Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-3.4012.164.2018.2.IP
z 17 maja 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 kwietnia 2018 r. (data wpływu 11 kwietnia 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 kwietnia 2018 r. (data wpływu 7 maja 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług w ramach realizacji projektu w zakresie Zadania 1. Roboty drogowe, Zadania 2. Roboty sanitarne, Zadania 3. Roboty elektryczne oraz Zadania 4. Roboty budowlane – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 kwietnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług w ramach realizacji projektu w zakresie Zadania 1. Roboty drogowe, Zadania 2. Roboty sanitarne, Zadania 3. Roboty elektryczne oraz Zadania 4. Roboty budowlane. Wniosek uzupełniono w dniu 7 maja 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz przedstawienie jednoznacznego własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Dnia 25 października 2017 r. Gmina zawarła z Województwem umowę o dofinansowanie projektu pn. „(...)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Osi Priorytetowej V Gospodarka niskoemisyjna, Działania 5.4 Strategie niskoemisyjne, Poddziałania 5.4.2 Strategie niskoemisyjne BOF. Okres realizacji projektu ustalono na – rozpoczęcie realizacji: 13 marca 2014 r. i zakończenie finansowe realizacji: 31 grudnia 2018 r.

Projekt dotyczy utworzenia centrum przesiadkowego i obejmuje:

  1. budowę miejsc postojowych dla samochodów osobowych (budowa parkingu 85 miejsc postojowych: 78 mp. („park&ride”) dla samochodów osobowych (z 5 mp. dla samochodów osób niepełnosprawnych) oraz 7 mp. Taxi,
  2. budowę placu manewrowego dla autobusów, busów i Taxi,
  3. budowę nawierzchni utwardzonych: ścieżek dla pieszych, placu rekreacyjnego, placu zabaw dla dzieci,
  4. budowę wolno stojących wiat przystankowych wraz z demontażem istniejących,
  5. budowę obiektów małej architektury: parkingu, 40 stanowisk postojowych („bike&ride”) dla rowerów wraz z punktem serwisowym, tablic informacyjnych, placu zabaw dla dzieci, ławek parkowych koszy na śmieci,
  6. budowę 3 masztów flagowych,
  7. budowę zewnętrznej instalacji deszczowej, wodociągowej, sanitarnej wraz z rozbiórką istniejącej,
  8. budowę sieci oświetlenia terenu wraz z rozbiórką istniejącego,
  9. budowę doziemnych sieci energetycznych wraz z rozbiórką istniejących,
  10. rozbiórkę parterowych budynków handlowo-usługowych i wiaty śmietnika,
  11. budowę ogrodzeń wraz z rozbiórką istniejących.

W ramach projektu będą wykonane następujące zadania: prace w branży drogowej, budowa sieci sanitarnej, prace w branży elektrycznej, wyposażenie i uporządkowanie terenu, remont i termomodernizacja dworca (wykonane).

Termin rozpoczęcia realizacji projektu określony został na dzień 13 marca 2014 r., planowany termin rzeczowego zakończenia realizacji projektu to 30 października 2018 r., a planowany termin finansowego zakończenia realizacji projektu to 31 grudnia 2018 r. Rzeczowy zakres realizacji projektu podzielony został na pięć zadań.

W ramach Zadania 1. Roboty drogowe wykonane zostaną: roboty przygotowawcze, roboty ziemne – korytowanie ukształtowanie terenu pod nawierzchnię, ława, krawężniki i obrzeża, nawierzchnia placu autobusowego, nawierzchnia placu dla samochodów osobowych, nawierzchnia chodnika wzmocnionego i parkingu dla samochodów osobowych, chodniki zwykłe z kostki brukowej betonowej, pasy z kostki granitowej, place zabaw – nawierzchnia poliuretanowa, roboty różne, trawniki.

W ramach Zadania 2. Roboty sanitarne wykonane zostaną: przyłącza wodociągowe, kanalizacji sanitarnej, kanalizacji deszczowej.

W ramach Zadania 3. Roboty elektryczne wykonane zostaną: oświetlenie zewnętrzne terenu centrum przesiadkowego i parkingów, zasilanie oświetlenia wiat przystankowych, montaż szafki oświetleniowej „SO”, wyposażenie szafki licznikowej w istniejącym złączu kablowym ZK10638, montaż uziemienia, przebudowa istniejących kabli nn 0,4kV YAKXs 4x120mm2 – zasilanie ze stacji transformatorowej ST6-11 obwód Nr 3 – kier. złącze kablowe ZK-10634, przebudowa istniejącego kabla SN-15kV typ 3NA2xSY 1x70mm2 – zasilanie stacji transformatorowej PKP – kier. ST2 kolidującego z zagospodarowaniem terenu, przebudowa istniejącego kabla SN-15kV, 3X YHAKXS 1x120/50mm2 7,5/15 kV kier. ST6-113 z ST6-11 kolidującego z zagospodarowaniem terenu.

W ramach Zadania 4. Roboty budowlane wykonane zostaną roboty budowlane związane z budową centrum przesiadkowego:

roboty rozbiórkowe (czterech istniejących parterowych budynków handlowo-usługowych), mała architektura – plac zabaw (posadowienie urządzeń placu zabaw, montaż urządzeń placu zabaw, zakup urządzeń placu zabaw), wiaty przystankowe (posadowienie wiat przystankowych, montaż wiat przystankowych, zakup wiat przystankowych), montaż urządzeń małej architektury (stojaki na rowery, ławki, kosze na śmieci), elementy identyfikujące i maszty flagowe, wykonanie ogrodzenia, zieleń, prace porządkowe i przygotowawcze, nasadzenia – krzewy i drzewa.

W ramach Zadania 5. Remont i termomodernizacja budynku dworca PKP wykonano w roku 2014 przyłącze gazowe i wewnętrzną instalację gazową budynku, remont wewnętrznej instalacji wodno-kanalizacyjnej, c.o., c.t., elektrycznej, montaż kotła gazowego, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej i inne prace remontowe.

Dnia 12 stycznia 2018 r. Gmina podpisała umowę z wykonawcą robót. Zakończenie robót (zgłoszenie gotowości do odbioru końcowego całości robót) planowane jest do dnia 28 września 2018 r.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną i obowiązaną do realizowania zadań nałożonych przez ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875), czyli tzw. zadań własnych gminy określonych w art. 7 tejże ustawy, w zakresie których Gmina nie jest uznawana za podatnika VAT.

Bezpośrednim beneficjentem projektu będzie wspólnota gminna. Centrum przesiadkowe nie będzie służyło działalności Gminy opodatkowanej podatkiem VAT. Tym samym Gmina nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT towarów ani usług związanych z realizowaną inwestycją, nie będzie pobierała żadnych opłat. Plac manewrowy będzie służył komunikacji zbiorowej. Zgodnie z Uchwałą Rady Miejskiej w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych oraz warunków i zasad korzystania z przystanków komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządzającym jest Gmina, w ww. miejscu znajduje się gminny przystanek komunikacyjny. Zgodnie z ww. uchwałą, z przystanków komunikacyjnych zlokalizowanych na terenie Gminy, które stanowią własność Gminy lub są przez nią zarządzane mogą korzystać operatorzy publicznego transportu zbiorowego oraz przewoźnicy w ramach wykonywania publicznego transportu zbiorowego. Warunkiem korzystania z przystanków jest uzyskanie pisemnej zgody na korzystanie z przystanków na terenie Gminy. Gmina nie pobiera opłat za korzystanie z przystanków, o których mowa w art. 16 Ustawy o publicznym transporcie zbiorowym ani nie planuje wydzierżawiać tego terenu dla przewoźników.

Miejsca parkingowe dla samochodów osobowych i Taxi będą udostępniane nieodpłatnie (nie planuje się pobierać żadnych opłat). Chodniki, ścieżki dla pieszych, oświetlenie, elementy małej architektury będą służyły społeczności lokalnej. Infrastruktura powstała w ramach centrum przesiadkowego wykorzystywana będzie jedynie do czynności niepodlegających opodatkowaniu, gdyż centrum przesiadkowe będzie dostępne dla każdego zgodnie ze swoim przeznaczeniem. Przyłącza wodociągowe, kanalizacji sanitarnej i kanalizacji deszczowej wykonane w ramach Zadania 2 pozostaną własnością gminy (jako właściciela nieruchomości).

Zakres pytania kierowanego we wniosku dotyczy wydatków, które będą poniesione w ramach Zadań 1-4 w II, III i IV kwartale 2018 r. Nie dotyczy wydatków poniesionych w ramach Zadania 5 w 2014 r.

W piśmie z dnia 30 kwietnia 2018 r. – stanowiącym uzupełnienie – Wnioskodawca wskazał, że nabywane towary i usługi w ramach:

Zadania 1. Roboty drogowe będą służyć jedynie wykonywaniu czynności pozostających poza działalnością gospodarczą Gminy wykonywanych w ramach zadań własnych gminy w zakresie:

  • gminnych dróg, ulic, mostów placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym),
  • lokalnego transportu zbiorowego (art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym),
  • kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym),
  • zieleni gminnej i zadrzewień (art. 7 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym).

Przedmiotem inwestycji drogowej jest budowa placu manewrowego dla autobusów, busów i Taxi, parkingu dla samochodów osobowych i innych miejsc utwardzonych, placu zabaw dla dzieci, ścieżek pieszych i placu rekreacyjnego, obiektów małej architektury wraz z urządzeniami infrastruktury technicznej. Działki, na których budowane będą drogi, parkingi i ciągi pieszo-rowerowe są wydzielonymi pasami terenu przeznaczonymi do komunikacji i są własnością Gminy. Centrum Przesiadkowe zostanie zrealizowane z wykorzystaniem terenu obecnie istniejącego utwardzonego placu z przystankami dla autobusów i innych przewoźników oraz miejscami parkingowymi dla samochodów osobowych.

Zadania 2. Roboty sanitarne będą służyć jedynie wykonywaniu czynności pozostających poza działalnością gospodarczą Gminy wykonywanych w ramach zadań własnych gminy w zakresie:

  • gminnych dróg, ulic, mostów placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym),
  • lokalnego transportu zbiorowego (art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym),
  • kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym),
  • zieleni gminnej i zadrzewień (art. 7 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym).

W ramach Zadania 2. wykonana zostanie doziemna instalacja hydrantowa kanalizacji sanitarnej oraz instalacja doziemnej kanalizacji deszczowej wraz z separatorem. Instalacje te są niezbędnym elementem infrastruktury wybudowanej w ramach realizowanej inwestycji.

Zadania 3. Roboty elektryczne będą służyć jedynie wykonywaniu czynności pozostających poza działalnością gospodarczą Gminy wykonywanych w ramach zadań własnych gminy w zakresie:

  • gminnych dróg, ulic, mostów placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marea 1990 r. o samorządzie gminnym),
  • lokalnego transportu zbiorowego (art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym),
  • kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym),
  • zieleni gminnej i zadrzewień (art. 7 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym).

W ramach Zadania 3. zostanie wykonane m.in. oświetlenie zewnętrzne terenu centrum przesiadkowego i parkingów, budowa energetycznych sieci kablowych, jak też przebudowa kabli kolidujących z zagospodarowaniem terenu. Roboty elektryczne składają się na całość robót realizowanych w ramach przedmiotowej inwestycji.

Zadania 4. Roboty budowlane będą służyć jedynie wykonywaniu czynności pozostających poza działalnością gospodarczą Gminy wykonywanych w ramach zadań własnych gminy w zakresie:

  • gminnych dróg, ulic, mostów placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym),
  • lokalnego transportu zbiorowego (art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym),
  • kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym),
  • zieleni gminnej i zadrzewień (art. 7 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym).

Roboty budowlane składają się na całość robót realizowanych w ramach przedmiotowej inwestycji, są to m.in. roboty rozbiórkowe, mała architektura, wiaty przystankowe, elementy identyfikujące, maszty flagowe, wykonanie ogrodzenia, zieleń, prace porządkowe i przygotowawcze, nasadzenia krzewów i drzew.

Roboty wykonywane w ramach poszczególnych zadań składają się na całość realizowanej inwestycji. Cała infrastruktura powstała w ramach realizowanej inwestycji służyć będzie jedynie wykonywaniu czynności pozostających poza działalnością gospodarczą Gminy. Gmina nie zamierza pobierać odpłatności od osób i podmiotów, które będą korzystać z wybudowanej infrastruktury. Wybudowana infrastruktura ma za zadanie służyć zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty. We wniosku o interpretację indywidualną całość prac rozbita została na zadania jak we wniosku o dofinansowanie, tj. w podziale na rodzaje robót zgodnie z przedmiarami robót budowlanych (branża drogowa, sanitarna, elektryczna, budowlana).

Zadanie 1. Roboty drogowe – gdyby nabywane towary i usługi w ramach tego zadania były związane z wykonywaniem zarówno czynności pozostających poza działalnością gospodarczą (niepodlegających opodatkowaniu), jak i wykonywanych w ramach działalności gospodarczej Gminy (opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych od VAT), to Gmina będzie w stanie bezpośrednio przyporządkować wydatki ponoszone w ramach przedmiotowego zadania do poszczególnych rodzajów czynności wykonywanych w ramach tego zadania.

Zadanie 2. Roboty sanitarne – gdyby nabywane towary i usługi w ramach tego zadania były związane z wykonywaniem zarówno czynności pozostających poza działalnością gospodarczą (niepodlegających opodatkowaniu), jak i wykonywanych w ramach działalności gospodarczej Gminy (opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych od VAT), to Gmina będzie w stanie bezpośrednio przyporządkować ponoszone w ramach przedmiotowego zadania do poszczególnych rodzajów czynności wykonywanych w ramach tego zadania.

Zadanie 3. Roboty elektryczne – gdyby nabywane towary i usługi w ramach tego zadania były związane z wykonywaniem zarówno czynności pozostających poza działalnością gospodarczą (niepodlegających opodatkowaniu), jak i wykonywanych w ramach działalności gospodarczej Gminy (opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych od VAT), to Gmina będzie w stanie bezpośrednio przyporządkować ponoszone w ramach przedmiotowego zadania do poszczególnych rodzajów czynności wykonywanych w ramach tego zadania.

Zadanie 4. Roboty budowlane – gdyby nabywane towary i usługi w ramach tego zadania były związane z wykonywaniem zarówno czynności pozostających poza działalnością gospodarczą (niepodlegających opodatkowaniu), jak i wykonywanych w ramach działalności gospodarczej Gminy (opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych od VAT), to Gmina będzie w stanie bezpośrednio przyporządkować ponoszone w ramach przedmiotowego zadania do poszczególnych rodzajów czynności wykonywanych w ramach tego zadania.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie, jako czynnemu podatnikowi VAT, będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabyć towarów i usług, objętych umową o dofinansowanie Projektu pn. „(...)” na realizację:

  1. Zadania 1. Roboty drogowe?
  2. Zadania 2. Roboty sanitarne?
  3. Zadania 3. Roboty elektryczne?
  4. Zadania 4. Roboty budowlane?

Zdaniem Wnioskodawcy (doprecyzowanym w dniu 7 maja 2018 r.), nabycie towarów i usług w związku z realizacją Projektu pn. „(...)” w świetle art. 86 ust. 1, art. 87 ust. 1 oraz art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.):

  1. W ramach Zadania 1.:
    • nie daje Gminie prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących wydatki na wykonanie Robót drogowych. Gmina nie będzie działała w charakterze podatnika VAT, ponieważ nabywanych towarów i usług niezbędnych do zrealizowania inwestycji w tej części nie będzie wykorzystywała do działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Gminie nie będzie zatem przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego.
  2. W ramach Zadania 2.:
    • nie daje Gminie prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących wydatki na wykonanie Robót sanitarnych. Gmina nie będzie działała w charakterze podatnika VAT, ponieważ nabywanych towarów i usług niezbędnych do zrealizowania inwestycji w tej części nie będzie wykorzystywała do działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Przyłącza do sieci kanalizacji deszczowej, sanitarnej i wodociągowej pozostaną własnością Gminy (jako właściciela nieruchomości). Gminie nie będzie zatem przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego.
  3. W ramach Zadania 3.:
    • nie daje Gminie prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących wydatki na wykonanie Robót elektrycznych. Gmina nie będzie działała w charakterze podatnika VAT, ponieważ nabywanych towarów i usług niezbędnych do zrealizowania inwestycji w tej części nie będzie wykorzystywała do działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Gminie nie będzie zatem przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego.
  4. W ramach Zadania 4.:
    • nie daje Gminie prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących wydatki na wykonanie Robót budowlanych. Gmina nie będzie działała w charakterze podatnika VAT, ponieważ nabywanych towarów usług niezbędnych do zrealizowania inwestycji w tej części nie będzie wykorzystywała do działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Gminie nie będzie zatem przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek VAT został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, a nie można odliczyć podatku związanego z transakcjami, w których Gmina występuje jako organ władzy publicznej.

Wydatki związane z realizacją inwestycji w ramach Zadań: 1., 2., 3. i 4. będą związane z czynnościami niepodlegającymi ustawie o podatku od towarów i usług. Będą to wydatki dokonywane w ramach realizacji celu publicznego, który nie będzie związany z osiąganiem jakichkolwiek przychodów. Zatem Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od nabyć dokonywanych w ramach Zadań: 1., 2., 3. i 4.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby dany podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyżej przedstawionego stanu prawnego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powyższej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). Zadania własne obejmują sprawy m.in. w zakresie gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (pkt 2), lokalnego transportu zbiorowego (pkt 4), kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (pkt 10) oraz zieleni gminnej i zadrzewień (pkt 12).

Z opisu sprawy wynika, że dnia 25 października 2017 r. Gmina zawarła z Województwem umowę o dofinansowanie projektu pn. „(...)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Osi Priorytetowej V Gospodarka niskoemisyjna, Działania 5.4 Strategie niskoemisyjne, Poddziałania 5.4.2 Strategie niskoemisyjne BOF. Rzeczowy zakres realizacji projektu podzielony został na pięć zadań. W ramach Zadania 1. Roboty drogowe wykonane zostaną: roboty przygotowawcze, roboty ziemne – korytowanie, ukształtowanie terenu pod nawierzchnię, ława, krawężniki i obrzeża, nawierzchnia placu autobusowego, nawierzchnia placu dla samochodów osobowych, nawierzchnia chodnika wzmocnionego i parkingu dla samochodów osobowych, chodniki zwykłe z kostki brukowej betonowej, pasy z kostki granitowej, place zabaw – nawierzchnia poliuretanowa, roboty różne, trawniki. W ramach Zadania 2. Roboty sanitarne wykonane zostaną: przyłącza wodociągowe, kanalizacji sanitarnej, kanalizacji deszczowej. W ramach Zadania 3. Roboty elektryczne wykonane zostaną: oświetlenie zewnętrzne terenu centrum przesiadkowego i parkingów, zasilanie oświetlenia wiat przystankowych, montaż szafki oświetleniowej „SO”, wyposażenie szafki licznikowej w istniejącym złączu kablowym ZK10638, montaż uziemienia, przebudowa istniejących kabli kolidujących z zagospodarowaniem terenu. W ramach Zadania 4. Roboty budowlane wykonane zostaną roboty budowlane związane z budową centrum przesiadkowego: roboty rozbiórkowe (czterech istniejących parterowych budynków handlowo-usługowych), mała architektura – plac zabaw (posadowienie urządzeń placu zabaw, montaż urządzeń placu zabaw, zakup urządzeń placu zabaw), wiaty przystankowe (posadowienie wiat przystankowych, montaż wiat przystankowych, zakup wiat przystankowych), montaż urządzeń małej architektury (stojaki na rowery, ławki, kosze na śmieci), elementy identyfikujące i maszty flagowe, wykonanie ogrodzenia, zieleń, prace porządkowe i przygotowawcze, nasadzenia – krzewy i drzewa. W ramach Zadania 5. Remont i termomodernizacja budynku dworca PKP wykonano w 2014 r. przyłącze gazowe i wewnętrzną instalację gazową budynku, remont wewnętrznej instalacji wodno-kanalizacyjnej, c.o., c.t., elektrycznej, montaż kotła gazowego, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej i inne prace remontowe. Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną i obowiązaną do realizowania zadań nałożonych przez ustawę o samorządzie gminnym, czyli tzw. zadań własnych gminy określonych w art. 7 tejże ustawy, w zakresie których Gmina nie jest uznawana za podatnika VAT. Bezpośrednim beneficjentem projektu będzie wspólnota gminna. Centrum przesiadkowe nie będzie służyło działalności Gminy opodatkowanej podatkiem VAT. Tym samym Gmina nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT towarów ani usług związanych z realizowaną inwestycją, nie będzie pobierała żadnych opłat. Plac manewrowy będzie służył komunikacji zbiorowej. Zgodnie z Uchwałą Rady Miejskiej w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych oraz warunków i zasad korzystania z przystanków komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządzającym jest Gmina, w ww. miejscu znajduje się gminny przystanek komunikacyjny. Zgodnie z ww. Uchwałą, z przystanków komunikacyjnych zlokalizowanych na terenie Gminy, które stanowią własność Gminy lub są przez nią zarządzane mogą korzystać operatorzy publicznego transportu zbiorowego oraz przewoźnicy w ramach wykonywania publicznego transportu zbiorowego. Warunkiem korzystania z przystanków jest uzyskanie pisemnej zgody na korzystanie z przystanków na terenie Gminy. Gmina nie pobiera opłat za korzystanie z przystanków, o których mowa w art. 16 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, ani nie planuje wydzierżawiać tego terenu dla przewoźników. Miejsca parkingowe dla samochodów osobowych i Taxi będą udostępniane nieodpłatnie (nie planuje się pobierać żadnych opłat). Chodniki, ścieżki dla pieszych, oświetlenie, elementy małej architektury będą służyły społeczności lokalnej. Infrastruktura powstała w ramach centrum przesiadkowego wykorzystywana będzie jedynie do czynności niepodlegających opodatkowaniu, gdyż centrum przesiadkowe będzie dostępne dla każdego zgodnie ze swoim przeznaczeniem. Przyłącza wodociągowe, kanalizacji sanitarnej i kanalizacji deszczowej wykonane w ramach Zadania 2. pozostaną własnością Gminy (jako właściciela nieruchomości). Nabywane towary i usługi w ramach: Zadania 1. Roboty drogowe, Zadania 2. Roboty sanitarne, Zadnia 3. Roboty elektryczne, Zadnia 4. Roboty budowlane będą służyć jedynie wykonywaniu czynności pozostających poza działalnością gospodarczą Gminy wykonywanych w ramach zadań własnych gminy w zakresie: gminnych dróg, ulic, mostów placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym), lokalnego transportu zbiorowego (art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym), kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym), zieleni gminnej i zadrzewień (art. 7 ust. 1 pkt 12 ustawy o samorządzie gminnym). Przedmiotem inwestycji drogowej jest budowa placu manewrowego dla autobusów, busów i Taxi, parkingu dla samochodów osobowych i innych miejsc utwardzonych, placu zabaw dla dzieci, ścieżek pieszych i placu rekreacyjnego, obiektów małej architektury wraz z urządzeniami infrastruktury technicznej. Działki, na których budowane będą drogi, parkingi i ciągi pieszo-rowerowe są wydzielonymi pasami terenu przeznaczonymi do komunikacji i są własnością Gminy. Centrum Przesiadkowe zostanie zrealizowane z wykorzystaniem terenu obecnie istniejącego utwardzonego placu z przystankami dla autobusów PKS i innych przewoźników oraz miejscami parkingowymi dla samochodów osobowych. W ramach Zadania 2. wykonana zostanie doziemna instalacja hydrantowa kanalizacji sanitarnej oraz instalacja doziemnej kanalizacji deszczowej wraz z separatorem. Instalacje te są niezbędnym elementem infrastruktury wybudowanej w ramach realizowanej inwestycji. W ramach Zadania 3. zostanie wykonane m.in. oświetlenie zewnętrzne terenu centrum przesiadkowego i parkingów, budowa energetycznych sieci kablowych, jak też przebudowa kabli kolidujących z zagospodarowaniem terenu. Roboty elektryczne składają się na całość robót realizowanych w ramach przedmiotowej inwestycji. Roboty budowlane składają się na całość robót realizowanych w ramach przedmiotowej inwestycji, są to m.in. roboty rozbiórkowe, mała architektura, wiaty przystankowe, elementy identyfikujące Gminę, maszty flagowe, wykonanie ogrodzenia, zieleń, prace porządkowe i przygotowawcze, nasadzenia krzewów i drzew. Roboty wykonywane w ramach poszczególnych zadań składają się na całość realizowanej inwestycji. Cała infrastruktura powstała w ramach realizowanej inwestycji służyć będzie jedynie wykonywaniu czynności pozostających poza działalnością gospodarczą Gminy. Gmina nie zamierza pobierać odpłatności od osób i podmiotów, które będą korzystać z wybudowanej infrastruktury. Wybudowana infrastruktura ma za zadanie służyć zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty. We wniosku o interpretację indywidualną całość prac rozbita została na zadania jak we wniosku o dofinansowanie, tj. w podziale na rodzaje robót zgodnie z przedmiarami robót budowlanych (branża drogowa, sanitarna, elektryczna, budowlana). Gdyby nabywane towary i usługi w ramach Zadania 1., Zadania 2., Zdania 3. oraz Zadania 4. były związane z wykonywaniem zarówno czynności pozostających poza działalnością gospodarczą (niepodlegających opodatkowaniu), jak i wykonywanych w ramach działalności gospodarczej Gminy (opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych od VAT), to Gmina będzie w stanie bezpośrednio przyporządkować wydatki ponoszone w ramach każdego z przedmiotowych Zadań do poszczególnych rodzajów czynności wykonywanych w ramach każdego z tych Zadań.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizacją projektu związanego z utworzeniem centrum przesiadkowego, w ramach którego wykonane zostaną: Zadanie 1. Roboty drogowe, Zadanie 2. Roboty sanitarne, Zadanie 3. Roboty elektryczne i Zadanie 4. Roboty budowlane.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie będzie występował. Towary i usługi nabywane w ramach przedmiotowego projektu w celu realizacji Zadania 1. Roboty drogowe, Zadania 2. Roboty sanitarne, Zadania 3. Roboty elektryczne oraz Zadania 4. Roboty budowlane będą służyć – jak wskazał Wnioskodawca – jedynie wykonywaniu czynności pozostających poza działalnością gospodarczą Gminy wykonywanych w ramach zadań własnych gminy. Cała infrastruktura powstała w ramach realizowanej inwestycji będzie bowiem służyć jedynie wykonywaniu czynności pozostających poza działalnością gospodarczą Gminy (zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty). Gmina nie zamierza pobierać odpłatności od osób i podmiotów, które będą korzystać z wybudowanej infrastruktury. Zatem, Gmina nie będzie nabywać towarów i usług w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym dokonując zakupów nie będzie działać w charakterze podatnika VAT.

Tym samym, w analizowanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca realizując przedmiotowy projekt nie będzie działać w charakterze podatnika VAT, a nabywane towary i usługi, wynikające z realizacji ww. projektu, będą służyć wyłącznie do wykonywania czynności pozostających poza działalnością gospodarczą Gminy (zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty). Zatem Zainteresowany nie będzie mieć prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Podsumowując, w okolicznościach niniejszej sprawy, w związku z realizacją Zadania 1. Roboty drogowe, Zadania 2. Roboty sanitarne, Zadania 3. Roboty elektryczne oraz Zadania 4. Roboty budowlane, w ramach projektu pn. „(...)”, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie będzie działać jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją ww. Zadań nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Ponadto tutejszy organ nadmienia, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o opis sprawy przedstawiony przez Wnioskodawcę, w tym w szczególności o informację, że nabywane w ramach realizacji ww. projektu towary i usługi służące do realizacji Zadania 1. Roboty drogowe, Zadania 2. Roboty sanitarne, Zadania 3. Roboty elektryczne oraz Zadania 4. Roboty budowlane, będą służyły jedynie wykonywaniu czynności pozostających poza działalnością gospodarczą Gminy wykonywanych w ramach zadań własnych gminy. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Ponadto, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z tym, tutejszy organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy, z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj