Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.121.2018.1.JS
z 6 kwietnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2018 r. (data wpływu 19 lutego 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT dla usług polegających na nauczaniu języka angielskiego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lutego 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT dla usług polegających na nauczaniu języka angielskiego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka X sp. z o.o. z siedzibą w … (dalej: Wnioskodawca) prowadzi działalność gospodarczą, polegającą na nauczaniu języka angielskiego. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegają na prowadzeniu odpłatnych kursów języka angielskiego on-line, w oparciu o opracowaną i wykonaną przez Wnioskodawcę elektroniczną platformę służącą do nauczania języka angielskiego dostępną w Internecie (dalej: Platforma). Wnioskodawca samodzielnie opracowuje i udoskonala program nauki, przygotowuje wszelkie materiały dydaktyczne dla lektorów i uczestników kursów językowych (dalej: Uczniowie lub Klienci), rekrutuje lektorów (z którymi zawiera umowy), pozyskuje Klientów z którymi zawiera umowy, których przedmiotem jest nauka języka angielskiego w ramach wybranego kursu, prowadzi pełną obsługę Klientów (z postępowaniami reklamacyjnymi włącznie), w pełni odpowiada wobec Klientów za realizację autorskiego programu nauczania. Wszystkie lekcje w ramach kursów, prowadzone są on-line przez lektorów Wnioskodawcy w czasie rzeczywistym (na żywo za pośrednictwem zdalnych połączeń). Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT zwolniony. Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie są finansowane ze środków publicznych. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie są usługami z zakresu doskonalenia zawodowego ani przekwalifikowania zawodowego prowadzonego w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Wnioskodawca, zgodnie z zarejestrowanym przedmiotem działalności (PKD 2007 85.59.A Nauka języków obcych) prowadzi kursy języka angielskiego on-line. Skupione są one w szczególności na rozwinięciu umiejętności językowych Ucznia w zakresie konwersacji i poprawności gramatycznej języka angielskiego. Wszystkie lekcje w ramach kursów językowych odbywają się w formule 1:1 (jeden lektor - jeden Uczeń), w trakcie których w czasie rzeczywistym lektor prowadzi lekcję indywidualną z danym Uczniem (na żywo za pośrednictwem zdalnych połączeń). Połączenia, w zależności od wyboru Ucznia, odbywają się w trybie audio-video lub tylko audio. Połączenia nawiązywane są za pośrednictwem autorskiej Platformy (Wnioskodawca nie korzysta w tym celu z jakichkolwiek aplikacji firm zewnętrznych, w tym w szczególności z komunikatorów internetowych).

Na Platformie dostępnych jest do wyboru kilkanaście rodzajów kursów (dane na dzień złożenia wniosku):

  1. Kurs poziomujący;
  2. Beginner English;
  3. Intermediate English;
  4. FCE preparation;
  5. Everyday English;
  6. Travel English - Intermediate;
  7. Social English - Intermediate;
  8. General English - Intermediate;
  9. Business English - Intermediate;
  10. Advanced General English;
  11. Advanced Business English;
  12. Junior;
  13. Junior II Intermediate;
  14. Junior II Advanced.

Wszystkie ww. kursy zostały opracowane samodzielnie przez Wnioskodawcę. W tym w szczególności Wnioskodawca opracował program każdego z kursów oraz przygotował pod względem merytorycznym lekcje składające się na poszczególne kursy (łącznie ok. kilkaset lekcji dostępnych on-line na Platformie, każda lekcja zawiera określony materiał do zrealizowania przez Ucznia w ramach zajęć z lektorem). Każdy kurs prowadzi do zdobycia konkretnych kompetencji językowych. Wnioskodawca jest jedynym podmiotem dysponującym majątkowymi prawami autorskimi do opracowanych przez siebie programów i materiałów dydaktycznych – nie są one przedmiotem samodzielnego obrotu (tzn. są wyłącznie udostępniane Uczniom w ramach wykupionego kursu).

Zgodnie z przyjętą strategią biznesową Wnioskodawcy, ilość lekcji (rozumianych w tym miejscu jako zajęcia odbywane z lektorem) oraz czas trwania umowy jest indywidualnie ustalany z każdym Uczniem. To Uczeń decyduje jaki czas jest mu potrzebny by zrealizować program danego kursu. Przykładowo: w programie kursu Intermediate English znajdują się dwa bloki tematyczne (General English i Business English, dostępne też jako odrębne kursy) zawierające po 35 lekcji opracowanych przez Wnioskodawcę (łącznie 70 lekcji, do których program i materiały dydaktyczne dostępne są na Platformie). Klient może wykupić 70 lekcji z lektorem, po 20 minut każda, do wykorzystania przez 12 miesięcy lub np. 140 lekcji jeżeli uważa, że potrzebuje dwukrotnie więcej czasu by opanować materiał, który został przygotowany przez Wnioskodawcę w ramach danego kursu. Przy czym pakiet wykupionych lekcji, nie może być mniejszy niż liczba lekcji przewidzianych w programie danego kursu. Wnioskodawca samodzielnie, za pośrednictwem dedykowanego działu wewnętrznego, przeprowadza proces rekrutacji lektorów. Są nimi głównie native speakerzy języka angielskiego przy czym Wnioskodawca współpracuje również z lektorami z Polski (w ramach oferty zajęć dla osób początkujących). Lektorzy pozyskiwani są poprzez ogłoszenia rekrutacyjne Wnioskodawcy na zagranicznych portalach oraz poprzez szeroko rozumiany marketing internetowy, który kieruje osoby zainteresowane współpracą z Wnioskodawcą na specjalną stronę aplikacyjną zawierającą formularz rekrutacyjny.

Po otrzymaniu przez Wnioskodawcę zgłoszenia od potencjalnego lektora rozpoczyna się proces rekrutacyjny, sprawdzający umiejętności merytoryczne oraz zdolności pedagogiczne potencjalnego lektora. Po pozytywnym przejściu procesu rekrutacyjnego z lektorami zawierane są umowy, do zawarcia których dochodzi poprzez akceptację drogą elektroniczną Regulaminu określającego prawa i obowiązki lektorów. Lektorzy otrzymują bezpośrednio od Wnioskodawcy umówione wynagrodzenie (jego wysokość uzależniona jest od czasu prowadzenia zajęć z Uczniami w ustalonym okresie rozliczeniowym). Nowy lektor, po przejściu szkolenia wprowadzającego, rozpoczyna świadczenie usług w oparciu o program i materiały dydaktyczne Wnioskodawcy (lektorzy nie przygotowują samodzielnie jakichkolwiek materiałów wykorzystywanych podczas lekcji). Lektorzy w momencie rozpoczęcia lekcji on-line, uzyskują dostęp do skryptu dotyczącego danej lekcji, która ma zostać przeprowadzona z Uczniem. Lekcje w ramach danego kursu następują po sobie w określonym porządku, zgodnie z programem danego kursu. Lektor przeprowadza z Uczniem lekcję, którą wskazuje mu Platforma (np. po przerobieniu przez Ucznia 20 lekcji z danego kursu, przy kolejnym nawiązaniu połączenia z lektorem rozpocznie się lekcja nr 21 z danego kursu). Przygotowane wcześniej przez Wnioskodawcę materiały dydaktyczne automatycznie zostaną wyświetlone na ekranie komputera lektora i Ucznia. Uczeń może wybrać inną lekcję, ewentualnie lekcję bez materiałów, niemniej podstawą kształcenia Ucznia jest zawsze wybrany kurs. W rezultacie Uczniowie, którzy wybrali ten sam kurs, realizują ten sam program, ukierunkowany na zdobycie przez nich konkretnie określonych w programie kursu kompetencji językowych. Klienci zgłaszają zainteresowanie zakupieniem kursu poprzez stronę internetową Wnioskodawcy lub telefonicznie. W przypadku akceptacji oferty Wnioskodawcy zawierana jest z Wnioskodawcą umowa cywilnoprawna, której przedmiotem jest nauka języka angielskiego w ramach wybranego kursu. Kurs obejmuje zawsze konkretną określoną liczbę lekcji (minut) do wykorzystania na Platformie, w określonej jednostce czasu (np. 280 lekcji do zrealizowania na przestrzeni 24 miesięcy). Wynagrodzenie należne Wnioskodawcy wpłacane jest w pełnej wysokości, wyłącznie na rachunek bankowy Wnioskodawcy.

Przed zakupem kursu Klienci mają możliwość konsultacji z pracownikiem Wnioskodawcy, w celu optymalnego dopasowania kursu do ich aktualnego poziomu znajomości języka oraz celu nauki Ucznia. Uczniowie po zakończeniu każdej lekcji oceniają danego lektora. Każdego dnia dedykowany dział w strukturach Wnioskodawcy przegląda oceny Uczniów wystawione lektorom (weryfikacja dokonywana jest przez wyznaczoną do tego osobę). W przypadku wykrycia nieprawidłowości w realizowaniu przez lektorów programu opracowanego przez Wnioskodawcę lub w przypadku zaobserwowania negatywnych ocen wystawianych przez Uczniów, Wnioskodawca kontaktuje się z lektorem w celu wyjaśnienia ich przyczyn.

Program nauczania umożliwia prowadzenie poszczególnych lekcji przez różnych lektorów z zachowaniem ciągłości kursu realizowanego przez Ucznia. Uczniowie dokonują wyboru lektora przed każdą lekcją. Wybór/zmiana lektora jest cechą wyróżniającą ofertę Wnioskodawcy na rynku i pozwala realizować konkretny dedykowany poszczególnym Uczniom materiał dydaktyczny z różnymi lektorami, z różnych Państw anglojęzycznych, dzięki czemu Uczniowie mają okazję poznać różne sposoby wymowy, konstrukcji zdań itp. oraz odbyć lekcję w wybranym przez siebie czasie. Po każdej zakończonej lekcji lektor zobowiązany jest do przesłania poprzez Platformę ankiety oraz rzeczowej opinii o Uczniu, o jego mocnych i słabych językowych stronach oraz wskazówek co do dalszej nauki języka angielskiego, w kontekście realizacji programu kursu. W ten sposób monitorowane i mierzone są bieżące postępy Ucznia. Uczniowie mogą w dowolnym momencie skontaktować się z Wnioskodawcą w celu otrzymania spersonalizowanych wskazówek co do dalszego toku nauki. Ponadto Wnioskodawca rozpatruje i załatwia wszelkie wnioski reklamacyjne. W razie ukończenia całego kursu z wynikiem pozytywnym poprzez zaliczenie wszystkich przewidzianych testów udostępnionych na Platformie oraz uiszczenia wszystkich należności tytułem kursu, Wnioskodawca na życzenie Ucznia wystawia odpowiedni certyfikat potwierdzający ukończenie danego kursu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę a polegające na nauczaniu języka angielskiego w sposób opisany powyżej, korzystają ze zwolnienia z podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.; dalej: Ustawa)?

Zdaniem Wnioskodawcy, prowadzona przez niego działalność gospodarcza, polegająca na nauczaniu języka angielskiego w sposób opisany powyżej, wypełnia definicję świadczenia usług nauczania języków obcych, innych niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26, pkt 27 i pkt 29 Ustawy, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 28 Ustawy i tym samym korzysta ze zwolnienia z podatku.

Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 Ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...)

Art. 41 ust. 1 Ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. W myśl art. 146a pkt 1 Ustawy – w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści Ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności obniżone stawki podatku lub zwolnienie od podatku. Zastosowanie tych obniżonych stawek podatku lub zwolnienia od podatku możliwe jest jednak tylko wówczas, gdy wynika to wprost z ustawy lub przepisów wykonawczych.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 Ustawy – zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a Ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe, dlatego nie może korzystać ze zwolnienia podatkowego na podstawie ww. przepisu.

Ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b Ustawy mogą natomiast korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia na poziomie wyższym. Zwolnione są również dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Wnioskodawca nie wchodzi w zakres podmiotowy wyżej przytoczonego przepisu, dlatego również nie może skorzystać ze zwolnienia podatkowego w nim przewidzianego.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 27 Ustawy, zwalnia się usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.

Wnioskodawca nie wchodzi w zakres podmiotowy wyżej przytoczonego przepisu, ponieważ usługi nie są świadczone przez nauczycieli, tj. lektorami nie są osoby, które odbyły proces kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Tym samym, świadczone usługi nie mogę korzystać ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 Ustawy.

W świetle art. 43 ust. 1 pkt 29 Ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Wnioskodawca nie świadczy usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, nie uzyskał także akredytacji w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe oraz nie jest finansowany ze środków publicznych, tym samym nie może także korzystać ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w ww. przepisie. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 28 Ustawy zwolnione z podatku jest świadczenie usług polegające na nauczaniu języka obcego oraz dostawa i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26, pkt 27 i pkt 29 Ustawy (tj. świadczonymi poza systemem oświaty).

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na nauczaniu języka angielskiego. Tym samym świadczone przez niego usługi objęte są dyspozycją art. 43 ust. 1 pkt 28 Ustawy i dlatego mogą korzystać ze zwolnienia od podatku.

Jednocześnie, Wnioskodawca wskazuje, iż mimo że nośnikiem świadczonych usług jest platforma internetowa, to w przedmiotowym stanie faktycznym usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie mogą zostać uznane za „usługi elektroniczne”, do których nie ma zastosowania zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 2 pkt 26 Ustawy, przez usługi elektroniczne rozumie się usługi świadczone drogą elektroniczną, o których mowa w art. 7 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z dnia 23 marca 2011, str. 1).

Stosownie do treści art. 7 ust. 1 ww. rozporządzenia Rady (UE), do „usług świadczonych drogą elektroniczną”, o których mowa w Dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie – ze względu na ich charakter – jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

Zgodnie z ust. 2 tego artykułu, ust. 1 obejmuje w szczególności:

  1. ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami;
  2. usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takich jak witryna lub strona internetowa;
  3. usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane poprzez Internet lub sieć elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę;
  4. odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towarów lub usług za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek online, na którym potencjalni kupujący przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;
  5. pakiety usług internetowych oferujące dostęp do informacji, w których element telekomunikacyjny ma charakter pomocniczy i drugorzędny (to znaczy pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych, gier, umożliwiają hosting witryn internetowych, dostęp do grup dyskusyjnych; itp.);
  6. usługi wyszczególnione w załączniku I.

Natomiast z art. 7 ust. 3 pkt j rozporządzenia 282/2011 wynika, że ust. 1 nie obejmuje w szczególności usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie).

Wnioskodawca, jak to zostało szczegółowo opisane powyżej:

  • Oferuje Klientom różne tematycznie, dostosowane do różnego poziomu umiejętności kursy językowe. Każdy z nich posiada opracowany przez Wnioskodawcę program nauczania, na każdy kurs składają się opracowane przez Wnioskodawcę pod względem merytorycznym lekcje;
  • Lekcje prowadzone są przez lektorów polskich lub zagranicznych, których kwalifikacje są sprawdzane przez Wnioskodawcę w postępowaniu rekrutacyjnym; lektorzy po przejściu szkolenia prowadzą zajęcia zgodnie z programem i materiałami dydaktycznymi Wnioskodawcy;
  • Uczniowie przed rozpoczęciem kursu mogą przejść test poziomujący, który pozwala dopasować rodzaj kursu do ich aktualnych umiejętności; Uczniowie zawierają z Wnioskodawcą umowy cywilnoprawne, których przedmiotem jest nauka języka angielskiego w ramach wybranego kursu językowego; liczba lekcji jest ustalana wspólnie przy czym nie może być niższa niż liczba lekcji przewidzianych w programie danego kursu;
  • Uczniowie po zakończonej lekcji oceniają lektora (mogą to robić opisowo), wszelkie komentarze Uczniów są sprawdzane przez wyznaczoną do tego osobę w celu wykrycia odstępstw od realizacji programu nauczania lub innych nieprawidłowości;
  • Uczniowie mogą w dowolnym momencie skontaktować się z Wnioskodawcą w celu otrzymania spersonalizowanych wskazówek co do dalszego toku nauki; ponadto Wnioskodawca rozpatruje i załatwia wszelkie wnioski reklamacyjne;
  • Uczniowie po ukończeniu kursu mogą otrzymać od Wnioskodawcy certyfikat jego ukończenia.

Wnioskodawca nie świadczy zatem usług polegających wyłącznie na administrowaniu portalem internetowym, ale usługi nauki języka angielskiego w takim zakresie w jakim są one świadczone przez tradycyjnie rozumiane szkoły językowe, z tą różnicą, że świadczy je za pośrednictwem Internetu (zgodnie z opisem działalności powyżej).

Prowadzona aktualnie przez Wnioskodawcę działalność jest dlatego zdaniem Wnioskodawcy nie usługą elektroniczną, ale usługą edukacyjną polegającą na nauce języka angielskiego. Przyjęty przez Wnioskodawcę sposób nauczania polega bowiem na prowadzeniu przez lektora (w ramach wykupionego wcześniej kursu językowego) zajęć z Uczniem za pomocą Internetu przez zdalne połączenie. Tym samym zdaniem Wnioskodawcy, jego opisana wyżej działalność, została wprost wyłączona spod pojęcia usług elektronicznych.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, świadczy on usługi polegające na nauczaniu języka angielskiego, które nie są usługami elektronicznymi w rozumieniu art. 7 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011. Tym samym świadczone usługi mogą korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.

Organy podatkowe potwierdzają możliwość zastosowania zwolnienia z podatku od towarów i usług dla usług nauki języka świadczonych za pośrednictwem portali internetowych, jeżeli nauka odbywa się z udziałem nauczyciela. Tak np. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 18.03.2016 r., sygn. ILPP1/4512-1-911/15-4/AP, zgodnie z którą „(...) kursy językowe (...), w których Uczniowie mogą korzystać tylko z opcji automatycznych ćwiczeń, gdzie nie ma kontaktu nauczyciela (specjalisty językowego) z Uczniem stanowią usługi elektroniczne (bez względu na to, że są usługami związanymi z nauczaniem języków obcych) i nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku. Z kolei w odniesieniu do tej części kursów językowych, w której przy realizacji dochodzić będzie do komunikowania się ucznia z nauczycielem (specjalistą językowym) usługi te nie będą stanowiły usług elektronicznych i będą mogły korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi nauczania języków obcych, obejmujące usługi, które nie korzystają ze zwolnień określonych w ust. 1 pkt 26, 27 lub 29 tego artykułu. Podsumowując, stwierdzić należy, że świadczone przez Wnioskodawcę kursy językowe, w przypadku, gdy uczniowie mogą korzystać z pełnej funkcjonalności portalu, czyli uczyć się z ćwiczeń, które poprawia system automatycznie bez pomocy nauczyciela i jednocześnie korzystać z ćwiczeń, gdzie potrzebny jest kontakt z nauczycielem korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy”. Dla zastosowania zwolnienia z podatku od towarów i usług określonego w art. 43 ust. 1 pkt 28 Ustawy, nie ma znaczenia forma czynności, a jedynie fakt czy przedmiotowe świadczenie realizuje cel tego zwolnienia – przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w Interpretacji indywidualnej z dnia 07.01.2016 r. (sygn. IPTPP1/4512-596/15-2/RG) przy jednoczesnym powołaniu się na wyrok NSA z dnia 22.12.2008 r., sygn. I FSK 1582/08 uznał, że bez względu na to czy usługi nauczania języka obcego prowadzone są w siedzibie wnioskodawcy czy na terenie innych podmiotów, podlegają w równym stopniu ww. zwolnieniu od podatku. Zdaniem organu ustawodawca zwolnił bowiem od podatku usługi nauczania języków obcych, nie uzależniając tych zwolnień od konkretnych miejsc i metod nauczania.

Wnioskodawca świadczy usługi nauczania języka angielskiego, nie robi jednak tego w tradycyjnych salach wykładowych, ale idąc z duchem czasu i wymogami rynku przeprowadza je za pośrednictwem Internetu w domach czy też innych miejscach wybranych przez kursantów (zakres dostępu do usług świadczonych przez Wnioskodawcę limitowany jest jedynie dostępem do Internetu). Należy zatem uznać, że wyżej przytoczoną argumentację Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi można zatem przez analogię odnieść także do działalności Wnioskodawcy.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy prowadzona przez niego działalność gospodarcza, polegająca na nauczaniu języka angielskiego w sposób opisany powyżej, wypełnia definicję świadczenia usług nauczania języków obcych, innych niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26, pkt 27 i pkt 29 Ustawy, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 28 Ustawy i tym samym korzysta z uregulowanego w tym artykule zwolnienia z podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj