Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-2.4014.157.2018.1.MM
z 30 października 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 800 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 sierpnia 2018 r. (data wpływu 30 sierpnia 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych występowania w spółce jawnej zysków z lat ubiegłych na moment jej przekształcenia w spółkę komandytową – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych występowania w spółce jawnej zysków z lat ubiegłych na moment jej przekształcenia w spółkę komandytową.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca będący spółką jawną prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży hurtowej i detalicznej artykułów wykończenia wnętrz. Wspólnikami Spółki są dwie osoby fizyczne będące polskimi rezydentami podatkowymi (dalej: Obecni Wspólnicy). W ramach reorganizacji działalności, Obecni Wspólnicy Spółki rozważają zmianę jej formy prawnej i przekształcenie Spółki w spółkę komandytową (dalej: Sp. k.) na podst. art. 572 k.s.h. i art. 582 k.s.h. Obecni Wspólnicy zostaną wspólnikami Sp. k., natomiast komplementariuszem zostanie odrębna Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Komplementariusz), która przystąpi do Sp. k. w drodze wkładu pieniężnego wniesionego na kapitał zapasowy tej spółki.

Celem przekształcenia jest wyłącznie zmiana formy prawnej prowadzonej działalności przez Spółkę zarówno bez zmiany po stronie wspólników, za wyjątkiem przystąpienia do Sp. k. Komplementariusza w drodze wkładu pieniężnego, jak i posiadanych przez Spółkę aktywów. Obecni Wspólnicy nie wniosą bowiem dodatkowych wkładów do Sp. k. w zamian za objęte udziały w tym podmiocie. W konsekwencji, w wyniku przekształcenia nie dojdzie do zwiększenia majątku Spółki poza wyżej wspomnianym wkładem pieniężnym Komplementariusza.

Obecnie kapitały w Spółce kształtują się następująco:

  1. kapitał podstawowy w wysokości 590.451,98 zł
  2. kapitał zapasowy w wysokości 4.764.316, 83 zł
  3. kilkuletnie zyski zatrzymane przez wspólników do rozliczenia w następnych latach, gdyż zgodnie z art. 52 § 1 k.s.h., wspólnik spółki osobowej może żądać podziału i wypłaty całości zysku z końcem każdego roku obrotowego.

Od kapitałów wymienionych w punkcie 1 i 2 odprowadzono podatek od czynności cywilnoprawnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy kapitał wymieniony w punkcie 3 przy przekształceniu Spółki w Sp. k. będzie opodatkowany podatkiem od czynności cywilnoprawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku przekształcenia Spółki w Sp. k. opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych będzie podlegać wyłącznie wartość wkładu pieniężnego wniesionego do Sp. k. przez Komplementariusza na kapitał zapasowy Sp. k. W pozostałym zakresie niniejsze przekształcenie Spółki w Sp. k. nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, gdyż w jego wyniku nie dojdzie do zwiększenia majątku Spółki.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz.U. z 2017 poz. 1150) – dalej: Ustawa o PCC – zawiera zamknięty katalog czynności objętych opodatkowaniem podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) w związku z pkt 2 Ustawy o PCC opodatkowaniu podlegają umowy spółki i ich zmiany, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zarówno na gruncie ustawy o PCC (art. la pkt 1), jak i na gruncie prawa handlowego (art. 4 § 1 k.s.h.), przez spółkę osobową rozumie się spółkę jawną, spółkę partnerską, spółkę komandytową i spółkę komandytowo-akcyjną. A zatem spółka komandytowa zaliczana jest do spółek osobowych.

Zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 3 Ustawy o PCC, opodatkowaniu podlega przekształcenie lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału zakładowego.

Jedocześnie podstawą opodatkowania w przypadku przekształcenia spółki jest – zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 8 lit f) Ustawy o PCC – wartość wkładów do spółki osobowej powstałej w wyniku przekształcenia albo wartość kapitału zakładowego spółki kapitałowej. Natomiast na podstawie art. 9 pkt 11 lit a) Ustawy o PCC, zwolnieniu z opodatkowania podlegają umowy spółki i ich zmiany związane z przekształceniem lub łączeniem spółek w części wkładów do spółki albo kapitału zakładowego, których wartość była uprzednio opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Kapitał podstawowy i zapasowy został zgodnie z wolą wspólników utworzony jako kapitał zakładowy i opodatkowany podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Kapitał powstały z zatrzymanych zysków nie został przekazany na kapitał zakładowy tylko pozostawiony do dyspozycji wspólników w późniejszych okresach. Zgodnie z art. 52 § 1 k.s.h. wspólnik spółki osobowej może żądać podziału i wypłaty całości zysku z końcem każdego roku obrotowego. To że wspólnik z danego uprawnienia nie skorzystał, nie jest równoznaczne z pozostawieniem tego zysku w spółce w postaci wkładu. Wspólnik może żądać wypłaty tego zysku w każdym czasie także po przekształceniu.

Z powołanych przepisów wynika, w opinii Wnioskodawcy, że przekształcenie spółki osobowej (w tym przypadku jawnej) podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych wyłącznie jeżeli skutkiem takiego przekształcenia jest zwiększenie majątku Spółki przekształconej (tj. komandytowej).

A contrario jeżeli w związku z przekształceniem spółki jawnej nie będzie dochodziło do zwiększenia majątku spółki przekształconej (komandytowej), wówczas takie przekształcenie nie będzie podlegać opodatkowaniu przedmiotowym podatkiem.

Zdaniem Spółki, wymaga także zaznaczenia, iż dla określenia przesłanki opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych ustawodawca użył sformułowania „zwiększenie majątku”, które jest odmienne od sformułowania „zwiększenie wkładu” lub „podwyższenie kapitału zakładowego”. Ustawa PCC nie zawiera definicji legalnej pojęcia „majątek” (na potrzeby zastosowania przepisu art. 1 ust. 3 pkt 3 Ustawy o PCC). Niemniej zdaniem Wnioskodawcy, w świetle wykładni systemowej Ustawy o PCC nie ulega wątpliwości, iż wartość majątku spółki przekształcanej należy ustalić w oparciu o wycenę bilansową dla celów przekształcenia.

Ponadto, zgodnie z art. 28 k.s.h., majątek spółki stanowi wszelkie mienie wniesione jako wkład lub nabyte przez spółkę w czasie jej istnienia. W doktrynie podkreśla się, że na majątek spółki składają się wszelkie aktywa wnoszone do spółki jako wkład, a także te nabyte w toku działalności.

W analizowanej sytuacji, będącej przedmiotem wniosku, cały majtek Spółki stanie się majątkiem Sp. k. z dniem przekształcenia w Sp. k. (poza wkładem gotówkowym wniesionym przez Komplementariusza). W wyniku przekształcenia nastąpi jedynie zmiana formy prawnej oraz przejście praw i obowiązków na spółkę przekształconą (Sp. k.) w ramach sukcesji generalnej. Istotą przekształcenia Spółki jest kontynuacja jej bytu prawnego przez Sp. k. Z perspektywy prawa handlowego spółka przekształcona zachowuje bowiem tożsamość podmiotową spółki przekształcanej, zmieniając jedynie swoją formę prawną. Co do zasady z chwilą przekształcenia cały majątek Spółki staje się majątkiem Sp. k. Ponadto, w wyniku przekształcenia nie dojdzie do zmian w zakresie wspólników Spółki, gdyż Obecni Wspólnicy staną się komandytariuszami Sp. k. – za wyjątkiem przystąpienia do Sp. k. Komplementariusza w drodze wkładu pieniężnego. Z zastrzeżeniem wkładu Komplementariusza, majątek spółki nie ulegnie zmianie w wyniku przekształcenia. Skoro w zdarzeniu przyszłym nie dojdzie do zwiększenia majątku Sp. k. w wyniku przekształcenia (z zastrzeżeniem wkładu gotówkowego Komplementariusza), podstawą opodatkowania przy przekształceniu Spółki w Sp. k. będzie wyłącznie wartość wkładu pieniężnego wniesionego przez Komplementariusza (na kapitał zapasowy Sp. k.). W pozostałym zakresie natomiast nie dojdzie do powstania obowiązku podatkowego na gruncie Ustawy o PCC, gdyż majątek Sp. k. nie ulegnie zwiększeniu w stosunku do majątku Spółki. Wspólnicy Sp. k. zamierzają skorzystać w przyszłości z uprawnień art. 52 § 1 k.s.h. i zażądać podziału i wypłaty zatrzymanych zysków z poprzednich lat.

Stanowisko prezentowane przez Spółkę znajduje potwierdzenie w wydanych przez organy podatkowe interpretacjach indywidualnych (w zakresie dotyczącym przekształceń spółki osobowej w inną formę spółki osobowej), np w:

  • interpretacji indywidualnej z 19 kwietnia 2013 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (sygn. ILPB2/436-15/13-2/MK);
  • interpretacji indywidualnej z 18 września 2012 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy (sygn. ITPB2/436-109/12/TJ).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) i pkt 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j Dz.U. z 2017 r., poz. 1150) – podatkowi temu podlegają umowy spółki oraz zmiany tych umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4.

Na podstawie art. 1 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy – w przypadku umowy spółki – za zmianę umowy uważa się przekształcenie lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału zakładowego spółki kapitałowej.

Stosownie do art. 1a pkt 1 ww. ustawy – użyte w ustawie określenie spółka osobowa oznacza – spółkę cywilną, jawną, partnerską, komandytową lub komandytowo-akcyjną.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy – obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.

W myśl art. 4 pkt 9 ww. ustawy – obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 5, ciąży przy umowie spółki cywilnej – na wspólnikach, a przy pozostałych umowach spółki – na spółce.

Podstawę opodatkowania w myśl art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych stanowi – przy przekształceniu lub łączeniu spółek – wartość wkładów do spółki osobowej powstałej w wyniku przekształcenia albo wartość kapitału zakładowego spółki kapitałowej powstałej w wyniku przekształcenia lub połączenia.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych – stawka podatku od umowy spółki wynosi 0,5%. Taką samą stawkę stosuje się również przy zmianach umowy spółki.

Jednakże stosownie do art. 9 pkt 11 lit. a) przywołanej ustawy – zwalnia się od podatku umowy spółki i ich zmiany związane z przekształceniem lub łączeniem spółek w części wkładów do spółki albo kapitału zakładowego, których wartość była uprzednio opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych lub podatkiem od wkładów kapitałowych do spółek kapitałowych na terytorium państwa członkowskiego innego niż Rzeczpospolita Polska albo od których zgodnie z prawem państwa członkowskiego podatek nie był naliczany.

W świetle powołanych przepisów należy zatem stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlega zmiana umowy spółki w rozumieniu przepisów o podatku od czynności cywilnoprawnych, jeżeli efektem przekształcenia lub połączenia spółek będzie zwiększenie całokształtu majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału zakładowego (w przypadku spółki kapitałowej).

Dokonując oceny podlegania opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych zmian umowy spółki, związanych z przekształceniami spółek nie można jednak ograniczyć się jedynie do treści przepisu art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych lecz należy uwzględnić wszystkie przepisy, które mogą mieć zastosowanie w odniesieniu do takich zmian umowy, a zwłaszcza ww. art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, określający podstawę opodatkowania.

Z przepisu art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że zmianą umowy spółki jest takie przekształcenie spółki, z którym związane jest w rezultacie tego przekształcenia zwiększenie majątku spółki osobowej. Natomiast podstawą opodatkowania jest wartość wkładów do spółki osobowej powstałej w wyniku przekształcenia.

Zatem dla ustalenia, czy zmiana umowy spółki, polegająca na przekształceniu spółki osobowej w inną spółkę osobową, podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych, niezbędna jest ocena, czy w wyniku tej zmiany doszło do zwiększenia majątku spółki przekształconej i co w efekcie stanowi jej majątek. Podstawą opodatkowania będzie – w kontekście powołanych przepisów – suma wszystkich wkładów do spółki przekształconej.

Trzeba bowiem podkreślić, że obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych rodzi każde powiększenie ogólnie pojmowanego majątku spółki, jeśli jest związane z częścią majątku stanowiącą podstawę opodatkowania tym podatkiem. Warunek opodatkowania, jakim jest zwiększenie majątku spółki – w przypadku przekształcenia spółek, należy rozpatrywać w kontekście ogólnego warunku opodatkowania umów spółki, którym jest zwiększenie podstawy opodatkowania. To z kolei, przy badaniu, czy doszło do koniecznego zwiększenia majątku spółki, każe uwzględnić takie elementy, które mają wpływ na wysokość podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Nie można bowiem przyjąć, że w razie przekształcenia spółki o opodatkowaniu mógłby decydować taki przyrost szeroko rozumianego majątku spółki, który w świetle przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie powodowałby zwiększenia podstawy opodatkowania. Ratio legis art. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych każe również przyjąć, że każde powiększenie ogólnie pojmowanego majątku spółki, związane z tą częścią majątku, która stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, rodzi obowiązek podatkowy.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że spółka jawna (Wnioskodawca) zamierza dokonać przekształcenia formy prowadzonej działalności w spółkę komandytową, której komplementariuszem będzie spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością przystąpi do spółki komandytowej i wniesie wkład pieniężny. Natomiast obecni wspólnicy spółki jawnej nie wniosą żadnych dodatkowych wkładów do spółki komandytowej. Obecnie w spółce znajduje się kapitał podstawowy, kapitał zapasowy oraz kilkuletnie zyski zatrzymane przez wspólników do rozliczenia w następnych latach. Od kapitału podstawowego i kapitału zapasowego odprowadzono podatek od czynności cywilnoprawnych.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi to, czy w związku z występowaniem na moment przekształcenia spółki jawnej w spółkę komandytową niewypłaconego wspólnikom zysku, dojdzie do zwiększenia majątku spółki przekształcanej.

W zakresie planowanego przekształcenia spółki jawnej w spółkę komandytową należy uwzględnić zasady przekształcania spółek prawa handlowego sformułowane w szczególności w ustawie z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1577 ze zm.). Z definicji zawartej w art. 28 ww. ustawy wynika, że majątek spółki to wszelkie mienie wniesione jako wkład lub nabyte przez spółkę w czasie jej istnienia (zaznaczyć tutaj należy, iż z racji unormowania zawartego w art. 555 Kodeksu spółek handlowych, ww. przepisy stosuje się do przekształcenia spółki). Istnienie spółki komandytowej opisanej we wniosku, zapoczątkowane będzie momentem przekształcenia (wcześniej istnieje spółka jawna). Tym samym spółka komandytowa w momencie przekształcenia nie może mieć innego majątku niż mienie wniesione jako wkład. Zatem za wkład taki należy uznać cały przekazany do tej spółki, w wyniku przekształcenia, majątek spółki jawnej, w tym kilkuletnie zatrzymane zyski tej spółki, czyli składnik jej majątku.

Przechodząc ponownie na grunt ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych należy zauważyć, że analiza przywołanych wyżej przepisów art. 9 pkt 11 lit. a), art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. f) oraz art. 1 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy jednoznacznie wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlega różnica pomiędzy wartością majątku wniesionego do spółki przekształconej a wysokością opodatkowanych wcześniej wkładów w spółce przekształcanej.

Pierwszy z powołanych przepisów, normujący zwolnienie podatkowe wskazuje, że opodatkowaniu przy przekształceniu spółek podlegają wkłady do spółki ponad tę ich część, która podlegała już opodatkowaniu. Podlega zatem opodatkowaniu nadwyżka wkładów do spółki ponad ich wartość, która podlegała już opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że przepis ten w sposób jednoznaczny stanowi o opodatkowaniu różnicy pomiędzy wartością majątku wniesionego do spółki przekształconej (komandytowej) a wysokością uprzednio opodatkowanego majątku spółki przekształcanej (spółki jawnej).

Przy czym należy podkreślić, że z treści wniosku wynika, że na dzień przekształcenia Wnioskodawcy w spółce jawnej będą występować kilkuletnie zatrzymane zyski. To oznacza, że wartość wkładów w spółce jawnej nie odzwierciedla całego majątku tej spółki na dzień przekształcenia. Tym samym nie można zatem zgodzić się z Wnioskodawcą, że wartość wkładów w spółce przekształcanej będzie równa wartości wkładów w spółce przekształconej.

Mając zatem na względzie przedstawione rozważania stwierdzić należy, że zwiększeniem majątku o jakim mowa w art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy, jest przysporzenie powstałe w wyniku samego przekształcenia. Inaczej mówiąc jest to wartość wkładów wnoszonych do spółki komandytowej ponad ich pierwotną wartość wniesioną do spółki jawnej, która podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Także treść art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. f) ww. ustawy przewiduje wprost, że podstawę opodatkowania przy przekształceniu spółki stanowi wartość wkładów do spółki osobowej powstałej w wyniku przekształcenia. Skoro wartość wkładów przy przekształceniu stanowi podstawę opodatkowania, to oznacza że opodatkowaniu podlega wartość wkładów z samego przekształcenia, bez żadnych dodatkowych wkładów wnoszonych przy okazji przekształcenia. Wniesienie dodatkowych wkładów podlega bowiem opodatkowaniu na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b) ustawy, zgodnie z którym podstawą opodatkowania przy wniesieniu lub podwyższeniu wkładów do spółki osobowej jest wartość wkładów powiększających majątek spółki osobowej.

Jeśli zatem majątek spółki osobowej powstałej w wyniku przekształcenia (wartość wkładów do spółki komandytowej) będzie przewyższać wartość wkładów spółki przekształcanej, to ta nadwyżka z racji wcześniejszego jej nieopodatkowania będzie podlegała podatkowi od czynności cywilnoprawnych. Inne rozumowanie doprowadziłoby do wyłomu w systemie opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych majątku spółki. Powstałaby bowiem sytuacja zasilenia w formie wkładów spółki osobowej, które nie podlegałyby opodatkowaniu podatkiem od majątku. W każdym innym przypadku zwiększenie majątku spółki osobowej, czy to poprzez wniesienie lub podwyższenie wkładów do spółki osobowej, dokonanie dopłat, udzielenie pożyczek, jak i oddanie spółce rzeczy lub praw majątkowych do nieodpłatnego używania, implikuje opodatkowanie ich wartości (art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b)-e) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych). Zatem rozumowanie to stałoby w sprzeczności z celem systemowego i kompleksowego opodatkowania majątku spółki podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Reasumując, warunkiem opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych – w przypadku przekształcenia spółki jawnej w spółkę komandytową – jest zwiększenie majątku spółki przekształconej w stosunku do majątku spółki przekształcanej – nie w rozumieniu ogólnym zwiększenia majątku – ale w rozumieniu zwiększenia podstawy opodatkowania spółki przekształconej (spółki komandytowej) w stosunku do podstawy opodatkowania, jaka była przyjęta wobec spółki przekształcanej (spółki jawnej). Podstawę opodatkowania w spółce przekształconej (spółce komandytowej) stanowić będzie wartość wkładów wniesionych do tej spółki w związku z przekształceniem w postaci całego majątku spółki jawnej.

Ta nowo powstała podstawa opodatkowania – na mocy przywołanego powyżej art. 9 pkt 11 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych realizującego zasadę jednokrotnego opodatkowania wkładów do spółek – może zostać tylko zmniejszona o wartość uprzednio opodatkowanego majątku spółki przekształcanej (spółki jawnej).

W opisanym zdarzeniu przyszłym – wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy – dochodzi, w rozumieniu uregulowań ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, do zwiększenia majątku spółki komandytowej a tym samym do zmiany umowy spółki. Majątek spółki komandytowej obejmie bowiem również część majątku spółki jawnej, która nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, tj. kilkuletnie zatrzymane zyski spółki jawnej. Powyższego nie zmieni fakt, że wspólnicy spółki komandytowej zamierzają w przyszłości skorzystać z uprawnień, o których mowa w art. 52 § 1 k.s.h. i zażądać podziału oraz wypłaty zatrzymanych zysków z poprzednich lat. Skoro na moment przekształcenia zyski z poprzednich lat nie zostaną wypłacone wspólnikom, a wejdą w skład majątku spółki przekształconej, będą one podlegały opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

W odniesieniu do przywołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Ponadto interpretacje te nie dotyczą skutków podatkowych przekształcenia spółek, w których na moment przekształcenia występują zyski niepodzielone. Zatem stanowiska prezentowane w tych interpretacjach dotyczą innego zdarzenia niż przedstawione we wniosku przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj