Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-1.4012.603.2018.1.RW
z 11 października 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 sierpnia 2018 r. (data wpływu 22 sierpnia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Powiat realizuje zadania, dla których wykonywania został powołany, na podstawie przepisów ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 995 z późn. zm.: dalej: „ustawa o samorządzie powiatowym”). Zadania własne (określone w art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym), Powiat wykonuje samodzielnie lub poprzez powołane w tym celu jednostki organizacyjne.

W ramach prowadzonej przez siebie działalności, Powiat złożył wniosek o dofinansowanie projektu pn. „…” ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w ramach poddziałania 19.2. „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” (dalej jako: „Projekt”). ZST jest jednostką organizacyjną podległą Powiatowi.

Projekt zrealizowany został w połowie 2018 r. Wykonawca (będący podatnikiem VAT czynnym) wystawił z tego tytułu na rzecz Powiatu fakturę zawierającą podatek VAT.

Przedmiotem Projektu była realizacja kompleksowej inwestycji polegającej na budowie wielofunkcyjnego boiska oraz siłowni zewnętrznej na terenie ZST (dalej jako: „Obiekt”). Teren, na którym zlokalizowany jest Obiekt stanowi własność Powiatu i wykorzystywany jest obecnie przez ZST. Powstały Obiekt sportowy ma pełnić dwie funkcje:

  • funkcję edukacyjno-sportową dla młodzieży pobierającej naukę w ZST, jak i
  • funkcję sportowo-rekreacyjną dla innych osób, takich jak, mieszkańcy Powiatu i turyści.

Dostęp do Obiektu ma być otwarty i bezpłatny. Obiekt podzielony został na dwie części:

  • część zachodnią, obejmującą boisko wielofunkcyjne, w którego skład wchodzą:
    • boisko do piłki ręcznej o wymiarach 40x20 m z dodatkowymi pasami okalającymi szerokości 1m (boisko spełnia m.in. wymiary dla boiska szkolnego do piłki ręcznej);
    • dwa boiska do koszykówki o wymiarach 15x22 m (boisko o wymiarach niestandardowych);
    • boisko do siatkówki o wymiarach 9x18 m (boisko pełnowymiarowe);
    • kort tenisowy o wymiarach 23,77x10,97 m (kort pełnowymiarowy) oraz
  • część wschodnią, tj. siłownię zewnętrzną, zaprojektowaną z myślą o umożliwieniu korzystania z niej osobom należącym do różnych grup wiekowych i o różnym poziomie sprawności ruchowej.

Poza opisanym powyżej Obiektem, realizacja Projektu obejmowała także prace związane z jego oświetleniem, budową kanalizacji deszczowej oraz ogrodzenia.

Celem realizacji Projektu jest pobudzenie aktywności młodzieży i wzmocnienie ich więzi z miejscem zamieszkania, a także stworzenie przestrzeni aktywizacji społecznej mieszkańców Powiatu i forum wymiany międzypokoleniowej. W świetle powyższego, należy wskazać, że Obiekt wykorzystywany będzie do realizacji zadań Powiatu, przede wszystkim w zakresie edukacji publicznej, jak i kultury fizycznej.

Powiat nie zamierza wykorzystywać inwestycji do prowadzenia działalności gospodarczej. Jak wskazano powyżej, wstęp do Obiektu będzie otwarty i nieodpłatny. Powiat nie zamierza wykorzystywać go do realizacji zadań innych niż zadania własne lub zlecone Powiatu, w szczególności określone w art. 4 ust. 1 pkt 1 i 8 ustawy o samorządzie powiatu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Powiat będzie uprawniony do dokonania odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją Projektu w zakresie budowy Obiektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie on uprawniony do dokonania odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją Projektu w zakresie budowy Obiektu.

Stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 tej ustawy.

Prawo do odliczenia stanowi przy tym integralny element mechanizmu podatku VAT, który „w zasadzie nie może być ograniczany i który jest wykonywany w odniesieniu do całości podatku naliczonego na poprzednich etapach obrotu” (zob. wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej: z dnia 6 lipca 1995 r. w sprawie C62/93 Soupergaz, z dnia 21 marca 2000 r. w sprawach połączonych od C110/98 do C147/98 Gabalfrisa i in.).

Na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy o VAT w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”, „prewspółczynnikiem”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 tej ustawy.

Z treści przytoczonych powyżej przepisów jednoznacznie wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przypadku, gdy towary i usługi tylko częściowo służą do wykonywania czynności opodatkowanych, prawo do odliczenia przysługuje w części.

Niemniej jednak, w każdej z opisanych powyżej sytuacji, dokonywane przez podatnika zakupy towarów i usług muszą mieć jakikolwiek związek z działalnością opodatkowaną VAT.

Przenosząc te uwagi na grunt przedstawionego w niniejszym wniosku stanu faktycznego, należy wskazać iż wydatki ponoszone przez Powiat w ramach realizacji Projektu nie będą wykorzystywane przez niego do prowadzenia działalności opodatkowanej VAT.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Powiat nie zamierza wykorzystywać Obiektu do prowadzenia żadnego rodzaju działalności gospodarczej opodatkowanej VAT. Wstęp do Obiektu nie będzie podlegał żadnej opłacie i będzie otwarty dla wszystkich potencjalnych użytkowników. Ten otwarty charakter ma zachęcić mieszkańców do korzystania z Obiektu w jak najszerszym zakresie, przyczyniając się w szczególności do poprawy kondycji mieszkańców i promocji zdrowego trybu życia, co stanowi realizację zadań własnych Powiatu.

W świetle powyższego, nie można zidentyfikować żadnej czynności opodatkowanej VAT, jaka wiązałaby się z nieodpłatnym udostępnieniem przez Powiat obiektu uczniom ZST, mieszkańcom i turystom.

Podsumowując, z uwagi na fakt, iż wydatki poniesione przez Powiat na realizację Obiektu dotyczyły wyłącznie działalności statutowej Powiatu niepodlegającej opodatkowaniu VAT, należy uznać, że Powiat nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od tych wydatków.

Stanowisko przedstawione powyżej dotyczące braku możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z budową wielofunkcyjnego boiska przez jednostki samorządu terytorialnego wykorzystywanego wyłącznie do działalności innej niż gospodarcza znajduje potwierdzenie m.in. w: interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 17 sierpnia 2017 r., nr 0112-KDIL1-3.4012.233.2017.1.AP, interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 11 września 2017 r., nr 0113-KDIPT1-1.4012.520.2017.1.RG oraz interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 15 grudnia 2017 r., nr 0114-KDIP1-3.4012.499.2017.1.ISK.

Mając na uwadze powyższe argumenty Powiat wnosi o potwierdzenie jego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem, aby dany podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyżej przedstawionego stanu prawnego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2018 r., poz. 995, z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. edukacji publicznej oraz kultury fizycznej i turystyki (art. 4 ust. 1 pkt 1 i 8 ww. ustawy).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Powiat bowiem nie nabywa towarów i usług w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym dokonując zakupów nie działa w charakterze podatnika VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są zatem spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując przedmiotowy Projekt nie działa w charakterze podatnika VAT, ponieważ celem realizacji Projektu jest pobudzenie aktywności młodzieży i wzmocnienie ich więzi z miejscem zamieszkania, a także stworzenie przestrzeni aktywizacji społecznej mieszkańców Powiatu i forum wymiany międzypokoleniowej, a Obiekt wykorzystywany będzie do realizacji zadań Powiatu, przede wszystkim w zakresie edukacji publicznej, jak i kultury fizycznej, wstęp do Obiektu będzie otwarty i nieodpłatny. Powiat nie zamierza wykorzystywać inwestycji do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

Reasumując, Powiat nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „…”.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj