Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-2.4012.8.2018.2.NF
z 15 marca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2017 r. (data wpływu 5 stycznia 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 lutego 2018 r. (data wpływu 5 marca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 świadczonych usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 świadczonych usług. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 27 lutego 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz stosowne pełnomocnictwo.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zamierza świadczyć na rzecz pacjentów – osób fizycznych usługi polegające na przeprowadzaniu badań genetycznych w kierunku predyspozycji do nowotworów.

W tym celu Spółka zawarła umowę licencyjną (dalej: Umowa) z podmiotem zagranicznym (dalej: Licencjodawca), na mocy której Spółce udzielona została licencja na oprogramowanie wraz z algorytmami do przeprowadzania badań genetycznych w kierunku predyspozycji do nowotworów (…).

Z Umowy wynika, że Licencjodawca stworzy, skonfiguruje oraz będzie zarządzać niezależnym serwerem, dostęp do którego będzie poprzez stronę www, w ramach której możliwe będzie badanie biomarkerów opartych na badaniu krwi, w tym badanie przesiewowe, uzyskanie potwierdzenia, diagnozy, prognozy oraz leczenie.

Spółka jest końcowym użytkownikiem przedmiotowego oprogramowania i nie ma możliwości udzielania dalszej licencji (sublicencji) na inne podmioty.

Spółka zamierza następnie przy pomocy ww. oprogramowania oferować pacjentom przeprowadzenie badań diagnostycznych ukierunkowanych na przeprowadzaniu badań genetycznych. Rozważane są następujące modele sprzedaży:

  • jako usługa medyczna polegająca na kompleksowym zleceniu (tj. pobór próbek, markery, obróbka oraz przetworzenie w algorytmie);
  • jako usługa medyczna polegająca na częściowym zakresie (tj. obróbka i przetworzenie otrzymanych próbek w algorytmie).


Spółka jest podmiotem leczniczym, o którym mowa w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej – posiada status Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej (NZOZ).

W piśmie z dnia 27 lutego 2018 r., stanowiącym uzupełnienie do wniosku, Wnioskodawca doprecyzował opisane zdarzenie przyszłe o następujące informacje:

  1. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT zwolniony.
  2. Wnioskodawca wskazał, że zarówno usługa medyczna polegająca na kompleksowym zleceniu oraz usługa medyczna polegająca na częściowym zakresie będące przedmiotem złożonego wniosku stanowią usługi w zakresie opieki medycznej służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.
    Usługi świadczone przez Spółkę są nowoczesnymi badaniami (testami) genetycznymi w kierunku predyspozycji pacjenta do chorób nowotworowych.
    Celem usług świadczonych przez Spółkę jest w szczególności:
    • wczesne wykrywanie chorób nowotworowych,
    • określanie obecności i stopnia (stadium) zaawansowania chorób nowotworowych,
    • monitorowanie postępów w okresie leczenia chorób nowotworowych,
    • kontrola okresowa po leczeniu chorób nowotworowych uprzedzająca nawroty chorób nowotworowych.
    Różnica pomiędzy usługą medyczną kompleksową a usługą medyczną częściową polega na tym, że w ramach usługi medycznej kompleksowej Spółka najpierw pobiera próbki, markery, a następnie je obrabia i przetwarza w algorytmie. W przypadku usługi medycznej częściowej, Spółka obrabia i przetwarza otrzymane próbki w algorytmie. W obydwu przypadkach po wprowadzeniu do algorytmu danych pacjenta w oparciu o pobrane/otrzymane próbki oraz zastosowane markery i/lub przeprowadzone wywiady lekarskie generowane są wyniki badań (testów) genetycznych.
    Usługi świadczone przez Spółkę stanowią swoiste uzupełnienie orzekania lekarskiego na tle dotychczasowych metod diagnostycznych w zakresie chorób nowotworowych. Przeprowadzane przez Spółkę badania pozwalają często na uniknięcie zbędnych badań inwazyjnych w przypadku negatywnego wyniku (tj. stwierdzenia braku choroby nowotworowej bądź jej nawrotu).
    Ponadto możliwość uniknięcia zbędnych badań inwazyjnych (np. biopsji) poprzez korzystanie z badań oferowanych przez Spółkę, daje lekarzom elastyczność w tworzeniu planu monitorowania, który pasuje praktycznie do każdego ustawienia opieki nad pacjentem (w szczególności przy pacjentach z predyspozycjami do wznowy choroby nowotworowej).
    Co więcej, dla pacjentów z zaawansowanymi nowotworami, którzy mogą nie być kandydatami do inwazyjnych procedur diagnostycznych, badania przeprowadzane przez Spółkę mogą również dostarczyć cennych informacji, które wcześniej nie były dostępne dla lekarzy.
    W obydwu rodzajach usług (kompleksowej i częściowej) celem świadczonych usług jest profilaktyka zdrowia przejawiająca się w ustaleniu już samych predyspozycji pacjenta do chorób nowotworowych, a w konsekwencji wpływu przeprowadzonych badań (testów) na jego dotychczasowe zachowania (tryb życia, stosowana dieta) oraz mająca na celu zmniejszenie ryzyka powstawania chorób nowotworowych poprzez zmianę dotychczasowych zachowań pacjenta.
    Dalsze cechy badań przeprowadzanych przez Spółkę mogą mieć charakter ukierunkowany również na zachowanie czy nawet ratowanie zdrowia poprzez podejmowanie przez odpowiedni personel medyczny (m.in. z wykorzystaniem wyników uzyskanych w ramach przeprowadzonych testów) trafniejszych decyzji w szczególności w przedmiocie metody leczenia wykrytej choroby nowotworowej czy też stwierdzenia wznowy choroby nowotworowej.
    Wyniki testów (pozytywne) przeprowadzanych przez Spółkę są przeznaczone do użytku personelu medycznego, jako element systemu wspomagania decyzji klinicznych, nie stanowiących samodzielnego elementu diagnostycznego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy usługi – przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego – świadczone przez Spółkę będą podlegać zwolnieniu od podatku od towarów i usług jako usługi służące profilaktyce zdrowia stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi – przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego – świadczone przez Spółkę będą podlegać zwolnieniu od podatku od towarów i usług jako usługi służące profilaktyce zdrowia stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy VAT.

Uzasadnienie przyjętego stanowiska:

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy VAT, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

Z kolei na gruncie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy VAT, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodów:

  1. lekarza i lekarza dentysty,
  2. pielęgniarki i położnej,
  3. medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654, Nr 149) poz. 887 i Nr 174, poz. 1039),
  4. psychologa.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 19a ustawy VAT, zwalnia się od podatku świadczenie usług, o których mowa w pkt 18 i 19, jeżeli usługi te zostały nabyte przez podatnika we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej od podmiotów, o których mowa w pkt 18 i 19.

Analizując powyższe regulacje należy zauważyć, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług jest spełnienie łącznie dwóch przesłanek:

  1. przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, a także
  2. przesłanki o charakterze podmiotowym, odnoszącej się do usługodawcy, który musi być podmiotem leczniczym bądź osobą wykonującą zawód lekarza, lekarza dentysty, pielęgniarki, położnej, psychologa lub inny zawód medyczny w rozumieniu ww. art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej.

W orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej podkreśla się, że zastosowanie zwolnienia od opodatkowania VAT usług medycznych jest uzależnione od tego, czy celem usługi jest ochrona zdrowia. Przykładowo w wyroku z dnia 20 listopada 2003 r. w sprawie C-212/01 Margarete Unterpertinger, Trybunał zaznaczył, że o tym czy dana usługa powinna zostać zwolniona od podatku VAT warunkuje jej cel. Dlatego, jeżeli kontekst, w jakim realizowana jest dana usługa medyczna pozwala określić, że jej podstawowym celem nie jest ochrona zdrowia, w tym jego utrzymanie lub przywrócenie, lecz raczej udzielenie porady wymaganej przed podjęciem decyzji wiążącej się z konsekwencjami prawnymi, zwolnienie w ramach art. 13 część A ust. 1 lit. c) nie ma zastosowania.

Jeżeli podstawowym celem danego świadczenia nie są diagnoza, opieka bądź leczenie chorób lub zaburzeń zdrowia (tj. świadczeniu nie przyświeca cel terapeutyczny), świadczenie takie nie podlega zwolnieniu z VAT. Takie stanowiska były prezentowane przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości (a obecnie TSUE) w licznych orzeczeniach (wyrok ETS z dnia 20 listopada 2003 r. w sprawie Peter d’Ambrumenil C-307/01; wyrok ETS z dnia 20 listopada 2003 r. w sprawie Margarete Unterpertinger, C-212/01; wyrok ETS z dnia 10 września 2002 r. w sprawie Kügler, C-141/00).

W orzeczeniu C-106/05 w sprawie L. u. P. GmbH przeciwko Finanzamt Bochum-Mitte Trybunał stwierdza „analizy laboratoryjne, których wykonanie (...) jest zalecane przez lekarzy ogólnych w ramach sprawowanej przez nich opieki medycznej, mogą przyczynić się do utrzymywania dobrego stanu zdrowia ludzi, ponieważ – podobnie jak w przypadku wszelkich świadczeń medycznych wykonywanych zapobiegawczo – ich celem jest poddanie pacjentów obserwacji i badaniom zanim zaistnieje konieczność poddania ich diagnozie, leczeniu czy też wyleczeniu z ewentualnej choroby. W tych okolicznościach, (...), należy uznać, że mając na uwadze realizowany przez powyższe zwolnienia z opodatkowania cel obniżenia kosztów opieki medycznej, analizy laboratoryjne, takie jak te będące przedmiotem postępowania przed sądem krajowym, których celem jest poddanie pacjentów zapobiegawczym obserwacjom i badaniom, można uznać za »opiekę medyczną« w rozumieniu art. 13 część A ust. 1 lit. b) szóstej dyrektywy, czy też za »świadczenia opieki medycznej« w rozumieniu lit. c) tego samego ustępu”.

Podobnie w wyroku C-76/99 w sprawie Komisja przeciwko Francji (pkt 20) Trybunał stwierdził „Na mocy art. 13(A) ust. 1 lit. b szóstej dyrektywy zarówno pobranie próbki jak i samo wykonanie analizy medycznej podlegało zwolnieniu z podatku VAT”.

Przyjmuje się, że profilaktyka zdrowotna obejmuje działania mające na celu zapobieganie chorobom bądź innemu niekorzystnemu zjawisku zdrowotnemu przed jej rozwinięciem, poprzez ich wczesne wykrycie i leczenie. Ma ona również na celu zahamowanie postępu lub powikłań już istniejącej choroby, czy też zapobieganie powstawaniu niekorzystnych wzorów zachowań społecznych, które przyczyniają się do podwyższania ryzyka choroby.

Zatem, w ocenie Spółki usługa polegająca na przeprowadzeniu badań, o których mowa w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego w kierunku predyspozycji do nowotworów, spełnia cel profilaktyczny, niezależnie od tego, czy jest to usługa kompleksowa, czy też dotyczy ona wyłącznie analizy próbek.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-2c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Natomiast zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do tej ustawy, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

Należy zauważyć, że powyższe zwolnienie odnosi się do usług w zakresie opieki medycznej, które spełniają określone warunki – służą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawy towarów i usług ściśle z tymi usługami związanych wykonywanych w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze. Zatem powyższe zwolnienie ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

Jak wynika z opisu sprawy, Spółka jest podmiotem leczniczym, o którym mowa w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2018 r., poz. 160, z późn. zm.) – posiada status Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej (NZOZ). Tym samym, przesłanka podmiotowa w niniejszej sprawie zostanie spełniona.

Przepis art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy, stanowi odzwierciedlenie w polskim porządku prawnym przepisu art. 132 ust. 1 lit. b Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym zwolnieniu od podatku przez państwa członkowskie podlegają opieka szpitalna i medyczna oraz ściśle z nimi związane czynności podejmowane przez podmioty prawa publicznego lub, na warunkach socjalnych porównywalnych do stosowanych w odniesieniu do instytucji prawa publicznego, przez szpitale, ośrodki medyczne i diagnostyczne oraz inne odpowiednio uznane placówki o podobnym charakterze.

Zauważyć należy, że definicja opieki medycznej nie została zawarta ani w krajowych, ani we wspólnotowych przepisach podatkowych. W tym zakresie należy szukać wyjaśnienia tych pojęć w bogatym dorobku orzecznictwa wspólnotowego.

W kontekście przedstawionych regulacji prawnych oraz opisu sprawy należy wskazać, że w odniesieniu do zakresu stosowania zwolnienia od podatku dla usług opieki medycznej, z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE (które było uwzględniane przy określaniu zakresu usług zwolnionych) jednoznacznie wynika, że zwolnieniu od podatku nie powinny podlegać takie usługi, których celem nie jest ochrona zdrowia. Dla przykładu, w wyroku z dnia 8 czerwca 2006 r. w sprawie L.u.P. GmbH, Trybunał stwierdził: „(…) pojęcia „opieki medycznej” oraz „świadczeń opieki medycznej” (…) odnoszą się do świadczeń, które służą diagnozie, opiece oraz, w miarę możliwości, leczeniu chorób lub zaburzeń zdrowia” (C-106/05, pkt 27). Również w wyroku z dnia 20 listopada 2003 r. w sprawie d’Ambrumenil Trybunał podkreślał: „Jeżeli chodzi o pojęcie świadczenia opieki medycznej (…), pojęcia tego nie można poddać wykładni, która obejmuje świadczenia medyczne realizowane w innym celu niż postawienie diagnozy, udzielenie pomocy medycznej oraz, w zakresie, w jakim jest to możliwe, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowotnych.” (C-307/01, pkt 57).

Zdefiniowany w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy zakres zwolnienia (usługi opieki medycznej służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia) odpowiada, co do zasady, używanym przez Trybunał określeniom „postawienie diagnozy, udzielenie pomocy medycznej oraz, w zakresie, w jakim jest to możliwe, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowotnych”. Ponadto, również z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE wynika, że ze zwolnienia mogą korzystać również usługi medyczne realizowane w celach profilaktycznych (wyrok TSUE z dnia 20 listopada 2003 r. w sprawie Unterpertinger, C-212/01, pkt 40).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Spółka (podatnik VAT zwolniony) zamierza świadczyć na rzecz pacjentów – osób fizycznych – za pomocą zakupionego oprogramowania – badania diagnostyczne ukierunkowane na przeprowadzanie badań genetycznych w kierunku predyspozycji do nowotworów. Wnioskodawca rozważa następujące modele sprzedaży:

  • jako usługa medyczna polegająca na kompleksowym zleceniu (tj. pobór próbek, markery, obróbka oraz przetworzenie w algorytmie);
  • jako usługa medyczna polegająca na częściowym zakresie (tj. obróbka i przetworzenie otrzymanych próbek w algorytmie).

Usługi świadczone przez Spółkę są nowoczesnymi badaniami (testami) genetycznymi w kierunku predyspozycji pacjenta do chorób nowotworowych. Celem usług świadczonych przez Wnioskodawcę jest w szczególności wczesne wykrywanie chorób nowotworowych, określanie obecności i stopnia (stadium) zaawansowania chorób nowotworowych, monitorowanie postępów w okresie leczenia chorób nowotworowych oraz kontrola okresowa po leczeniu chorób nowotworowych uprzedzająca nawroty chorób nowotworowych. Usługi świadczone przez Spółkę stanowią swoiste uzupełnienie orzekania lekarskiego na tle dotychczasowych metod diagnostycznych w zakresie chorób nowotworowych. Przeprowadzane przez Spółkę badania pozwalają często na uniknięcie zbędnych badań inwazyjnych w przypadku negatywnego wyniku (tj. stwierdzenia braku choroby nowotworowej bądź jej nawrotu). Ponadto możliwość uniknięcia zbędnych badań inwazyjnych (np. biopsji) poprzez korzystanie z badań oferowanych przez Spółkę, daje lekarzom elastyczność w tworzeniu planu monitorowania, który pasuje praktycznie do każdego ustawienia opieki nad pacjentem (w szczególności przy pacjentach z predyspozycjami do wznowy choroby nowotworowej). Co więcej, dla pacjentów z zaawansowanymi nowotworami, którzy mogą nie być kandydatami do inwazyjnych procedur diagnostycznych, badania przeprowadzane przez Spółkę mogą również dostarczyć cennych informacji, które wcześniej nie były dostępne dla lekarzy. W obydwu rodzajach usług (kompleksowej i częściowej) celem świadczonych usług jest profilaktyka zdrowia przejawiająca się w ustaleniu już samych predyspozycji pacjenta do chorób nowotworowych, a w konsekwencji wpływu przeprowadzonych badań (testów) na jego dotychczasowe zachowania (tryb życia, stosowana dieta) oraz mająca na celu zmniejszenie ryzyka powstawania chorób nowotworowych poprzez zmianę dotychczasowych zachowań pacjenta. Dalsze cechy badań przeprowadzanych przez Spółkę mogą mieć charakter ukierunkowany również na zachowanie czy nawet ratowanie zdrowia poprzez podejmowanie przez odpowiedni personel medyczny (m.in. z wykorzystaniem wyników uzyskanych w ramach przeprowadzonych testów) trafniejszych decyzji w szczególności w przedmiocie metody leczenia wykrytej choroby nowotworowej czy też stwierdzenia wznowy choroby nowotworowej. Wyniki testów (pozytywne) przeprowadzanych przez Spółkę są przeznaczone do użytku personelu medycznego, jako element systemu wspomagania decyzji klinicznych, niestanowiących samodzielnego elementu diagnostycznego.

Wnioskodawca wskazał, że zarówno usługa medyczna polegająca na kompleksowym zleceniu oraz usługa medyczna polegająca na częściowym zakresie będące przedmiotem złożonego wniosku stanowią usługi w zakresie opieki medycznej służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.

Decydujące znaczenie dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT opisanych usług ma więc wykazanie, że ich celem jest profilaktyka, zachowanie, ratowanie, przywracanie i poprawa zdrowia.

Badania diagnostyczne, w tym analityka medyczna są nieodłącznym elementem procesu diagnozowania i leczenia. Zgodnie z utrwaloną linią orzecznictwa UE, nie ulega wątpliwości, że analizy laboratoryjne korzystają ze zwolnienia od podatku. W orzeczeniu C-106/05 w sprawie L.u.P. GmbH przeciwko Finanzamt Bochum-Mitte Trybunał stwierdza „analizy laboratoryjne, których wykonanie (…) jest zalecane przez lekarzy ogólnych w ramach sprawowanej przez nich opieki medycznej, mogą przyczynić się do utrzymywania dobrego stanu zdrowia ludzi, ponieważ – podobnie jak w przypadku wszelkich świadczeń medycznych wykonywanych zapobiegawczo – ich celem jest poddanie pacjentów obserwacji i badaniom zanim zaistnieje konieczność poddania ich diagnozie, leczeniu czy też wyleczeniu z ewentualnej choroby. W tych okolicznościach, (…), należy uznać, że mając na uwadze realizowany przez powyższe zwolnienia z opodatkowania cel obniżenia kosztów opieki medycznej, analizy laboratoryjne, takie jak te będące przedmiotem postępowania przed sądem krajowym, których celem jest poddanie pacjentów zapobiegawczym obserwacjom i badaniom, można uznać za „opiekę medyczną” w rozumieniu art. 13 część A ust. 1 lit. b) szóstej dyrektywy, czy też za „świadczenia opieki medycznej” w rozumieniu lit. c) tego samego ustępu”.

Podobnie w wyroku C-76/99 w sprawie Komisja przeciwko Francji (pkt 20) Trybunał stwierdził „Na mocy art. 13(A) ust. 1 lit. b szóstej dyrektywy zarówno pobranie próbki jak i samo wykonanie analizy medycznej podlegają zwolnieniu z podatku VAT”.

W kontekście wyżej powołanego orzecznictwa Trybunału, należy zauważy że decydującym kryterium do zwolnienia od podatku VAT usług w zakresie opieki medycznej jest cel jakiemu te usługi służą. Podkreślenia wymaga, że nie jest istotne czy usługa jest wykonywana na podstawie zlecenia lekarza czy też bez zlecenia, istotny jest cel świadczonej usługi. Ze zwolnienia od podatku korzystają wyłącznie usługi służące celom określonym w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy. Nie będą więc zwolnione usługi badań laboratoryjnych dla celów eksperckich, dowodowych, naukowo-badawczych bowiem nie będą to badania diagnostyczne w rozumieniu wyżej przytoczonej wykładni prawa UE.

Należy również wskazać, że opieka medyczna w rozumieniu zespołu czynności funkcjonalnie skierowanych na utrzymanie bądź przywrócenie dobrego stanu zdrowia – stanowi ciąg czynności, których celem jest utrzymanie bądź przywrócenie dobrego stanu zdrowia, obejmujący na wstępie czynności polegające na obserwacji i badaniu, a następnie diagnozie i leczeniu.

Zgodnie z wcześniejszymi wskazaniami wykonanie badań genetycznych stanowi integralną część opieki medycznej nad pacjentem, bez której nie może oczywiście być mowy o ochronie, w tym o utrzymaniu bądź przywróceniu dobrego stanu zdrowia osób. Innymi słowy opieka medyczna w rozumieniu zespołu czynności funkcjonalnie skierowanych na utrzymanie bądź przywrócenie dobrego stanu zdrowia stanowi ciąg czynności – których celem jest utrzymanie bądź przywrócenie dobrego stanu zdrowia – obejmujący na wstępie czynności polegające na obserwacji i badaniu, a następnie ewentualnie na diagnozie i leczeniu.

Jak wynika z opisu sprawy usługi związane z badaniami diagnostycznymi ukierunkowanymi na przeprowadzanie badań genetycznych w kierunku predyspozycji do nowotworów służą profilaktyce, a w konsekwencji zachowaniu i ratowaniu zdrowia i życia.

Zatem z uwagi na przedstawione okoliczności sprawy, należy stwierdzić, że ww. usługi świadczone na rzecz osób fizycznych spełniają obie przesłanki uprawniające do zwolnienia od podatku od towarów i usług. Wnioskodawca jest podmiotem leczniczym w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy, a celem prowadzonych badań jest diagnostyka medyczna, służąca profilaktyce i ratowaniu życia i zdrowia pacjenta.

W konsekwencji, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że usługi związane z badaniami diagnostycznymi ukierunkowanymi na przeprowadzanie badań genetycznych w kierunku predyspozycji do nowotworów świadczone na rzecz osób fizycznych polegające na kompleksowym zleceniu (tj. pobór próbek, markery, obróbka oraz przetworzenie w algorytmie) oraz na częściowym zakresie (tj. obróbka i przetworzenie otrzymanych próbek w algorytmie) – stanowią usługi w zakresie opieki medycznej służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia i tym samym będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy.

Podsumowując, świadczone przez Wnioskodawcę usługi przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Niniejszą interpretację wydano w oparciu o wskazanie Wnioskodawcy, że celem świadczonych przez niego usług jest profilaktyka zdrowia. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj