Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.554.2018.3.WN
z 22 października 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 oraz art. 14s § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 2 lipca 2018 r. (data wpływu 9 lipca 2018 r.), uzupełnionym pismem z 4 września 2018 r. (data wpływu 7 września 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od osób towarów i usług w zakresie możliwości dokonania korekty faktury VAT jest:

  • nieprawidłowe - z tytułu dostawy urządzenia wielofunkcyjnego na rzecz placówki oświatowej,
  • prawidłowe - z tytułu dostawy sprzętu komputerowego stacjonarnego, drukarki laserowej, urządzenia All in One oraz zestawów interaktywnych z wbudowanym/i bez wbudowanego komputera na rzecz placówki oświatowej.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2018 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości dokonania korekty faktury z tytułu dostawy sprzętu komputerowego na rzecz placówki oświatowej.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 4 września 2018 r. (data wpływu 7 września 2018 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 24 sierpnia 2018 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.554.2018.l.WN.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina jest podatnikiem VAT w myśl art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. 2017 r. poz. 1221 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT. Opodatkowane są czynności wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych - umowy dzierżawy sieci kanalizacyjnej, gruntów, placów oraz umowy najmu lokali gminnych jak również udostępnianiem toalet publicznych odpłatnie.

Stosowanie do art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 poz. 1875) realizacja usług edukacyjnych jest zadaniem własnym gminy. Wnioskodawca uzyskał dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na realizację zadania pn. „Budowy przedszkola integracyjnego …. wraz z infrastrukturą towarzyszącą”. W ramach ww. zadania między innymi należy wyposażyć placówkę oświatową w niezbędny sprzęt biurowy, dydaktyczny i obsługowy. W związku z koniecznością dokonania powyższych zakupów Gmina jako inwestor za pośrednictwem Urzędu Gminy ogłosiła przetarg na dostawę sprzętu komputerowego i elektronicznego. Postępowanie podzielone było na trzy niezależne zadania sprzęt komputerowy i elektroniczny, kopiarki i drukarki oraz trzecie zadanie zestaw interaktywny. W Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia w rozdziale III wspomniano, że przedmiotem zamówienia jest dostawa sprzętu komputerowego i urządzeń elektronicznych dla przedszkola publicznego, na który składają się komputer typu All in One, notebook, radioodtwarzacz CD/MPS, analogowy telefon bezprzewodowy, urządzenie wielofunkcyjne, drukarka laserowa oraz zestaw interaktywny będący rozbudowanym wewnętrznie monitorem. Jednocześnie w załączniku nr 4 do Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia wskazano, że wykonawca zobowiązuje się do przeprowadzenia szkolenia z obsługi dostarczonego sprzętu (zestawu interaktywnego i urządzenia wielofunkcyjnego) w Przedszkolu Publicznych. Ponad to wzmianka o przedszkolu pojawia się w § 8 ust. 1 umowy z wykonawcą, która stanowi integralny element całego przetargu.

Oferty jakie zostały złożone przez wszystkich oferentów miały wskazaną stawkę podatku VAT 23% na wszystkie elementy. W związku z tak przedstawionymi ofertami wybrano najkorzystniejszą z nich i podpisano umowę na dostawę przedmiotowego sprzętu. Warto nadmienić, iż zamawiający pozostawił dowolność w arkuszu ofertowym na zastosowanie stawki podatku VAT zgodnie z obowiązującymi przepisami. Intencjom zamawiającego było bazowanie na wiedzy i doświadczeniu w zakresie dostaw ww. sprzętu do publicznych jednostek oświatowych. Ponieważ taki charakter miało to postępowanie zamawiającym była Gmina obsługiwana przez Urząd Gminy a miejscem dostawy było przedszkole publiczne.

Pismem z 4 września 2018 r. Wnioskodawca uzupełnił opis sprawy informując:

  1. Przedszkole Publiczne jest placówką oświatową w rozumieniu art. 43 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
  2. Według Wnioskodawcy do urządzeń, o których mowa w załączniku nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług można zaliczyć sprzęt komputerowy stacjonarny, drukarkę laserową, urządzenia All in One, do których zaliczane są monitory z wbudowaną jednostką centralną wraz z klawiaturą i myszką nie mogące funkcjonować bez zasilania. Jak również zestawy interaktywne z wbudowanym komputerem jak i bez wbudowanego komputera oraz urządzenie wielofunkcyjne, które jednocześnie jest drukarką i skanerem podłączonym do sieci serwera.
  3. Dokonujący dostawy na moment dostarczenia nie posiadał stosownego odrębnego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzoru, że dostawa przedmiotowego sprzętu jest na rzecz przedszkola publicznego, dla którego organem prowadzącym jest Gmina lecz jedynie umowę. Jedyne informacje, jakie zamawiający zamieścił, to w opisie przedmiotu zamówienia, że dostawa jest do przedszkola publicznego, a inwestorem jest Gmina.
  4. Dokonujący dostawy sprzętu komputerowego i urządzeń elektronicznych nie przekazał kopii dokumentów do właściwego urzędu skarbowego, ponieważ dostawa przedmiotowego sprzętu była opodatkowana 23% stawką podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (przyjęte z pisma uzupełniającego wniosek z 4 września 2018 r.):

Czy dostawca Wnioskodawcy ma możliwość dokonania korekty faktury dokumentującej dostawę opisanego sprzętu objętego załącznikiem nr 8 do ustawy VAT w sytuacji, gdy po dokonaniu dostawy zostaną spełnione warunki do zastosowania stawki 0% dla dokonanej wcześniej czynności?

Stanowisko Wnioskodawcy (przyjęte z pisma uzupełniającego wniosek z 4 września 2018 r.).

Wnioskodawca uważa, że jako organ prowadzący zaświadczając, iż przedszkole publiczne do którego dokonano dostawy sprzętu komputerowego i elektronicznego jest placówką oświatową, a poszczególne elementy dostawy spełniają warunki zawarte w załączniku Nr 8 do Ustawy o VAT dostawcy mają prawo dokonać stosownej korekty pierwotnie zastosowanej stawki podatku VAT. Gmina po dokonaniu dostawy jednoznacznie określi, że jest to dostawa do placówki oświatowej i wymieni poszczególne elementy zamówienia, które spełniają wymogi, aby przy sprzedaży można było zastosować stawkę 0% tym samym wywiąże się ze wszelkich obowiązków jakie ciążą na zamawiającym. Spełnienie powyższych postanowień wypełnia przesłanki dla dostawców, którzy mogą zastosować stawkę 0% poprzez dokonanie korekty pierwotnie wystawionej faktury.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego jest w zakresie możliwości dokonania korekty faktury VAT jest:

  • nieprawidłowe - z tytułu dostawy urządzenia wielofunkcyjnego na rzecz placówki oświatowej,
  • prawidłowe - z tytułu dostawy sprzętu komputerowego stacjonarnego, drukarki laserowej, urządzenia All in One oraz zestawów interaktywnych z wbudowanym/i bez wbudowanego komputera na rzecz placówki oświatowej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosowanie do art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:

  1. dla placówek oświatowych,
  2. dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym

-przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

Na podstawie art. 83 ust. 13 ustawy opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.

W myśl art. 83 ust. 14 ustawy dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:

  1. posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;
  2. posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.

Stosowanie do art. 83 ust. 15 ustawy dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego.

W załączniku nr 8 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 wymieniono:

  1. Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych
  2. Drukarki
  3. Skanery
  4. Urządzenia komputerowe do pism Braillea (dla osób niewidomych i niedowidzących)
  5. Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

Zgodnie z art. 43 ust. 9 ustawy przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.

Na podstawie art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

W myśl art. 106j ust. 1 ustawy w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

  1. udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
  2. udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
  3. dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
  4. dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
  5. podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury

-podatnik wystawia fakturę korygującą.

Z powołanych regulacji wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy, będący przedmiotem dostawy dla placówek oświatowych, organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym, będzie opodatkowany stawką podatku w wysokości 0%, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy.

Przepisy ustawy przewidują warunki jakie należy spełnić aby móc zastosować preferencyjną stawkę podatku. Po pierwsze, dostawa musi być realizowana na rzecz placówki oświatowej. Na potrzeby art. 83 ustawy, w treści art. 43 ust. 9 ustawy, wymieniono zamknięty katalog placówek oświatowych. Po drugie, preferencyjną stawką objęta może być jedynie dostawa ściśle określonego sprzętu komputerowego wskazanego w załączniku nr 8 do ustawy, w którym literalnie wymienione są m. in.: jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych, urządzenia do transmisji danych cyfrowych, drukarki oraz skanery. Unormowania zawarte w art. 83 ust. 14 oraz ust. 15 ustawy wskazują na warunki formalne do zastosowania stawki 0%, poprzez obowiązek posiadania stosownych dokumentów, których następnie kopie dokonujący dostawy obowiązany jest przekazać do właściwego urzędu skarbowego. Zatem dopiero łączne spełnienie wszystkich powyższych warunków uprawnia dostawcę do zastosowania obniżonej stawki do dostawy sprzętu komputerowego.

Jednocześnie wskazać należy, że faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia jest bowiem doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca - Gmina, realizując zadanie polegające na budowie przedszkola publicznego, jako inwestor przedmiotowego projektu, ogłosiła przetarg na dostawę sprzętu komputerowego i elektronicznego dla powstającego przedszkola w ramach wyposażenia ww. placówki w sprzęt dydaktyczny, biurowy i obsługowy. We wszystkich zgłoszonych do przetargu ofertach podmioty biorące w nim udział wskazały stawkę podatku VAT 23% na wszystkie elementy będące przedmiotem zamawianej dostawy. W związku z tak przedstawionymi ofertami Gmina wybrała najkorzystniejszą z nich i podpisała umowę na dostawę sprzętu. Obecnie, tj. po dokonaniu dostawy Gmina zamierza wydać zaświadczenie, w którym jednoznacznie określi, że jest to dostawa do placówki oświatowej i wymieni w nim poszczególne elementy zamówienia, które jej zdaniem spełniają wymogi, aby do ww. sprzedaży dostawca mógł zastosować stawkę VAT 0%, tym samym wywiąże się ze wszelkich obowiązków, jakie ciążą na zamawiającym. Zdaniem Wnioskodawcy w ten sposób po stronie dostawcy spełnione zostaną przesłanki dla zastosowania stawki 0% poprzez dokonanie korekty pierwotnie wystawionej faktury.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że przedszkole publiczne, dla którego podmiot, który zwyciężył w przetargu dokonał dostawy sprzętu komputerowego i elektronicznego jest placówką oświatową w rozumieniu art. 43 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług a ponadto, że nabyty sprzęt komputerowy w tym: komputer stacjonarny, drukarkę laserową, urządzenia All in One, zestawy interaktywne z wbudowanym/i bez wbudowanego komputera oraz urządzenie wielofunkcyjne będące jednocześnie drukarką i skanerem można zaliczyć do urządzeń, o których w załączniku nr 8 do ww. ustawy.

Unormowania zawarte w art. 83 ust. 14 i 15 ww. ustawy wskazują na istnienie warunków formalnych niezbędnych do zastosowania stawki podatku wynoszącej 0%. Spełnienie warunków wynikających z powyższego przepisu, zarówno na moment dostawy jak i po dokonanej dostawie pozwala na opodatkowanie dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych stawką 0%.

Zatem w przedmiotowym przypadku zasadnym jest uznanie, iż podmiot, który został zwycięzcą w przetargu ogłoszonym przez Gminę będzie miał prawo do dokonania korekt faktur i zastosowania w nich stawki podatku wynoszącej 0% dla dokonanej dostawy sprzętu komputerowego, pod warunkiem spełnienia wymogów formalnych, o których mowa w art. 83 ust. 13-15 ustawy. Jednak podkreślenia wymaga fakt, że uprawnienie powyższe odnosić się będzie wyłącznie do dostawy takich sprzętów komputerowych, które zostały wymienione w załączniku nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług. Z przepisów ustawy wynika, że preferencyjną stawką podatku VAT - 0% objęto dostawę konkretnego sprzętu komputerowego.

W celu określenia dostawa, jakiego sprzętu podlega opodatkowaniu powyższą stawką art. 83 ust. 13 ustawy odsyła do załącznika nr 8 do ustawy, w którym literalnie wymienione są m.in.: jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych, urządzenia do transmisji danych cyfrowych, drukarki oraz skanery. Precyzyjnie określony w załączniku do ustawy wykaz sprzętów, których dostawa podlega opodatkowaniu zerową stawką podatku pozwala na uznanie, że jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków ani interpretacji rozszerzających.

Odnosząc się do stanu faktycznego opisanego we wniosku wskazać należy, że dostawa urządzenia wielofunkcyjnego, które według opisu Wnioskodawcy jest jednocześnie i drukarką i skanerem, jako, że nie zostało ono wymienione wprost w katalogu urządzeń mieszczących się w załączniku nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług, nie może podlegać preferencyjnej stawce opodatkowania. Zatem w odniesieniu do ww. towaru uprawnienie do skorygowania faktury nie będzie przysługiwało. Tym samym w tej części stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Natomiast urządzenia takie jak sprzęt komputerowy stacjonarny, drukarka laserowa oraz urządzenia All in One, o ile są to monitory z wbudowaną jednostką centralną wraz z klawiaturą i myszką, stanowią sprzęt wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy o VAT.

Z kolei w przypadku opisanego przez Wnioskodawcę (w uzupełnieniu wniosku), jako wymienionego w załączniku nr 8 do ustawy o VAT zestawu interaktywnego z wbudowanym/i bez wbudowanego komputera stawka 0% ma zastosowanie ze względu na fakt, że w złożonym wniosku Wnioskodawca wskazał, że „zestaw interaktywny” jest „rozbudowanym wewnętrznie monitorem” (monitory zostały wprost wymienione w załączniku nr 8 do ustawy).

Zatem w odniesieniu do ww. towarów będzie przysługiwało uprawnienie do skorygowania faktury.

Reasumując, w analizowanym przypadku dostawca Wnioskodawcy po otrzymaniu od Gminy dokumentu zamówienia, o którym mowa w art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy oraz przekazaniu go do właściwego urzędu skarbowego spełni przesłanki do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy. Tym samym dostawca Wnioskodawcy będzie uprawniony do wystawienia faktury korygującej do faktury dokumentującej dokonaną dostawę sprzętu komputerowego tj. sprzętu komputerowego stacjonarnego, drukarki laserowej, urządzenia All in One oraz zestawów interaktywnych z wbudowanym/i bez wbudowanego komputera z zastosowaniem stawki podatku 0% zgodnie z art. 106j ust. 1 pkt 5 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości dokonania korekty faktury VAT:

  • z tytułu dostawy urządzenia wielofunkcyjnego na rzecz placówki oświatowej - jest nieprawidłowe,
  • z tytułu dostawy sprzętu komputerowego stacjonarnego, drukarki laserowej, urządzenia All in One oraz zestawów interaktywnych z wbudowanym/i bez wbudowanego komputera na rzecz placówki oświatowej - jest prawidłowe.

Podkreślenia wymaga, że niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie do zadanego pytania, które dot. możliwości dokonania korekty faktury dokumentującej dostawę sprzętu objętego załącznikiem nr 8 do ustawy, który został wskazany w uzupełnieniu wniosku i nie dotyczy towarów takich jak: notebook, radioodtwarzacz CD/MPS oraz analogowy telefon bezprzewodowy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2018 r., poz. 1302 z późn zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj