Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-2.4011.387.2017.2.MK
z 28 lutego 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 15 grudnia 2017 r. (data wpływu 22 grudnia 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 lutego 2018 r. (data wpływu 13 lutego 2018 r.) na wezwanie znak: 0114-KDIP3-2.4011.387.2017.1.MK, 0114-KDIP1-3.4012.523.2017.1.MT i 0114-KDIP2-3.4010.347.2017.1.KK z dnia 31 stycznia 2018 r. oraz pismem z dnia 9 lutego 2018 r. (data wpływu 14 lutego 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z organizowanymi przez Spółkę Loteriami Promocyjnymi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z organizowanymi przez Spółkę Loteriami Promocyjnymi. Pismem z dnia z dnia 31 stycznia 2018 r. znak: 0114-KDIP3-2.4011.387.2017.1.MK, 0114-KDIP1-3.4012.523.2017.1.MT i 0114-KDIP2-3.4010.347.2017.1.KK Wnioskodawca został wezwany do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez przedłożenie oryginału lub urzędowo poświadczonej kopii załączonego do wniosku pełnomocnictwa, z którego wynika umocowanie dla osoby która podpisała przedmiotowy Wniosek do reprezentowania Spółki w sprawach dotyczących interpretacji indywidualnych przepisów prawa podatkowego oraz złożenie podpisu pod wnioskiem ORD-IN(8), który będzie jednoznaczny ze złożeniem oświadczenia pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego. Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 1 lutego 2018 r., natomiast w dniu 7 lutego 2018 r. (w terminie) pismem z dnia 7 lutego 2018 r. przesłano brakujące dokumenty.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

  1. Wnioskodawca („Wnioskodawca”) jest (i) spółką kapitałową, (ii) posiadającą siedzibę oraz miejsce zarządu na terytorium Polski oraz (iii) czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie dystrybucji słodyczy.
  2. W celu intensyfikacji sprzedaży i promowania produktów Wnioskodawcy, Wnioskodawca zleca agencjom marketingowym („Agencje Marketingowe”) organizowanie i przeprowadzanie na zlecenie Wnioskodawcy akcji promocyjnych, w tym konkursów („Konkursy”), loterii promocyjnych („Loterie Promocyjne”) oraz akcji w ramach sprzedaży premiowej („Sprzedaż Premiowa”). Warunki poszczególnych akcji promocyjnych, w tym Konkursów, Loterii Promocyjnych i Sprzedaży Premiowej przewidziane są w regulaminach przygotowywanych dla potrzeb poszczególnych akcji promocyjnych, w tym Konkursów, Loterii Promocyjnych oraz Sprzedaży Premiowej („Regulamin”). Wnioskodawca może też samodzielnie organizować i przeprowadzać promocje związane ze Sprzedażą Premiową.
  3. W przypadku, gdy akcje promocyjne, w tym Konkursy, Loterie Promocyjne oraz Sprzedaż Premiowa są organizowane i przeprowadzanie na zlecenie Wnioskodawcy przez Agencje Marketingowe, Wnioskodawca zawiera z daną Agencją Marketingową pisemną umowę określającą główne założenia akcji promocyjnej, w tym Konkursu albo Loterii Promocyjnej albo Sprzedaży Premiowej. W umowie Wnioskodawca oraz Agencja Marketingowa wskazują również obowiązki publicznoprawne związane z zorganizowaniem danej akcji promocyjnej, w tym Konkursu albo Loterii Promocyjnej albo Sprzedaży Premiowej (tj. ewentualne obowiązki płatnika podatku dochodowego z tytułu wydawania i wypłacania nagród („Nagrody”) dla uczestników akcji promocyjnych, w tym Konkursów albo Loterii Promocyjnych albo Sprzedaży Premiowej).
  4. Akcje promocyjne, w tym Konkursy i Loterie Promocyjne kierowane są najczęściej do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (tj. konsumentów w rozumieniu art. 221 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r. Poz. 459 ze zm.), („Kodeks Cywilny”)) (w tym osób prowadzących działalność gospodarczą, które w ramach tych akcji promocyjnych występują jako konsumenci w rozumieniu art. 221 Kodeksu Cywilnego). Mogą zdarzyć się takie akcje promocyjne, w tym m in. Sprzedaż Premiowa, które kierowane będą do osób fizycznych, prowadzących działalność gospodarczą. Krąg uczestników każdorazowo określony jest w Regulaminie.
  5. ponsorem / fundatorem Nagród w akcjach promocyjnych, w tym Konkursach, Loteriach Promocyjnych oraz Sprzedaży Premiowej jest Wnioskodawca, który ponosi ich koszt ekonomiczny. Przy czym, Nagrody są nabywane przez Agencje Marketingowe na zlecenie Wnioskodawcy albo nabywane przez Wnioskodawcę i przekazywane przez Wnioskodawcę Agencji Marketingowej w celu przekazania Nagród uczestnikom akcji marketingowych, w tym Konkursów, Loterii Promocyjnych oraz Sprzedaży Premiowej. W przypadku Nagród nabywanych przez Agencję Marketingową, Wnioskodawca pokrywa koszty związane z nabyciem Nagród przez Agencję Marketingową, na podstawie faktury VAT albo noty księgowej wystawionej przez Agencję Marketingową na rzecz Wnioskodawcy (Agencja Marketingowa wystawia fakturę VAT albo notę księgową w zależności od tego komu przysługuje prawo własności nagród przed ich wydaniem uczestnikowi danej akcji promocyjnej, w tym Konkursów, Loterii Promocyjnych oraz Sprzedaży Premiowej. Jeżeli Agencja Marketingowa przenosi własność Nagrody na rzecz Wnioskodawcy, Agencja Marketingowa wystawia fakturę VAT, a jeżeli Agencja Marketingowa nie przenosi własności Nagrody, a jedynie przenosi ekonomiczny koszt Nagród na Wnioskodawcę, Agencja Marketingowa wystawia notę księgową). Wnioskodawca ustala wspólnie z Agencją Marketingową rodzaj nagród i ich wartość, jednakże to Wnioskodawca ma głos decyzyjny co do wyboru nagród, ich puli i ich wartości.
  6. Poniżej Wnioskodawca przedstawia opis głównych założeń Loterii Promocyjnych, Konkursów oraz Sprzedaży Premiowej, których zorganizowanie oraz przeprowadzenie zlecane jest przez Wnioskodawcę Agencjom Marketingowym, albo które są organizowane oraz przeprowadzane samodzielnie przez Wnioskodawcę.

VI.1. Loterie Promocyjne.

Wnioskodawca wskazuje, iż każdorazowo Loterie Promocyjne są przeprowadzane na podstawie przepisów ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz.U. z 2016 r. Poz. 471), („ustawa o grach hazardowych”) po spełnieniu warunków wskazanych w ustawie o grach hazardowych (m in. w zakresie zgłoszenia Loterii Promocyjnej czy też uzyskania zezwolenia). Loterie Promocyjne obejmują swoim zasięgiem terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zgłoszenie Loterii Promocyjnej oraz uzyskanie zezwolenia należy do obowiązków Agencji Marketingowej.

Podobnie w tym zakresie umowa zawarta pomiędzy Wnioskodawcą a Agencją Marketingową określa, który podmiot (Wnioskodawca czy Agencja Marketingowa) ma obowiązek uzyskać gwarancję bankową, która jest warunkiem uzyskania zezwolenia na urządzenie Loterii Promocyjnej.


W ramach Loterii Promocyjnych uczestnicy Loterii Promocyjnych nieodpłatnie biorą udział w Loterii Promocyjnej poprzez zgłoszenia się w sposób określony w Regulaminie (np. poprzez zarejestrowanie się na stronie internetowej).


Loterie Promocyjne kierowane są do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (tj. konsumentów w rozumieniu art. 221 Kodeksu Cywilnego (w tym osób prowadzących działalność gospodarczą, które w ramach tych akcji promocyjnych występują jako konsumenci w rozumieniu art. 221 Kodeksu Cywilnego)).

Zasady i warunki udziału w Loterii Promocyjnej, sposób wyłaniania zwycięzców Loterii Promocyjnej, zakres przyznawanych Nagród oraz tryb ich wydawania każdorazowo określa Regulamin danej Loterii Promocyjnej.


Do udziału w Loterii Promocyjnej uprawnia uczestnika nabycie danego produktu promocyjnego Wnioskodawcy określonego w Regulaminie, na warunkach określonych w Regulaminie (przykładowo w wybranych punktach sprzedaży detalicznej, jak w szczególności sklepach). O wyniku Loterii Promocyjnej (wygraniu Nagrody) każdorazowo decyduje przypadek.

Nagrodami w Loteriach Promocyjnych są nagrody rzeczowe, jak np. samochód, słodycze, jak i nagrody o charakterze niematerialnym, np. karty przedpłacone, vouchery na towary lub usługi albo gotówka.


Wnioskodawca wskazuje, iż za każdym razem dysponuje Regulaminem. Agencja Marketingowa która przeprowadza daną Loterię Promocyjną na zlecenie Wnioskodawcy dysponuje listą zwycięzców, spisem Nagród oraz dowodami przekazania Nagród zwycięzcom, które mają udowadniać charakter oraz przebieg Loterii Promocyjnej (lista zwycięzców, spis nagród oraz dowody przekazania Nagród zwycięzcom są następnie przekazywane przez Agencję Marketingową Wnioskodawcy).


Wartość jednostkowa Nagród każdorazowo określona jest w Regulaminie, przy czym wartość ta przekracza albo nie przekracza 2.280 zł.


VI.2. Konkursy.

Wnioskodawca wskazuje, iż Konkursy są kierowane do uczestników, którzy na zasadach określonych w Regulaminie współzawodniczą ze sobą w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu w celu zdobycia Nagród. Efektem końcowym przeprowadzenia Konkursów jest wyłonienie zwycięzców oraz wydanie nagród laureatom.

Zasady uczestnictwa w Konkursie, szczegółowe zasady współzawodnictwa, wyłaniania zwycięzców, Nagrody w Konkursie oraz tryb ich wydawania jest określony każdorazowo w Regulaminie. W celu przeprowadzenia Konkursu każdorazowo powoływana jest komisja konkursowa. Cecha charakterystyczna organizowanych i przeprowadzanych Konkursów jest element współzawodnictwa.

Wnioskodawca wskazuje, iż za każdym razem dysponuje Regulaminem. Agencja Marketingowa która przeprowadza dany Konkurs na zlecenie Wnioskodawcy dysponuje listą zwycięzców, spisem Nagród oraz dowodami przekazania Nagród zwycięzcom, które mają udowadniać charakter oraz przebieg Konkursów (lista zwycięzców, spis nagród oraz dowody przekazania Nagród zwycięzcom są przekazywane przez Agencję Marketingową Wnioskodawcy).

Konkursy kierowane są do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (tj. konsumentów w rozumieniu art. 221 Kodeksu Cywilnego (w tym osób prowadzących działalność gospodarczą, które w ramach tych akcji promocyjnych występują jako konsumenci w rozumieniu art. 221 Kodeksu Cywilnego)).

W ramach Konkursów, uczestnicy Konkursów nieodpłatnie biorą udział w Konkursie poprzez przesłanie zgłoszenia udziału w Konkursie, w tym również za pośrednictwem odpowiedniej aplikacji / strony dedykowanej danemu Konkursowi, które to zgłoszenia są obsługiwane przez Agencję Marketingową, która organizuje oraz przeprowadza dany Konkurs na zlecenie Wnioskodawcy.


Nagrodami w Konkursach są nagrody rzeczowe, jak np. samochód, słodycze, jak i nagrody o charakterze niematerialnym, np. karty przedpłacone, vouchery na towary lub usługi albo gotówka.


Wartość jednostkowa Nagród każdorazowo określona jest w Regulaminie, przy czym wartość ta w 2017 r. oraz latach poprzednich przekraczała albo nie przekraczała 760 zł. W 2018 r. w związku ze zmianą przepisów ustawy o PIT jednostkowa wartość Nagród będzie przekraczać albo nie będzie przekraczać 2.000 zł.


Wnioskodawca wskazuje, iż jednym z rodzajów organizowanych i przeprowadzanych Konkursów są konkursy z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu.


VI.2.1. Konkursy z dziedziny sztuki.


W ramach Konkursów z dziedziny sztuki, uczestnicy konkursów nieodpłatnie biorą udział w Konkursie poprzez przesłanie zgłoszenia udziału w Konkursie, w tym też za pośrednictwem odpowiedniej aplikacji / strony dedykowanej danemu Konkursowi, które to zgłoszenia są obsługiwane przez Agencję Marketingową, która organizuje oraz przeprowadza dany Konkurs na zlecenie Wnioskodawcy.

Zgłoszenia do Konkursu z dziedziny sztuki zawiera m. in. rozwiązanie zadania konkursowego. Wśród zadań konkursowych, do wykonania których mogą być zobligowani uczestnicy, Wnioskodawca przykładowo wskazuje, następujące prace artystyczne:

(i) sporządzenie własnoręcznie opowiadania, hasła, historii związanej z danym produktem promocyjnym Wnioskodawcy;

(ii) wykonanie artystycznej fotografii przedstawiającej dowolny krajobraz, osobę, zdarzenie lub sytuację związaną z danym produktem promocyjnym Wnioskodawcy lub fotografię z udziałem danego produktu promocyjnego Wnioskodawcy.


O wyniku Konkursu (przyznaniu Nagrody) decyduje każdorazowo komisja konkursowa powołana przez Agencję Marketingową, która organizuje oraz przeprowadza dany Konkurs na zlecenie Wnioskodawcy. W Konkursach z dziedziny sztuki kryterium wyboru laureatów Konkursu stanowi kreatywność wykonania oraz atrakcyjność sposobu wykonania zadania konkursowego. W ramach Konkursu z dziedziny sztuki, jego uczestnicy wyrażają zgodę na przeniesienie wszystkich praw autorskich, w tym praw zależnych do wykonanej pracy konkursowej na Wnioskodawcę.


VI.3. Sprzedaż Premiowa.

Wnioskodawca wskazuje, iż - oprócz Loterii Promocyjnych oraz Konkursów - przeprowadza oraz organizuje samodzielnie albo zleca organizowanie i przeprowadzenie Agencji Marketingowej albo partnerowi handlowemu („Partner Handlowy") akcji promocyjnych stanowiących Sprzedaż Premiową (przy czym w dalszej części Wniosku, ilekroć mowa o „Agencji Marketingowej” oznacza to również „Partnera Handlowego”, gdy ten organizuje / przeprowadza daną akcję).

Cechą charakterystyczną akcji promocyjnych stanowiących Sprzedaż Premiową jest zawarcie przez uczestnika umowy sprzedaży produktów Wnioskodawcy, które jest połączone z przyznaniem premii kupującemu, np. w ramach danej akcji promocyjnej polegającej na dodaniu Nagrody (np. książki) do zakupu dwóch produktów Wnioskodawcy będących w ofercie danego sklepu.


Każdorazowo akcje promocyjne stanowiące Sprzedaż Premiową spełniają poniższe warunki:

  • mają na celu uatrakcyjnienie zakupu danych towarów lub usług lub zachęcenie uczestników programu do dalszej współpracy,
  • polegają na nieodpłatnym przekazaniu towarów, usług lub bonów pieniężnych w związku ze spełnieniem przez nabywcę pewnych z góry określonych przez Wnioskodawcę warunków,
  • wiążą przekazanie Nagród z faktem zakupu promocyjnego towaru;
  • Nagroda przysługuje każdemu nabywcy - jej przyznanie nie jest zatem wynikiem przypadku lub odgadywania zaistniałych zdarzeń losowych,
  • Nagrody przyznawane są za dokonanie zakupów o określonej wartości lub ilości, tzn. za utrzymanie określonej intensywności kontaktów gospodarczych lub częstotliwości korzystania z objętych sprzedażą premiową usług.


Akcje promocyjne stanowiące Sprzedaż Premiową są kierowane do: (i) osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (tj. konsumentów w rozumieniu art. 221 Kodeksu Cywilnego (w tym osób prowadzących działalność gospodarczą, które w ramach tych akcji promocyjnych występują jako konsumenci w rozumieniu art. 221 Kodeksu Cywilnego)) oraz (ii) osób fizycznych, prowadzących działalność gospodarczą. Krąg uczestników każdorazowo określony jest w Regulaminie.


Nagrodami w ramach Sprzedaży Premiowej są nagrody rzeczowe, jak np. słodycze, jak i nagrody o charakterze niematerialnym, np. karty przedpłacone, vouchery na towary lub usługi albo gotówka.


Wartość jednostkowa Nagród każdorazowo określona jest w Regulaminie, przy czym wartość ta w 2017 r. oraz latach poprzednich przekraczała albo nie przekraczała 760 zł. W 2018 r. w związku ze zmianą przepisów ustawy o PIT jednostkowa wartość Nagród będzie przekraczać albo nie będzie przekraczać 2.000 zł.

Ponieważ złożony wniosek zawierał braki formalne, tutejszy organ podatkowy pismem z dnia 31 stycznia 2018 r. Nr znak: 0114-KDIP3-2.4011.387.2017.1.MK, 0114-KDIP1-3.4012.523.2017.1.MT i 0114-KDIP2-3.4010.347.2017.1.KK wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez wskazanie w przedmiocie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

  1. na który z podmiotów zostanie wydane zezwolenie Naczelnika Urzędu Celno-Skarbowego na urządzenie i przeprowadzenie Loterii i w konsekwencji wystąpi w roli organizatora Loterii,
  2. który z podmiotów zostanie zobowiązany do zapewnienia gwarancji bankowej wydania nagród zwycięzcom, rozpatrywania reklamacji związanych z organizowaniem i prowadzeniem loterii.

Braki uzupełniono w wyznaczonym terminie pismem z dnia 7 lutego 2018 r. oraz pismem z dnia 9 lutego 2018 r.. W kwestii doprecyzowania wyjaśniono, że:


  • Ad.1. Wnioskodawca wskazuje, iż każdorazowo Loterie Promocyjne są przeprowadzane na podstawie przepisów ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz.U. z 2018 r. Poz. 165), („ustawa o grach hazardowych”) po spełnieniu warunków wskazanych w ustawie o grach hazardowych (m.in. w zakresie zgłoszenia Loterii Promocyjnej czy też uzyskania zezwolenia). Zgłoszenie Loterii Promocyjnej oraz uzyskanie zezwolenia należy każdorazowo do obowiązków Agencji Marketingowej. Tym samym, zezwolenie Naczelnika Urzędu Celno-Skarbowego / Dyrektora Izby Administracji Skarbowej na urządzenie i przeprowadzenie Loterii Promocyjnej jest wydawane na rzecz Agencji Marketingowej. W konsekwencji Agencja Marketingowa występuje każdorazowo w roli organizatora Loterii Promocyjnej.


  • Ad.2. Każdorazowo Umowa zawarta pomiędzy Wnioskodawcą a Agencją Marketingową określa, który podmiot (Wnioskodawca czy Agencja Marketingowa) ma obowiązek wystąpić o uzyskanie gwarancji bankowej, która jest warunkiem uzyskania zezwolenia na urządzenie Loterii Promocyjnej. Zgodnie z art. 66 ust. 1 ustawy o grach hazardowych: „podmiot ubiegający się o udzielenie zezwolenia na urządzanie loterii promocyjnej lub loterii audioteksowej jest obowiązany posiadać gwarancję bankową wypłaty nagród do wysokości wartości nagród określonej w regulaminie loterii. ”
    Skoro podmiotem ubiegającym się o udzielenie zezwolenia jest każdorazowo Agencja Marketingowa, to na Agencji Marketingowej spoczywa obowiązek posiadania gwarancji bankowej, której beneficjentem jest Dyrektor Izby Administracji Skarbowej. W części przypadków, Agencja Marketingowa występuje do banku o gwarancję bankową wydania nagród zwycięzcom.
    Wnioskodawca wskazuje jednak, że w niektórych przypadkach to Wnioskodawca występuje o gwarancję bankową (i ponosi opłaty z tym związane). Wnioskodawca występuje do banku o zlecenie udzielenia gwarancji bankowej zabezpieczającej wypłatę nagród, w którym to zleceniu wskazuje beneficjenta gwarancji, podmiot organizujący loterię (Agencję Marketingową), dłużnika (Agencję Marketingową), kwotę gwarancji, okres obowiązywania gwarancji.
    Gwarancja bankowa jest wówczas przyznana Wnioskodawcy za zobowiązania Agencji Marketingowej. Na podstawie łączącej umowy z bankiem, Wnioskodawca może występować o gwarancję bankową za zobowiązania osób trzecich. W konsekwencji, Agencja Marketingowa przedstawia dokument gwarancji bankowej, w której:
    • gwarantem jest bank,
    • beneficjentem jest Dyrektor Izby Administracji Skarbowej,
    • podmiotem organizującym loterię jest Agencja Marketingowa,
    • dłużnikiem (wobec beneficjenta) jest Agencja Marketingowa. ”
    Wnioskodawca wskazuje, iż każdorazowo podmiotem zobowiązanym do rozpatrywania reklamacji związanych z organizowaniem i przeprowadzaniem Loterii Promocyjnych jest Agencja Marketingowa jako organizator Loterii Promocyjnych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, Nagrody wydawane uczestnikom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej w ramach Loterii Promocyjnych podlegają opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem PIT na zasadach wskazanych w art. 21 ust. 1 pkt 6a i art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT?
  2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, Nagrody, których jednorazowa wartość nie przekracza 2.280 zł, wydawane uczestnikom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej w ramach Loterii Promocyjnych podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem PIT zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 6a i art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT?
  3. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, Nagrody, których jednorazowa wartość przekracza 2.280 zł, wydawane uczestnikom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, w ramach Loterii Promocyjnych nie podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem PIT zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 6a i art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT?
  4. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, Wnioskodawca nie jest płatnikiem podatku PIT z tytułu Nagród, których jednorazowa wartość przekracza 2.280 zł, wydawanych uczestnikom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, w ramach Loterii Promocyjnych organizowanych i przeprowadzanych przez Agencję Marketingową na zlecenie Wnioskodawcy?
  5. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, koszty związane ze zorganizowaniem i przeprowadzaniem Loterii Promocyjnych przez Agencję Marketingową na zlecenie Wnioskodawcy są kosztami związanymi z osiągnięciem przychodów lub zachowaniem albo zabezpieczenia źródła przychodów Wnioskodawcy stanowiącymi koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT?
  6. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, koszt Nagród poniesiony przez Agencję Marketingową, który to wydatek w wartości brutto jest uwzględniany w nocie księgowej wystawianej przez Agencję Marketingową na rzecz Wnioskodawcy jest kosztem związanym z osiągnięciem przychodów lub zachowaniem albo zabezpieczenia źródła przychodów Wnioskodawcy stanowiącymi koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 w zw. z art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o CIT w wysokości wartości brutto (w pełnej wysokości, tj. z podatkiem VAT)?
  7. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, koszt Nagród poniesiony przez Agencję Marketingową, który to wydatek w wartości brutto jest uwzględniany na fakturze VAT wystawianej przez Agencję Marketingową na rzecz Wnioskodawcy z tytułu przeniesienia własności Nagród na Wnioskodawcę jest kosztem związanym z osiągnięciem przychodów lub zachowaniem albo zabezpieczenia źródła przychodów Wnioskodawcy stanowiącymi koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT w wysokości wartości netto (tj. bez podatku VAT)?
  8. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, w przypadku, gdy Wnioskodawca ma obowiązek naliczenia podatku VAT należnego z tytułu dostawy Nagród, będących własnością Wnioskodawcy, na rzecz uczestników, przekazanych za pośrednictwem Agencji Marketingowej, podatek VAT należny z tego tytułu jest kosztem związanym z osiągnięciem przychodów lub zachowaniem albo zabezpieczenia źródła przychodów Wnioskodawcy stanowiącymi koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 w zw. z art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o CIT?
  9. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przez Agencję Marketingową wykazanego na fakturze VAT wystawionej przez Agencję Marketingową na rzecz Wnioskodawcy z tytułu usług marketingowych związanych z zorganizowaniem i przeprowadzaniem Loterii Promocyjnych przez Agencję Marketingową na zlecenie Wnioskodawcy?
  10. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturze VAT wystawionej przez dostawcę Nagród na rzecz Wnioskodawcy z tytułu nabycia przez Wnioskodawcę w swoim imieniu i na swoją rzecz Nagród, które następnie będą przekazane na rzecz uczestnika pośrednio poprzez Agencję Marketingową w przypadku gdy własność Nagród przed ich udostępnieniem uczestnikowi Loterii Promocyjnej należy do Wnioskodawcy?
  11. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturze VAT wystawionej przez Agencję Marketingową na rzecz Wnioskodawcy z tytułu przeniesienia przez Agencję Marketingową na rzecz Wnioskodawcy własności Nagród, które zostały nabyte przez Agencję Marketingową w swoim imieniu i na swoją rzecz, a następnie będą przekazane przez Wnioskodawcę na rzecz zwycięzcy Loterii Promocyjnej za pośrednictwem Agencji Marketingowej w przypadku gdy własność Nagród przed ich udostępnieniem uczestnikowi Loterii Promocyjnej należy do Wnioskodawcy?
  12. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, Wnioskodawca ma obowiązek naliczenia podatku VAT należnego z tytułu dostawy Nagród, będących własnością Wnioskodawcy, na rzecz uczestników, pośrednio poprzez Agencję Marketingową, w przypadku gdy Wnioskodawcy przysługiwało w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia Nagród?
  13. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, Wnioskodawca nie ma obowiązku naliczenia podatku VAT należnego z tytułu dostawy Nagród, nie będących własnością Wnioskodawcy, nabywanych przez Agencję Marketingową w swoim imieniu i na swoją rzecz, które następnie będą przekazywane przez Agencję Marketingową na rzecz uczestników?
  14. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnień z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku VAT należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej z tytułu dostawy Nagród, będących własnością Wnioskodawcy, na rzecz uczestników będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, po spełnieniu przesłanek wskazanych w Rozporządzeniu, pośrednio poprzez Agencję Marketingową w przypadku gdy Wnioskodawcy przysługiwało w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia Nagród?
  15. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, Wnioskodawca nie ma obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku VAT należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej z tytułu dostawy Nagród, nie będących własnością Wnioskodawcy, nabywanych przez Agencję Marketingową w swoim imieniu i na swoją rzecz, które następnie będą przekazywane przez Agencję Marketingową na rzecz uczestników będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania nr 1-4 w przedmiocie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W zakresie pozostałych pytań zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.


Zdaniem Wnioskodawcy: prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, Nagrody wydawane uczestnikom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej w ramach Loterii Promocyjnych podlegają opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem PIT na zasadach wskazanych w art. 21 ust. 1 pkt 6a i art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.


1.1. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy o PIT (obowiązującym do dnia 31 grudnia 2017 r.), wolne od podatku PIT są wygrane w grach liczbowych, loteriach pieniężnych, grze telebingo, zakładach wzajemnych, loteriach promocyjnych, loteriach audioteksowych i loteriach fantowych, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2.280 zł, urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy o PIT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2018 r.) wolne od podatku PIT są wygrane w grach hazardowych, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2280 zł, urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Jak stanowi art. 21 ust. 6a ustawy o PIT (obowiązujący od dnia 1 stycznia 2018 r.): „za jednorazową wartość wygranych w grach hazardowych, o których mowa w (art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy o PIT), uważa się w przypadku:

  1. gier liczbowych, loterii pieniężnych, gry telebingo, zakładów wzajemnych, loterii promocyjnych, loterii audioteksowych, loterii fantowych, gry bingo fantowe, gry bingo pieniężne - kwotę uzyskaną na podstawie jednego losu, zakładu lub innego dowodu udziału w grze;
  2. wygranych w kasynie gier lub salonie gier na automatach - uzyskaną kwotę stanowiącą różnicę między sumą wpłaconych stawek a sumą wypłaconych wygranych w trakcie jednorazowego pobytu w kasynie gier lub salonie gier na automatach;
  3. innych gier urządzanych przez sieć Internet przez spółkę wykonującą monopol państwa - kwotę uzyskaną podczas jednego logowania. ”

Jak stanowi natomiast art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek PIT z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy o PIT - w wysokości 10% wygranej lub nagrody (od 1 stycznia 2018 r. skreślono w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT „z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 [ustawy o PIT]”.


1.2. Zdaniem Wnioskodawcy, Nagrody wydawane uczestnikom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej w ramach Loterii Promocyjnych spełniają wszystkie warunki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 6a i art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT. Wobec tego podlegają opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem PIT na zasadach wskazanych w art. 21 ust. 1 pkt 6a i art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.


1.3. Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym Nagrody wydawane uczestnikom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej w ramach Loterii Promocyjnych podlegają opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem PIT na zasadach wskazanych w art. 21 ust. 1 pkt 6a i art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.


Ad. 2


Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, Nagrody, których jednorazowa wartość nie przekracza 2.280 zł, wydawane uczestnikom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej w ramach Loterii Promocyjnych podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem PIT zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 6a i art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.


II.1. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy o PIT (obowiązującym do dnia 31 grudnia 2017 r.), wolne od podatku PIT są wygrane w grach liczbowych, loteriach pieniężnych, grze telebingo, zakładach wzajemnych, loteriach promocyjnych, loteriach audioteksowych i loteriach fantowych, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2.280 zł, urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy o PIT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2018 r.) wolne od podatku PIT są wygrane w grach hazardowych, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2280 zł, urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Jak stanowi art. 21 ust. 6a ustawy o PIT (obowiązujący od dnia 1 stycznia 2018 r.): „za jednorazową wartość wygranych w grach hazardowych, o których mowa w [ art. 21] ust. 1 pkt 6a [ustawy o PIT], uważa się w przypadku:

  1. gier liczbowych, loterii pieniężnych, gry telebingo, zakładów wzajemnych, loterii promocyjnych, loterii audioteksowych, loterii fantowych, gry bingo fantowe, gry bingo pieniężne - kwotę uzyskaną na podstawie jednego losu, zakładu lub innego dowodu udziału w grze;
  2. wygranych w kasynie gier lub salonie gier na automatach - uzyskaną kwotę stanowiącą różnicę między sumą wpłaconych stawek a sumą wypłaconych wygranych w trakcie jednorazowego pobytu w kasynie gier lub salonie gier na automatach;
  3. innych gier urządzanych przez sieć Internet przez spółkę wykonującą monopol państwa kwotę uzyskaną podczas jednego logowania."

Jak stanowi natomiast art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek PIT z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy o PIT - w wysokości 10% wygranej lub nagrody (od 1 stycznia 2018 r. skreślono w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT „z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 [ustawy o PIT]”.


II.2. Zdaniem Wnioskodawcy, z art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy o PIT wprost wynika, iż wolne od podatku PIT są wygrane m.in. w loteriach promocyjnych, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2.280 zł - przy spełnieniu warunku urządzania i prowadzenia przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach hazardowych. Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego Wniosku, Loterie Promocyjne każdorazowo są przeprowadzane na podstawie przepisów ustawy o grach hazardowych. Tym samym, w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym Nagrody, których jednorazowa wartość nie przekracza 2280 zł, wydawane uczestnikom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej w ramach Loterii Promocyjnych podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem PIT zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 6a i art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.

II.3. Stanowisko takie znajduje również potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 4 lutego 2014 r. (nr IBPBII/1/415-992/13/ASz), w której organ wskazał, iż „wygrane uzyskane w ramach loterii promocyjnej, o ile ich jednorazowa wartość nie przekroczy kwoty 2.280,00 zł, będą zwolnione z [podatku PIT]”.

Ad.3


Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, Nagrody, których jednorazowa wartość przekracza 2.280 zł, wydawane uczestnikom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, w ramach Loterii Promocyjnych nie podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem PIT zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 6a i art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.


III.1. Z art. 21 ust. 1 pkt 6a i art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT wynika, iż wolne od podatku PIT są wygrane m.in. w loteriach promocyjnych, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2280 zł. Zatem, a contrario, wygrane, których jednorazowa wartość przekracza kwotę 2.280 zł nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem PIT - przy spełnieniu warunku urządzania i prowadzenia przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach hazardowych. Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego Wniosku, Loterie Promocyjne każdorazowo są przeprowadzane na podstawie przepisów ustawy o grach hazardowych. Przy czym, zdaniem Wnioskodawcy w przypadku Nagród w Loteriach Promocyjnych, których jednorazowa wartość przekracza 2.280 zł, wydawanych uczestnikom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem PIT podlegać będzie cała wartość Nagrody (a nie nadwyżka ponad kwotę 2.280 zł).

III.2. Jak zostało wskazane w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 4 lutego 2014 r. (nr IBPBII/1/415-992/13/ASz), „należy przy tym wskazać, że w sytuacji, gdy jednorazowa wartość wygranej przekracza kwotę 2.280,00 zł to opodatkowaniu [podatkiem PIT] podlega cała wartość wygranej.”

Ad. 4


Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, Wnioskodawca nie jest płatnikiem podatku PIT z tytułu Nagród, których jednorazowa wartość przekracza 2.280 zł, wydawanych uczestnikom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, w ramach Loterii Promocyjnych organizowanych i przeprowadzanych przez Agencję Marketingową na zlecenie Wnioskodawcy.


IV.1. Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o PIT, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 1 ustawy o PIT, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT. Przy czym, jak stanowi art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy o PIT, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia. Przy czym - zdaniem Wnioskodawcy - kwota podatku może być pokrywana bezpośrednio przez płatnika podatku PIT. Wystarczy, aby w Regulaminie Loterii Promocyjnej było wskazane, że wygrana (Nagroda) jest powiększana dodatkowo o kwotę należnego podatku PIT i wpłacana przez płatnika podatku PIT przed udostępnieniem Nagrody podatnikowi na rachunek właściwego Urzędu Skarbowego.

Jak wskazuje art. 42 ust. 1 ustawy o PIT, płatnicy, o których mowa w art. 41 ustawy o PIT, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Ponadto, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41 ustawy o PIT, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (art. 42 ust. 1a ustawy o PIT) [formularz PIT -8AR].

IV. 2. Z przepisów ustawy o PIT wynika zatem, iż płatnikiem podatku PIT w przypadku wypłaty (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT jest podmiot dokonujący wypłaty tych świadczeń. Z treści ww. przepisów ustawy o PIT wynika zatem, expressis verbis, iż płatnikiem podatku PIT. zobowiązanym do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od nagród przekazywanych na rzecz uczestników loterii promocyjnych są podmioty dokonujące takich świadczeń, tj. dokonujący przekazywania nagród na rzecz uczestników Loterii Promocyjnych.

IV.4 Tym samym w przypadku Loterii Promocyjnych organizowanych i przeprowadzanych przez Agencję Marketingową na zlecenie Wnioskodawcy należy rozstrzygnąć, kto jest podmiotem ‘dokonującym świadczeń’ (wydającym Nagrody) na rzecz uczestników, a więc: (i) Wnioskodawca tj. podmiot ponoszący ekonomiczny ciężar Nagród czy też (ii) Agencja Marketingowa organizująca Loterie Promocyjne i de facto wydająca (fizycznie) nagrodę uczestnikowi.

IV.5. Zdaniem Wnioskodawcy dokonanie świadczenia, postawienie pieniędzy do dyspozycji określonej osobie powinno nastąpić bezpośrednio przez podmiot, który jest płatnikiem. Zdaniem Wnioskodawcy, płatnikiem jest podmiot, który de facto wydaje Nagrody uczestnikom akcji promocyjnych.

W rezultacie to nie Wnioskodawca jest płatnikiem podatku PIT, ale Agencja Marketingowa, która organizuje i przeprowadza Loterie Promocyjne na zlecenie Wnioskodawcy, w ramach zawartej umowy oraz wydaje Nagrody uczestnikom Loterii Promocyjnych. Stanowisko takie zostało potwierdzone w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 11 lipca 2017 r. (nr 0114-KDIP3-2.4011.85.2017.1.KW1), zgodnie z którą: „skoro to Wnioskodawca w odniesieniu do loterii promocyjnych, będąc ich organizatorem, będzie odpowiadał za spełnienie wszelkich obowiązków związanych z ich organizacją, zarówno w stosunku do właściwych instytucji tj. Dyrektora Izby Celnej, z drugiej zaś strony w stosunku do podmiotów zewnętrznych, to w tym konkretnym przypadku to Wnioskodawca będzie występował w charakterze płatnika zryczałtowanego [podatku PIT]”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


W odniesieniu do powołanych interpretacji organów podatkowych wskazać należy, iż orzeczenia te dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw, podatników w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast Organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoja aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi –Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj