Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.638.2018.2.IK
z 25 października 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 8 sierpnia 2018 r. (data wpływu 16 sierpnia 2018 r.), uzupełnionym pismem 9 października 2018 r. (data wpływu 15 października 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy Powiatowi (a wcześniej Powiatowemu Zarządowi Dróg jako osobnemu podatnikowi do końca 2016 r.) przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków dotyczących realizacji zadania inwestycyjnego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2018 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy Powiatowi (a wcześniej Powiatowemu Zarządowi Dróg jako osobnemu podatnikowi do końca 2016 r.) przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków dotyczących realizacji zadania inwestycyjnego.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 9 października 2018 r. (data wpływu 15 października 2018 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 3 października 2018 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.638.2018.1.IK.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony zaistniały stan faktyczny:

Powiat w 2013 roku zrealizował zadanie inwestycyjne pn. „Przebudowa drogi powiatowej (…). W imieniu Powiatu jednostką realizującą powyższą operację był Powiatowy Zarząd Dróg, który jest jego jednostką organizacyjną, powołany uchwałą Zarządu Powiatu do wykonywania zadań administracji publicznej w zakresie zarządcy dróg i był wpisany do umowy o dofinansowanie jako jednostka realizująca powyższy projekt. Zakres robót budowlanych obejmował typowe roboty drogowe: budowę nowej nawierzchni bitumicznej wraz z poszerzeniami o dług. 4,610 km, budowę chodników dług. ok. 0,65 km o nawierzchni z kostki brukowej betonowej, 7 sztuk zatok autobusowych i 34 sztuk zjazdów, przebudowę przepustu o średnicy 80 cm pod drogą, oczyszczenie i odmulenie rowów przydrożnych, wykonanie oznakowania pionowego, poziomego i montaż 1760 mb barier energochłonnych. W celu wykazania zachowania trwałości projektu jest obowiązek przedłożenia do Instytucji Zarządzającej indywidualnej interpretacji w zakresie prawnej możliwości zwrotu podatku od towarów i usług (VAT) zawartego w fakturach, dokumentujących zakup towarów i usług nabytych w trakcie i po zrealizowaniu powyższego zadania. Wszystkie faktury związane ze zrealizowanym projektem wystawione były na jednostkę organizacyjną Powiatu - Powiatowy Zarząd Dróg, będący odrębnym podmiotem. Faktury opłacone były przez Powiatowy Zarząd Dróg. Droga objęta przebudową była i dalej jest drogą użyteczności publicznej. W tym przypadku Powiat ani też Powiatowy Zarząd Dróg nie czerpał żadnych zysków i nie pobierał żadnych kwot należnych za użytkowanie drogi objętej ww. operacją, jak również nie wystąpiła z tego tytułu sprzedaż opodatkowana podatkiem VAT. Jedyne czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT to był najem pomieszczeń i dzierżawa. Sprzedaż ta nie była związana z przedmiotem sprawy.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że:

  1. Powiatowy Zarząd Dróg w trakcie realizacji zadania inwestycyjnego i po jego zakończeniu w okresie do dnia 1 stycznia 2017 r. składał odrębnie od Powiatu deklaracje w zakresie podatku od towarów i usług.
  2. W okresie realizacji projektu Powiatowy Zarząd Dróg był czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.
  3. Powiat jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.
  4. Powiatowy Zarząd Dróg jest podmiotem objętym centralizacją rozliczeń podatku VAT.
  5. Powiatowy Zarząd Dróg nie jest odrębnym podatnikiem podatku VAT od dnia 1 stycznia 2017r.
  6. Powiat nie dokonał centralizacji rozliczeń podatku VAT w odniesieniu do „wstecznych” rozliczeń Powiatu i jego jednostek organizacyjnych zgodnie z art. 11 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 5 września 2016r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotów środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego.
  7. Powiat nie dokonał centralizacji za okresy rozliczeniowe począwszy od 2013 r. tj. od kiedy ponoszone były wydatki związane z realizacją zadania inwestycyjnego pn. „Przebudowa drogi powiatowej (…)”.
  8. Powiat prowadzi skonsolidowane rozliczenia Powiatu i jego jednostek organizacyjnych od dnia 1 stycznia 2017 r.
  9. Faktury wystawione na Powiatowy Zarząd Dróg po zrealizowaniu zadania inwestycyjnego nie miały związku z tym zadaniem.

  10. Nabywane w trakcie realizacji zadania towary i usługi nie były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
  11. Efekty zrealizowanego zadania inwestycyjnego nie były i nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług przez Wnioskodawcę - Powiat oraz Powiatowy Zarząd Dróg.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Powiat - Powiatowy Zarząd Dróg ma uprawnienia do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług za przebudowę wyżej wymienionej drogi, tj. czy będzie miał możliwość odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy.

Naszym zdaniem Powiat - Powiatowy Zarząd Dróg nie posiada prawnej możliwości odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją projektu polegającego na przebudowie drogi powiatowej, ponieważ nie uzyskał dochodu z powyższego zakresu, który stanowiłby podstawę do naliczenia podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Rozpatrując kwestie poruszone we wniosku w pierwszej kolejności należy wskazać na art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2018 r., poz. 208), zgodnie z którym, jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.

Stosownie zaś do art. 4 ww. ustawy, jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.

Jak stanowi art. 2 pkt 1 cyt. wyżej ustawy, przez jednostkę organizacyjną rozumie się:

  1. utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy;
  2. urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 cyt. wyżej ustawy, jednostka samorządu terytorialnego od dnia podjęcia wspólnego rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi może dokonać, z zastrzeżeniem art. 10, korekt rozliczeń podatku za okresy rozliczeniowe upływające przed dniem podjęcia przez nią rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi na zasadach przewidzianych w ustawie o podatku od towarów i usług, ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), zwanej dalej „Ordynacją podatkową”, oraz ustawie z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. poz. 1947, z późn. zm.), zwanych dalej „korektami deklaracji podatkowych”, w odniesieniu do rozliczeń:

1.poszczególnych jednostek organizacyjnych, jeżeli korekty deklaracji podatkowych nie są związane z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości, pod warunkiem złożenia informacji, że korekty deklaracji podatkowych nie są składane w związku z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości.

2.łącznie wszystkich jednostek organizacyjnych i jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli korekty deklaracji podatkowych są związane z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości, pod warunkiem:

  1. złożenia informacji według wzoru określonego w załączniku nr 2 do ustawy, że korekty deklaracji podatkowych są składane w związku z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości oraz czy obejmują one kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług finansowane ze środków przeznaczonych na realizację projektów, w odniesieniu do których jednostka samorządu terytorialnego nie była obowiązana, na podstawie art. 17, do zwrotu środków przeznaczonych na realizację projektów,
  2. złożenia wykazu wszystkich jednostek organizacyjnych, których rozliczenia podatku są objęte korektami deklaracji podatkowych, z podaniem ich nazwy, adresu siedziby oraz numeru identyfikacji podatkowej,
  3. złożenia korekt deklaracji podatkowych za wszystkie okresy rozliczeniowe, w których jednostki organizacyjne rozliczały odrębnie podatek, licząc od najwcześniejszego okresu rozliczeniowego, za jaki została złożona korekta deklaracji podatkowej,
  4. uwzględnienia w składanych korektach deklaracji podatkowych rozliczeń podatku wszystkich jednostek organizacyjnych w odniesieniu do dokonywanych przez nie czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem.

Zaś podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawa o VAT.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje zatem w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Stosownie do art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r. (Dz.U. z 2011 r. poz. 1054 z późn. zm.) – prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r.).

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego (art. 86 ust. 13 ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r.).

Z kolei od dnia 1 stycznia 2014 r. kwestia terminów, w których przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego uregulowana jest w następujący sposób:

Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Według art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a – powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Stosownie do art. 86 ust. 11 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Według art. 86 ust. 13 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Powiat (czynny zarejestrowany podatnik podatku VAT) w 2013 r. zrealizował zadania inwestycyjne przebudowa drogi oraz budowa chodnika . W imieniu Powiatu jednostka realizującą powyższą operację był Powiatowy Zarząd Dróg. Wszystkie faktury związane ze zrealizowanym projektem wystawione były na Powiatowy Zarząd Dróg, będący odrębnym podmiotem. Powiatowy Zarząd Dróg w trakcie realizacji zadania inwestycyjnego i po jego zakończeniu w okresie do dnia 1 stycznia 2017 r. składał odrębnie od Powiatu deklaracje w zakresie podatku od towarów i usług. W okresie realizacji projektu Powiatowy Zarząd Dróg był czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Powiatowy Zarząd Dróg nie jest odrębnym podatnikiem podatku VAT od dnia 1 stycznia 2017 r. Powiatowy Zarząd Dróg jest podmiotem objętym centralizacją rozliczeń podatku VAT.

Powiat nie dokonał centralizacji rozliczeń podatku VAT w odniesieniu do „wstecznych” rozliczeń Powiatu i jego jednostek organizacyjnych zgodnie z art. 11 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotów środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego. Powiat nie dokonał centralizacji za okresy rozliczeniowe począwszy od 2013 r. tj. od kiedy ponoszone były wydatki związane z realizacją zadania inwestycyjnego pn. „Przebudowa drogi powiatowej (…)”.

Powiat prowadzi skonsolidowane rozliczenia Powiatu i jego jednostek organizacyjnych od dnia 1 stycznia 2017 r. Nabywane w trakcie realizacji zadania towary i usługi nie były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Efekty zrealizowanego zadania inwestycyjnego nie były i nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług przez Wnioskodawcę - Powiat oraz Powiatowy Zarząd Dróg.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że Powiatowemu Zarządowi Dróg jako odrębnemu podatnikowi do końca roku 2016, w odniesieniu do wydatków związanych z realizacją inwestycji nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, bowiem nabywane w trakcie realizacji zadania towary i usługi nie służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, jak również efekty zrealizowanego zadania nie służyły ww. czynnościom.

W tym miejscu należy wskazać, że jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych. Z chwilą dokonania centralizacji rozliczeń jednostka samorządu terytorialnego wchodzi w prawa swoich jednostek organizacyjnych. Jednostka samorządu terytorialnego zobowiązana jest m.in. do zapewnienia prawidłowego rozliczenia podatku VAT i zapłaty tego podatku w związku ze sprzedażą dokonaną przez jednostkę organizacyjną, także za okresy przeszłe, kiedy jednostki organizacyjne rozliczały się odrębnie.

W konsekwencji, mając na uwadze fakt, że Powiat nie wykorzystywał efektów zrealizowanego zadania inwestycyjnego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług również Powiat nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego

Jednocześnie zauważyć należy, że w kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur otrzymanych w roku 2013, dokumentujących poniesione wydatki, związane z realizacją zadania inwestycyjnego, wskazać należy, że na dzień datowania niniejszej interpretacji, prawo to, zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy uległo przedawnieniu.

W rezultacie, mając na uwadze powołane wyżej przepisy należy stwierdzić, że Powiatowemu Zarządowi Dróg w odniesieniu do wydatków poniesionych w 2013 r., w związku z realizacją inwestycji wykorzystywanej do czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT, nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego do końca roku 2016 w związku z art. 86 ust. 1 ustawy. Natomiast obecnie Powiatowi również nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki w 2013 w zw. z art. 86 ust. 1

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj