Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-3.4011.295.2017.2.SK
z 1 lutego 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 201 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 14 grudnia 2017 r. , który wpłynął do Organu za pośrednictwem platformy elektronicznej e-puap w tym samym dniu, uzupełnionym 11 stycznia 2018 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty dotacji dla mieszkańców Gminy na dofinansowanie modernizacji systemów ogrzewania oraz obowiązku sporządzenia informacji PIT-8C – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu za pośrednictwem platformy elektronicznej e-puap wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty dotacji dla mieszkańców Gminy na dofinansowanie modernizacji systemów ogrzewania oraz obowiązku sporządzenia informacji PIT-8C.

W związku z brakami formalnymi stwierdzonymi we wniosku, pismem z 2 stycznia 2018 r. Znak: 0111-KDIB2-3.4011.295.2017.1.SK wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano pismem z 3 stycznia 2018 r. (data wpływu 11 stycznia 2018 r.).

We wniosku przedstawiono następujący następujące zdarzenie przyszłe:

W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…), na lata 2014-2020 Gmina ubiega się o dofinansowanie w ramach Osi priorytetowej Regionalna polityka energetyczna, Działanie 4.4 Redukcja emisji zanieczyszczeń do powietrza, Poddziałanie 4.4.3 Obniżenie poziomu niskiej emisji (paliwa stałe) - SPR w ramach programu planuje się wymianę pięćdziesięciu urządzeń grzewczych, na nowe ekologiczne spełniające wymogi ekoprojektu w zakresie efektywności energetycznej i emisji zanieczyszczeń określone w Rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 lub Rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1185. Źródłem finansowania inwestycji są środki własne Gminy, środki unijne przyznane z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 Województwa (…) oraz środki własne mieszkańców. W ramach inwestycji zakłada się wymianę pięćdziesięciu nisko sprawnych urządzeń grzewczych w prywatnych gospodarstwach domowych. Możliwość wymiany kotła w ramach programu jest dobrowolna. Mieszkańcy nie są przymuszani do wymiany urządzenia grzewczego. Dotacji udziela się na podstawie wniosków złożonych przez osoby zainteresowane likwidacją dotychczasowego źródła ciepła, a realizacja inwestycji będzie uzależniona od: przyznania dotacji przez IZ RPO 2014-2020; zrealizowania inwestycji zgodnie z regulaminem i zawartą umową; przeprowadzeniu ocenie energetycznej budynku, w którym ma nastąpić inwestycja, a w przypadku niespełnienia minimalnych standardów efektywności energetycznej mieszkaniec może uzyskać dotację dopiero po przeprowadzeniu modernizacji energetycznej budynku w okresie realizacji programu, w zakresie wynikającym z oceny.

Gmina podpisze umowy o przyznanie dotacji z kwalifikującymi się mieszkańcami, którzy zgodzą się na spełnienie warunków ujętych w opiniach energetycznych oraz zaakceptują proponowaną moc nowego urządzenia grzewczego. Inwestor (mieszkaniec) dokonuje we własnym zakresie i na własną odpowiedzialność zakupu nowego źródła ciepła oraz wyboru dostawcy i instalatora. Dotacji udziela się na podstawie umowy. Po zrealizowaniu inwestycji mieszkaniec przedkłada komplet dokumentów w urzędzie Gminy tj.: wniosek dotyczący rozliczenia dotacji, oryginały faktur VAT lub rachunków, które wskazują mieszkańca jako nabywcę, zawierające wyszczególnienie kosztów kwalifikowanych i potwierdzają zakres oraz termin realizacji inwestycji; wykaz zakupionej armatury, potwierdzony przez wystawcę faktury lub rachunku; protokół odbioru końcowego inwestycji zawierającego wykonawcy o jej wykonaniu zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i obowiązującymi przepisami; protokół potwierdzający demontaż starego źródła ciepła lub jego trwałe odłączenie od przewodu kominowego; formularz przyjęcia odpadu w punkcie zbierania odpadów; dokumenty techniczne określające parametry nowego źródła ciepła oraz spełnienie wymagań Ekoprojektu; dowód potwierdzający dokonanie zapłaty za zrealizowaną inwestycję, kserokopię aktualnego dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do budynku lub lokalu mieszkalnego, którego dotyczy inwestycja, a w przypadku tytułu prawnego innego niż własność lub w przypadku współwłasności - także pisemne oświadczenie, odpowiednio właściciela lub wszystkich współwłaścicieli, o wyrażeniu zgody na realizację inwestycji. Wysokość dotacji jest równa sumie kosztów kwalifikowanych, z tym, że nie może przekroczyć następujących wartości: w zakresie dotyczącym nowych urządzeń grzewczych: 550 zł/kW mocy nowego źródła ciepła, do 10 kW mocy (łącznie) wyznaczonej w wyniku przeprowadzenia oceny energetycznej budynku, 500zł/kW mocy nowego źródła ciepła dla zapotrzebowania powyżej 10kW do 15kW mocy (łącznie) wyznaczonej w wyniku przeprowadzenia oceny energetycznej budynku; 450zł/kW mocy nowego źródła ciepła, powyżej 15kW do 20kW mocy (łącznie) wyznaczonej w wyniku przeprowadzenia oceny energetycznej budynku; 400zł/kW mocy nowego źródła ciepła, powyżej 20kW mocy wyznaczonej w wyniku przeprowadzenia oceny energetycznej budynku, i nie więcej niż: 8.000 zł w przypadku budynku jednorodzinnego, 10.000 zł w przypadku budynku wielorodzinnego, dla którego jest wprowadzane wspólne źródło ciepła dla więcej niż jednego lokalu; w zakresie dotyczącym instalacji wewnętrznej, jeżeli będzie ona niezbędna do prawidłowego funkcjonowania nowego źródła ciepła: 1.000 zł w przypadku budynku jednorodzinnego, wielokrotność kwoty 1.000 zł, zgodna z liczbą odrębnych lokali mieszkalnych w budynku wielorodzinnym, i nie więcej niż 80zł/m2 ogrzewanej powierzchni. Dotacja ma formę zwrotu kosztów kwalifikowanych w projekcie poniesionych przez mieszkańców i udziela się jej przelewem na konto bankowe wskazane przez mieszkańca, po poprawnym zweryfikowaniu złożonych przez niego dokumentów. Okres trwałości projektu wynosi pięć lat od daty rozliczenia projektu. Zakupione urządzenia grzewcze stanowią własność mieszkańców biorących udział w projekcie.

W uzupełnieniu wniosku, w piśmie z 3 stycznia 2018 r. data wpływu do tut. Organu 11 stycznia 2018 r. Gmina wskazała, że udzielane dofinansowanie dla mieszkańców Gminy na wymianę urządzeń grzewczych jest dotacją w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy kwota otrzymanej dotacji przez mieszkańców, z którymi Gmina podpisze umowy i którzy spełnią jej warunki będzie stanowić dochód, a tym samym podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych? Jeśli tak, to czy spoczywa na Gminie obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C?

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko uzupełnione w piśmie z 3 stycznia 2018 r., data wpływu do tut. Organu 11 stycznia 2018 r.), dotacja dla mieszkańców Gminy biorących udział w projekcie, ma formę zwrotu kosztów kwalifikowanych, a zakupione urządzenia grzewcze stanowią ich własność. Gmina stoi na stanowisku, iż dotacja ta w myśl art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych. Dotacje jakie otrzymają mieszkańcy Gminy jako osoby fizyczne na dofinansowanie urządzeń grzewczych są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a na Gminie nie ciąży obowiązek wystawienia informacji PIT-8C. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotacje w rozumieniu finansów publicznych otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego są wolne od podatku dochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 200) jest zasada powszechności opodatkowania.

W myśl tej zasady, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powołanego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Jednakże stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36.

Z powyższego przepisu wynika, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia podatkowego uzależnione jest od źródła finansowania oraz od tego czy przyznawane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Aby wypłacone świadczenie korzystało ze zwolnienia przedmiotowego oba warunki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych muszą zostać spełnione łącznie.

W myśl art. 21 ust. 36 ww. ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 129, nie ma zastosowania do tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej tę działalność.

Zgodnie z art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 2077 ze zm.) dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Na podstawie art. 127 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie:

  1. zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,
  2. ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,
  3. bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,
  4. zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b),
  5. zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,
  6. kosztów realizacji inwestycji.

Stosownie do art. 221 ust. 1 ustawy o finansach publicznych podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje celowe na cele publiczne, związane z realizacją zadań tej jednostki, a także na dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją tych zadań. Tryb postępowania o udzielenie dotacji na inne zadania niż określone w ustawie, o której mowa w ust. 2, sposób jej rozliczania oraz sposób kontroli wykonywania zleconego zadania określa, w drodze uchwały, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, mając na uwadze zapewnienie jawności postępowania o udzielenie dotacji i jej rozliczenia (art. 221 ust. 4 przywołanej ustawy).

Na podstawie art. 403 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 519 ze zm.) do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4, 5 i 6, stanowiących dochody budżetów gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy. Finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, odbywa się w trybie określonym w przepisach odrębnych, z zastrzeżeniem ust. 4-6 (art. 403 ust. 3 ww. ustawy).

Stosownie do treści art. 403 ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy Prawo ochrony środowiska finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, może polegać na udzielaniu dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych z budżetu gminy lub budżetu powiatu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych, w szczególności osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina realizuje projekt polegający na wymianie źródeł ciepła w prywatnych gospodarstwach domowych. Gmina będzie udzielać dotacji, która jest dotacją w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, na modernizację systemów ogrzewania w budynkach i lokalach mieszkalnych. Dotacja ma formę zwrotu kosztów kwalifikowanych w projekcie poniesionym przez mieszkańców i udzielana jest przez Gminę przelewem na konto bankowe wskazane przez mieszkańca, po poprawnym zweryfikowaniu złożonych przez niego dokumentów.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że skoro – jak wskazała Gmina – udzielane dofinansowanie jest dotacją w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, to jako wypłacane z budżetu Gminy, tj. jednostki samorządu terytorialnego, mieści się w kategoriach dotacji zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym na Gminie nie ciąży obowiązek wystawienia informacji PIT-8C z tytułu udzielenia osobom fizycznym dotacji na zmianę systemów ogrzewania.

W konsekwencji powyższego stanowisko Gminy uznano za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a,
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1369 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj