Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-2.4012.120.2018.1.AG
z 11 maja 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.). Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2018 r. (data wpływu 26 marca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony lub zwrotu różnicy podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „Adaptacja wielofunkcyjnego poddasza …”– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony lub zwrotu różnicy podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „Adaptacja wielofunkcyjnego poddasza …”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca – Stowarzyszenie niebędące czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT i nieskładającym deklaracji VAT-7 oraz widniejący w bazie podatników VAT Ministerstwa Finansów jako podmiot zarejestrowany jako podatnik VAT zwolniony, zawarło z Samorządem Województwa umowę o przyznaniu pomocy na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2017 r., poz. 562, 624, 892 i 935). Projekt realizowany jest w terminach od dnia podpisania umowy, tj. 8 listopada 2017 r. do 31 marca 2018 r.

Towary i usługi zakupione w ramach projektu, udokumentowane na podstawie faktur wystawionych na Wnioskodawcę, nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W ramach operacji zostały dokonane zakupy następujących towarów i usług zgodnie z budżetem projektu:

  • Roboty ogólnobudowlane, instalacje sanitarne: ocieplenie skosów poddasza wraz z wykończeniem, wykonanie ścianek działowych gr. 15 cm, wykonanie sufitów podwieszanych, docieplenie stropu wraz z wykończeniem, podłogi wykończenie ścian kolankowych płytami g-k., tynkowanie kominów – tynk wiejski, inne instalacje: C.O., wod-kan., wentylacyjna.
  • Instalacje elektryczne: Instalacja, Montaż osprzętu, Modernizacja rozdzielni, Oprawy oświetleniowe, Linie komunikacyjne, Pomiary.
  • Wyposażenie: Krzesło konferencyjne z pulpitem, Ekran projekcyjny 134 (elektryczny), Projektor multimedialny, krótkodystansowy, Uchwyt montażowy do projektora, (…).
  • Opracowanie projektu budowlanego.

Celem projektu pn. „Adaptacja wielofunkcyjnego poddasza …” jest przekształcenie sposobu użytkowania poddasza (…) dla rozwoju turystyki w regionie jak uatrakcyjnienia oferty kulturalnej mieszkańcom oraz zwiększeniu wiedzy w zakresie ochrony środowiska. Użytkowanie wyremontowanych i adaptowanych pomieszczeń będzie nieodpłatne zgodnie z działalnością statutową Wnioskodawcy. W wyniku realizacji projektu Stowarzyszenie nie osiągnie żadnych przychodów.

Podatek VAT jest w projekcie kosztem kwalifikowanym.

Środki pochodzące z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Inwestycja nie będzie w jakikolwiek sposób wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. do czynności generujących podatek należny.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o kwoty podatku naliczonego VAT lub ubiegania się o zwrot różnicy podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „Adaptacja wielofunkcyjnego poddasza …”?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawa do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o kwoty podatku naliczonego VAT oraz nie może ubiegać się o zwrot różnicy podatku VAT w związku z realizacją, projektu pn. „Adaptacja wielofunkcyjnego poddasza …”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2017 r., poz. 210) stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (art. 2 ust. 2 ustawy Prawo o stowarzyszeniach).

Na mocy art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Według art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak na mocy art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W świetle powyższej regulacji, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT i nieskładającym deklaracji VAT-7 oraz widniejący w bazie podatników VAT jako podmiot zarejestrowany jako podatnik VAT zwolniony, zawarło z Samorządem Województwa umowę o przyznaniu pomocy na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Projekt realizowany jest w terminach od dnia podpisania umowy, tj. 8 listopada 2017 r. do 31 marca 2018 r. Towary i usługi zakupione w ramach projektu, udokumentowane na podstawie faktur wystawionych na Wnioskodawcę, nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W ramach operacji zostały dokonane zakupy następujących towarów i usług zgodnie z budżetem projektu:

  • Roboty ogólnobudowlane, instalacje sanitarne: ocieplenie skosów poddasza wraz z wykończeniem, wykonanie ścianek działowych gr. 15 cm, wykonanie sufitów podwieszanych, docieplenie stropu wraz z wykończeniem podłogi, wykończenie ścian kolankowych płytami g-k., tynkowanie kominów – tynk wiejski, inne instalacje: C.O., wod-kan., wentylacyjna.
  • Instalacje elektryczne: Instalacja, Montaż osprzętu, Modernizacja rozdzielni, Oprawy oświetleniowe, Linie komunikacyjne, Pomiary.
  • Wyposażenie: Krzesło konferencyjne z pulpitem, Ekran projekcyjny 134 (elektryczny), Projektor multimedialny, krótkodystansowy, Uchwyt montażowy do projektora, (…).
  • pracowanie projektu budowlanego.

Celem projektu będącego przedmiotem wniosku jest przekształcenie sposobu użytkowania poddasza na salę projekcyjną z biblioteką (…) dla rozwoju turystyki w regionie jak uatrakcyjnienia oferty kulturalnej mieszkańcom oraz zwiększeniu wiedzy w zakresie ochrony środowiska. Użytkowanie wyremontowanych i adaptowanych pomieszczeń będzie nieodpłatne zgodnie z działalnością statutową Wnioskodawcy. W wyniku realizacji projektu Stowarzyszenie nie osiągnie żadnych przychodów. Podatek VAT jest w projekcie kosztem kwalifikowanym. Środki pochodzące z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Inwestycja nie będzie w jakikolwiek sposób wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. do czynności generujących podatek należny.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy ma on prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot różnicy podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a zakupione w ramach projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Jak wskazał Wnioskodawca „Użytkowanie wyremontowanych i adaptowanych pomieszczeń będzie nieodpłatne zgodnie z działalnością statutową Wnioskodawcy. W wyniku realizacji projektu Stowarzyszenie nie osiągnie żadnych przychodów”. (…) „Inwestycja nie będzie w jakikolwiek sposób wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. do czynności generujących podatek należny”. Zatem Stowarzyszenie nie będzie miało prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

Podsumowując, Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego ani prawo do ubiegania się o zwrot różnicy podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „Adaptacja wielofunkcyjnego poddasza …”.

W związku z ww. projektem Stowarzyszenie nie będzie miało również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Stowarzyszenie nie spełnia tych warunków, nie będzie miało możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Należy zaznaczyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości dotyczących możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe powołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna przynosi skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj