Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-1.4012.643.2018.1.RH
z 19 października 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 6 września 2018 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „…” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 6 września 2018 r. wpłynął do tutejszego organu, ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Szpital, posiadający osobowość prawną (zwany dalej Wnioskodawcą) jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Szpital został utworzony przez Uniwersytet jest podmiotem leczniczym niebędącym przedsiębiorcą prowadzonym w formie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, który został wpisany do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą prowadzonego przez Wojewodę oraz do Krajowego Rejestru Sądowego. Jest zatem podmiotem leczniczym, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej (t.j. z 19.01.2018 r. Dz. U. poz. 160).

Szpital składa deklaracje VAT-7 z uwagi na to, że oprócz usług opieki medycznej wykonuje również usługi opodatkowane (np. najem powierzchni i lokali, usługi pralnicze, prowadzenie badań klinicznych).

Szpital przy pomniejszeniu kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego stosuje alokację bezpośrednią, tj. odlicza wyłącznie ten podatek, który jest związany wyłącznie z działalnością opodatkowaną (refakturowanie mediów). Szpital nie stosuje dla odliczenia podatku naliczonego prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej ustawy VAT), ani też współczynnika, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy VAT, ponieważ udział sprzedaży opodatkowanej w sprzedaży ogółem nie przekracza wartości 2% (art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy VAT).

Wnioskodawca w dniu 23 lipca 2018 r. podpisał umowę o dofinansowanie Projektu „…” w ramach … na lata 2014-2020 Osi Priorytetowej … w formie dofinansowania (wkład własny Szpitala obejmuje nie mniej niż 15% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych Projektu), w związku z czym Wnioskodawca jest zobligowany do pozyskania indywidualnej interpretacji w sprawie podatku VAT.


Przedmiotem projektu jest wprowadzenie ośmiu e-usług, które będą służyły tylko i wyłącznie podniesieniu poziomu rozwoju usług zwolnionych od podatku VAT:


  1. e-rejestracja – możliwość rezerwacji terminów wizyt oraz ich anulowania, wybieranie jednostki, wybór personelu/lekarza,
  2. e-kontrahent - dzięki tej usłudze możliwe będzie zlecanie wykonania badań diagnostycznych w placówkach powiązanych realizujących świadczenia lekarskie w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej czy ambulatoryjnej opieki specjalistycznej; możliwe będzie również zarządzanie rejestrem lekarzy, pracowników współpracujących, przeglądanie usług realizowanych w jednostce współpracującej, a także powiadamianie o wynikach zleconego badania Usługa umożliwi również rezerwację wizyt, zlecanie badań, udostępnianie wyników zleconych badań;
  3. e-ankiety – możliwość przeprowadzenia badań satysfakcji pacjentów poprzez udostępnienie ankiet związanych z udzielonymi świadczeniami medycznymi;
  4. e-wywiad – umożliwienie rejestracji przez pacjentów odpowiedzi na pytania stanowiące wywiad lekarski;
  5. e-załącznik – możliwość zarejestrowania zeskanowanych posiadanych dokumentów medycznych np. wyników badań wykonanych w zewnętrznych jednostkach, skierowania itp. dla celów zaplanowanej wizyty lekarskiej;
  6. e-zgoda – uruchomienie formularza elektronicznego umożliwiającego wypełnienie oświadczenia na etapie przygotowania do wizyty przez pacjenta w domu, a następnie podpisanie go i złożenie już gotowego w trakcie wizyty w szpitalu albo przesłania drogą elektroniczną, podpisanego oświadczenia profilem zaufanym w ePUAP;
  7. e-zwolnienia – dzięki tej usłudze lekarze będą mieć możliwość wystawiania, przeglądu i wyszukiwania zaświadczeń lekarskich. Pacjenci uzyskają możliwość przeglądu swoich zwolnień lekarskich. Powstanie też możliwość elektronicznego przekazywania przez lekarzy wystawionych zaświadczeń lekarskich do ZUS;
  8. e-dokumentacja – pozwoli na utworzenie Repozytorium Elektronicznej Dokumentacji Medycznej, ucyfrowienie tradycyjnej dokumentacji; dzięki temu powstanie możliwość zdalnego dostępu (odbioru) przez pacjenta dokumentacji medycznej tj. wyników badań, obrazów, itp., informacji o udzielonych świadczeniach oraz wpisach do list oczekujących itp.


Ww. e-usługi będą świadczone za pomocą E-portalu, który polegać będzie na zdalnym udostępnieniu oprogramowania poprzez sieć Internet i umożliwiać będzie interakcję poprzez interfejs przeglądarki internetowej.

E-usługi dostarczane będą drogą, która jest dostępna za pomocą zrozumiałego i intuicyjnego interfejsu strony internetowej (dostępność 24/7).

Dzięki wdrożeniu e-usług, tj. systemu informacji medycznej (modułów informacyjnych), oferującego pacjentom usługi on-line w zakresie: rejestracji, rezerwacji terminów wykonania usług medycznych, sprawdzenia/pobrania wyników badań, informacji z dokumentacji medycznej; w ramach systemu powstanie również możliwość m.in. zaprezentowania zakresu i liczby usług medycznych realizowanych przez Szpital, w tym także prezentację personelu. Zakupione w ramach Projektu oprogramowanie będzie również odpowiadać za sprawne gromadzenie i dystrybucję wszystkich informacji medycznych związanych z przebiegiem leczenia pacjenta. Nowoczesny i kompleksowy system będzie wspomagać lekarzy w ocenie stanu zdrowia pacjenta oraz ułatwiać dostęp do danych o jego stanie, możliwość wystawiania i przesyłania zwolnień i zaświadczeń wystawianych przez lekarzy w trakcie leczenia. System umożliwi również możliwość szybszego i odbiurokratyzowanego zlecania badań podmiotom zewnętrznym. Możliwe będzie również dokonanie oceny personelu medycznego i otrzymanych świadczeń przez pacjenta, co niewątpliwie umożliwi podjęcie działań usprawniających proces leczenia i eliminację ewentualnych nieprawidłowości w jego przebiegu zatem system będzie służył tylko i wyłącznie usługom zwolnionym z podatku VAT.

W ramach podejmowanych działań zostanie wykonane nie tylko oprogramowanie aplikacyjne E-Portalu, ale również zostanie zakupiony sprzęt umożliwiający świadczenie e-usług, w tym: skanery, serwery i macierze.


Szpital to stanowiący podstawową bazę do działalności naukowej i dydaktycznej Uniwersytetu oraz świadczący usługi diagnostyczno-lecznicze dla pacjentów. Podstawowym celem Szpitala jest realizacja zadań dydaktycznych i badawczych dla potrzeb Uniwersytetu w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych i promocją zdrowia. Do zadań Szpitala w szczególności zaliczyć należy:


  1. udział w realizacji zadań dydaktycznych i badawczych Uniwersytetu i innych uczelni prowadzących działalność dydaktyczną w dziedzinie nauk medycznych w zakresie wynikającym z obowiązujących przepisów i zawartych umów,
  2. udzielanie specjalistycznych świadczeń zdrowotnych w warunkach szpitalnych i ambulatoryjnych, ze szczególnym uwzględnieniem świadczeń wysokospecjalistycznych w ramach specjalności reprezentowanych przez jednostki i komórki organizacyjne Szpitala,
  3. uczestniczenie w przygotowywaniu osób do wykonywania zawodu medycznego oraz doskonaleniu zawodowym kadr lekarskich, pielęgniarskich, słuchaczy szkół medycznych i innych zawodów w zakresie określonym w odrębnych umowach oraz przepisach,
  4. prowadzenie działalności mającej na celu promocję zdrowia,
  5. prowadzenie działalności mającej na celu profilaktykę zdrowotną.


Świadczone przez Szpital usługi wymienione powyżej:


  • w pkt 1 i 3 są zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy VAT, jako usługi kształcenia zawodowego w całości finansowane ze środków publicznych. Szpital uzyskał w tym zakresie interpretację Ministra Finansów z dnia … roku, znak …;
  • w pkt 2 są zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy VAT, są to bowiem usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze. Wnioskodawca nie świadczy opieki medycznej, która nie służyłyby profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.


Działania podejmowane w ramach opisanego wyżej Projektu i ich końcowy efekt w postaci możliwości świadczenia e-usług w żaden sposób nie będą związane z działalnością opodatkowaną. Będą wspierały i usprawniały świadczenie usług polegających na udzielaniu specjalistycznych świadczeń zdrowotnych w warunkach szpitalnych i ambulatoryjnych, ze szczególnym uwzględnieniem świadczeń wysokospecjalistycznych w ramach specjalności reprezentowanych przez jednostki i komórki organizacyjne Szpitala (będą związane z usługami wymienionymi w pkt 2).

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. Projektu nie będą zatem wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Na udokumentowanie zakupu towarów i usług dla potrzeb realizacji Projektu Wnioskodawca otrzyma faktury wystawiane przez zarejestrowanych czynnych podatników podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego z tytułu zakupów towarów i usług dla potrzeb realizacji Projektu „…” w ramach … na lata … Osi Priorytetowej …?


Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ zakup towarów i usług dokonywany dla potrzeb ww. Projektu dotyczy wyłącznie działalności zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust 1 punkt 18 ustawy VAT, tj. usług w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawie towarów i świadczeniu usług ściśle z tymi usługami związane, wykonane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze, Szpitalowi nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupów towarów i usług dla potrzeb realizacji Projektu „…” w ramach … na lata 2014-2020 …”.

Za powyższym stanowiskiem przemawia następująca argumentacja;

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnice kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik od towarów i usług oraz gdy towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ze stanu faktycznego wniosku wynika, że Szpital w dniu … roku podpisał umowę o dofinansowanie Projektu „…” w ramach … na lata 2014-2020 … w formie dofinansowania (wkład własny Szpitala obejmuje nie mniej niż 15% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych Projektu), w związku z czym Wnioskodawca jest zobligowany do pozyskania indywidualnej interpretacji w sprawie podatku VAT.

Głównym przedmiotem działania Szpitala jest świadczenie usług w zakresie opieki medycznej, które są zwolnione od podatku VAT. Wnioskodawca jest jednak zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, zobowiązanym do składania deklaracji VAT-7 z uwagi na wykonywanie również czynności innych niż opieki medycznej, np. najmu pomieszczeń.

Działania podejmowane w ramach Projektu i ich końcowy efekt w postaci możliwości świadczenia e-usług będą wspierały i usprawniały świadczenie usług polegających na udzielaniu specjalistycznych świadczeń zdrowotnych w warunkach szpitalnych i ambulatoryjnych, ze szczególnym uwzględnieniem świadczeń wysokospecjalistycznych w ramach specjalności reprezentowanych przez jednostki i komórki organizacyjne Szpitala, tj. usługi korzystające ze zwolnienia od podatku VAT. Tym samym towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. Projektu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT.

Zgodnie z powołanymi powyżej przepisami, rozliczenie podatku na zasadach określonych w art. 86 ust. 1, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W niniejszym stanie faktycznym warunek uprawniający do odliczenia nie będzie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji Projektu będą związane wyłącznie z świadczeniem usług zwolnionych od podatku. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego we niniejszym wniosku Projektu.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją Projektu „…” w ramach … na lata 2014-2020 Osi Priorytetowej …, ponieważ zakupione dla potrzeb realizacji tego Projektu towary i usługi będą służyły wyłącznie czynnościom zwolnionym od podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj