Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-2.4010.38.2018.1.AZ
z 19 marca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2018 r. (data wpływu 19 stycznia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku sporządzenia dokumentacji podatkowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 19 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku sporządzenia dokumentacji podatkowej.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka”) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: „podatek CIT”). Podstawowym przedmiotem prowadzonej przez nią działalności… 100% udziałów w Spółce posiada Przedsiębiorstwo Państwowe (dalej: „PP”). Jednocześnie Spółka posiada 100% udziałów w A. Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „A.”).


W roku 2017 Spółka dokonywała transakcji, które mogły mieć istotny wpływ na wysokość jej dochodu (straty), zarówno z PP, A. oraz innymi podmiotami, w których PP posiadał bezpośrednio lub pośrednio nie mniej niż 25% udziału w kapitale. Zawierała również takie transakcje ze spółkami Skarbu Państwa (dalej: „spółki SP”) oraz innymi podmiotami, w których spółki SP posiadały bezpośrednio lub pośrednio nie mniej niż 25% udziału w kapitale.


W związku z powyższym, na podstawie art. 9a i art. 11 ustawy o podatku CIT, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2017 r., Spółka zobowiązana była do sporządzenia dokumentacji podatkowej za rok 2017, z uwzględnieniem wartości określonych w art. 9a ust. 1d tej ustawy, w zakresie transakcji zawieranych z PP, A., innymi podmiotami w których PP posiadał bezpośrednio lub pośrednio udział w kapitale nie mniejszy niż 25%, ze spółkami SP oraz innymi podmiotami w których spółki SP posiadały bezpośrednio lub pośrednio udział w kapitale nie mniejszy niż 25%. Jedynym czynnikiem kwalifikującym do powstania takiego obowiązku po stronie Spółki byłoby posiadanie przez PP bezpośrednio 100% udziałów w jej kapitale i posiadanie bezpośrednio przez Spółkę i pośrednio przez PP 100% udziałów w kapitale A., posiadanie przez PP nie mniej niż 25% udziału w kapitale innych podmiotów, posiadanie przez Skarb Państwa udziału w kapitale spółek SP lub posiadanie przez spółki SP nie mniej niż 25% udziału w kapitale innych podmiotów.

Dnia 1 stycznia 2018 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: „ustawa zmieniająca”). Ustawa zmieniająca wprowadziła m.in. zmiany w art. 11 ust. 4 ustawy o podatku CIT w zakresie katalogu podmiotów zobowiązanych, na podstawie art. 9a tej ustawy, do sporządzania dokumentacji podatkowej, wyłączając z tego obowiązku m.in. podmioty, w których Skarb Państwa posiada udziały w kapitale. Jednocześnie art. 4 ustawy zmieniającej wprowadza retroaktywne obowiązywanie przepisu art. 11 ust. 4, stanowiąc, że w brzmieniu nadanym ustawą zmieniającą, stosuje się do dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2017 r.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2018 r. art. 11 ust. 4 ustawy o podatku CIT, z mocą obowiązywania od 1 stycznia 2017 r., Spółka nie jest w rozumieniu przepisów tej ustawy podmiotem powiązanym z PP, A., innymi podmiotami, w których PP posiada udział w kapitale nie mniejszy niż 25%, ze spółkami SP, innymi podmiotami, w których spółki SP posiadają udział w kapitale nie mniejszy niż 25% i nie jest zobowiązana do sporządzania dokumentacji podatkowej za rok 2017, w zakresie transakcji zawieranych z wyżej wymienionymi podmiotami, z uwzględnieniem wartości określonych w art. 9a ust. 1d tej ustawy, jeżeli jedynym czynnikiem kwalifikującym wymienione podmioty do uznania za podmioty powiązane byłby fakt, że udziały w nich posiada Skarb Państwa?


Zdaniem Wnioskodawcy, ze względu na bezpośredni lub pośredni udział Skarbu Państwa w kapitale: PP, Spółka, A., innych podmiotach, w których PP posiada udział w kapitale nie mniejszy niż 25%, spółkach SP, innych podmiotach, w których spółki SP posiadają udział w kapitale nie mniejszy niż 25%, nie są one podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11 ust. 4 ustawy o podatku CIT i nie są zobowiązane do sporządzania dokumentacji podatkowej, o której mowa w art. 9a tej ustawy, również w przypadku dokonywania w roku podatkowym transakcji mających istotny wpływ na wysokość ich dochodu (straty), jeżeli jedynym czynnikiem kwalifikującym je do uznania za podmioty powiązane byłby fakt, że udziały w nich posiada Skarb Państwa.

Zgodnie z art. 11 ust. 5a ustawy o podatku CIT posiadanie udziału w kapitale innego podmiotu oznacza sytuację, w której dany podmiot bezpośrednio lub pośrednio posiada w kapitale innego podmiotu udział nie mniejszy niż 25%. PP, jako udziałowiec, posiada bezpośrednio 100% udziałów w Spółka. Tym samym, zgodnie z art. 11 ust. 5b ustawy o podatku CIT Skarb Państwa posiada pośrednio w kapitale Spółka 100% udziałów. Natomiast Spółka, jako udziałowiec, posiada bezpośrednio 100% udziałów w A.. Tym samym, zgodnie z art. 11 ust. 5b ustawy o podatku CIT Skarb Państwa posiada pośrednio w kapitale A. 100% udziałów.

Skarb Państwa, na podstawie art. 33, 34 i 40 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (dalej: kc), jest osobą prawną, która w stosunkach cywilnoprawnych jest podmiotem praw i obowiązków dotyczących mienia państwowego nienależącego do innych państwowych osób prawnych, nie ponoszącym odpowiedzialności za zobowiązania państwowych osób prawnych, chyba że przepis odrębny stanowi inaczej. Szczególny charakter podmiotowy Skarbu Państwa polega na tym, że nie posiada on organów i siedziby w rozumieniu art. 38 kc. Jest reprezentowany przez organy administracji państwowej oraz inne podmioty uprawnione, zgodnie z ich właściwością określoną w przepisach prawa.

PP jest osobą prawną na mocy przepisów ustawy z dnia 15 września 2017 r. (zastępującą ustawę z dnia 23 października 1987 r. o przedsiębiorstwie państwowym) i państwową osobą prawną na mocy przepisów ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (zastępującą ustawę z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa). Organem założycielskim PP był naczelny organ administracji państwowej Minister Transportu i Gospodarki Morskiej, reprezentujący Skarb Państwa. W związku z tym, Skarb Państwa bezpośrednio posiada 100% udziału w funduszu (kapitale) własnym PP.

PP posiada udziały w innych podmiotach, w tym m.in. w Spółka. Zgodnie z określoną w art. 11 ust. 5b ustawy o podatku CIT zasadą obliczania udziału pośredniego w kapitale innego podmiotu, wskazującą, że jeżeli jeden podmiot posiada w kapitale innego podmiotu określony udział, a ten drugi posiada taki sam udział w kapitale innego podmiotu, to pierwszy podmiot posiada udział pośredni w kapitale tego innego podmiotu w tej samej wysokości, a jeżeli wartości te są różne, za wysokość udziału pośredniego przyjmuje się wartość niższą. Zatem należy przyjąć, że to Skarb Państwa pośrednio posiada w podmiotach, w których udziały w kapitale posiada PP, udziały do wysokości udziałów posiadanych przez PP.

Spółka SP jest osobą prawną na mocy przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych i państwową osobą prawną na mocy przepisów ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (zastępującą ustawę z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa). Jednoosobowe spółki SP powstały na podstawie przepisów ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników, oraz przepisów szczególnych, dotyczących przekształcenia konkretnej spółki SP. Organem założycielskim spółek SP był Skarb Państwa, reprezentowany przez naczelny organ administracji państwowej (właściwego ministra). Do czasu, gdy Skarb Państwa pozostaje jedynym wspólnikiem spółki SP, bezpośrednio posiada 100% udziału w kapitale tej spółki SP.

Spółki SP posiadają udziały w innych podmiotach. Zgodnie z określoną w art. 11 ust. 5b ustawy o podatku CIT zasadą obliczania udziału pośredniego w kapitale innego podmiotu, wskazującą, że jeżeli jeden podmiot posiada w kapitale innego podmiotu określony udział, a ten drugi posiada w taki sam udział w kapitale innego podmiotu, to pierwszy podmiot posiada udział pośredni w kapitale tego innego podmiotu w tej samej wysokości, a jeżeli wartości te są różne, za wysokość udziału pośredniego przyjmuje się wartość niższą. Zatem należy przyjąć, że to Skarb Państwa pośrednio posiada w podmiotach, w których udziały w kapitale posiadają spółki SP, udziały do wysokości udziałów posiadanych przez spółki SP.

Ponieważ Skarb Państwa w sposób bezpośredni, w przypadku PP i spółek SP, lub pośredni, w przypadku Spółka, A., podmiotów, w których PP lub spółki SP posiadają nie mniej niż 25% udziału w kapitale, posiada udziały w kapitale tych wszystkich podmiotów, na podstawie art. 11 ust. 4 ustawy o podatku CIT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2018 r., należy przyjąć, że podmioty te nie są powiązane w rozumieniu przepisów ustawy o podatku CIT i jeżeli nie istnieją pomiędzy nimi inne powiązania, określone w art. 11 tej ustawy, to nie są one zobowiązane do sporządzania dokumentacji podatkowej.

Ponieważ ustawa zmieniająca wprowadziła retroaktywne obowiązywanie przepisu art. 11 ust. 4 ustawy o podatki CIT, stanowiąc, że będzie on miał zastosowanie do dochodów uzyskanych od dnia 1 stycznia 2017 r., Spółka i inne wymienione powyżej podmioty nie są zobowiązane do sporządzenia dokumentacji podatkowej także za rok 2017, jeżeli w roku 2017 jedynym czynnikiem kwalifikującym do uznania ich za podmioty powiązane byłby fakt, że udziały w nich posiadał Skarb Państwa i nie istniały pomiędzy nimi inne powiązania, określone w art. 11 ustawy o podatku CIT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego, jest prawidłowe.


Problematyka zgłoszona w niniejszej sprawie dotyczy określenia czy Wnioskodawca nie jest w rozumieniu art. 11 ust. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2343 z późn. zm., dalej: „updop”) podmiotem powiązanym z PP, A., innymi podmiotami, w których spółki Skarbu Państwa posiadają udział w kapitale nie mniejszy niż 25 %, ze spółkami Skarbu Państwa, innymi podmiotami, w których spółki Skarbu Państwa posiadają udział nie mniejszy niż 25 %, a w konsekwencji czy nie ma obowiązku sporządzenia dokumentacji podatkowej za rok 2017, w zakresie transakcji zawieranych z wyżej wymienionymi podmiotami, z uwzględnieniem wartości określonych w art. 9a ust. 1d tej ustawy, jeżeli jedynym czynnikiem kwalifikującym wymienione podmioty do uznania za podmioty powiązane byłby fakt, że udziały w nich posiada Skarb Państwa.


Zgodnie z art. 9a ust. 1 „updop”, podatnicy:

  1. których przychody lub koszty, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalone na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych przekroczyły w roku poprzedzającym rok podatkowy równowartość 2.000.000 euro:
    1. dokonujący w roku podatkowym transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4, mających istotny wpływ na wysokość ich dochodu (straty), lub
    2. ujmujący w roku podatkowym w księgach rachunkowych inne zdarzenia, których warunki zostały ustalone (lub narzucone) z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4, mające istotny wpływ na wysokość ich dochodu (straty)

- lub

  1. dokonujący, bezpośrednio lub pośrednio, zapłaty należności na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, wynikających z transakcji lub innego zdarzenia ujętego w księgach rachunkowych, jeżeli łączna kwota (lub jej równowartość) wynikająca z umowy lub rzeczywiście zapłacona w roku podatkowym łączna kwota wymagalnych w roku podatkowym świadczeń przekracza równowartość 20.000 euro, lub
  2. zawierający z podmiotem mającym miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową:
    1. umowę spółki niebędącej osobą prawną, jeżeli łączna wartość wniesionych przez wspólników wkładów przekracza równowartość 20.000 euro lub
    2. umowę wspólnego przedsięwzięcia lub inną umowę o podobnym charakterze, w których wartość wspólnie realizowanego przedsięwzięcia określona w umowie, a w przypadku braku określenia w umowie tej wartości, przewidywana na dzień zawarcia umowy, przekracza równowartość 20.000 euro

- są obowiązani do sporządzenia dokumentacji podatkowej tych transakcji lub innych zdarzeń, zwanej dalej „dokumentacją podatkową”.

W myśl art. 9a ust. 1a updop podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 1, są obowiązani do sporządzenia dokumentacji podatkowej również za rok podatkowy następujący po roku podatkowym, za który byli obowiązani sporządzić dokumentację podatkową, bez względu na wysokość osiągniętych, w roku podatkowym, za który byli obowiązani do sporządzenia dokumentacji podatkowej, przychodów lub poniesionych kosztów, w rozumieniu przepisów o rachunkowości.


Stosownie do art. 9a ust. 1d updop, za transakcje lub inne zdarzenia mające istotny wpływ na wysokość dochodu (straty) podatnika, o których mowa w ust. 1 pkt 1, uznaje się transakcje lub inne zdarzenia jednego rodzaju, których łączna wartość przekracza w roku podatkowym równowartość 50.000 euro, z tym że w przypadku podatników, których przychody w rozumieniu przepisów o rachunkowości, w roku poprzedzającym rok podatkowy przekroczyły równowartość:

  1. 2.000.000 euro, lecz nie więcej niż równowartość 20.000.000 euro - za takie transakcje lub inne zdarzenia uznaje się transakcje lub inne zdarzenia jednego rodzaju, których wartość przekracza w roku podatkowym kwotę stanowiącą równowartość kwoty 50.000 euro powiększoną o 5.000 euro za każdy 1.000.000 euro przychodu powyżej 2.000.000 euro;
  2. 20.000.000 euro, lecz nie więcej niż równowartość 100.000.000 euro - za takie transakcje lub inne zdarzenia uznaje się transakcje lub inne zdarzenia jednego rodzaju, których wartość przekracza w roku podatkowym kwotę stanowiącą równowartość kwoty 140.000 euro powiększoną o 45.000 euro za każde 10.000.000 euro przychodu powyżej 20.000.000 euro;
  3. 100.000.000 euro − za takie transakcje lub inne zdarzenia uznaje się transakcje lub inne zdarzenia jednego rodzaju, których wartość w roku podatkowym przekracza kwotę stanowiącą równowartość kwoty 500.000 euro.

Zgodnie z art. 9a ust. 1e updop, za transakcje lub inne zdarzenia mające istotny wpływ na wysokość dochodu (straty) podatnika, o których mowa w ust. 1 pkt 1, uznaje się również zawartą w roku podatkowym:

  1. umowę spółki niebędącej osobą prawną, w której łączna wartość wniesionych przez wspólników wkładów przekracza równowartość 50.000 euro lub
  2. umowę wspólnego przedsięwzięcia lub inną umowę o podobnym charakterze, w której wartość wspólnie realizowanego przedsięwzięcia określona w umowie, a w przypadku braku określenia w umowie tej wartości, przewidywana na dzień zawarcia umowy, przekracza równowartość 50.000 euro.

Stosownie do art. 11 cyt. ustawy organy podatkowe badają zgodność ustalonych lub narzuconych przez podmioty powiązane warunków z warunkami, jakie ustaliłyby między sobą niezależne podmioty, w tym w szczególności zasadność danej transakcji przez podmioty powiązane (w porównaniu z zachowaniem podmiotów niezależnych).


Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli:

  1. osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, mająca miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwana dalej „podmiotem krajowym”, bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu przedsiębiorstwem położonym poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale tego przedsiębiorstwa, albo
  2. osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, mająca miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwana dalej „podmiotem zagranicznym”, bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu podmiotem krajowym lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale tego podmiotu krajowego, albo
  3. ta sama osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej równocześnie bezpośrednio lub pośrednio bierze udział w zarządzaniu podmiotem krajowym i podmiotem zagranicznym lub w ich kontroli albo posiada udział w kapitale tych podmiotów

– i jeżeli w wyniku takich powiązań zostaną ustalone lub narzucone warunki różniące się od warunków, które ustaliłyby między sobą niezależne podmioty, i w wyniku tego podatnik nie wykazuje dochodów albo wykazuje dochody niższe od tych, jakich należałoby oczekiwać, gdyby wymienione powiązania nie istniały – dochody danego podatnika oraz należny podatek określa się bez uwzględnienia warunków wynikających z tych powiązań.


W myśl art. 11 ust. 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2017 r., przepisy ust. 1-3a stosuje się odpowiednio, gdy:

  1. podmiot krajowy bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu innym podmiotem krajowym lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale innego podmiotu krajowego, albo
  2. ta sama osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej równocześnie bezpośrednio lub pośrednio bierze udział w zarządzaniu podmiotami krajowymi lub w ich kontroli albo posiada udział w kapitale tych podmiotów.

Ustawą z dnia 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z dnia 27 listopada 2017 r. poz. 2175 - dalej „ustawa zmieniająca”), która weszła w życie 1 stycznia 2018 r. - art. 11 ust. 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych uzyskał nowe brzmienie:


Przepisy ust. 1–3a stosuje się odpowiednio, gdy:

  1. podmiot krajowy, z wyłączeniem Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków, bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu innym podmiotem krajowym lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale innego podmiotu krajowego, albo
  2. ta sama osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, z wyłączeniem Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków, równocześnie bezpośrednio lub pośrednio bierze udział w zarządzaniu podmiotami krajowymi lub w ich kontroli albo posiada udział w kapitale tych podmiotów - art. 2 pkt 12 ustawy zmieniającej.

Co istotne, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 2 – ustawy zmieniającej przepisy ustaw zmienianych w art. 1–3, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2018 r., z tym że przepisy art. 11 ust. 4 ustawy zmienianej w art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą – stosuje się do dochodów uzyskanych od dnia 1 stycznia 2017 r.


Ponadto zgodnie z art. 11 ust. 4b updop w przypadku gdy na wysokość przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. b-l i lit. m tiret drugie oraz pkt 2-6, oraz przychodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości lub praw da takiej nieruchomości wpływ miały powiązania, o których mowa w ust. 1 lub ust. 4, przy szacowaniu wysokości tych przychodów przepisy art. 14 ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest …. 100% udziałów Spółki posiada Przedsiębiorstwo Państwowe. Jednocześnie Spółka posiada 100% udziałów w A. Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością. W roku 2017 Spółka dokonywała transakcji, które mogły mieć istotny wpływ na wysokość jej dochodu (straty), zarówno z PP, A. oraz innymi podmiotami, w których PP posiadał bezpośrednio lub pośrednio nie mniej niż 25% udziału w kapitale. Zawierała również takie transakcje ze spółkami Skarbu Państwa oraz innymi podmiotami, w których spółki SP posiadały bezpośrednio lub pośrednio nie mniej niż 25% udziału w kapitale.

Zdaniem Wnioskodawcy, ze względu na bezpośredni lub pośredni udział Skarbu Państwa w kapitale: PP, Wnioskodawcy, A., innych podmiotach, w których PP posiada udział w kapitale nie mniejszy niż 25%, spółkach SP, innych podmiotach, w których spółki SP posiadają udział w kapitale nie mniejszy niż 25%, nie są one podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11 ust. 4 updop, a w konsekwencji nie są zobowiązane do sporządzania dokumentacji podatkowej, o której mowa w art. 9a tej ustawy, również w przypadku dokonywania w roku podatkowym transakcji mających istotny wpływ na wysokość ich dochodu (straty), jeżeli jedynym czynnikiem kwalifikującym je do uznania za podmioty powiązane byłby fakt, że udziały w nich posiada Skarb Państwa.


Po dokonaniu analizy treści wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej należy stwierdzić, że tut. organ podziela stanowisko Wnioskodawcy.


Przepis art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest przepisem szczególnym i dotyczy podmiotów powiązanych osobowo lub kapitałowo. Pozostawanie w związku kapitałowym lub osobowym nie jest w jakikolwiek sposób sankcjonowane. Znaczenie podatkowe ma natomiast wykorzystywanie powiązań i związków do zmiany poziomu opodatkowania wbrew obowiązkowi ustawowemu. W celu zapobieżenia przerzucaniu dochodów w obrocie międzynarodowym i krajowym ustawodawca wprowadził przepisy art. 11 powołanej ustawy. Przepisy te mają na celu stworzenie bariery przeciwdziałającej wykorzystywaniu umów cywilnoprawnych do omijania przepisów podatkowych w celu pomniejszania należnego podatku. W razie dokonywania transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4 powołanej ustawy podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych, zgodnie z art. 9a ust. 1 ww. ustawy, są obowiązani do sporządzania stosownej dokumentacji. Celem wprowadzenia tego obowiązku przez ustawodawcę było umożliwienie badania czy działalność podmiotów powiązanych nie prowadzi do zaniżania dochodów.

W świetle powyższego zauważyć należy, że obowiązujące do końca 2017 r. przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych pozwalały na stosowanie przepisów o szacowaniu cen (a więc przepisów o cenach stosowanych w transakcjach pomiędzy podmiotami powiązanymi – tzw. cenach transferowych) do każdej sytuacji, w której ta sama osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej równocześnie bezpośrednio lub pośrednio brała udział w zarządzaniu podmiotami krajowymi lub w ich kontroli albo posiadała udział w kapitale tych podmiotów. Przepisy o szacowaniu cen mogły być stosowane do każdej sytuacji, w której w wyniku takich powiązań zostały ustalone lub narzucone warunki różniące się od warunków, które ustaliłyby między sobą niezależne podmioty, i w wyniku tego podatnik nie wykazywał dochodów albo wykazywał dochody niższe od tych, jakich należałoby oczekiwać, gdyby wymienione powiązania nie istniały (art. 11 ust. 4 pkt 2 updop).

Na tej podstawie także podmioty publiczne, czyli spółki z udziałem Skarbu Państwa lub utworzone przez jednostki samorządu terytorialnego były zobowiązane m.in. do przygotowania dokumentacji cen transferowych.


Wprowadzona w art. 11 ust. 4 updop zmiana oznacza, że podatnicy nie będą musieli sporządzać dokumentacji cen stosowanych w transakcjach pomiędzy podmiotami powiązanymi, jeżeli obowiązek dokumentacyjny wynikał z faktu posiadania przez Skarb Państwa lub jednostkę samorządową udziału w spółkach dokonujących transakcji.

Nowelizacja wyłącza z przepisów o cenach stosowanych w transakcjach pomiędzy podmiotami powiązanymi spółki Skarbu Państwa oraz jednostki samorządu terytorialnego w przypadku, gdy jedynym czynnikiem kwalifikującym do uznania je za „podmioty powiązane” jest fakt, że udziały (akcje) w tych podmiotach posiada Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego.


Ustawodawca nie traktuje jako powiązane podmiotów, których wspólnym udziałowcem bezpośrednio lub pośrednio jest Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 11 ust. 5a updop posiadanie udziału w kapitale innego podmiotu, o którym mowa w ust. 1 i 4, oznacza sytuację, w której dany podmiot bezpośrednio lub pośrednio posiada w kapitale innego podmiotu udział nie mniejszy niż 25%.

Dla podatników powiązanych ze sobą poprzez Skarb Państwa (w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca, PP, A., inne podmioty w których PP posiada udział w kapitale nie mniejszy niż 25 %, ze spółkami Skarbu Państwa, innych podmiotach, w których spółki Skarbu Państwa posiadają udział w kapitale nie mniejszy niż 25 %), powiązane poprzez udział w nich Skarbu Państwa czy jednostek samorządu terytorialnego oznacza to, że nie muszą sporządzać dokumentacji cen transferowych za 2017 r., gdyż zmiana ma zastosowanie do dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2017 r. (art. 4 ustawy nowelizującej z dnia 27 października 2017 r.).

Niezależnie od powyższego stanowiska organu, które wynika z literalnego brzmienia art. 11 ust. 4 updop, zwrócić należy uwagę, że do transakcji zawieranych przez dwie Spółki Skarbu Państwa (jednostki samorządu terytorialnego) będzie stosowany art. 14 updop umożliwiający szacowanie przychodów ze zbycia rzeczy i innych praw (świadczenia usług) do wartości rynkowej. Zgodnie bowiem z uzasadnieniem do ustawy zmieniającej: „Wyłączenie traktowania jako powiązanych podmiotów, których wspólnym udziałowcem jest Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego (związek j.s.t.), nie skutkuje zrzeczeniem się przez państwo części środków i przyznaniem selektywnej pomocy. Do transakcji zawieranych przez dwie spółki Skarbu Państwa (j.s.t.) będzie stosowany art. 14 ustawy o CIT umożliwiający szacowanie przychodów ze zbycia rzeczy i innych praw (oraz świadczenia usług) do wartości rynkowej.

W przypadku jednak transakcji oraz innych zdarzeń gospodarczych wymienionych w projektowanym art. 11 ust 4b ustawy CIT, których charakter nie ma bezpośredniego związku z działalnością operacyjną podatnika, uwzględnianie w postępowaniu wszystkich takich funkcji czy ryzyk, jakie z działalnością tą są związane, byłoby niecelowe. Z tego względu, przy szacowaniu dochodów uzyskanych w następstwie operacji „kapitałowych” dokonywanych przez podatnika z podmiotem z nim powiązanym – w proponowanym przepisie odwołano się do mniej złożonej procedury szacowania przez organ podatkowy dochodów, wskazanej w przepisach art. 14 ust. 1 i 2 ustawy o CIT”.

Podsumowując, należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że Wnioskodawca (Spółka A. Sp. z o.o.) ze względu na bezpośredni lub pośredni udział Skarbu Państwa w kapitale: PP, Spółka, A., innych podmiotach, w których PP posiada udział w kapitale nie mniejszy niż 25%, spółkach SP, innych podmiotach, w których spółki SP posiadają udział w kapitale nie mniejszy niż 25%, nie są one podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11 ust. 4 updop i nie jest zobowiązany do sporządzania dokumentacji podatkowej, o której mowa w art. 9a tej ustawy, również w przypadku dokonywania w roku podatkowym transakcji mających istotny wpływ na wysokość ich dochodu (straty), jeżeli jedynym czynnikiem kwalifikującym wyżej określone podmioty do uznania ich za powiązane byłby fakt, że udziały w nich posiada Skarb Państwa.


W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj