Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.3.2018.4.AP
z 16 kwietnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 grudnia 2017 r. (data wpływu 2 stycznia 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 marca 2018 r. (data wpływu 26 marca 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z nieodpłatnym przekazaniem środków produkcji rolnej członkom grupy producentów rolnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 stycznia 2018 r. do tutejszego Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, podatku od towarów i usług, podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku dochodowego od spadku i darowizn.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 9 marca 2018 r., Nr 0111-KDIB1-3.4010.8.2018.2.PC, Nr 0113-KDIPT1-3.4012.6.2018.3.MK, Nr 0113-KDIPT2-1.4011.3.2018.1.AP, Nr 0111-KDIB2-3.4015.2.2018.3.AB, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 9 marca 2018 r. (data doręczenia 19 marca 2018 r). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 23 marca 2018 r. (data wpływu 26 marca 2018 r.), nadanym w dniu 23 marca 2018 r.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest grupą producentów rolnych, działającą w formie spółdzielni, wpisaną do KRS pod numerem xxx i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT na terytorium Polski. Grupa Producentów Rolnych X została utworzona przez 5 osób fizycznych prowadzących gospodarstwa rolne (nie są to działy specjalne produkcji rolnej), będących podatnikami podatku od towarów i usług. Wnioskodawca jest wpisany do Rejestru Grup Producentów Rolnych, zgodnie z ustawą o grupach producentów rolnych i ich związkach. Ustawa z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. z 2000 r., Nr 88, poz. 983, z późn. zm.; dalej jako: „Ustawa o grupach producentów rolnych”) określa zasady organizowania się producentów rolnych w grupy producentów i ich związki oraz zasady i warunki udzielania ze środków publicznych pomocy finansowej związanej z ich organizowaniem i funkcjonowaniem. Wnioskodawca jest grupą producentów rolnych zorganizowaną w formie spółdzielni, która została utworzona w celu koncentracji podaży i organizacji sprzedaży świń żywych, dostosowania produkcji trzody chlewnej do warunków rynkowych, poprawy efektywności gospodarowania w gospodarstwach członków, planowania produkcji trzody chlewnej ze szczególnym uwzględnieniem jej jakości i ilości, ochrony środowiska naturalnego, prowadzenia działalności kulturalno-oświatowej na rzecz swoich członków i środowiska, pozyskania środków finansowych z zewnątrz grupy.

Zadaniem Spółdzielni jest działanie na rzecz poprawy opłacalności produkcji trzody chlewnej oraz innych produktów w gospodarstwach członków Spółdzielni, w szczególności poprzez obniżanie kosztów zaopatrzenia, produkcji i sprzedaży, działanie na rzecz tworzenia warunków sprzyjających planowaniu i dostosowaniu produkcji trzody chlewnej oraz innych produktów pod względem ilości i jakości do popytu, w szczególności poprzez wprowadzanie standardów dotyczących produkcji, działanie na rzecz pozyskiwania rynków zbytu na produkowaną w gospodarstwach członków trzodę chlewną oraz inne produkty, działanie na rzecz zaopatrzenia członków w środki do produkcji, usprawnienie i ułatwienie pracy producentom poprzez wprowadzenie postępu biologicznego i technologicznego oraz nowoczesnych rozwiązań technologicznych, upowszechnianie doświadczeń przodujących producentów, w szczególności w zakresie zasad produkcji uwzględniających ochronę środowiska, reprezentowanie interesów członków Spółdzielni wobec władz i innych instytucji oraz podmiotów działających na rynku, prowadzenie działalności społeczno-kulturalnej i edukacyjnej na rzecz swoich członków i środowiska.

Wnioskodawca jest wpisany do Rejestru Grup Producentów Rolnych z dniem 20 listopada 2016 r. w grupie produktów „trzoda chlewna”, pod pozycją: świnie żywe, prosięta, warchlaki, itp.

Wnioskodawca posiada środki trwałe (urządzenie myjące: myjka) oraz nie prowadzi własnej hodowli. Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą wyłącznie na skupowaniu towarów (trzody chlewnej) od producentów rolnych będących członkami Grupy Producentów Rolnych i sprzedaży tych towarów do zewnętrznych odbiorców. Skupowi przez Grupę podlega cała produkcja członków Grupy. Spółdzielnia nie osiąga przychodów z tytułu innej działalności.

Wnioskodawca nabył środki produkcji rolnej (urządzenie: myjka) i zamierza nabyć środki produkcji (towary zużywane w procesie uprawy, środki ochrony roślin, nawozy, czasopisma fachowe, maszyny rolnicze i urządzenia: środki produkcji rolnej) potrzebne do hodowli trzody chlewnej, a następnie przekazać te towary nieodpłatnie członkom Grupy (nawozy, środki ochrony roślin, czasopisma) i przekazać w nieodpłatne użytkowanie przez członków Grupy (maszyny i urządzenia) w celu wykorzystania tych towarów do hodowli trzody chlewnej, którą to trzodę później Wnioskodawca odkupuje od członków Grupy, a następnie sprzedaje na rzecz podmiotów zewnętrznych. Środki produkcji rolnej - myjka zakupiona została w części, w ramach uzyskanego wyniku, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, roku poprzedniego oraz wypracowanego dochodu roku bieżącego i przekazana nieodpłatnie dla członków Grupy w użytkowanie na podstawie protokołu przekazania. W ten sam sposób Spółdzielnia zamierza postąpić w przyszłości z zakupionymi przez siebie środkami produkcji. Spółdzielnia zamierza również dokonywać zakupu usług weterynaryjnych, dezynfekcyjnych, przeprowadzanych w gospodarstwach rolnych członków Grupy oraz opłaciła badania gleb w gospodarstwach rolnych członków Grupy oraz szkolenia członków Grupy w zakresie poprawy efektywności hodowli trzody chlewnej. Wydatki te potwierdzone są i w przyszłości będą fakturami wystawionymi na Spółdzielnię.

Sprzedaż kupionych towarów przez Wnioskodawcę od członków Grupy na rzecz klientów zewnętrznych jest opodatkowana podatkiem VAT. Wnioskodawca odlicza i zamierza odliczać podatek VAT od towarów (środków produkcji rolnej: nawozy, środki ochrony roślin, maszyny, urządzenia, czasopisma fachowe) przekazanych nieodpłatnie członkom Grupy lub przekazanych w nieodpłatne użytkowanie członkom Grupy (maszyny i urządzenia) w celu wykorzystania tych towarów do produkcji, oraz od zakupionych w przyszłości usług weterynaryjnych dezynfekcyjnych, jak i opłaconych już szkoleń członków Grupy i badań gleb przeprowadzonych w gospodarstwach rolnych członków Grupy.

Wnioskodawca nalicza i zamierza naliczyć podatek VAT należny do środków produkcji rolnej przekazanych nieodpłatnie członkom Grupy w celu wykorzystania tych towarów do hodowli trzody chlewnej, takich jak: nawozy, środki ochrony roślin, czasopisma, zaś nie nalicza i nie zamierza naliczać podatku VAT należnego od środków produkcji rolnej przekazywanych w nieodpłatnie użytkowanie członkom Grupy w celu wykorzystania ich w produkcji trzody chlewnej, takich jak maszyny i urządzenia. Wnioskodawca naliczy podatek należny od nieodpłatnych świadczeń na rzecz członków Grupy, takich jak szkolenia członków Grupy, badania gleb, itp. W wyniku nieodpłatnego przekazania w użytkowanie przez Wnioskodawcę na rzecz członków Grupy Producentów Rolnych, opisanych we wniosku środków produkcji, takich jak maszyny i urządzenia, nie dojdzie do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, gdyż wydane środki produkcji będą środkami trwałymi w Spółdzielni oraz mają być wykorzystane przez członków Grupy wyłącznie w celu produkcji trzody chlewnej, której efekty mają być sprzedane w całości na rzecz Wnioskodawcy.

Członkowie Grupy nie będą mieli prawa do swobodnego dysponowania tymi towarami, gdyż wydane towary do produkcji rolnej mają być wykorzystane wyłącznie w celu produkcji przez członków Grupy, której efekty mają być sprzedane w całości na rzecz Wnioskodawcy. Pomiędzy stronami transakcji istnieje umowa, która zakłada, że przekazane towary mają być wykorzystywane wyłącznie do produkcji rolnej (produkcja trzody chlewnej) przez członków Grupy Producentów Rolnych, której efekty mają być sprzedane na rzecz Wnioskodawcy.

Zakup opisanych we wniosku środków produkcji rolnej, które następnie będą nieodpłatnie przekazywane na rzecz członków Grupy Producentów Rolnych oraz przekazane w nieodpłatne użytkowanie przez członków Grupy, udokumentowany będzie fakturami VAT wystawionymi na Spółdzielnię.

Zakupione środki produkcji rolnej, które następnie będą nieodpłatnie przekazywane na rzecz członków Grupy Producentów Rolnych oraz przekazane w nieodpłatne użytkowanie członkom Grupy są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W piśmie z dnia 23 marca 2018 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, wskazano, że przedmiotowy wniosek dotyczy stanów faktycznych zaistniałych w 2017 r. Spółdzielnia w listopadzie 2017 r. zakupiła i przyjęła w użytkowanie urządzenie czyszcząco-myjące. Urządzenie to służy polepszeniu warunków higieniczno-sanitarnych w chlewniach. Poprawia również efektywność prac sanitarnych. W grudniu 2017 r. Spółdzielnia rozpoczęła amortyzację tego urządzenia metodą liniową. Również w grudniu 2017 r. Spółdzielnia przekazała w nieodpłatne użytkowanie urządzenie czyszcząco myjące członkowi Grupy na czas określony 1 rok. Po upływie tego okresu urządzenie ma zostać zwrócone Spółdzielni. Następnie ma zostać przekazane w nieodpłatne użytkowanie kolejnemu członkowi Grupy. Zgodnie z zapisami protokołu nieodpłatnego przekazania, urządzenie czyszcząco-myjące ma być wykorzystywane tylko w gospodarstwie rolnym biorącego urządzenie w użytkowanie członka Grupy i tylko na cele związane z chowem trzody chlewnej, która to trzoda następnie w całości zostanie sprzedana Spółdzielni. W okresie udostępnienia urządzenia, biorący urządzenie w użytkowanie nie może swobodnie dysponować urządzeniem. Nie może bez zgody Spółdzielni udostępnić urządzenia osobom trzecim. W okresie korzystania biorący urządzenie w użytkowanie zobowiązany jest do utrzymania urządzenia w stanie niepogorszonym. W razie uszkodzenia lub utraty, biorący urządzenie w użytkowanie jest zobowiązany do poniesienia wszystkich kosztów związanych z naprawą przedmiotu użyczenia, bądź poniesienia kosztów związanych z naprawieniem szkody. Bieżące koszty eksploatacji ponosi biorący urządzenie w użytkowanie. Koszty przeglądów i koszty napraw niewynikające z nienależytego wykorzystywania urządzenia, a służące zachowaniu bezpieczeństwa pracy przy korzystaniu z urządzenia ponosi oddający w użytkowanie, czyli Spółdzielnia. Wydatki na zakup urządzenia czyszcząco-myjącego zostały w części pokryte dochodem Spółdzielni za 2016 r., w części wygenerowanym dochodem za 2017 r. oraz środkami obrotowymi. Uchwała Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Spółdzielni Producentów .... z dnia 30 czerwca 2017 r., w przedmiocie przekazania nadwyżki bilansowej mówi, cyt.: „Zwyczajne Zgromadzenie Spółdzielni Producentów .... niniejszym postanawia przeznaczyć zysk za okres 14 września 2016 r. do 31 grudnia 2016 r. w wysokości 574 zł 82 gr na zakup w 2017 r. środków produkcji przeznaczonych na rozwój Spółdzielni. Nie zgłoszono poprawek do zaproponowanej uchwały. Przewodniczący stwierdził, że Zwyczajne Walne Zgromadzenie podjęło uchwałę 5 głosami za, 0 głosów przeciw, 0 głosów wstrzymujących się.” Uchwała ta nie dotyczy podziału zysku, tylko przeznaczenia zysku na zakup środków produkcji szeroko rozumianych bez ich wskazania. W 2017 r. Spółdzielnia m.in. poniosła wydatki potwierdzone fakturami VAT, wystawionymi na Spółdzielnię, dotyczące badania gleb użytków rolnych członków Grupy, szkoleń dotyczących produkcji trzody chlewnej, żywienia tuczników, rozwijania umiejętności biznesowo-marketingowych, szkolenia w zakresie urządzeń do badania zawartości składników pasz oraz opracowania planu nawozowego dla 5 gospodarstw. Od wydatków tych, jako związanych z czynnościami opodatkowanymi, Spółdzielnia odliczyła VAT naliczony. W tym samym terminie naliczyła VAT należny od czynności nieodpłatnego świadczenia, dotyczącego ww. usług, na rzecz członków Grupy. Zakupując urządzenie czyszcząco-myjące Spółdzielnia odliczyła VAT naliczony. Przekazując w nieodpłatne użytkowanie urządzenie Spółdzielnia nie naliczyła VAT należnego, nie pobrała również 19% zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu udziału w zyskach Spółdzielni w związku z nieodpłatnym przekazaniem członkowi Grupy urządzenia czyszcząco-myjącego. Spółdzielnia w 2017 r. uzyskała wyłącznie przychody ze sprzedaży trzody chlewnej nabytej w całości od członków Grupy. Na koszty Spółdzielni w 2017 r. składają się: wartość sprzedanej trzody chlewnej, usługi księgowe, opłaty pocztowe i prowizje, opłaty na fundusz promocji trzody chlewnej, badania gleb członków Grupy, plany nawozowe gospodarstw, szkolenia członków Grupy, biznes plan Grupy dla celów uzyskania wsparcia pomocowego od ARMiR oraz VAT należny od nieodpłatnych świadczeń na rzecz członków Grupy. Do kosztów bezpośrednich Spółdzielnia zalicza wartość sprzedanej trzody chlewnej, badanie gleb oraz plany nawozowe gospodarstw. Inne koszty Spółdzielnia kwalifikuje jako koszty pośrednie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

  1. Czy ww. nieodpłatne świadczenia na rzecz członków Grupy (badanie gleb, plan nawozowy, szkolenia) podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz czy przekazanie w nieodpłatne użytkowanie środków produkcji rolnej (urządzenie czyszcząco-myjące) członkom Grupy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Wnioskodawca nie oczekuję odpowiedzi w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego przekazania środków produkcji (nawozy, środki ochrony roślin, itp.), które zamierzał nabyć w 2017 r., ale których nie nabył.

  1. Czy Wnioskodawca ma prawo odliczenia podatku VAT naliczonego w przypadku zakupu środka produkcji (urządzenie myjące) oraz usług badania gleb, sporządzania planów nawozowych gospodarstw członków i szkoleń członków Grupy?
  2. Czy nieodpłatne przekazanie członkom Grupy Producentów Rolnych środków produkcji w postaci urządzenia czyszcząco-myjącego, zakupionego przez Spółdzielnię w 2017 r., w części z wypracowanego zysku 2016 r., i w 2017 r. przekazanej w nieodpłatne użytkowanie członkowi Grupy, zobowiązuje Spółdzielnie jako płatnika, do pobrania 19% zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu udziału w zyskach Spółdzielni?
  3. Czy prezentowany przez Spółdzielnie sposób wyliczenia kwoty dochodu grupy producentów rolnych, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, niezbędnej do sporządzenia deklaracji CIT-8 oraz CIT 8/0 za 2017 r., ustalonej jako różnica pomiędzy przychodami z tytułu sprzedaży trzody chlewnej, a kosztami uzyskania przychodów jakimi są wartość sprzedanej trzody chlewnej, usługi księgowe, opłaty i prowizje, badanie gleb, plany zawozowe, biznes plany Grupy dla celów ARMiR oraz fundusz promocji trzody chlewnej, jest prawidłowy?

Wnioskodawca nie oczekuje odpowiedzi na pytanie w zakresie prawidłowości ustalenia dochodu do CIT-8 w przypadku nabycia przez Spółdzielnię usług weterynaryjnych, dezynfekcyjnych, których nabycia nie zrealizowano w 2017 r.

  1. Czy wygospodarowany zysk ze sprzedaży tuczników zakupionych od członków Spółdzielni za 2016 r., przeznaczony na zakup środków produkcji w 2017 r. i w 2017 r. przekazanych w nieodpłatne użytkowanie członkom Spółdzielni (urządzenie czyszcząco-myjące) jest wolny od podatku dochodowego od osób prawnych, na mocy art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Wnioskodawca nie oczekuje odpowiedzi na pytanie w zakresie podatku od spadku i darowizn oraz w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest zagadnienie zawarte w pytaniu Nr 3, dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z nieodpłatnym przekazaniem środków produkcji rolnej członkom Grupy Producentów Rolnych, natomiast w pozostałym zakresie wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku), co do zasady Spółdzielnia występuje w roli płatnika w związku z przekazywaniem swoim członkom należności z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. A zatem, by mówić o obowiązkach płatnika musi wystąpić przychód z tytułu udziału w zyskach. Natomiast, aby taki przychód wystąpił Spółdzielnia, a dokładnie Jej Zgromadzenie Członków winno podjąć uchwałę o podziale zysku. W takim przypadku dochodzi do uzyskania dochodu osoby fizycznej z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Uzyskiwane przez członków grupy (osoby fizyczne) dochody z powyższego tytułu należy zatem uznać za dochody osoby fizycznej z kapitałów pieniężnych, tj. ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca wskazuje, że w myśl art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a, z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Na mocy zaś art. 41 ust. 4 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w ust. 1 (a więc osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawne) są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13 i 14 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, należy stwierdzić, że co do zasady Spółdzielnia występuje w roli płatnika w związku z przekazywaniem swoim członkom należności z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Jednak, aby mówić o obowiązkach płatnika musi wystąpić przychód z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, natomiast, aby taki przychód wystąpił Spółdzielnia, a dokładnie Jej Zgromadzenie Członków, winna podjąć uchwałę o podziale zysku.

Zdaniem Wnioskodawcy, skoro nieodpłatne przekazanie środków produkcji rolnej nie nastąpiło na mocy uprzednio podjętej uchwały Zgromadzenia o podziale zysku, lecz na podstawie uchwały o przeznaczeniu zysku na zakup środków produkcji przeznaczonych na rozwój Spółdzielni – w związku z tym na Spółdzielni nie ciąży obowiązek płatnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. z 2000 r., Nr 88, poz. 983, z późn. zm.), osoby fizyczne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby prawne, które w ramach działalności rolniczej prowadzą:

  1. gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym lub
  2. dział specjalny produkcji rolnej

– mogą organizować się w grupy producentów rolnych w celu dostosowania produktów rolnych i procesu produkcyjnego do wymogów rynkowych, wspólnego wprowadzania towarów do obrotu, w tym przygotowania do sprzedaży, centralizacji sprzedaży i dostawy do odbiorców hurtowych, ustanowienia wspólnych zasad dotyczących informacji o produkcji ze szczególnym uwzględnieniem zbiorów i dostępności produktów rolnych, rozwijania umiejętności biznesowych, marketingowych oraz organizowania i ułatwiania procesów wprowadzania innowacji, a także ochrony środowiska naturalnego.

Utworzona grupa producentów rolnych oprócz realizacji wyżej wskazanych podstawowych celów w akcie założycielskim może zamieścić postanowienia dotyczące w szczególności zaopatrzenia członków grupy w środki produkcji, o czym stanowi art. 4 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 200, z późn. zm.), przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

W myśl art. 2 ust. 2 ww. ustawy, działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc – w przypadku roślin,
  2. 16 dni – w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
  3. 6 tygodni – w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące – w przypadku pozostałych zwierząt

– licząc od dnia nabycia.

Z powyższego przepisu wynika, że ustawodawca dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych precyzuje wyraźnie, co należy rozumieć przez działalność rolniczą, a wyliczenie dokonane w tym przepisie ma charakter wyczerpujący. Zgodnie z przedstawioną definicją działalności rolniczej podstawową jej cechą jest uzyskiwanie produktów w stanie nieprzetworzonym, pochodzących z uprawy (produkty roślinne), chowu lub hodowli (produkty zwierzęce). Wszelkie inne przychody pośrednio związane z działalnością rolniczą, czy też powstające przy okazji prowadzenia działalności rolniczej – nie stanowią przychodów z tej działalności.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym również:

  1. dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,
  2. oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,
  3. podział majątku likwidowanej osoby prawnej lub spółki,
  4. wartość dokonanych na rzecz wspólników spółek, nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b.

W myśl art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Na mocy art. 41 ust. 4 ustawy, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Przepis art. 42 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku, gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Na mocy art. 42 ust. 1a ww. ustawy, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca - Grupa Producentów Rolnych - działa w formie spółdzielni. Grupa Producentów Rolnych została utworzona przez 5 osób fizycznych prowadzących gospodarstwa rolne (nie są to działy specjalne produkcji rolnej) będących podatnikami podatku od towarów i usług, w celu koncentracji podaży i organizacji sprzedaży świń żywych, dostosowania produkcji trzody chlewnej do warunków rynkowych, poprawy efektywności gospodarowania w gospodarstwach członków, planowania produkcji trzody chlewnej ze szczególnym uwzględnieniem jej jakości i ilości, ochrony środowiska naturalnego, prowadzenia działalności kulturalno-oświatowej na rzecz swoich członków i środowiska, pozyskania środków finansowych z zewnątrz Grupy.

Wnioskodawca posiada środki trwałe (urządzenie myjące: myjka) oraz nie prowadzi własnej hodowli. Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą wyłącznie na skupowaniu towarów (trzody chlewnej) od producentów rolnych będących członkami Grupy Producentów Rolnych i sprzedaży tych towarów do zewnętrznych odbiorców. Wnioskodawca nabył środki produkcji rolnej (urządzenie: myjka) i zamiera nabyć środki produkcji (towary zużywane w procesie uprawy środki ochrony roślin, nawozy, czasopisma fachowe, maszyny rolnicze i urządzenia - środki produkcji rolnej) potrzebne do hodowli trzody chlewnej, a następnie przekazać te towary nieodpłatnie członkom Grupy (nawozy, środki ochrony roślin czasopisma) i przekazać w nieodpłatne użytkowanie przez członków Grupy (maszyny i urządzenia) w celu wykorzystania tych towarów do hodowli trzody chlewnej, którą to trzodę później Wnioskodawca odkupuje od członków grupy, a następnie sprzedaje na rzecz podmiotów zewnętrznych. Uchwała Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Spółdzielni nie dotyczyła podziału zysku, tylko przeznaczenia zysku na zakup środków produkcji szeroko rozumianych bez ich wskazania. Przekazując w nieodpłatne użytkowanie urządzenie Spółdzielnia nie naliczyła VAT należnego, nie pobrała również 19% zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu udziału w zyskach Spółdzielni w związku z nieodpłatnym przekazaniem członkowi Grupy urządzenia czyszcząco-myjącego.

Jak wskazano powyżej, przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy przewidują wyłączenie spod ich stosowania przychodów uzyskiwanych z działalności rolniczej. Oznacza to, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie mają zastosowania do przychodów członków grup producentów rolnych (osób prawnych i fizycznych), pochodzących z przekazanych im przez grupę nieodpłatnie środków do produkcji rolnej, jako uznanych za przychody z działalności rolniczej.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że skoro nieodpłatne przekazanie w 2017 r. członkom Grupy Producentów Rolnych środków produkcji w postaci urządzenia czyszcząco-myjącego zakupionego przez Spółdzielnię w 2017 r., w części z wypracowanego zysku 2016 r., nie zostało dokonane na mocy uprzednio podjętej uchwały Walnego Zgromadzenia członków Spółdzielni o podziale zysku, przekazanie to nie będzie stanowić przekazania udziału w zyskach osób prawnych.

Tym samym, skoro nieodpłatne przekazanie środków do produkcji rolnej nie będzie stanowić przychodu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek poboru podatku z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Przychód z tytułu nieodpłatnego przekazania środków do produkcji rolnej należy zaliczyć do przychodów z działalności rolniczej.

W konsekwencji, na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika wynikające z art. 30a ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 42 ust. 1 i art. 42 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), przepisów art. 14k - 14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj