz.U. z 2005 r. nr 12, poz. 90; dalej: UPO), zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w Państwie jego siedziby, chyba że prowadzi działalność gospodarczą w drugim Umawiającym się Państwie poprzez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi. Powyższe oznacza, że w przypadku uznania, że A nie posiada w Polsce zakładu, zyski osiągnięte przez Spółkę na terytorium Polski będą podlegały opodatkowaniu w Niemczech i nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Polsce.


W myśl art. 5 ust. 1 UPO, przez „zakład” należy rozumieć stałą placówkę, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa. Pojęcie to obejmuje w szczególności: miejsce zarządu, filię, biuro, fabrykę, warsztat kopalnię, źródło ropy naftowej lub gazu ziemnego, kamieniołom albo inne miejsce wydobywania zasobów naturalnych (art. 5 ust. 2 UPO).

Przy wykładni powyższych przepisów UPO zasadne jest odwołanie do Komentarza do Konwencji Modelowej OECD [dalej: Komentarz], stanowiącego powszechnie stosowaną wskazówkę interpretacyjną. Komentarz stanowi, że dla powstania zakładu w rozumieniu umów o unikaniu podwójnego opodatkowania koniecznym jest:

  • istnienie stałej placówki,
  • posiadanie ekonomicznego prawa do dysponowania/rozporządzania tą placówką, oraz
  • wykonywanie działalności przedsiębiorstwa, tj. istotnych ilościowo i wartościowo czynności bezpośrednio na rzecz osób trzecich; warunek ten uważa się za niespełniony w przypadku wykonywania czynności przygotowawczych lub pomocniczych na rzecz siedziby głównej.


Zgodnie z Komentarzem, określenie „placówka” obejmuje każde pomieszczenie, środki lub urządzenia wykorzystywane do prowadzenia działalności przedsiębiorstwa, niezależnie od tego, czy są wykorzystywane wyłącznie w tym celu. Sam fakt, że przedsiębiorstwo ma do własnej dyspozycji pewną przestrzeń służącą jego działalności gospodarczej wystarczy do zaistnienia stałej placówki gospodarczej. Nie ma znaczenia czy przedsiębiorstwo jest właścicielem czy najemcą lokalu, środków lub urządzeń, czy dysponuje nimi w inny sposób.

Niezbędnym jest jednak by przedsiębiorstwo miało ekonomiczne prawo do dysponowania/rozporządzania tą placówką. Potwierdzają to organy podatkowe w wydawanych interpretacjach - m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej Nr 1462-IPPB5.4510.1108.2016.4.RS/JC z 11 kwietnia 2017 r. w której organ zgodził się z wnioskodawcą, że: „dla stwierdzenia, że przedsiębiorca zagraniczny dysponuje placówką na terytorium Polski, konieczne jest zatem dowiedzenie, że przedsiębiorca ten ma prawo podejmować decyzje o wykorzystaniu pomieszczeń oraz posiada prawną lub faktyczną kontrolę nad nimi”.


Jak wskazano opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, A nie jest i nie będzie właścicielem, współwłaścicielem, najemcą lub użytkownikiem znajdujących się w Polsce nieruchomości (biur, przestrzeni magazynowych, etc.) lub zaplecza technicznego (sprzętu lub instalacji do załadunku/wyładunku, sprzętu do magazynowania i przygotowywania przesyłek, etc.) wykorzystywanego do obsługi wysyłek Klienta. Spółka będzie jedynie nabywać wskazane usługi logistyczne od P. Niezbędne do wykonania tych usług zasoby P będzie zobowiązana zapewnić we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność, tj. A na żadnym etapie współpracy nie będzie ingerować w działania P w tym zakresie. W szczególności Spółka:

  • nie będzie miała prawa swobodnego wstępu ani dysponowania powierzchnią magazynową P wykorzystywaną dla potrzeb realizacji Kontraktu (ani całością ani wyraźnie określoną częścią tej powierzchni), a pracownicy A nie będą odwiedzali magazynu P celem nadzorowania i monitorowania prac wykonywanych w ramach umowy,
  • nie będzie miała prawa kontrolowania personelu P pracującego przy realizacji umowy, w szczególności nie będzie miała wpływu na rekrutację (zatrudnienia/zwolnienia), nie będzie również wydawała poleceń ani nadzorowała/kontrolowała pracy tych osób.


W świetle powyższego, nie można przypisać Spółce żadnej konkretnej stałej placówki, przez którą A prowadziłaby w Polsce działalność gospodarczą, obecność A w Polsce sprowadzać się będzie bowiem wyłącznie do nabywania określonych usług logistycznych.


A nie posiada w Polsce również miejsca zarządu, filii, biura, zakładu fabrycznego, warsztatu, kopalni, źródła ropy naftowej lub gazu ziemnego, kamieniołomu albo innego miejsca wydobywania zasobów naturalnych bądź też placu budowy. Tym samym, planowana przez Spółkę działalność nie będzie spełniać kryteriów powstania stałej placówki, o których mowa w art. 4a pkt 11 lit. a) ustawy o CIT, jak również nie będzie spełniać warunków powstania zakładu wskazanych w art. 4 pkt 11 lit. b) ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 4a pkt 11 lit. c) ustawy o CIT zakład przedsiębiorstwa może powstać również wtedy, gdy dana osoba działa na terytorium Polski w imieniu i na rzecz podmiotu mającego siedzibę lub zarząd na terytorium innego państwa, jeżeli osoba ta ma pełnomocnictwo do zawierania w jego imieniu umów i pełnomocnictwo to faktycznie wykonuje. Przepis ten znajduje odzwierciedlenie w art. 5 ust. 5 UPO, w myśl którego, co do zasady, jeżeli osoba działa w imieniu przedsiębiorstwa oraz posiada i zwyczajowo wykonuje pełnomocnictwo do zawierania umów w Umawiającym się Państwie (tu: w Polsce) w imieniu przedsiębiorstwa, to uważa się, że przedsiębiorstwo to, niezależnie od przepisów omówionych powyżej, posiada w tym Państwie zakład w rozumieniu UPO w zakresie prowadzenia każdego rodzaju działalności, który osoba ta podejmuje dla przedsiębiorstwa. Jak wynika z powyższego, zakład może powstać także w wyniku prowadzenia działalności gospodarczej za pośrednictwem tzw. zależnego przedstawiciela, tj. podmiotu działającego w drugim Państwie w imieniu zagranicznego przedsiębiorstwa.

Taka okoliczność nie zachodzi jednak w przedmiotowej sprawie. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, P nie posiada (nie będzie posiadać) ani nie wykonuje (nie będzie wykonywać) pełnomocnictwa do działania w imieniu A ani względem Klienta ani względem innych podmiotów trzecich. Rola P sprowadzać się będzie bowiem do wykonywania czynności technicznych związanych z obsługą wysyłek Klienta, w uzgodnionym przez strony zakresie. To P będzie odpowiedzialna za zapewnienie niezbędnych warunków do realizacji tego zadania (w tym także zapewnienia niezbędnego personelu i zaplecza technicznego). Jednocześnie cała obsługa marketingowa, sprzedażowa i zarządcza Klienta i Kontraktu odbywać się będzie przy wykorzystaniu pracowników Spółki zatrudnionych w Niemczech.

P świadczyła i świadczy analogiczne do przedmiotowych usługi obsługi logistycznej jako niezależny przedsiębiorca na rzecz innych podmiotów (niezależnych klientów), których pozyskuje we własnym zakresie. P jest w stosunku do A podmiotem powiązanym w rozumieniu odrębnych przepisów, nie jest jednak podmiotem od A zależnym ani pod względem prawnym ani pod względem ekonomicznym, a czynności zlecone jej przez A w ramach współpracy przy obsłudze Kontraktu z Klientem spółka P wykonywać będzie we własnym imieniu oraz na własny rachunek i ryzyko gospodarcze.

Reasumując, należy wskazać, że aktywność P realizowana na rzecz Spółki nie będzie miała charakteru działalności tzw. zależnego przedstawiciela w rozumieniu art. 5 ust. 5 UPO, albowiem spółka P nie została umocowana do zawierania umów w imieniu A, nie będzie również podejmować w imieniu A żadnych działań o charakterze marketingowym, sprzedażowym czy zarządczym. Tym samym planowana działalność A w Polsce nie będzie spełniać warunków powstania zakładu zgodnie z art. 4a pkt 11 lit. c) ustawy o CIT oraz ad. 5 UPO


Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Wnioskodawcy nie dojdzie do powstania zakładu A w Polsce na gruncie ad. 4a pkt 11 ustawy o CIT oraz UPO, a tym samym ewentualne dochody osiągnięte przez A w związku z realizacją Kontraktu nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Polsce.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zakresie – jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj