Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT3.4011.406.2018.2.ES
z 10 października 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 września 2018 r. (data wpływu), uzupełnionym pismem z dnia 5 października 2018 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości uznania przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług doradczych za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej oraz możliwości opodatkowania uzyskiwanych z tego tytułu dochodów tzw. podatkiem liniowym – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 września 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości uznania przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług doradczych za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej oraz możliwości opodatkowania uzyskiwanych z tego tytułu dochodów tzw. podatkiem liniowym. Pismo uzupełniono w dniu 5 października 2018 r.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca od 2016 r. pełni funkcję Prezesa zarządu w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka). W ramach pełnionej przez siebie funkcji, Wnioskodawca jest odpowiedzialny za zarządzanie Spółką oraz jej reprezentację zgodnie z odpowiednimi przepisami Kodeksu Spółek Handlowych. Wnioskodawca zawarł również ze Spółką umowę o pracę, na podstawie której pełni obowiązki Dyrektora ds. Rozwoju Sprzedaży (umowa o pracę została zawarta ze Spółką w 2007 r.). Obecnie Wnioskodawca planuje rozpocząć prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy Prawo przedsiębiorców (działalność zostanie zarejestrowana w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej). Przedmiotem działalności gospodarczej będą przede wszystkim usługi doradcze. Wnioskodawca planuje złożyć do właściwego naczelnika urzędu skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów osiąganych z tytułu działalności gospodarczej według stawki liniowej, o której mowa w art. 30c ustawy o PIT, zgodnie z art. 9a ust. 2 ustawy o PIT.


W ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczyć będzie usługi na rzecz Spółki (w tym celu Wnioskodawca zawrze ze Spółką umowę współpracy; dalej: Umowa). Przedmiotem świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki usług (dalej również: Usługi) będzie przede wszystkim:


  • doradztwo w zakresie decyzji inwestycyjnych


  • doradztwo dotyczące analiz potrzeb i strategii inwestycyjnych, przygotowywania projektów inwestycyjnych, kalkulacji opłacalności inwestycji, analiz kosztów i korzyści inwestycji,
  • stałe konsultacje z zakresu m.in.: rozwoju inwestycyjnego Spółki oraz bieżącej działalności Spółki,
  • poszukiwanie biznesowych możliwości zwiększenia aktywów Spółki,
  • analiza strategiczna w odniesieniu do nowych rozwiązań handlowych,


  • doradztwo w zakresie działalności marketingowej, w tym między innymi:


  • dokonywanie analiz i oceny rynku oraz tendencji na rynku,
  • prowadzenie stałego monitoringu w branży w kraju i zagranicą,
  • analiza informacji na temat kierunków w reklamie w branży,
  • analiza krajowych i międzynarodowych trendów oraz kierunków rozwoju pod kątem możliwości implementacji,
  • wsparcie w opracowywaniu projektów strategii marketingowej, aktualizacja strategii marketingowej
  • wsparcie w przygotowywaniu projektów biznes planów,


  • doradztwo w zakresie finansów i kontrolingu, w tym między innymi:


  • wsparcie w zakresie tworzenia i aktualizowania systemu planowania finansowego,
  • wsparcie w opracowywaniu budżetów,
  • dokonywanie bieżącej analizy danych finansowych,
  • opracowywanie modeli i analiz finansowych,
  • wsparcie w zakresie konsultacji przygotowanego budżetu,
  • wsparcie w zakresie uzyskiwania finansowania zewnętrznego,
  • wsparcie w przygotowywaniu i składaniu raportów zarządczych,
  • ogólne wsparcie w czynnościach kontrolingowych,
  • wsparcie w analizie wyników finansowych i raportów finansowych w celu zapewnienia ich zgodności z budżetem,


  • doradztwo w zakresie polityki personalnej i zasobów ludzkich, w tym między innymi:


  • wsparcie w tworzeniu i realizacji polityki personalnej,
  • rekrutacja pracowników,
  • doradztwo w zakresie oceny zarządzania oraz efektywności i jakości pracy pracowników.


Usługi w zakresie doradztwa są działaniami całkowicie odrębnymi od obowiązków wynikających z pełnienia funkcji członka zarządu Spółki, jak również umowy o pracę, wykonywanymi poza czasem sprawowania obowiązków Prezesa zarządu oraz pracownika.

Wnioskodawca świadcząc Usługi na rzecz Spółki ponosić będzie odpowiedzialność wobec Spółki oraz wobec osób trzecich za szkody wyrządzone w czasie wykonywania przez niego Usług, będące następstwem niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków wynikających z Umowy lub z przepisów prawa (co znajdzie również odzwierciedlenie w treści Umowy).

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wyjaśnił, iż zakres usług Wnioskodawcy dotyczyć będzie wyłącznie doradztwa na rzecz Spółki tj. będzie odnosił się wyłącznie do doradztwa w określonym we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 12 września 2018 r. zakresie oraz będzie odrębny od czynności kierowniczych i zarządczych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy przychody z tytułu Usług wykonanych na podstawie Umowy stanowić będą dla Wnioskodawcy przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej kwalifikowane do źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT i jako takie podlegać będą opodatkowaniu według zasad właściwych dla tego źródła przychodu?
  2. Czy do osiągniętych przez Wnioskodawcę dochodów z tytułu Usług doradczych świadczonych na rzecz Spółki będzie mieć zastosowanie stawka liniowa, o której mowa w art. 30c ustawy o PIT?


Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie pytania pierwszego, przychody uzyskiwane z tytułu Umowy stanowić będą przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej zaliczane do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT. W konsekwencji podlegać będą opodatkowaniu według zasad właściwych dla tego źródła przychodów. W zakresie pytania drugiego, zdaniem Wnioskodawcy do osiągniętych dochodów z tytułu usług doradczych świadczonych na rzecz Spółki będzie mieć zastosowanie stawka liniowa, o której mowa w art. 30c ustawy o PIT. Zakres usług świadczonych przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej nie będzie bowiem tożsamy z czynnościami świadczonymi przez Wnioskodawcę jako Prezes Zarządu, czy też jako Dyrektor ds. Rozwoju Sprzedaży.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy do pytania nr 1.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o PIT opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 9a ust. 1 ustawy o PIT dochody osiągnięte przez podatników z pozarolniczej działalności gospodarczej, są opodatkowane na zasadach ogólnych określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowaniu form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 9a ust. 2 ustawy o PIT podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Z powyższych przepisów wynika, iż możliwość opodatkowania dochodów 19% podatkiem liniowym dotyczy wyłącznie dochodów uzyskanych w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej (tj. ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT).


Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 3 ustawy o PIT źródłami przychodów są m.in.:


  1. stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 1 );
  2. działalność wykonywana osobiście (pkt 2);
  3. pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3).


Według definicji zawartej w art. 5a pkt 6 ustawy o PIT działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:


  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych, prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 (tj. m.in. do przychodów uzyskanych z tytułu stosunku pracy, czy też działalności wykonywanej osobiście).


Zgodnie z kolei z art. 5b ust. 1 ustawy o PIT za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:


  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.


W analizowanej sytuacji wszelkie warunki do uznania działań Wnioskodawcy za działalność gospodarczą, zgodnie z powołanymi powyżej przepisami zostaną spełnione. Po pierwsze, jak wskazuje art. 5a pkt 6 działalność Członka Zarządu, w ramach której świadczyć będzie Usługi, stanowić będzie działalność zarobkową o charakterze usługowym. Po drugie, nie jest to również działalność z tytułu której uzyskane dochody są zaliczane do innych źródeł - w szczególności nie będą to przychody osiągane z tytułu stosunku pracy, czy też działalności wykonywanej osobiście (argumentacja w tym zakresie została przedstawiona w dalszej części wniosku). Po trzecie, nie znajdzie tu zastosowania powołany powyżej art. 5b ust. 1 ustawy o PIT. Wnioskodawca ponosić będzie bowiem odpowiedzialność wobec Spółki oraz osób trzecich za rezultat czynności wykonywanych na podstawie Umowy, ponosić będzie ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością gospodarczą - tym samym, w sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku nie zostanie spełniona przesłanka, o której mowa w punktach 2 i 3 wskazanego przepisu (tymczasem, wszystkie wymienione w tym przepisie przesłanki powinny być spełnione, aby miał on zastosowanie).

Analizując kwestie do jakiego źródła przychodów Wnioskodawca będzie mógł zaliczyć wynagrodzenie otrzymywane na podstawie Umowy, zwrócić należy uwagę na art. 13, który wskazuje poszczególne kategorie przychodów z działalności wykonywanej osobiście, a w szczególności art. 13 pkt 7 i 9 ustawy o CIT. W myśl art. 13 pkt 7 ustawy o CIT, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych. Natomiast w świetle art. 13 pkt 9 ustawy o PIT, za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się również przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Z powyższych uregulowań wynika, iż czynności o charakterze zarządczym, menedżerskim bez względu na podstawę prawną ich świadczenia (czy świadczone są na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia, kontraktu menedżerskiego, czy też w ramach funkcji pełnionej przez członka zarządu) z punktu widzenia podatku PIT nie mogą być kwalifikowane do źródła pozarolnicza działalność gospodarcza, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT i opodatkowane według zasad przewidzianych dla tego źródła przychodów. Tego rodzaju czynności stanowią bądź to przychody z tytułu umowy o pracy, bądź to z tytułu działalności wykonywanej osobiście, w zależności od sytuacji.


Podkreślenia wymaga jednak, iż powyższe ograniczenia dotyczą wyłącznie usług o charakterze zarządczym/menedżerskim - żadne przepisy (czy to ustawy o PIT, czy też innych ustaw) nie uniemożliwiają członkowi zarządu wykonywania na rzecz spółki, w której pełni wspomnianą funkcję, usług innych niż zarządcze (np. o charakterze doradczym, czy technicznym) w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej i opodatkowania ich według zasad właściwych dla tego źródła przychodu. Innymi słowy, usługi świadczone przez członka zarządu mogą być kwalifikowane do źródła „działalność gospodarcza" - w tym celu konieczne jest jednak spełnienie następujących warunków:


  • usługi nie są pełnione w ramach funkcji pełnionej przez członka zarządu;
  • usługi nie stanowią usług z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem, usług menedżerskich, czy też usług o podobnym charakterze;
  • usługi wykonywane są w ramach prowadzonej przez członka zarządu działalności gospodarczej, spełniającej definicję wskazaną w art. 5a pkt 6 ustawy o PIT.


Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż przychody z tytułu usług doradczych, które świadczone będą w ramach zawartej przez Wnioskodawcę ze Spółką Umowy stanowić będą przychody z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej kwalifikowane do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT.

Usługi doradcze, które będą świadczone przez Wnioskodawcę w ramach Umowy, nie będą bowiem wykonywane w związku z pełnioną funkcją Prezesa Zarządu. Dodatkowo, zakres Usług, które będą przedmiotem Umowy w jasny sposób wskazuje, iż umowa ta nie ma charakteru kontraktu menedżerskiego, umowy o zarządzania przedsiębiorstwem lub podobnej do nich umowy, o których mowa w art. 13 pkt 9 ustawy. Przedmiotowe usługi mają bowiem charakter doradczy i nie przewidują sprawowania zarządzania przedsiębiorstwem.

Zauważyć także należy, że z zakresu czynności (Usług), które Wnioskodawca wykonywać będzie na rzecz Spółki w ramach doradztwa, nie wynika, aby Spółka miała powierzyć Wnioskodawcy jakiekolwiek czynności kierowania (zarządzania). Innymi słowy, usługi które Wnioskodawca zamierza świadczyć na podstawie Umowy jest to szereg czynności, których istotą jest doradztwo i które są odrębne oraz niepokrywające się ze świadczonymi przez Wnioskodawcę na innej podstawie prawnej usługami zarządzania wykonywanymi w ramach pełnienia funkcji członka zarządu. Przedmiotem zawartej Umowy o świadczenie Usług doradczych, nie będzie również zlecane zarządzanie przedsiębiorstwem Spółki, a więc umowa ta pozbawiona będzie podstawowego elementu charakterystycznego dla umów mających za przedmiot usługi zarządzania.

Podkreślić należy, iż fakt powołania Wnioskodawcy na członka zarządu Spółki, na rzecz której Wnioskodawca świadczyć będzie usługi nie ma wpływu na kwalifikację przychodów do odpowiedniego źródła. Czynności zarządzania, kierowania przedsiębiorstwem świadczone będą w ramach pełnionej funkcji, a nie w ramach zawartej Umowy. Dla celów określenia źródła przychodów Wnioskodawcy nie ma również znaczenia zawarta ze Spółką umowa o pracę.

Charakter i przedmiot czynności, jakie Wnioskodawca jest zobligowany świadczyć jako pracownik Spółki, nie jest tożsamy z charakterem usług, które świadczyć on będzie na podstawie Umowy. Czynności, jakie Wnioskodawca świadczy na podstawie umowy o pracę to czynności o charakterze zarządczym w zakresie rozwoju sprzedaży Spółki. Tymczasem, usługi, które Wnioskodawca świadczyć będzie na podstawie Umowy, są to usługi doradcze w zakresie decyzji inwestycyjnych, działalności marketingowej, w zakresie finansów i kontrolingu, w zakresie polityki personalnej i zasobów ludzkich.


Stanowisko, przedstawione w niniejszym wniosku, zgodnie z którym przychody z tytułu usług doradczych świadczonych na rzecz spółki przez jej członka zarządu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, stanowią przychody ze źródła „działalność gospodarcza", znajduje potwierdzenie w licznych indywidualnych interpretacjach wydanych przez Dyrektorów Izb Skarbowych. Przykładowo:


  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 19 marca 2018 r. (nr 0114-KDIP3-1.4011.60.2018.1.MJ);
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 13 kwietnia 2016 r. (nr IBPB-1-1/4511-89/16/ZK);
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 10 marca 2015 r. (nrIPPB1/415-1420/14-2/MS1);
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 4 grudnia 2014 r. (nr IBPBI/1/415-1030/14/ZK);
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 3 lutego 2011 r. (nr ITPB1/415-1050C/10/MR);
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 15 marca 2010 r. (nr IPPB1/415-983/09-2/ AG);
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 maja 2010 r. j(nr I PPB 1/415-202/10-2/AG);
  • interpretacja indywidualna Dyrektora izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 3 wrześni 2009 r. (nr ITPB1/415-524/09/MM);


Reasumując, przychody uzyskiwane z tytułu Umowy stanowić będą przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej zaliczane do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT. W konsekwencji podlegają opodatkowaniu według zasad właściwych dla tego źródła przychodów tzn. ma do nich zastosowanie stawka liniowa, o której mowa w art. 30c ustawy o PIT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy do pytania nr 2.

Zgodnie z art. 9a ust. 2 ustawy o PIT podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o PIT. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego, pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.

Z powyższego przepisu wynika, iż ustawodawca wprowadził możliwość wyboru opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej - co do zasady dochód taki podlega opodatkowaniu na zasadach przewidzianych w art. 27 ustawy o PIT; w sytuacji w której jednak podatnik w terminie wskazanym w art. 9a ust. 2 ustawy o PIT złoży odpowiednie oświadczenie o wyborze opodatkowania na zasadach wskazanych w art. 30c ustawy o PIT (czyli według stawki liniowej), ma możliwość opodatkowania swoich dochodów według tej stawki.

Jednocześnie jednak ustawodawca wprowadził w art. 9a ust. 3 ograniczenie w możliwości opodatkowaniu dochodów z działalności gospodarczej według stawki liniowej przewidzianej w art. 30c ustawy o PIT. Zgodnie z przedmiotowym przepisem „Jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niebędącej osobą prawną przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek." Z przedmiotowego przepisu wynika, iż podatnik nie ma możliwości zastosowania liniowej stawki w roku podatkowym, w którym świadczy na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy usługi, które pokrywają się z czynnościami wykonywanymi w ramach umowy o pracę. Tym samym, sam fakt świadczenia usług na rzecz obecnego/byłego pracodawcy nie stanowi przesłanki uniemożliwiającej zastosowania stawki liniowej - przedmiotowe ograniczenie ma zastosowanie wyłącznie w sytuacji, w której czynności wykonywane na podstawie umowy o pracę i w ramach działalności gospodarczej są tożsame.

W analizowanej sytuacji, ograniczenie wynikające z art. 9a ust. 3 ustawy o PIT nie będzie mieć jednak zastosowania. Wnioskodawca w ramach zawartej ze Spółkę umowy o pracę pełni funkcję Dyrektora ds. Rozwoju Sprzedaży - tym samych są to czynności o charakterze zarządczym w zakresie rozwoju sprzedaży Spółki. Tymczasem, Usługi które Wnioskodawca świadczyć będzie na podstawie Umowy, są to usługi doradcze w zakresie decyzji inwestycyjnych, działalności marketingowej, w zakresie finansów i kontrolingu, w zakresie polityki personalnej i zasobów ludzkich.

Tym samym, skoro czynności, które Wnioskodawca świadczyć będzie w ramach działalności gospodarczej nie będą tożsame z czynnościami do jakich zobowiązany jest jako Dyrektor ds. Rozwoju Sprzedaży, ograniczenie o którym mowa w art. 9a ust. 3 nie będzie mieć zastosowania. W

konsekwencji, do osiągniętych przez Wnioskodawcę dochodów z tytułu usług doradczych świadczonych na rzecz Spółki będzie mieć zastosowanie stawka liniowa, o której mowa w art. 30c ustawy o PIT (o ile Wnioskodawca w wyznaczonym przez art. 9a ust. 2 terminie złoży do odpowiedniego organu podatkowego oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W odniesieniu do przywołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do przedstawionego zdarzenia przyszłego.

Zaznaczyć należy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku. Mając powyższe na uwadze, tutejszy organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby pełną ocenę tego, czy świadczone przez Wnioskodawczynię na rzecz Spółki usługi w ramach prowadzonej przez nią działalności gospodarczej są wyłącznie usługami doradczymi. Jeżeli zatem w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj