Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.704.2017.2.PC
z 2 lutego 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 grudnia 2017 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 27 grudnia 2017 r.), uzupełnionym w dniu 19 stycznia 2018 r. (data wpływu 29 stycznia 2018 r.) na wezwanie Organu z dnia 16 stycznia 2018 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT związanego z wydatkami poniesionymi na zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 27 grudnia 2017 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT związanego z wydatkami poniesionymi na zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu.


Wniosek uzupełniony został w dniu 19 stycznia 2018 r. (data wpływu 29 stycznia 2018 r.) na wezwanie Organu z dnia 16 stycznia 2018 r., skutecznie doręczone Stronie w dniu 18 stycznia 2018 r.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny uzupełniony w odpowiedzi na wezwanie.


Stowarzyszenie realizuje projekt pn. „Rajd i piknik historyczny z okazji 100. rocznicy powstania Hufca - promocja lokalnego dziedzictwa kulturowego i historycznego obszaru...” w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.


Celem operacji jest reaktywacja, zachowanie i promocja lokalnego dziedzictwa poprzez organizację trzydniowej imprezy historyczny - kulturalnej z okazji 100. rocznicy powstania Hufca w 2017 r.


W ramach projektu dokonuje się zakupu następujących dostaw i usług:

  • Przygotowanie punktów na trasie rajdu,
  • Medale dla uczestników rajdu,
  • Odznaki dla wyróżnionych uczestników rajdu,
  • Catering - obiad dla uczestników rajdu,
  • Wynajem zaplecza sanitarnego,
    Wynajem sceny z nagłośnieniem na potrzeby imprezy,
  • Przygotowanie pokazu historycznego,
  • Opieka medyczna,
  • Zakup banerów,
  • Koszulki promocyjne,
  • Identyfikatory ze smyczą.


Wnioskodawca zaliczył podatek VAT do kosztów kwalifikowalnych. W związku z zaistniałą sytuacją niezbędna jest interpretacja indywidualna potwierdzająca, że Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania poniesionego kosztu podatku VAT.


Wnioskodawca nie jest podatnikiem VAT, o którym mowa w art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Nabywane towary i usługi nie będą przez Wnioskodawcę wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, które nie podlegają zwolnieniu z opodatkowania lecz opodatkowaniu według właściwej stawki VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Stowarzyszenie ma możliwość odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych na zakup wyżej wymienionych towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie jest podatnikiem VAT oraz nie figuruje w ewidencji płatników VAT. Realizując operację pn. „Rajd i piknik historyczny z okazji 100. rocznicy powstania Hufca - promocja lokalnego dziedzictwa kulturowego i historycznego obszaru ...” nie może w żaden sposób odzyskać poniesionego kosztu VAT. Zakupy towarów związane z realizacją projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 cyt. ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 tej ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.


Stosownie do art. 15 ust. 1 powołanej ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza – w myśl ust. 2 ww. przepisu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


W myśl art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. „Rajd i piknik historyczny z okazji 100. rocznicy powstania Hufca - promocja lokalnego dziedzictwa kulturowego i historycznego ...” w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Celem operacji jest reaktywacja, zachowanie i promocja lokalnego dziedzictwa poprzez organizację trzydniowej imprezy historyczny - kulturalnej z okazji 100. rocznicy powstania Hufca w 2017 r.


W ramach projektu Wnioskodawca dokonuje zakupu następujących dostaw i usług:

  • Przygotowanie punktów na trasie rajdu,
  • Medale dla uczestników rajdu,
  • Odznaki dla wyróżnionych uczestników rajdu,
  • Catering - obiad dla uczestników rajdu,
  • Wynajem zaplecza sanitarnego,
  • Wynajem sceny z nagłośnieniem na potrzeby imprezy,
  • Przygotowanie pokazu historycznego,
  • Opieka medyczna,
  • Zakup banerów,
  • Koszulki promocyjne,
  • Identyfikatory ze smyczą.


Wnioskodawca nie jest podatnikiem VAT, o którym mowa w art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Nabywane towary i usługi nie będą przez Wnioskodawcę wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, które nie podlegają zwolnieniu z opodatkowania lecz opodatkowaniu według właściwej stawki VAT.

Na tle tak przedstawionego opisu sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych na zakup wyżej wymienionych towarów i usług.


Z uwagi na przedstawione we wniosku okoliczności oraz treść powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że w związku z tym, że Stowarzyszenie nie jest podatnikiem VAT o którym mowa w art. 15 ustawy a nabywane towary i usługi nie będzie służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, nie zostaną spełnione przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, określone w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Rajd i piknik historyczny z okazji 100. rocznicy powstania Hufca - promocja lokalnego dziedzictwa kulturowego i historycznego obszaru ...”. Tym samym Stowarzyszenie nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT. Wnioskodawca nie ma więc możliwości odzyskania podatku VAT.


W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego stanu faktycznego należało uznać za prawidłowe.


Jednocześnie należy podkreślić, że pojecie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestie te rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj