Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB4.4014.366.2017.3.BB
z 16 lutego 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r., poz. 201, ze zm.) – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Zainteresowanych przedstawione we wniosku wspólnym z 31 października 2017 r. (data wpływu – 07 listopada 2017 r.), uzupełnionym 02 stycznia 2018 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z prawem własności budynków i budowli – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 07 listopada 2017 r. wpłynął do Organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z prawem własności budynków i budowli.

Ww. wniosek został uzupełniony w piśmie z 29 grudnia 2017 r. (data wpływu – 02 stycznia 2018 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 21 grudnia 2017 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.708.2017.1.KO i 0111-KDIB4.4014.366.2017.2.BB.

We wniosku złożonym przez:

-Zainteresowanego będącego stroną postępowania:

O. sp. z o.o. („Nabywca”, „Kupujący”),

-Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:

D. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością („Zbywca”, „Sprzedający”).

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Zainteresowany będący stroną postepowania – O. spółka z o.o. („Nabywca”, „Kupujący”) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie m.in. realizacji projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków mieszkalnych (wraz z późniejszą sprzedażą lokali w takich budynkach), tj. działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Zainteresowany niebędący stroną postępowania – D. spółka z o.o. („Zbywca”, „Sprzedający”) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie m.in. przetwórstwa i sprzedaży produktów mlecznych, tj. działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Nabywca zamierza nabyć od Zbywcy w drodze transakcji kupna-sprzedaży (dalej: Transakcja) prawo użytkowania wieczystego nieruchomości położonej w W. („Nieruchomość”).

Zarówno Zbywca, jak i Nabywca są (i będą na moment przeprowadzenia Transakcji) zarejestrowani jako podatnicy podatku od towarów i usług czynni.

Zbywca i Nabywca zawarli umowę przedwstępną zobowiązującą do zawarcia Transakcji („Umowa przedwstępna”). W umowie przedwstępnej Zbywca oświadczył, iż Transakcja nie jest sprzedażą przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części. Zbywca i Nabywca zgodnie oświadczyli, iż ich intencją jest opodatkowanie transakcji podatkiem od towarów i usług według stawki podatkowej.

W ramach Transakcji Nabywca zamierza nabyć od Zbywcy:

  1. prawo wieczystego użytkowania działek o numerach ewidencyjnych 14/1, 15/1, 15/3, dla których Sąd Rejonowy w W. prowadzi księgę wieczystą („Działki”), oraz
  2. prawo własności budynków niemieszkalnych (budynki przemysłowe, magazynowe, biurowe, etc.) oraz innych obiektów budowlanych (w tym budowli), takich jak w szczególności drogi, place, chodniki, studnie, zbiorniki, sieci, instalacje, etc., znajdujących się na Działkach („Budynki/Budowle”).

W związku z tym, że Zbywca posiada status podatnika podatku od towarów i usług oraz prowadzi działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, a Nabywca jest również podatnikiem podatku od towarów i usług prowadzącym działalność gospodarczą, intencją stron jest, aby Transakcja została udokumentowana stosowną fakturą VAT.

Zbywca oraz Nabywca, przed dniem nabycia Nieruchomości w ramach Transakcji, złożą do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zgodne oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 i ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. w zakresie, w jakim dostawa Nieruchomości będzie zwolniona z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Teren Działek wchodzących obecnie w skład Nieruchomości (obecna numeracja i granice Działek zostały ustalone dopiero w 2009 r. na mocy decyzji podziałowej Prezydenta miasta W.) był początkowo w użytkowaniu Okręgowego Związku Spółdzielni Mleczarskich Zakładu Mleczarskiego W. zgodnie z decyzjami kierownika Wydziału Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej (z 18 maja 1972 r.) oraz Zastępcy Dyrektora Wydziału Geodezji i Gospodarki Gruntami Urzędu miasta W. (z 11 kwietnia 1990 r.).

W dniu 16 listopada 1990 r. Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w B., Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w G., Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w GM., Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w J., Spółdzielnia Pracy W. w W. założyły spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością pod firmą „ZMW”.

W dniu 10 stycznia 1991 r. między likwidatorem Okręgowego Związku Spółdzielni Mleczarskich w W. a ww. Spółdzielniami Mleczarskimi została zawarta umowa (w trybie art. 3 ust. 6 ustawy o zmianach w organizacji i działalności spółdzielczości), na mocy której własność Zakładu Mleczarskiego W. w W. została przeniesiona na rzecz ww. spółdzielni mleczarskich. Przeniesienie prawa własności zakładu obejmowało również przeniesienie uprawnień wynikających z oddania w użytkowanie gruntu, na którym zlokalizowany był zakład.

Dnia 26 kwietnia 1991 r. majątek nabyty od likwidatora Okręgowego Związku Spółdzielni Mleczarskich ww. Spółdzielnie Mleczarskie wniosły w postaci aportu rzeczowego do ZMW Sp. z o.o.

W dniu 5 kwietnia 1992 r. Urząd Wojewódzki w W. wydał decyzję, w której zostało stwierdzone, że m.in. tereny Działek wchodzących obecnie w skład Nieruchomości stały się 27 maja 1990 r. z mocy prawa własnością gminy W-W.

Dnia 25 maja 1994 r. Urząd Wojewódzki w W. wydał decyzję, w której stwierdzono nabycie nieodpłatnie własności m.in. terenu Działek wchodzących obecnie w skład Nieruchomości przez Dzielnicę – Gminę W-W. z mocy prawa 27 maja 1990 r.

W dniu 29 listopada 1995 r. w związku z wnioskiem ZMW Sp. z o.o. o oddanie m.in. terenu Działek wchodzących obecnie w skład Nieruchomości w użytkowanie wieczyste, Zarząd Dzielnicy W. Gminy W. C. wydał uchwałę, w której stwierdził, iż zaistniały przesłanki do tego, aby ZMW Sp. z o.o. nabył prawo użytkowania m.in. terenu Działek wchodzących obecnie w skład Nieruchomości oraz prawo własności znajdujących się na tym gruncie budynków.

Dnia 3 grudnia 1997 r. ZMW Sp. z o.o. oraz Gmina W.C. (w wykonaniu ww. uchwały z 29 listopada 1995 r.) podpisały umowę o oddanie m.in. terenu Działek wchodzących obecnie w skład Nieruchomości w użytkowanie wieczyste i nieodpłatne przeniesienie własności nieruchomości, wzniesionych ze środków własnych Spółdzielczych Zakładów Mleczarskich W., Okręgowego Związku Spółdzielni Mleczarskich Zakładu Mleczarskiego W. oraz jej następców prawnych na okres 99 lat, tj. do 3 grudnia 2096 r. (dalej: Umowa z 1997 r.).

W dniu 19 maja 1998 r. NZW ZMW Sp. z o.o. uchwaliło połączenie przez przejęcie Spółki ZMW Sp. z o.o. z siedzibą w W. przez Zbywcę (analogiczna uchwała została podjęta tego samego dnia przez NZW D. sp. z o.o.). Spółka ZMW Sp. z o.o. została wykreślona z Rejestru RHB na mocy postanowienia z 7 lipca 1998 r. Na mocy postanowienia z 7 lipca 1998 r. do Rejestru RHB prowadzonego dla Zbywcy zostało wpisane dokonane połączenie przez przejęcie.

Oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste i nieodpłatne przeniesienie własności nieruchomości na mocy Umowy z 1997 r. nie było opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Połączenie przez przejęcie również nie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym ani Zbywca ani jego poprzednik prawny (tj. ZMW Sp. z o.o.) nie mieli prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem Budynków/Budowli znajdujących się na Nieruchomości w dniu zawarcia Umowy z 1997 r.

Część z Budynków/Budowli (w tym obiekt wiaty na palety – dalej: „Wiata”) została wybudowana przez Zbywcę/jego poprzednika prawnego już po nabyciu na mocy Umowy z 1997 r. W tym zakresie Zbywcy (oraz według najlepszej wiedzy Zainteresowanych, jego poprzednikowi prawnemu) przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów/usług w ramach prowadzonego procesu budowlanego.

Wybudowanie przez Zbywcę/jego poprzednika prawnego ww. części Budynków/Budowli w każdym przypadku miało miejsce ponad 2 lata przed Transakcją.

Wszystkie Budynki i Budowle, które będą na moment Transakcji znajdować się na Nieruchomości, co najmniej 2 lata przed Transakcją były wykorzystywane przez Zbywcę/jego poprzednika prawnego w ramach prowadzonej przez nich działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, tj. m.in. przetwórstwa i sprzedaży produktów mlecznych.

Co do zasady Budynki/Budowle wchodzące w skład Nieruchomości nie były ulepszane w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym przez Sprzedającego/jego poprzednika prawnego w wyniku poniesienia wydatków stanowiących co najmniej 30% ich wartości początkowej.

Jedynie w stosunku do niektórych Budynków/Budowli wchodzących w skład Nieruchomości ulepszenia Sprzedającego/jego poprzednika prawnego były równe albo przekroczyły 30% ich wartości początkowej, jednak w każdym z takich przypadków (z zastrzeżeniem Wiaty) były po osiągnięciu tego progu ulepszeń wykorzystywane następnie przez Sprzedającego w stanie ulepszonym do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (m.in. przetwórstwa i sprzedaży produktów mlecznych), przez okres co najmniej 5 lat. Podkreślenia wymaga również fakt, że w każdym przypadku osiągnięcie ww. progu ulepszeń miało miejsce ponad 2 lata przed Transakcją. Ulepszenia Wiaty przekroczyły 30% jej wartości początkowej w 2014 r., przez co nie była ona po osiągnięciu tego progu ulepszeń wykorzystywana następnie przez Sprzedającego w stanie ulepszonym do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (m.in. przetwórstwa i sprzedaży produktów mlecznych), przez okres co najmniej 5 lat.

W tym zakresie Zbywcy (oraz według najlepszej wiedzy Zainteresowanych, jego poprzednikowi prawnemu) przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów/usług w ramach prowadzonego procesu ulepszeń Budynków/Budowli (w tym ulepszeń Wiaty).

Zgodnie z obecnie obowiązującym na mocy uchwały Rady miasta W. z 28 maja 2009 r. miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego teren, na którym znajduje się Nieruchomość oznaczony został symbolem „78 P/U” czyli przeznaczony został na potrzeby przemysłu lub usług (przeznaczenie podstawowe).

W ramach transakcji nie dojdzie do przeniesienia na Nabywcę innych praw lub obowiązków, poza prawem użytkowania wieczystego oraz prawem własności Budynków i Budowli.

W ramach Transakcji nie dojdzie do przeniesienia na Nabywcę praw i obowiązków Zbywcy wynikających z zawartych przez Zbywcę umów dotyczących Nieruchomości.

Zbywca zatrudnia pracowników, jednakże umowy z pracownikami nie będą przedmiotem Transakcji.

Ponadto, przedmiotem Transakcji między Sprzedającym i Nabywcą nie będą prawa, obowiązki, zobowiązania i należności z umów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej przez Sprzedającego, które nie są bezpośrednio związane z Nieruchomością, w szczególności:

  • umowy rachunków bankowych Sprzedającego,
  • umowy o świadczenie usług księgowych, doradztwa prawnego, doradztwa podatkowego, itp.
  • środki pieniężne Sprzedającego zgromadzone na rachunkach bankowych i w kasie,
  • tajemnice przedsiębiorstwa Sprzedającego,
  • księgi rachunkowe Zbywcy i inne dokumenty związane z prowadzeniem przez Zbywcę działalności gospodarczej (poza dokumentami ściśle związanymi z Nieruchomością, które zostaną przekazane Nabywcy),
  • zobowiązania inwestycyjne z tytułu pożyczek/kredytów – w związku z Transakcją Nabywca we własnym zakresie zapewni finansowanie Nieruchomości (w szczególności pozyska stosowne środki finansowe)
  • firma Sprzedającego.

Zbywca nie prowadzi również odrębnej rachunkowości w stosunku do sprzedawanej Nieruchomości.

Nieruchomość nie została również wydzielona organizacyjnie w strukturze Zbywcy jako np. dział, wydział, oddział Zbywcy itp.

Nabywca zamierza po Transakcji przeprowadzić na Nieruchomości inwestycję, w ramach której zamierza – po odpowiednich zmianach w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego – zrealizować na Nieruchomości projekt budowlany o przeznaczeniu głównie mieszkaniowym (dalej: „Inwestycja”).

W uzupełnieniu wniosku z 29 grudnia 2017 r. Zainteresowani doprecyzowali zdarzenie przyszłe. Z uzupełnienia wynika m.in., że działki wymienione we wniosku (14/1, 15/1 i 15/3) na dzień zawierania Transakcji będą zabudowane.

Na działce 14/1 na dzień Transakcji będą znajdowały się następujące:

Budynki:

1.Oczyszczalnia (dalej: Oczyszczalnia);

2.Kotłownia (dalej: Kotłownia);

3.Przepompownia (dalej: Przepompownia);

4.Budynek stacji redukcji gazu (dalej: Stacja redukcji gazu);

5.Wartownia C&C (dalej: Wartownia C&C);

6.Wartownia (dalej: Wartownia 2);

7.Wiata na palety (we Wniosku określona jako Wiata);

8.Wiata dla butli z gazem (dalej: Wiata 2);

9.Budynek C&C (dalej: Budynek C&C);

10.Zbiornik przeciwpożarowy (dalej: Zbiornik przeciwpożarowy);

11.Zbiornik retencyjny (dalej: Zbiornik retencyjny);

12.Wiata magazynowa (dalej: Wiata 3);

13.Wiata magazynowa (dalej: Wiata 4);

14.Wiata magazynowa (dalej: Wiata 5);

15.Wiata magazynowa (dalej: Wiata 6);

16.Wiata magazynowa (dalej: Wiata 7);

17.Zbiornik przeciwpożarowy (dalej: Zbiornik przeciwpożarowy 2);

18.Magazyn półotwarty (dalej: Magazyn półotwarty);

19.Budynek produkcyjny (dalej: Budynek produkcyjny);

20.Budynek produkcyjny (dalej: Budynek produkcyjny 2);

21.Budynek produkcyjny (dalej: Budynek produkcyjny 3);

22.Budynek biurowy (dalej: Budynek biurowy);

23.Budynek magazynowy (dalej: Budynek pomocniczy);

24.Budynek magazynowy (dalej: Budynek pomocniczy 2);

25.Budynek magazynowy (dalej: Budynek pomocniczy 3);

26.Budynek stacji mycia (dalej: Stacja mycia);

27.Budynek dla procesu technologicznego (dalej: Budynek dla procesu technologicznego).

Budowle:

1.Ogrodzenie (dalej: Ogrodzenie);

2.Drogi (dalej: Drogi);

3.Place (dalej: Place);

4.Chodniki (dalej: Chodniki);

5.Drogi (dalej: Drogi 2);

6.Place (dalej: Place 2);

7.Chodniki (dalej: Chodniki 2);

8.Parking (dalej: Parking);

9.Ogrodzenie (dalej: Ogrodzenie 2);

10.Odpływ kanalizacyjny (dalej: Odpływ kanalizacyjny);

11.Instalacja kanalizacyjna (dalej: Instalacja kanalizacyjna);

12.Hydrant przeciwpożarowy (dalej: Hydrant);

13.Estakady (dalej: Estakady);

14.Estakady (dalej: Estakady 2);

15.Instalacja odpływowa (dalej: Instalacja odpływowa);

16.Zbiornik składowy śmietany (dalej: Zbiornik składowy śmietany);

17.Zbiornik składowy mleka (dalej: Zbiornik składowy mleka);

18.Zbiornik składowy mleka (dalej: Zbiornik składowy mleka 2);

19.Sieć hydrantowa (dalej: Sieć hydrantowa);

20.Zbiorcza sieć kanalizacyjna (dalej: Zbiorcza sieć kanalizacyjna);

21.Zbiorcza sieć kanalizacyjna (dalej: Zbiorcza sieć kanalizacyjna 2);

22.Zbiorcza sieć kanalizacyjna (dalej: Zbiorcza sieć kanalizacyjna 3);

23.Okablowanie terenu (dalej: Okablowanie);

24.Latarnie (dalej: Latarnie);

25.Zbiornik oleju paliwowego (dalej: Zbiornik oleju paliwowego);

26.Zbiornik oleju paliwa (dalej: Zbiornik oleju paliwa);

27.Komin stalowy (dalej: Komin);

28.Instalacja gazowa (dalej: Instalacja gazowa);

29.Studnia głębinowa (dalej: Studnia);

30.Fundamenty pod tanki składowe mleka (dalej: Fundamenty);

31.Fundamenty pod tanki składowe mleka (dalej: Fundamenty 2);

32.Wiata magazynowa na palety (dalej: Wiata magazynowa);

33.Studnia głębinowa (dalej: Studnia 2);

34.Latarnie (dalej: Latarnie 2);

35.Zbiorcza sieć kanalizacyjna (dalej: Zbiorcza sieć kanalizacyjna 4);

36.Zbiornik oleju paliwowego (dalej: Zbiornik oleju paliwowego 2);

37.Zbiornik oleju paliwa (dalej: Zbiornik oleju paliwa 2);

38.Komin stalowy (dalej: Komin 2);

39.Sieć kanalizacyjna (dalej: Sieć kanalizacyjna);

40.Instalacja wodociągowa (dalej: Instalacja wodociągowa);

41.Studnia głębinowa (dalej: Studnia 3);

42.Magazyn półotwarty (dalej: Magazyn półotwarty 2);

43.Hydrant naziemny przeciwpożarowy (dalej: Hydrant naziemny);

44.Wiata betonowa dla butli z gazem (dalej: Wiata betonowa);

45.Studnia wody oligoceńskiej (dalej: Studnia 4);

46.Wiata magazynowa na palety (dalej: Wiata magazynowa 2);

47.Tłuszczownik (dalej: Tłuszczownik);

48.Instalacja centralnego ogrzewania (dalej: Instalacja centralnego ogrzewania);

49.Żuraw słupowy (dalej: Żuraw); 

50.Waga samochodowa (dalej: Waga);

51.Pompa głębinowa (dalej: Pompa).

Na działce 15/1 na dzień Transakcji będą znajdowały się następujące budowle, które częściowo znajdują się również na działkach 14/1 oraz 15/3:

  1. Drogi 2;
  2. Place 2;
  3. Chodniki 2;
  4. Latarnie 2;
  5. Ogrodzenie 2.

Na działce 15/3 na dzień Transakcji będą znajdowały się następujące budowle, które częściowo znajdują się również na działkach 14/1 oraz 15/1:

  1. Drogi 2;
  2. Place 2;
  3. Chodniki 2;
  4. Ogrodzenie 2.

Końcowo wskazać należy, że Organ przywołując opis zdarzenia przyszłego pominął tę jego część przedstawioną przez Zainteresowanych w treści uzupełnienia wniosku z 29 grudnia 2017 r. (data wpływu do Organu – 02 stycznia 2018 r.), która odnosi się wyłącznie do zagadnienia w przedmiocie podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy dostawa Nieruchomości w ramach Transakcji będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
  2. Czy dostawa Nieruchomości w ramach Transakcji będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, przy czym stawką właściwą dla sprzedaży Nieruchomości będzie stawka podstawowa podatkiem od towarów i usług (obecnie w wysokości 23%)?
  3. Czy Nabywca będzie miał prawo do obniżenia podatku od towarów i usług należnego o podatek od towarów i usług naliczony wynikający z faktury dokumentującej sprzedaż Nieruchomości w ramach Transakcji?
  4. Czy nabycie przez Nabywcę Nieruchomości w ramach Transakcji nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych w związku z faktem, że będzie ono podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Zdaniem Zainteresowanych nabycie przez Nabywcę Nieruchomości w ramach Transakcji:

-nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych w związku z faktem, że będzie ono podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług – w zakresie: 

  • tej części Transakcji w stosunku, do której Zbywca oraz Nabywca przed dniem nabycia Nieruchomości w ramach Transakcji złożą, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 i ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług (tj. w zakresie, w jakim dostawa Nieruchomości będzie zwolniona z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług – dotyczy dostawy Budynków/Budowli wchodzących w skład Nieruchomości, których ulepszenia Sprzedającego/jego poprzednika prawnego były niższe niż 30% ich wartości początkowej bądź w stosunku do których Sprzedający/jego poprzednik prawny nie dokonywali żadnych ulepszeń, oraz przyporządkowanej do nich dostawy gruntów) tj. dostawy następujących:

Budynków:

1.Oczyszczalnia;

2.Stacja redukcji gazu;

3.Wartownia C&C;

4.Wiata 2;

5.Budynek C&C;

6.Zbiornik przeciwpożarowy;

7.Zbiornik retencyjny;

8.Zbiornik przeciwpożarowy 2;

9.Magazyn półotwarty;

10.Stacja mycia;

11.Budynek dla procesu technologicznego.

Budowli:

1.Ogrodzenie;

2.Drogi;

3.Place;

4.Chodniki;

5.Drogi 2;

6.Place 2;

7.Chodniki 2;

8.Parking;

9.Ogrodzenie 2;

10.Odpływ kanalizacyjny;

11.Instalacja kanalizacyjna;

12.Hydrant;

13.Estakady;

14.Estakady 2;

15.Instalacja odpływowa;

16.Zbiornik składowy śmietany;

17.Zbiornik składowy mleka;

18.Zbiornik składowy mleka 2;

19.Sieć hydrantowa; 

20.Zbiorcza sieć kanalizacyjna 3;

21.Okablowanie;

22.Latarnie;

23.Zbiornik oleju paliwowego;

24.Zbiornik oleju paliwa;

25.Komin;

26.Instalacja gazowa;

27.Studnia;

28.Fundamenty;

29.Fundamenty 2;

30.Wiata magazynowa;

31.Studnia 2;

32.Latarnie 2;

33.Zbiorcza sieć kanalizacyjna 4;

34.Zbiornik oleju paliwowego 2;

35.Zbiornik oleju paliwa 2;

36.Komin 2;

37.Sieć kanalizacyjna;

38.Instalacja wodociągowa;

39.Magazyn półotwarty 2;

40.Hydrant naziemny;

41.Wiata betonowa;

42.Studnia 4;

43.Wiata magazynowa 2;

44.Tłuszczownik;

45.Instalacja centralnego ogrzewania;

46.Żuraw;

47.Waga;

48.Pompa;

  • oraz tej części w jakiej dostawa Nieruchomości będzie podlegać obligatoryjnie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (tj. w zakresie w jakim nie będzie zwolniona z podatku od towarów i usług ani na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług ani art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług – dotyczy dostawy Budynków/Budowli wchodzących w skład Nieruchomości, których ulepszenia Sprzedającego/jego poprzednika prawnego były równe albo przekroczyły 30% ich wartości początkowej, a w stosunku do których Zbywcy/jego poprzednikowi prawnemu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów/usług w ramach prowadzonego procesu budowlanego polegającego na ich wybudowaniu już po nabyciu na mocy Umowy z 1997 r., oraz przyporządkowanej do nich dostawy gruntów) tj. dostawy następujących:

Budynków:

  1. Przepompownia;
  2. Wartownia 2; 
  3. Wiata.

Budowli:

1.Studnia 3.

  • w pozostałym zakresie nabycie przez Nabywcę Nieruchomości w ramach Transakcji będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych (tj. w części, w jakiej dostawa Nieruchomości będzie podlegać zwolnieniu z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług – dotyczy dostawy Budynków/Budowli wchodzących w skład Nieruchomości, których ulepszenia Sprzedającego/jego poprzednika prawnego były równe albo przekroczyły 30% ich wartości początkowej, a przy nabyciu których na podstawie Umowy z 1997 r. Zbywcy/jego poprzednikowi prawnemu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, oraz przyporządkowanej do nich dostawy gruntów) tj. dostawy następujących:

Budynków:

1.Kotłownia;

2.Wiata 3;

3.Wiata 4;

4.Wiata 5;

5.Wiata 6;

6.Wiata 7;

7.Budynek produkcyjny;

8.Budynek produkcyjny 2;

9.Budynek produkcyjny 3;

10.Budynek biurowy;

11.Budynek pomocniczy;

12.Budynek pomocniczy 2;

13.Budynek pomocniczy 3.

Budowli:

1.Zbiorcza sieć kanalizacyjna;

2.Zbiorcza sieć kanalizacyjna 2.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podatkowi temu podlegają między innymi umowy sprzedaży rzeczy, do których zaliczane są również nieruchomości.

Niemniej, na mocy art. 2 pkt 4 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie podlegają czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z niego zwolniona, z wyjątkiem umów sprzedaży i zamiany zwolnionych z podatku od towarów i usług, których przedmiotem są nieruchomości lub ich części albo prawo użytkowania wieczystego.

Natomiast stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych stawka podatku od umowy sprzedaży nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym wynosi 2 %.

W związku z powyższym zdaniem Zainteresowanych:

  • do Transakcji, w części dotyczącej dostawy Budynków/Budowli wchodzących w skład Nieruchomości, których ulepszenia Sprzedającego/jego poprzednika prawnego były niższe niż 30% ich wartości początkowej bądź w stosunku, do których Sprzedający/jego poprzednik prawny nie dokonywali żadnych ulepszeń znajdzie zastosowanie zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z czym skoro Zbywca i Nabywca Nieruchomości złożą do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed dniem dokonania sprzedaży Nieruchomości, oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 i ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług, to przedmiotowa Transakcja będzie podlegać w tej części opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej (obecnie 23%). Proporcjonalnie w tej samej części dostawa gruntu, na którym znajdują się ww. Budynki/Budowle będzie również opodatkowana podatkiem od towarów i usług zgodnie z dyspozycją art. 29a ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, 
  • do Transakcji, w części dotyczącej dostawy Budynków/Budowli wchodzących w skład Nieruchomości, których ulepszenia Sprzedającego/jego poprzednika prawnego były równe albo przekroczyły 30% ich wartości początkowej zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług nie znajdzie zastosowania (wobec braku spełnienia przesłanki z art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług oraz – specyficznie w przypadku Wiaty – dodatkowo warunku, o którym mowa w 43 ust. 1 pkt 10a lit. b) ustawy o podatku od towarów i usług) do dostawy tych Budynków/Budowli, w stosunku do których Zbywcy/jego poprzednikowi prawnemu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów/usług w ramach prowadzonego procesu budowlanego polegającego na ich wybudowaniu już po nabyciu na mocy Umowy z 1997 r., w związku z czym przedmiotowa Transakcja będzie podlegać w tej części opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej (obecnie 23%). Proporcjonalnie w tej samej części dostawa gruntu, na którym znajdują się ww. Budynki/Budowle będzie również opodatkowana podatkiem od towarów i usług zgodnie z dyspozycją art. 29a ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług,

przez co – w ocenie Zainteresowanych – Transakcja w tym zakresie nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, w związku z faktem, że będzie ono podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z kolei, jak wskazano powyżej, zdaniem Zainteresowanych, do Transakcji, w części dotyczącej dostawy Budynków/Budowli wchodzących w skład Nieruchomości, których ulepszenia Sprzedającego/jego poprzednika prawnego były równe albo przekroczyły 30% ich wartości początkowej zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług, znajdzie zastosowanie (zgodnie z dyspozycją art. 43 ust. 1 pkt 10a w zw. z art. 43 ust. 7a ustawy o podatku od towarów i usług), w stosunku do dostawy Budynków/Budowli, przy nabyciu których na podstawie Umowy z 1997 r. Zbywcy/jego poprzednikowi prawnemu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, w związku z czym przedmiotowa Transakcja będzie w tej części zwolniona z podatku od towarów i usług (proporcjonalnie w tej samej części dostawa gruntu, na którym znajdują się ww. Budynki/Budowle będzie również zwolniona z podatku od towarów i usług zgodnie z dyspozycją art. 29a ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług). W konsekwencji mając na uwadze brak możliwości zastosowania zwolnienia (winno być: wyłączenia) z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, w ocenie Zainteresowanych, nabycie przez Nabywcę Nieruchomości w ramach Transakcji będzie w tym zakresie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych (przez co Nabywca będzie w tym zakresie zobowiązany do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych w wysokości 2% zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) w zw. z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych).

Przywołując powyższe stanowisko Organ przywołał wyłącznie zmodyfikowane stanowisko Zainteresowanych zawarte w uzupełnieniu wniosku. Przy czym – z uwagi na zakres niniejszej interpretacji – przywołano tylko tę część, która odnosi się do zagadnienia dotyczącego podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Zainteresowanych tylko w zakresie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym podatku od towarów i usług zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie – interpretacja indywidualna z 16 lutego 2018 r., znak: 0111-KDIB3-1.4012.708.2017.2.KO.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2017 r., poz.1150) podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

O powstaniu obowiązku uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnej decyduje, w myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, moment dokonania czynności cywilnoprawnej. Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podstawę opodatkowania – przy umowie sprzedaży − stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, którą określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2 ww. ustawy, stawka podatku od umowy sprzedaży m.in. nieruchomości czy użytkowania wieczystego wynosi 2% − art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) tejże ustawy.

Jak wynika z powołanych przepisów – sprzedaż nieruchomości i prawa użytkowania wieczystego podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tegoż podatku ciąży na kupującym.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

  1. w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,
  2. jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:
    • umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
    • umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Z treści art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tego podatku zwolniona. Przy czym, mimo zwolnienia z podatku od towarów i usług, wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie będzie miało miejsca wówczas, gdy czynność będzie dotyczyć m.in. umowy sprzedaży a jej przedmiotem będzie m.in. nieruchomość lub prawo wieczystego użytkowania gruntu.

W świetle art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.

Ze zdarzenia przedstawionego we wniosku wynika, że Sprzedający oraz Kupujący są czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług. Sprzedający planuje zawrzeć z Kupującym umowę sprzedaży prawa wieczystego użytkowania działek o numerach ewidencyjnych 14/1, 15/1, 15/3, („Działki”) oraz prawa własności posadowionych na tych działkach budynków niemieszkalnych (budynki przemysłowe, magazynowe, biurowe, etc.) oraz innych obiektów budowlanych (w tym budowli), takich jak w szczególności drogi, place, chodniki, studnie, zbiorniki, sieci, instalacje, etc., znajdujących się na ww. Działkach („Budynki/Budowle”).

W związku z tym, że Zbywca posiada status podatnika podatku od towarów i usług oraz prowadzi działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, a Nabywca jest również podatnikiem podatku od towarów i usług prowadzącym działalność gospodarczą, intencją stron jest, aby Transakcja została udokumentowana stosowną fakturą VAT.

Zbywca oraz Nabywca, przed dniem nabycia Nieruchomości w ramach Transakcji, złożą do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zgodne oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 i ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. w zakresie, w jakim dostawa Nieruchomości będzie zwolniona z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym należy podkreślić, że jakkolwiek będące przedmiotem niniejszej interpretacji zapytanie Zainteresowanych dotyczy opodatkowania umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy powyższa transakcja – dokonana pomiędzy wskazanymi we wniosku Stronami – podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Objęcie tej czynności faktycznym opodatkowaniem w podatku od towarów i usług skutkuje bowiem wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W interpretacji indywidualnej wydanej 16 lutego 2018 r., znak: 0111-KDIB3-1.4012.708.2017.2.KO, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził stanowisko Zainteresowanych, zgodnie z którym:

  • w części dotyczącej dostawy Budynków/Budowli wchodzących w skład Nieruchomości, których ulepszenia były niższe niż 30% ich wartości początkowej bądź w stosunku, do których nie dokonywano żadnych ulepszeń będzie miało zastosowanie zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Sprzedający będzie miał prawo do rezygnacji z tego zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 10 pkt 2 i ust. 11 po spełnieniu warunków określonych przepisami art. 43 ust 10-11 ustawy o podatku od towarów i usług;
  • w części dotyczącej dostawy Budynków/Budowli wchodzących w skład Nieruchomości, których ulepszenia przekroczyły 30% ich wartości początkowej, nie doszło do pierwszego zasiedlenia i Sprzedający miał prawo do odliczenia podatku naliczonego – dostawa ta będzie podlegała opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT w wysokości 23%.
  • w części dotyczącej dostawy Budynków/Budowli wchodzących w skład Nieruchomości, których ulepszenia przekroczyły 30% ich wartości początkowej, a dokonującemu ich dostawy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego będzie miało zastosowanie zwolnienie, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a w zw. z art. 43 ust. 7 ustawy o VAT.
  • W powyższej interpretacji stwierdzono również, że: „(…) przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny tych obiektów w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.”

A zatem w tej części, w której transakcja sprzedaży prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z budynkami i budowlami będzie podlegała faktycznemu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (i nie będzie z tego podatku zwolniona – strony złożą stosowne oświadczenie) znajdzie zastosowanie wyłączenie zawarte w art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W takim przypadku na Kupującym nie będzie ciążył obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu zawarcia ww. umowy.

Z kolei w tej części, w której transakcja sprzedaży prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z budynkami i budowlami będzie faktycznie zwolniona z podatku od towarów i usług nie znajdzie zastosowania wyłączenie z opodatkowania przewidziane w art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Zwolnieniu temu (tj. z opodatkowania podatkiem od towarów i usług) będzie podlegała – jak wynika z ww. interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej – dostawa części budynków i budowli posadowionych na działce 14/1, tj.:

-budynków tj.:

1.Kotłowni (dalej: Kotłownia);

2.Wiaty magazynowej (dalej: Wiata 3);

3.Wiaty magazynowej (dalej: Wiata 4);

4.Wiaty magazynowej (dalej: Wiata 5);

5.Wiaty magazynowej (dalej: Wiata 6);

6.Wiaty magazynowej (dalej: Wiata 7);

7.Budynku produkcyjnego (dalej: Budynek produkcyjny);

8.Budynku produkcyjnego (dalej: Budynek produkcyjny 2);

9.Budynku produkcyjnego (dalej: Budynek produkcyjny 3);

10.Budynku biurowego (dalej: Budynek biurowy);

11.Budynku magazynowego (dalej: Budynek pomocniczy);

12.Budynku magazynowego (dalej: Budynek pomocniczy 2);

13.Budynku magazynowego (dalej: Budynek pomocniczy 3).

-Budowli tj.:

1.Zbiorczej sieci Kanalizacyjnej (dalej: Zbiorcza sieć kanalizacyjna)

2.Zbiorczej sieci Kanalizacyjnej (dalej: Zbiorcza sieć kanalizacyjna 2).

Automatycznie ze zwolnienia będzie korzystała również ta część prawa wieczystego użytkowania do tejże działki, która związana jest z ww. budynkami i budowlami.

W konsekwencji, wyżej opisana część transakcji będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych w wysokości 2%.

Wobec powyższego, stanowisko Zainteresowanych należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, że w interpretacji indywidualnej wydanej 16 lutego 2018 r., znak: 0111-KDIB3-1.4012.708.2017.2.KO, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że: „Rozstrzygnięcie oparto na przyjętej przez Zainteresowanych we wniosku interpretacji pierwszego zasiedlenia wynikającej z art. 2 pkt 14 ustawy. (…) W przypadku niezgodności prawa krajowego z prawem UE, to podatnik może zastosować obowiązujące normy prawa krajowego albo bezpośrednio zastosować przepisy Dyrektywy z uwzględnieniem wykładni pojęcia pierwszego zasiedlenia przedstawionego w wyroku C- 308/16. Tym samym ocena planowanej dostawy pod kątem zwolniona z VAT powinna być dokonana przy uwzględnieniu przyjętej przez podatnika definicji pierwszego zasiedlenia.

W związku z powyższym w przypadku zastosowania przez Sprzedawcę wykładni pierwszego zasiedlenia wynikającej z orzecznictwa TSUE należałoby stwierdzić, że do pierwszego zasiedlenia doszło w odniesieniu do wszystkich budynków i budowli znajdujących się na działkach nr 14/1, 15/1 i 15/3 i że wszystkie budynki i budowle po pierwszym zasiedleniu były wykorzystywane przez Sprzedającego co najmniej 2 lata w prowadzonej działalności.

W związku z powyższym czynność sprzedaży całej nieruchomości mogłaby korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

W tej sytuacji, na warunkach określonych w art. 43 ust. 10 i 11 ustawy o VAT, możliwa byłaby również rezygnacja ze zwolnienia od podatku VAT i opodatkowanie dostawy całej nieruchomości 23% stawką podatku VAT.”

Jeśli Sprzedający skorzysta z prawa do rezygnacji ze zwolnienia z zapłaty podatku od towarów i usług to wówczas również w tej części transakcja sprzedaży prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z budynkami i budowlami będzie wyłączona z zakresu ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00–013 Warszawa w dwóch egzemplarzach administracyjnymi – Dz.U. z 2017 r., poz. 1369, ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj