Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT3.4011.433.2018.1.IL
z 19 października 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 września 2018 r. (data wpływu 10 września 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2018 r. do tutejszego Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

W latach 2011-2013 na obszarze województwa … realizowany był przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej program pod tytułem „Program priorytetowy dotyczący przedsięwzięć w zakresie ochrony wód dla osób fizycznych - dotacje na częściowe spłaty kapitału kredytów bankowych przeznaczonych na wykonanie przydomowych oczyszczalni ścieków”, którego celem było wspomaganie gospodarki ściekowej województwa … poprzez dofinansowanie realizacji przez osoby fizyczne zadań polegających na wykonaniu przydomowych oczyszczalni ścieków o wydajności poniżej 5 m3/d, w celu umożliwienia oczyszczenia ścieków socjalno-bytowych na terenach dla których nie jest przewidywana budowa zbiorczej kanalizacji sanitarnej.

Podstawą prawną udzielania dofinansowania w ramach ww. programu była ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r., Nr 25, poz. 150, z późn. zm.) oraz Regulamin udzielania przez WFOŚiGW dotacji w formie dopłat do oprocentowania oraz dokonywania częściowych spłat kapitału kredytów bankowych wprowadzony uchwałą Rady Nadzorczej WFOŚiGW Nr … z dnia 14 grudnia 2010 r.

Wnioski o dotację z przeznaczeniem na częściową spłatę kapitału kredytu bankowego składać można było w bankach, które miały zawarte z WFOŚiGW umowę o współpracy w zakresie współfinansowania zadań objętych Programem. Nabór wniosków prowadzony był przez banki w systemie ciągłym do dnia 30 września każdego roku wdrażania Programu lub do wyczerpania puli środków zaplanowanych przez WFOŚiGW na dany rok, zaś wykaz banków, które zawarły umowy o współpracy z WFOŚiGW, zamieszczony był na stronie internetowej ...

Dotacja przeznaczona na częściową spłatę kapitału kredytu była realizowana za pośrednictwem banku na podstawie zawartej przez WFOŚiGW umowy o współpracy, do którego należało złożyć odpowiedni wniosek. Wnioski o dotację z przeznaczeniem na częściową spłatę kapitału kredytu bankowego składać należało w bankach, które miały zawartą z Funduszem umowę o współpracy w zakresie współfinansowania zadań objętych Programem (należał do nich m.in. Bank Spółdzielczym w…).

Decyzją nr … z dnia … Zarząd Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej po rozpatrzeniu wniosku Wnioskodawcy o udzielenie przez WFOŚiGW dotacji w formie częściowej spłaty kapitału kredytu bankowego w ramach „Programu priorytetowego dotyczącego przedsięwzięć w zakresie ochrony wód dla osób fizycznych - dotacje na częściowe spłaty kapitału kredytów bankowych przeznaczonych na wykonanie przydomowych oczyszczalni ścieków” przyznał Wnioskodawcy dotację na zadanie pod nazwą wykonanie przydomowej oczyszczalni ścieków do budynku położonego na nieruchomości w miejscowości … na następujących warunkach:

  1. kwota kredytu ogółem 11 000 zł, w tym kwota kredytu przeznaczona na koszty kwalifikowane 11 000 zł,
  2. kwota dotacji w formie częściowej spłaty kapitału kredytu w wysokości 4 400 zł, tj. 40% kosztów kwalifikowanych zadania,
  3. termin zakończenia zadania rozumiany jako termin uzyskania efektu rzeczowego: 30 września 2013 r.,
  4. termin osiągnięcia efektu ekologicznego: 3l sierpnia 2014 r.

Dokumentami potwierdzającymi uzyskanie ww. efektów uprawniającymi do wystąpienia o przekazanie dotacji (wypłatę dotacji) były:

  1. protokół odbioru budowy przydomowej oczyszczalni ścieków potwierdzony przez osobę z uprawnieniami w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji urządzeń wodociągowo - kanalizacyjnych,
  2. oświadczenie producenta urządzenia lub wykonawcy, że roboty montażowe zostały przeprowadzone prawidłowo i gwarantują prawidłową pracę urządzenia (wraz z gwarancją),
  3. podwykonawcza inwentaryzacja geodezyjna,
  4. zawiadomienie właściwego organu nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy oraz oświadczenie Wnioskodawcy, że Organ ten w terminie 21 dni nie wniósł sprzeciwu.

W dniu 4 września 2013 r. Wnioskodawca zawarł z Bankiem Spółdzielczym w …umowę kredytu nr … z dotacją WFOŚIGW na wykonanie przydomowej oczyszczalni ścieków. Zgodnie z przedmiotową umową ww. bank udzielił Wnioskodawcy na wniosek z dnia …kredytu z dotacją na wykonanie przydomowej oczyszczalni ścieków, którego całkowita kwota kredytu wynosiła 11 000 zł., w tym kredyt przeznaczony na koszty kwalifikowane wynosił 11 000 zł. Kredyt przeznaczony na koszty niekwalifikowane wynosił 0,00 zł na okres od 4 września 2013 r. do 5 października 20l6 r. na zasadach określonych w umowie kredytu.

Zgodnie z treścią ww. umowy, Wnioskodawca zobowiązał się przeznaczyć kredyt, o którym mowa w § 3 umowy, na dofinansowanie zadania realizowanego w ramach Programu Priorytetowego pod tytułem „Program priorytetowy dotyczący przedsięwzięć w zakresie ochrony wód dla osób fizycznych - dotacje na częściowe spłaty kapitału kredytów bankowych przeznaczonych na wykonanie przydomowych oczyszczalni ścieków”, zlokalizowanego w miejscowości…, przy czym planowany koszt całkowity zadania wynosił 11 000 zł, a zadnia Wnioskodawca miał wykonać do dnia 30 września 2013 r. W wyniku realizacji ww. zadania miał zostać osiągnięty efekt rzeczowy w postaci: wykonania przydomowej oczyszczalni ścieków o przepustowości 0,83m3/dobę.

Ponadto zgodnie z ww. umową Wnioskodawca miał otrzymać jako beneficjent dofinansowanie w formie częściowej spłaty kapitału kredytu, do 40% kosztów kwalifikowanych zadania, jednak w kwocie nie większej niż 4 400 zł, zaś częściowa spłata kapitału kredytu przekazana będzie ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W wyniku realizacji zadania miał zostać osiągnięty efekt ekologiczny w postaci oczyszczanie ścieków bytowo-gospodarczych w ilości 116.8m3/rok, przy czym termin osiągnięcia efektu ekologicznego Wnioskodawca ustalił na 31 sierpnia 2014 r.

Ponadto zgodnie z ww. umową Wnioskodawca zobowiązał się do utrzymania trwałości zadania w okresie nie krótszym niż 3 lata od daty jego zakończenia (okres trwałości zadania określony w Programie Priorytetowym) tj. do dnia 30 września 20l6 r.

Dalej zgodnie z umową Wnioskodawca zobowiązał się do przedłożenia w terminie do dnia 31 grudnia 2014 r. dokumentów potwierdzających osiągnięcie efektu rzeczowego i ekologicznego zadania poprzez złożenie:

  1. protokołu odbioru budowy przydomowej oczyszczalni ścieków potwierdzonego przez osobę z uprawnieniami w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych,
  2. oświadczenia producenta urządzenia lub wykonawcy, że roboty montażowe zostały przeprowadzone prawidłowo i gwarantuje prawidłową pracę urządzeń (wraz z gwarancją),
  3. powykonawczej inwentaryzacji geodezyjnej,
  4. zawiadomienie właściwego organu nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy oraz oświadczenie Wnioskodawcy, że organ ten w terminie 21 dni nie wniósł sprzeciwu,

co uprawniało Wnioskodawcę do wystąpienia o przekazanie dotacji. W przypadku, gdyby Wnioskodawca nie spełnił powyższych warunków, bank mógłby przekwalifikować kredyt preferencyjny na komercyjny.

Po udzieleniu ww. dotacji oraz po spełnieniu przez Wnioskodawcę warunków wymienionych zarówno w decyzji WFOŚiGW nr … z dnia … , jak i w umowie kredytu nr … z dnia…, WFOŚiGW wystawił Wnioskodawcy PIT-8C z informacją o wysokości uzyskanego przez Wnioskodawcę w 2013 r. przychodu. Za 2013 r. Wnioskodawca złożył wspólne zeznanie majątkowe ze współmałżonką, w którym ww. dotacja została uwzględniona jako przychód.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy dotacja udzielona Wnioskodawcy przez WFOŚiGW decyzją nr … z dnia …powinna być zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i tym samym czy powinna być wliczana do przychodu za 2013 r.?

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymana dotacja z WFOŚiGW stanowi dotację w myśl przepisów ustawy o finansach publicznych i jednocześnie pochodzi z budżetu samorządowej osoby prawnej. Tym samym przedmiotowa dotacja wypełnia wymogi określone w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych zatem nie stanowi przychodu Wnioskodawcy za 2013 r.

Zgodnie z art. 127 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, dotacje celowe są to środki przeznaczone na:

  1. finansowanie lub dofinansowanie:
    1. zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,
    2. ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,
    3. bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego.
    4. zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b),
    5. zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,
    6. kosztów realizacji inwestycji;
  2. dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Zgodnie z art. 221 ust. 1 ww. ustawy, podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje celowe na cele publiczne, związane z realizacją zadań tej jednostki, a także na dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją tych zadań.

Zgodnie z art. 400 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwany dalej ”Narodowym Funduszem”, jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2077 oraz z 2018 r., poz. 62) zaś wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej „wojewódzkimi funduszami”, są samorządowymi osobami prawnymi w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy, o której mowa w ust. 1 (art. 400 ust. 2), tj. są innymi samorządowymi osobami prawnymi utworzonymi na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego. Wojewódzkie fundusze nie są wojewódzkimi samorządowymi jednostkami organizacyjnymi, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2017 r., poz. 2096 oraz z 2018 r., poz. 130).

Zgodnie z art. 400 ust. 2 ww. ustawy, celem działania wojewódzkich funduszy jest finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 2a, 5-9a, 11-22 i 24-42.

Zgodnie z art. 411 ust. 1 pkt 2 lit. b) ww. ustawy, finansowanie działalności, o której mowa w art. 400a ust. 1 oraz art. 410a ust. 4-6, ze środków Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy odbywa się m.in. przez udzielanie dotacji, w tym dokonywanie częściowych spłat kapitału kredytów bankowych.

Zgodnie z art. 411 ust. 10, Narodowy Fundusz oraz wojewódzkie fundusze mogą udostępniać środki finansowe bankom z przeznaczeniem na udzielanie kredytów bankowych, pożyczek lub dotacji na wskazane przez siebie programy i przedsięwzięcia z zakresu zadań ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz potrzeb geologii, a także dopłaty do oprocentowania lub częściowe spłaty kapitału udzielanych na ten cel kredytów bankowych, lub dopłaty, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. e). Narodowy Fundusz oraz wojewódzkie fundusze mogą zawierać umowy o udostępnienie środków finansowych, o których mowa w ust. 10, z bankami wybranymi na podstawie określonych przez te fundusze procedur, zapewniających poszanowanie zasady przejrzystości i równego traktowania banków oraz zawarcie umowy z każdym bankiem spełniającym obiektywne, proporcjonalne i niedyskryminacyjne warunki określone w tych procedurach art. 411 ust. 10a.

Zgodnie z powyższym, Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska. Zgodnie z art. 400 ust. 2 u.p.o.ś. jest on inną samorządową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych, a także prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z posiadanych środków i uzyskanych wpływów wydatki na finansowanie zadań określonych w ustawie oraz kosztów działalności. Podstawa utworzenia i zasady organizacji wojewódzkiego funduszu, a także zakres działań został określony w ustawie Prawo ochrony środowiska. Zatem wojewódzkie fundusze są tworzone w drodze ustawy.

Zgodnie z art. 9 ust. 14 ustawy o finansach publicznych, sektor finansów publicznych tworzą m.in.: inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego. Należy zatem zauważyć, że powiązanie działalności wojewódzkich funduszy z ustawą o finansach publicznych powoduje, że funkcjonują one jako jednostki sektora finansów publicznych, których celem jest wykonanie zadań wyodrębnionych z budżetu, a wynikających wprost z ustawy stanowiącej podstawę ich powołania (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 13 lipca 2010 r., sygn. akt. II SA/Ol 345/10).

Reasumując w ocenie Wnioskodawcy otrzymana dotacja z WFOŚiGW stanowiła dotację celową w myśl przepisów ustawy o finansach publicznych, gdyż posiadała ona następujące cechy:

  1. pochodziła ze środków publicznych,
  2. została udzielona z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych,
  3. została udzielona na podstawie ustawy o finansach publicznych oraz na podstawie innych ustaw (tj. ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska) lub umów międzynarodowych,
  4. była przeznaczona na dofinansowanie realizacji zadań publicznych, tj. ochrony wód,
  5. podlegała szczególnym zasadom rozliczenia,
  6. miała „znaczony” charakter i Wnioskodawca nie miał swobody w jej wykorzystaniu, mógł ją wykorzystać na wskazany cel i na realizację konkretnego zadania.

Środki z dotacji przekazane beneficjentom na podstawie umowy nie tracą publicznego charakteru, gdyż beneficjent nie staje się ich właścicielem, a jedynie dysponentem środków publicznych przyznanych z budżetu państwa na realizację ściśle określonego celu. W przypadku stwierdzenia wykorzystania dotacji niezgodnie z przeznaczeniem, przekazanej na podstawie umowy, jej zwrot następuje na podstawie decyzji administracyjnej, a nie w trybie postępowania cywilnego.

Powyższe potwierdza także powołana wcześniej umowa kredytu nr…, zgodnie z którą „użyte w umowie kredytu określenie „dotacja” oznacza środki finansowe w rozumieniu art. 411 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska przyznawane przez WFOŚiGW na dokonanie częściowej spłaty kapitału Kredytu z Dotacją udzielonego przez Bank Kredytobiorcy z przeznaczeniem na koszty kwalifikowane zadania (§ 1 pkt 2 umowy).

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36.

Jak wskazał wcześniej Wnioskodawca udzielone przez WFOŚiGW środki pieniężne w kwocie 4 400 zł, w postaci częściowej spłaty kapitału kredytu zaciągniętego w Banku Spółdzielczym w …stanowi dotację w myśl ustawy o finansach publicznych. Tym samym dotacja udzielona Wnioskodawcy w ramach „Program priorytetowy dotyczący przedsięwzięć w zakresie ochrony wód dla osób fizycznych - dotacje na częściowe spłaty kapitału kredytów bankowych przeznaczonych na wykonanie przydomowych oczyszczalni ścieków” wypełnia wymogi przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym i podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z poźn. zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2013 r., opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, źródłami przychodów są inne źródła, które nie zostały wymienione enumeratywnie w tym artykule.

Na podstawie art. 11 ust. 1 cyt. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności”, wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, że przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Analiza interpretowanego przepisu prowadzi do wniosku, że aby dany podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia dochodu od opodatkowania na podstawie normy określonej w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych muszą zostać spełnione wskazane w tym przepisie przesłanki.

Zatem ze zwolnienia nie korzystają dotacje inne niż pochodzące z budżetu państwa lub z budżetów jednostek samorządów terytorialnych. Nie będą zwolnione na podstawie omawianego przepisu kwoty otrzymane za pośrednictwem innego podmiotu, zarówno będącego jedynie dysponentem środków, jak i pośrednika w znaczeniu ekonomicznym.

Zgodnie z art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Należy jednak zaznaczyć, że art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawiera stwierdzenie, że wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, a więc zwolnienie to dotyczy dochodów z tytułu wszelkich dotacji, a dla zakresu tego zwolnienia nie jest istotny rodzaj dotacji, ich charakter i to, czy są określane jako dotacje podmiotowe, przedmiotowe czy też celowe. Również nie ma znaczenia sposób wykorzystania tych dotacji (o tym rozstrzyga ustawa o finansach publicznych). Ważne jest natomiast źródło ich pochodzenia, którym musi być budżet państwa lub budżet jednostki samorządu terytorialnego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że latach 2011-2013 na obszarze województwa … realizowany był przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej program pod tytułem „Program priorytetowy dotyczący przedsięwzięć w zakresie ochrony wód dla osób fizycznych - dotacje na częściowe spłaty kapitału kredytów bankowych przeznaczonych na wykonanie przydomowych oczyszczalni ścieków”, którego celem było wspomaganie gospodarki ściekowej województwa … poprzez dofinansowanie realizacji przez osoby fizyczne zadań polegających na wykonaniu przydomowych oczyszczalni ścieków o wydajności poniżej 5 m3/d, w celu umożliwienia oczyszczenia ścieków socjalno-bytowych na terenach dla których nie jest przewidywana budowa zbiorczej kanalizacji sanitarnej. Podstawą prawną udzielania dofinansowania w ramach ww. programu była ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r., Nr 25, poz. 150, z późn. zm.) oraz Regulamin udzielania przez WFOŚiGW dotacji w formie dopłat do oprocentowania oraz dokonywania częściowych spłat kapitału kredytów bankowych wprowadzony uchwałą Rady Nadzorczej WFOŚiGW z dnia 14 grudnia 2010 r. Dotacja przeznaczona na częściową spłatę kapitału kredytu była realizowana za pośrednictwem banku na podstawie zawartej przez WFOŚiGW umowy o współpracy, do którego należało złożyć odpowiedni wniosek.

Decyzją z dnia …Zarząd Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej po rozpatrzeniu wniosku Wnioskodawcy o udzielenie przez WFOŚiGW dotacji w formie częściowej spłaty kapitału kredytu bankowego w ramach „Programu priorytetowego dotyczącego przedsięwzięć w zakresie ochrony wód dla osób fizycznych - dotacje na częściowe spłaty kapitału kredytów bankowych przeznaczonych na wykonanie przydomowych oczyszczalni ścieków” przyznał Wnioskodawcy dotację na zadanie pod nazwą wykonanie przydomowej oczyszczalni ścieków do budynku położonego na nieruchomości w miejscowości…. W dniu … Wnioskodawca zawarł z Bankiem umowę kredytu z dotacją WFOŚIGW na wykonanie przydomowej oczyszczalni ścieków. Zgodnie z przedmiotową umową ww. bank udzielił Wnioskodawcy na wniosek z dnia … kredytu z dotacją na wykonanie przydomowej oczyszczalni ścieków, którego całkowita kwota kredytu wynosiła 11 000 zł. Ponadto, zgodnie z ww. umową Wnioskodawca miał otrzymać jako beneficjent dofinansowanie w formie częściowej spłaty kapitału kredytu, do 40% kosztów kwalifikowanych zadania, jednak w kwocie nie większej niż 4 400 zł, zaś częściowa spłata kapitału kredytu przekazana będzie ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Po udzieleniu ww. dotacji oraz po spełnieniu przez Wnioskodawcę warunków wymienionych zarówno w decyzji WFOŚiGW z dnia…, jak i w umowie kredytu z dnia …, WFOŚiGW wystawił Wnioskodawcy PIT-8C z informacją o wysokości uzyskanego przez Wnioskodawcę w 2013 r. przychodu. Za 2013 r. Wnioskodawca złożył wspólne zeznanie majątkowe ze współmałżonką, w którym ww. dotacja została uwzględniona jako przychód.

W myśl art. 400 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (D. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 ze zm.), Wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej „wojewódzkimi funduszami”, są samorządowymi osobami prawnymi w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

Zgodnie z art. 400q ust. 1 ww. ustawy, Narodowy Fundusz i wojewódzkie fundusze prowadzą samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z posiadanych środków i uzyskiwanych wpływów wydatki na finansowanie zadań określonych w ustawie oraz kosztów działalności.

Podstawą gospodarki finansowej Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy jest roczny plan finansowy (art. 400q ust. 3 ustawy Prawo ochrony środowiska).

Z treści złożonego wniosku wynika, że przedmiotowa dotacja została wypłacona z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, bez pośrednictwa jednostek samorządów terytorialnych. Jak wyżej wskazano Fundusz ten jest państwową osobą prawną. Tym samym dotacje udzielone przez ten Fundusz, jako uzyskane od podmiotu niewymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy, nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania. Z treści wskazanego przepisu jednoznacznie bowiem wynika, że aby dotacja (i to dotacja w rozumieniu ustawy o finansach publicznych) mogła korzystać ze zwolnienia, to winna być otrzymana z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Tym samym dla celów zastosowania tegoż zwolnienia nie wystarczy, aby otrzymana dotacja była dotacją w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Koniecznym jest także, aby taka dotacja przyznana została przez budżet państwa albo jednostkę samorządu terytorialnego.

W konsekwencji analizowane przysporzenie – dotacja na budowę przydomowej oczyszczalni ścieków z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – stanowi przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 powołanej ustawy, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zatem, stosownie do treści art. 45 ust. 1 cytowanej ustawy, ww. dotację należało wykazać w zeznaniu podatkowym o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) za 2013 r. w wierszu „inne źródła” i opodatkować łącznie z pozostałymi dochodami na zasadach ogólnych według skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ww. ustawy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Końcowo, mając na uwadze treść przepisu art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacji podatkowej (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), zauważyć należy, że w przedmiotowej sprawie organ podatkowy wydając interpretację indywidualną przepisów prawa opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Do postępowania w sprawie wydania interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego.

Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1032) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj