Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL4.4012.642.2017.1.TKU
z 23 stycznia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 listopada 2017 r. (data wpływu 27 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla dostawy wirtualnego studia na rzecz placówek oświatowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla dostawy wirtualnego studia na rzecz placówek oświatowych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka planuje dokonanie sprzedaży zestawów komputerowych dla placówek oświatowych (szkół i przedszkoli publicznych i niepublicznych, szkół wyższych, placówek opiekuńczo-wychowawczych). Zestawy te będą wykorzystywane do realizacji materiału wideo w wirtualnej rzeczywistości i wspomagać będą edukację ucznia w zakresie projektowania i wykorzystania wirtualnego studia.

Wirtualne studio to technologia łącząca elementy świata realnego i rzeczywistości wirtualnej. Służy do produkcji, nagrywania, umieszczania i emitowania w Internecie materiałów video oraz programów telewizyjnych i filmowych. Całość składa się ze stacji roboczej (komputera z systemem Windows i dodatkowym oprogramowaniem) i klawiatury (panel kontrolny). W skład zestawu wchodzą: jednostka centralna PC: Stacja robocza (procesor, płyta główna z kartą muzyczną, pamięć RAM, dysk twardy, karta graficzna, karta wejść i wyjść dla sygnałów video, system operacyjny Windows, oprogramowanie do edycji wirtualnego studia w edukacji), klawiatura (panel kontrolny).

Wirtualne studio umożliwia przygotowanie ciekawych materiałów edukacyjnych z możliwością transmisji na żywo w Internecie, a także rejestracji i wielokrotnego wykorzystania. Komputer PC multimedialny o takiej konfiguracji wspomaga rozwój ucznia i umożliwia przygotowywanie lekcji wideo przez uczniów.

Spełniony będzie również warunek zastosowania stawki podatku 0% przez dostawcę czyli Spółka będzie posiadać stosowne zamówienia potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy dokonując sprzedaży wirtualnego studia na rzecz placówek oświatowych, służącego wyłącznie celom edukacyjnym oraz posiadaniu stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami, Spółka może korzystać z 0% stawki podatku VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 u.p.t.u.?

Zdaniem Wnioskodawcy, produkty Spółki dedykowane celom edukacyjnym spełniają warunki zastosowania preferencyjnej stawki podatku zgodnie z art. 83 ust. 13-15 u.p.t.u. oraz mieszczą się w załączniku nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stawka podatku – w myśl art. 41 ust. 1 ustawy – wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W świetle art. 146a pkt 1 ustawy – w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

I tak, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy – stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:

  1. dla placówek oświatowych,
  2. dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym

– przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.

W załączniku nr 8 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, wymienione zostały:

  1. Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych.
  2. Drukarki.
  3. Skanery.
  4. Urządzenia komputerowe do pism Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących).
  5. Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

W myśl art. 83 ust. 14 ustawy – dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:

  1. posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;
  2. posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.

Dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego (art. 83 ust. 15 ustawy).

W tym miejscu zaznaczyć należy, że przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze (art. 43 ust. 9 ustawy).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca planuje dokonanie sprzedaży zestawów komputerowych dla placówek oświatowych (szkół, przedszkoli publicznych i niepublicznych, szkół wyższych, placówek opiekuńczo-wychowawczych). Zestawy te będą wykorzystywane do realizacji materiału wideo w wirtualnej rzeczywistości i wspomagać będą edukację ucznia w zakresie projektowania i wykorzystania wirtualnego studia. Wirtualne studio (służące do produkcji, nagrywania, umieszczania i emitowania w Internecie materiałów video oraz programów telewizyjnych i filmowych) składa się ze stacji roboczej (komputera z systemem Windows i dodatkowym oprogramowaniem) i klawiatury (panel kontrolny). W skład zestawu wchodzą: jednostka centralna PC: stacja robocza (procesor, płyta główna z kartą muzyczną, pamięć RAM, dysk twardy, karta graficzna, karta wejść i wyjść dla sygnałów video, system operacyjny Windows, oprogramowanie do edycji wirtualnego studia w edukacji), klawiatura (panel kontrolny). Spółka będzie posiadać stosowne zamówienia potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla dostawy wirtualnego studia na rzecz placówek oświatowych, służącego wyłącznie celom edukacyjnym.

Podstawą do zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% w przypadku dostaw sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych jest przede wszystkim zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych wymienionych w powołanym załączniku nr 8 do ustawy. Katalog towarów, co do których ma zastosowanie przepis art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki, ponieważ wymieniono w nim grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, jednakże jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków, ani interpretacji rozszerzających.

Z powyższego wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy będzie opodatkowany 0% stawką podatku, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy.

Jak wskazał Wnioskodawca, w rozpatrywanej sprawie przedmiotem dostawy mają być zestawy komputerowe składające się ze stacji roboczej (komputera z systemem Windows i dodatkowym oprogramowaniem) i klawiatury (panel kontrolny). Elementy, z których składa się wirtualne studio stanowią towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.

Warunkiem zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych jest posiadanie przez dostawcę stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami (art. 83 ust. 14 ustawy).

Z treści wniosku wynika, że Spółka będzie posiadać stosowne zamówienia potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową.

W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że w przypadku sprzedaży wirtualnego studia na rzecz placówek oświatowych, służącego wyłącznie celom edukacyjnym, Spółka może korzystać ze stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, przy zachowaniu warunków wynikających z treści art. 83 ust. 14-15 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić należy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki podatkowoprawne tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, interpretacja traci aktualność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj