Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-1.4012.638.2018.1.BS
z 22 października 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2018 r. (data wpływu 5 września 2018 r.) – o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku związanego z realizacją projektu pn. „...”– jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 5 września 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku związanego z realizacją projektu pn. „...”.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Powiat będzie realizował inwestycję pn. „….”. Powiat zamierza wystąpić do Urzędu Marszałkowskiego Województwa z wnioskiem o dofinansowanie projektu tejże inwestycji – „Budowa lub modernizacja dróg lokalnych w ramach poddziałania - Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszeniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej architektury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii - objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020”. Koszty poniesione, refundowane i własne, w tym kwalifikowalne, będą księgowane w wartości brutto, a VAT naliczony będzie stanowił wartość tego kosztu.


Przedmiotem inwestycji będzie:


  • przebudowa/rozbudowa jezdni z asfaltobetonu,
  • przebudowa/rozbudowa zjazdów na posesję z asfaltobetonu, kostki betonowej,
  • przebudowa/rozbudowa chodnika z kostki betonowej,
  • obustronna ścinka poboczy wraz z wykonaniem poboczy z kruszywa,
  • usunięcie chwastów i zakrzaczeń z pasa drogowego oraz karp, rekultywacji zieleni,
  • odbudowa, oczyszczenie rowów przydrożnych,
  • wykonanie oznakowania,
  • zaprojektowano poszerzenie istniejącej jezdni o nawierzchni z asfaltobetonu z 4,5 m - 5,5 m do szerokości 6,00 m,
  • długość projektowanej przebudowy to 3 097,00 m.


Wydatkami kwalifikowanymi będą roboty budowlane, dokumentacja projektowa. W celu wykonania zadania Powiat jako beneficjent projektu, zlecił je swojej jednostce podległej, czyli Powiatowemu Zarządowi Dróg w ... (PZD), który na przełomie 2016 roku stał się czynnym podatnikiem podatku VAT, a z dniem 1.01.2017 został objęty „centralizacją VAT” jako jednostka budżetowa Powiatu.

Płatnikiem wszystkich faktur jest PZD ..., a wydatki związane z projektem dokonywane będą zgodnie z obowiązującymi w trakcie realizacji projektu Ustawami, tj. Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo Zamówień Publicznych (j.t. - Dz.U. z 2017 poz. 1579 ze zm.); Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. - Dz.U. z 2017 poz.2077 ze zm.) - w zakresie obowiązywania tych ustaw. Powiatowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od w/w inwestycji zgodnie z art. 86 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (j.t. Dz.U. z 2017 poz. 1221 ze zm.).

Przebudowana droga będzie służyła czynnościom nieopodatkowanym. Korzystanie z efektów realizacji projektu będzie nieodpłatne.

Powiat jest czynnym podatnikiem VAT, w skład którego wchodzi w ramach centralizacji, Powiatowy Zarząd Dróg w ..., zgodnie z Ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług (j.t. Dz.U. z 2018 poz. 280).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Powiatowi realizującemu zadanie publiczne (poprzez własną jednostkę - PZD) o charakterze ponadgminnym w zakresie transportu i łączności, transportu zbiorowego i dróg publicznych, przysługuje prawo do odzyskania VAT naliczonego w wyniku realizacji w/w inwestycji?


Zdaniem Wnioskodawcy, Powiatowi realizującemu zadanie publiczne (poprzez własną jednostkę - PZD) o charakterze ponadgminnym w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych, nie przysługuje prawo do odzyskania podatku VAT naliczonego od inwestycji „...” – zgodnie z art. 86 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (j.t. Dz.U. z 2017 poz. 1221 ze zm.), gdyż rzeczona droga będzie służyła czynnościom nieopodatkowanym a korzystanie z efektów realizacji projektu będzie nieodpłatne.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi jedynie wtedy, gdy spełnione zostaną określone warunki. Przepis ten wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi

Ponadto, w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686 ze zm.), wskazano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

W § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia wskazany został katalog środków, które stanowią środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Otrzymanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach, daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionych okoliczności sprawy w oparciu o powołane przepisy prawa prowadzi do stwierdzenia, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych w ramach realizacji przedmiotowej inwestycji. Nie będą bowiem spełnione warunki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy, gdyż jak wskazano, towary i usługi nabywane w ramach realizacji inwestycji polegającej na przebudowie z rozbudową drogi powiatowej nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawcy nie przysługuje także prawo do zwrotu podatku naliczonego, ponieważ dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w powołanym rozporządzeniu.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postepowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj