Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-19/12/SD
z 24 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-19/12/SD
Data
2012.02.24


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dochody wolne od podatku
pomoc publiczna
specjalna strefa ekonomiczna
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy prowadzenie działalności na terenie strefy zwolnionej z podatku dochodowego od osób prawnych, w oparciu o dwa zezwolenia skutkuje obowiązkiem prowadzenia ewidencji rachunkowej odrębnie dla każdego z tych zezwoleń?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku (data wpływu do tut. BKIP 25 listopada 2011r.), uzupełnionym w dniu 11 i 12 stycznia 2012r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy prowadzenie działalności na terenie strefy zwolnionej z podatku dochodowego od osób prawnych, w oparciu o dwa zezwolenia skutkuje obowiązkiem prowadzenia ewidencji rachunkowej odrębnie dla każdego z tych zezwoleń (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2 – stan faktyczny) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2011r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy prowadzenie działalności na terenie strefy zwolnionej z podatku dochodowego od osób prawnych, w oparciu o dwa zezwolenia skutkuje obowiązkiem prowadzenia ewidencji rachunkowej odrębnie dla każdego z tych zezwoleń. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 03 stycznia 2012r. Znak: IBPBI/2/423-1359/11/SD wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 11 i 12 stycznia 2012r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka prowadzi działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w zakresie produkcji części i akcesoriów do pojazdów samochodowych i ich silników na potrzeby odbiorców z branży motoryzacyjnej. W dniu 04 lutego 2008r. Spółka uzyskała zezwolenie (dalej „Pierwsze zezwolenie”) na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie następujących wyrobów według PKWiU wytworzonych na terenie strefy:

  • 34.3 – części i akcesoria do pojazdów samochodowych i ich silników;
  • 31.2 – aparatura elektryczna rozdzielcza i sterownicza (w tym zakresie nie podjęto działalności).

Pierwsze zezwolenie zostało zmienione decyzją Ministra Gospodarki z dnia 19 stycznia 2011r. w ten sposób, ze została zmniejszona kwota wydatków inwestycyjnych. Pierwsze zezwolenie zostało udzielone do dnia 08 sierpnia 2016r., termin obowiązywania Drugiego zezwolenia łączy się z okresem istnienia SSE i wg aktualnie obowiązujących przepisów obejmuje okres do końca 2020r.

Aktualnie Spółka kończy realizację projektu inwestycyjnego, którego wdrożenie pozwoli m.in. na produkcję detali z tworzyw sztucznych, wykorzystywanych w procesie wytwarzania podstawowych wyrobów przedsiębiorstwa. Działalność produkcyjna jest prowadzona w G. Nowy projekt jest realizowany w tej samej lokalizacji.

W związku z nowym projektem inwestycyjnym, Spółka uzyskała kolejne zezwolenie w dniu 01 czerwca 2011r. (dalej „Drugie zezwolenie”) na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie następujących wyrobów według PKWiU wytworzonych na terenie strefy:

  • 29.3 - części i akcesoria do pojazdów samochodowych i ich silników.

Zakres działalności Spółki w Drugim zezwoleniu ustalony został na podstawie zmienionych kodów PKWiU 2008 w związku z wejściem w życie z dniem 01 stycznia 2009r. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie polskiej klasyfikacji wyrobów i usług.

Jednakże zakres działalności określony w Pierwszym i Drugim zezwoleniu pokrywa się w odniesieniu do prowadzonej działalności. Działalność gospodarcza w zakresie produkcji wyrobów gotowych dodatkowo wymienionych w Pierwszym zezwoleniu - aparatury elektrycznej rozdzielczej i sterowniczej nie jest prowadzona.

Produkty objęte Pierwszym i Drugim zezwoleniem, stanowią docelowo części i akcesoria do pojazdów samochodowych i ich silników, a ich produkcja jest współzależna organizacyjnie. Zakres działalność gospodarczej zwalnianej z opodatkowania, która będzie realizowana w ramach Drugiego zezwolenia jest zbieżny z zakresem działalności zwalnianej w ramach Pierwszego zezwolenia. Równocześnie Spółka prowadzi na terenie specjalnej strefy ekonomicznej działalność nieobjętą zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sprzedaży towarów.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych, w związku z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych, Spółka traktuje dochody, objęte Pierwszym zezwoleniem uzyskane z produkcji zlokalizowanej na terenie SSE, jako wolne od podatku. Jednocześnie ewidencja prowadzona przez Spółkę umożliwia wyliczenie dochodu zwolnionego, objętego pierwszym zezwoleniem oraz dochodu opodatkowanego, nie objętego zwolnieniem.

Ze względu na fakt, że Spółka realizuje kolejny (drugi) projekt inwestycyjny na terenie SSE w oparciu o zezwolenie, są (i będą) prowadzone ewidencje, umożliwiające ustalenie wielkości pomocy publicznej odrębnie dla każdego zezwolenia, w zakresie:

  • kosztów nowej inwestycji,
  • tworzenia nowych miejsc pracy.

Spółka jest dużym przedsiębiorcą w rozumieniu art. 2 pkt 8 rozporządzenia Komisji (WE) Nr 800/2008. Na podstawie § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 02 listopada 2006r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej, zarówno w ramach Pierwszego jak i Drugiego zezwolenia Spółka ma prawo do określenia maksymalnej intensywności regionalnej pomocy inwestycyjnej na poziomie 40%.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy prowadzenie działalności na terenie strefy zwolnionej z podatku dochodowego od osób prawnych, w oparciu o dwa zezwolenia skutkuje obowiązkiem prowadzenia ewidencji rachunkowej odrębnie dla każdego z tych zezwoleń... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2 – stan faktyczny)

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie dwóch zezwoleń nie wystąpi obowiązek odrębnego ustalenia dochodu strefowego uzyskanego w wyniku realizacji poszczególnych projektów.

W przepisach podatkowych oraz w przepisach o specjalnych strefach ekonomicznych brak jest regulacji nakazujących prowadzenie odrębnej ewidencji podatkowej dla każdego z zezwoleń. Zatem, brak jest obowiązku prowadzenia odrębnej kalkulacji dochodu (straty) z działalności prowadzonej w ramach każdego z zezwoleń. Analiza aktów prawnych, dotyczących prowadzenia działalności na terenie SSE, szczególnie rozporządzenia rady ministrów z dnia 10 grudnia 2008r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnych stref ekonomicznych, oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 02 listopada 2006r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej, pozwala na stwierdzenie, że brak regulacji nakazujących odrębnej kalkulacji dochodu zwolnionego dla każdego z zezwoleń.

Zdaniem Spółki, prowadzona przez Nią ewidencja rachunkowa umożliwi potwierdzenie, że limit przysługującej pomocy publicznej nie zostanie przekroczony. Spółka, działając na terenie SSE, będzie prowadzić takie ewidencje rachunkowe, które umożliwią:

  • obliczenie dochodu (straty) z działalności zwolnionej z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, łącznie dla pierwszego i drugiego zezwolenia,
  • obliczenie dochodu opodatkowanego, z tytułu działalności nieobjętej zezwoleniem strefowym.


Zdaniem Spółki, pozwoli to na spełnienie obowiązków ewidencyjnych w powyższym zakresie.

Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w następujących indywidualnych interpretacjach podatkowych, w stanach faktycznych zbliżonych do sytuacji Spółki:

  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 02 sierpnia 2011r., Znak: IBPBI/2/423-506/11/AP,
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 20 grudnia 2010r., Znak: IBPBI/2/423-1199/10/AK,
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 09 grudnia 2010r. Znak: IBPBI/2/423-1562/10/AK,
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 22 listopada 2010r. Znak: IBPBI/2/423-1583/10/SD,
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 05 listopada 2010r., Znak: IBPBI/2/423-1016/10/MS,
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 24 września 2010r., Znak: IBPP3/423-480/10-4/MS.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. U. z 2007r. Nr 42, poz. 274 ze zm.). Podstawą do korzystania z pomocy publicznej (zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym) jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z tej pomocy (art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej „ustawa o pdop”), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. U. z 2007r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych.

Równocześnie art. 17 ust. 4 ustawy o pdop, stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w dniu 04 lutego 2008r. Spółka uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Pierwsze zezwolenie zostało zmienione decyzją Ministra Gospodarki z dnia 19 stycznia 2011r. w ten sposób, ze została zmniejszona kwota wydatków inwestycyjnych. Pierwsze zezwolenie zostało udzielone do dnia 08 sierpnia 2016r., termin obowiązywania Drugiego zezwolenia łączy się z okresem istnienia SSE, i wg aktualnie obowiązujących przepisów obejmuje okres do końca 2020r. W związku z nowym projektem inwestycyjnym, Spółka w dniu 01 czerwca 2011r. uzyskała drugie zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o pdop, podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m. Zasady prowadzenia tej ewidencji przez podatników określa ustawa z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2009r. Nr 152, poz. 1223 ze zm.).

Zgodnie z § 5 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 02 listopada 2006r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 202, poz. 1485 ze zm.), zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 2, przysługują wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy. W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy.

Z kolei zgodnie z § 5 ust. 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. Nr 232, poz. 1548 ze zm.), w przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy.

Ustawodawca nie zdefiniował, o jak dalekie wyodrębnienie organizacyjne działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej chodzi. Organizacyjne wyodrębnienie z osoby prawnej – prowadzącej działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, jak i poza nią – jednostki, której wypracowany dochód korzysta ze zwolnienia podatkowego, służy przede wszystkim prawidłowemu ustaleniu dochodu podlegającego zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym oraz dochodu podlegającego opodatkowaniu. W związku z tym przedsiębiorca musi zapewnić, by na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych możliwe było ustalenie wysokości dochodu podlegającego zwolnieniu. Zatem, wyodrębnienie organizacyjne służące prawidłowemu ustaleniu dochodu podlegającego zwolnieniu polega na wyodrębnieniu rachunkowym (w tym majątkowym) oraz kadrowym.

W konsekwencji, zdaniem tut. Organu, w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie dwóch zezwoleń, Spółka będzie zobowiązana do prowadzenia jednej ewidencji rachunkowej pozwalającej na obliczenie dochodu (straty) z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy dla posiadanych zezwoleń, jak również dochodu (straty) z działalności nieobjętej zezwoleniem. Tym samym nie ma obowiązku wydzielania w ramach działalności zwolnionej dochodów z poszczególnych zezwoleń.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, iż w sprawach będących przedmiotem pytań oznaczonych we wniosku Nr 1 oraz Nr 2 w zakresie zdarzenia przyszłego wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy)

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj