Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.568.2018.2.JM
z 29 października 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2018 r. (data wpływu 29 sierpnia 2018 r), uzupełniony pismem z dnia 18 października 2018 r. (data wpływu 24 października 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu różnicy podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „xxx”  jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu różnicy podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „xxx”.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 października 2018 r. (data wpływu 24 października 2018 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 16 października 2018 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.568.2018.1.JM.

We wniosku, uzupełnionym pismem z dnia 18 października 2018 r. przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina X realizuje projekt pn. „xx”. Wnioskodawca, czyli Gmina  jednostka samorządu terytorialnego, posiadająca osobowość prawną, działająca na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, z późniejszymi zmianami.

Organami Wnioskodawcy są Rada Gminy (jako organ stanowiący i kontrolny) i Wójt Gminy (jako organ wykonawczy, realizujący właściwe dla niego zadania przy pomocy Urzędu Gminy  jednostki organizacyjnej Gminy).

Zasadniczy cel działania Urzędu to służba społeczności lokalnej Gminy oraz zaspokajanie potrzeb wspólnoty jej mieszkańców.

Wdrażając niniejszy projekt Gmina zrealizuje takie cele i zadania własne, jak: zwiększanie stopnia szeroko pojętego bezpieczeństwa na jej terenie oraz aktywne zabezpieczenie terenu Gminy na okoliczność wystąpienia różnego rodzaju trudnych do przewidzenia, groźnych w skutkach zdarzeń i wypadków.

Celem projektu jest wzmocnienie potencjału służb ratowniczych  Ochotniczej Straży Pożarnej poprzez zakup nowego, średniego, uterenowionego samochodu pożarniczego. Samochód ten posłuży do przeciwdziałania i usuwania skutków klęsk żywiołowych. Jednostka OSP dzięki nabyciu wozu strażackiego będzie miała możliwość włączenia OSP do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego. W swojej jednostce Straż Pożarna posiada wysłużone, wyeksploatowane samochody, których awaryjność jest wysoka, a stan techniczny nie jest na tyle dobry, aby skutecznie zapobiegać zjawiskom klęsk żywiołowych. W związku z tym konieczny jest zakup nowego sprzętu, który służyć będzie do prowadzenia akcji ratowniczych i usuwaniu skutków katastrof i klęsk żywiołowych.

Przedmiotem projektu jest zakup średniego samochodu pożarniczego, spełniającego wymagania krajowych przepisów o ruchu drogowym, z uwzględnieniem wymagań dotyczących pojazdów uprzywilejowanych oraz wymagania stawiane samochodom pożarniczym przez Centrum Naukowo-Badawcze Ochrony Przeciwpożarowej. Wybór konkretnego pojazdu zostanie dokonany przez Gminę na podstawie wyników postępowania, przeprowadzonego zgodnie z ustawą PZP (przetarg nieograniczony), na obecnym etapie można określić, iż będzie to: pojazd specjalny, ratowniczo-gaśniczy, zbudowany na podwoziu samochodu ciężarowego, wyposażony w stały napęd 4x4, skrzynię redukcyjną, blokadę międzyosiowego mechanizmu różnicowego, napędzany wysokoprężnym, turbodoładowanym silnikiem o zapłonie samoczynnym, spełniającym aktualne wymogi odnośnie czystości spalin, legitymujący się mocą nie niższą niż 200 kW.

Swoją specyfiką projekt wpisuje się w Szczegółowy Opis Osi Priorytetowych na lata 2014-2020, a w szczególności w zakres Działania 5.5  Wzmocnienie potencjału służb ratowniczych, Typy projektu  Wyposażenie jednostek ochotniczej straży pożarnej w sprzęt niezbędny do przeciwdziałania i usuwania skutków klęsk żywiołowych, Limity i ograniczenia w realizacji projektów  Realizacja projektów dotyczy OSP chcących przystąpić do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego  taką jednostką jest OSP.

Projekt wpisuje się również w Strategię Rozwoju Gminy na lata 2015-2025 a w szczególności w Cel strategiczny nr 2  Wysoki stopień bezpieczeństwa na terenie Gminy, Cele operacyjne: 5. Podniesienie gotowości bojowej służb/straży, odpowiedzialnych za bezpieczeństwo pożarowe, powodziowe itp. na terenie Gminy.

Właścicielem pojazdu, zakupionego w drodze realizacji omawianego projektu inwestycyjnego będzie po jego zakończeniu Gmina. Zakupiony pojazd pożarniczy wykorzystywany będzie przez Ochotniczą Straż Pożarną wyłącznie w celach, związanych z zapewnieniem czynnego bezpieczeństwa publicznego  prowadzeniem akcji ratowniczo-gaśniczych w powiecie, ze szczególnym uwzględnieniem terenu Gminy. Produkty, uzyskane w drodze realizacji niniejszej inwestycji (specjalistyczny pojazd samochodowy) nie zostaną w okresie 5-ciu lat od daty płatności końcowej na rzecz beneficjenta przez Gminę sprzedane, wydzierżawione, ani w żaden inny sposób przekazane jakimkolwiek podmiotom, za wyjątkiem Ochotniczej Straży Pożarnej. Będą one stanowić wyłączną własność Gminy.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

Samochód nabywany w ramach realizowanego projektu będzie wykorzystany wyłącznie do wykonywania nieodpłatnie czynności pozostających poza zakresem działalności gospodarczej wykonywanych w ramach zadań własnych nałożonych na Gminę przepisami ustawy o samorządzie gminnym.

Faktury dokumentujące nabycie samochodu w ramach opisanego projektu wystawione będą na wnioskodawcę, czyli Gminę.

Realizacja projektu następuje w ramach zadań własnych Gminy takich jak: zwiększenie stopnia szeroko pojętego bezpieczeństwa na terenie gminy oraz aktywne zabezpieczenie terenu gminy na okoliczność wystąpienia różnego rodzaj trudnych do przewidzenia, groźnych w skutkach zdarzeń i wypadków.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją projektu, czyli zakupem samochodu ratowniczo-gaśniczego wraz z wyposażeniem dla jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej w X  Gminie, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub prawo do zwrotu różnicy podatku VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawcą dla przedmiotowego projektu jest Gmina  jednostka samorządu terytorialnego, posiadająca osobowość prawną, działająca na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, z późniejszymi zmianami. Organami Wnioskodawcy są Rada Gminy (jako organ stanowiący i kontrolny) i Wójt Gminy (jako organ wykonawczy, realizujący właściwe dla niego zadania przy pomocy Urzędu Gminy  jednostki organizacyjnej Gminy).

Zasadniczy cel działania Urzędu to służba społeczności lokalnej Gminy oraz zaspokajanie potrzeb wspólnoty jej mieszkańców. Wdrażając niniejszy projekt Gmina zrealizuje takie cele i zadania własne, jak: zwiększanie stopnia szeroko pojętego bezpieczeństwa na jej terenie oraz aktywne zabezpieczenie terenu gminy na okoliczność wystąpienia różnego rodzaju trudnych do przewidzenia, groźnych w skutkach zdarzeń i wypadków.

Zdaniem Gminy nie wystąpi sytuacja, w której istnieje możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Nie przysługuje jej również prawo do zwrotu podatku VAT w związku z realizowanym projektem. Zakupiony samochód nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych. Samochód ten posłuży do przeciwdziałania i usuwania skutków klęsk żywiołowych. Pojazd pożarniczy wykorzystywany będzie przez Ochotniczą Straż Pożarną wyłącznie w celach związanych z zapewnieniem czynnego bezpieczeństwa publicznego  prowadzeniem akcji ratowniczo-gaśniczych w powiecie, ze szczególnym uwzględnieniem terenu Gminy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stwierdzić należy, że każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu, których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika zatem, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Zatem jednostka samorządu terytorialnego działa w charakterze podatnika wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określone w art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego (art. 7 ust. 1 pkt 14 ww. ustawy).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina będzie realizować projekt pn. „xxx”. Właścicielem pojazdu, zakupionego w drodze realizacji omawianego projektu inwestycyjnego będzie po jego zakończeniu Gmina. Zakupiony pojazd pożarniczy wykorzystywany będzie przez Ochotniczą Straż Pożarną wyłącznie w celach, związanych z zapewnieniem czynnego bezpieczeństwa publicznego. Samochód nabywany w ramach realizowanego projektu będzie wykorzystany wyłącznie do wykonywania nieodpłatnie czynności pozostających poza zakresem działalności gospodarczej wykonywanych w ramach zadań własnych nałożonych na Gminę przepisami ustawy o samorządzie gminnym.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia i zwrotu różnicy podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując przedmiotowy projekt nie będzie działał w charakterze podatnika VAT. Projekt polegający na zakupie samochodu ratowniczo-gaśniczego dla OSP, będzie realizowany przez organ władzy publicznej w zakresie zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został on powołany – czyli ustawą o samorządzie gminnym. Samochód nabywany w ramach realizowanego projektu będzie wykorzystany wyłącznie do wykonywania nieodpłatnie czynności pozostających poza zakresem działalności gospodarczej Gminy.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „XXX”. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku VAT, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w XXX, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj