Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-1.4012.275.2018.1.AK
z 4 czerwca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2018 r. (data wpływu 20 kwietnia 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 kwietnia 2018 r. (data wpływu 26 kwietnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn. „Przebudowa wraz z budową kanalizacji sanitarnej w obrębie ulicy” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn. „Przebudowa wraz z budową kanalizacji sanitarnej”. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 24 kwietnia 2018 r. o czytelną treść wniosku.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto i Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego złożyła w dniu 15.11.2016 r. wniosek o przyznanie pomocy na operację typu „Gospodarka wodno-ściekowa” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii” objętego PROW na lata 2014-2020 na realizację zadania pn. „Przebudowa wraz z budową kanalizacji sanitarnej w obrębie ulicy”. Powyższy wniosek został złożony do Urzędu Marszałkowskiego Województwa– Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich. W złożonym wniosku o dofinansowanie uznano, że podatek VAT jest kosztem niekwalifikowanym. W dniu 21.06.2017 r. została zawarta umowa o przyznanie pomocy pomiędzy Województwem a Miastem i Gminą. W dniu 11.10.2017 r. podpisano Aneks Nr 1 do umowy z dnia 21.06.2017 r. Zadanie pn. „Przebudowa wraz z budową kanalizacji sanitarnej w obrębie ulicy” jest zadaniem własnym gminy.

W wyniku realizacji operacji zostanie osiągnięty następujący cel: poprawa jakości warunków życia mieszkańców poprzez przebudowę „A” wraz z budową kanalizacji sanitarnej w obrębie ulicy

Operacja realizowana jest na nieruchomościach należących do Gminy. Zadanie zostało podzielone na dwa etapy. W pierwszym etapie prac zaplanowano opracowanie dokumentacji projektowej. W drugim etapie zaplanowano :

  1. Przebudowę /zakres prac będzie obejmował: budowę zbiornika, elementy instalacyjne, wyposażenie, automatykę i sterowanie oraz roboty budowlane i elewacyjne na budynku „A”/.
  2. Przebudowę /zakres prac będzie obejmował: budowę zbiornika, elementy instalacyjne, wyposażenie oraz automatykę i sterowanie/.
  3. Budowę kanalizacji sanitarnej /zakres prac będzie obejmował budowę kanalizacji sanitarnej na ul. /.

W wyniku realizacji operacji zostaną przebudowane dwie Stacje Uzdatniania Wody /„A”/ w miejscowości oraz wybudowana zostanie sieć kanalizacji sanitarnej. Dzięki realizacji inwestycji znacząco poprawi się standard życia i zdrowia mieszkańców. Ponadto podniesie się poziom wyposażenia Miasta i Gminy w podstawową infrastrukturę wodno-ściekową oraz ograniczone zostanie skażenie wód gruntowych i powierzchniowych ściekami komunalnymi powstającymi na terenie Gminy. Realizacja projektu przyczyni się do poprawy stanu środowiska naturalnego, czystości wód i gleby oraz dostosowania gospodarki wodno-ściekowej Gminy do wymagań Polski i Unii Europejskiej, a także wpłynie na oszczędne i racjonalne wykorzystanie zasobów naturalnych oraz ochronę zdrowia ludzkiego. Powyższa inwestycja wpłynie także na zwiększenie atrakcyjności obszaru dla inwestorów lokalnych i zewnętrznych, zwiększenie atrakcyjności turystycznej, ale przede wszystkim poprawi jakość życia mieszkańców.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 roku (Dz.U. z 2018, poz. 130), do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz. Wykonanie przedmiotowej operacji stanowi realizację tych zadań.

W wyniku realizacji operacji mieszkańcy będą mogli za opłatą korzystać ze Stacji Uzdatniania Wody oraz z wybudowanej kanalizacji sanitarnej.

Towary i usługi nabyte w ramach realizacji operacji będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, jak również efekty realizowanej operacji będą służyły czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT. Odbiorcami usług będą osoby fizyczne, korzystające z usług zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków ze swoich posesji na podstawie umów cywilnoprawnych, na podstawie których wystawiane będą faktury VAT.

Powyższa inwestycja wykorzystywana będzie do wykonywania czynności opodatkowanych. Wobec powyższego Gmina będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z budową „A” oraz budową kanalizacji sanitarnej w obrębie ulicy.

Miasto i Gmina jest podatnikiem podatku VAT oraz figuruje w ewidencji podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Miasto i Gmina ma prawną możliwość odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją operacji pn. „Przebudowa wraz z budową kanalizacji sanitarnej w obrębie ulicy” finansowanego ze środków typu „Gospodarka wodno-ściekowa” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii” objętego PROW na lata 2014-2020?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją projektu będąc podatnikiem podatku VAT może odliczyć naliczony podatek VAT oraz ubiegać się o zwrot naliczonego podatku związanego z realizacją ww. projektu ponieważ mieszkańcy będą uiszczać opłaty z tytułu korzystania z wody i ścieków na rzecz Zakładu Usług Komunalnych w. Realizowane przez Gminę czynności, dla których realizowana jest operacja są publiczne i odpłatne. W związku z tym Gmina ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług związanych z realizowanym zadaniem na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017, poz. 1221 ze zm.). Miasto i Gmina w zakresie wykonywania czynności z zakresu usług zbiorowego odprowadzania ścieków, działa w charakterze podatnika podatku VAT. Planowana inwestycja po jej zrealizowaniu będzie służyła wyłącznie wykonywaniu czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego złożył wniosek o przyznanie pomocy na realizację zadania pn. „Przebudowa wraz z budową kanalizacji sanitarnej w obrębie ulicy”. W wyniku realizacji operacji zostaną przebudowane dwie Stacje Uzdatniania Wody /„A”/ oraz wybudowana zostanie sieć kanalizacji sanitarnej. Dzięki realizacji inwestycji znacząco poprawi się standard życia i zdrowia mieszkańców. Ponadto podniesie się poziom wyposażenia Miasta i Gminy w podstawową infrastrukturę wodno-ściekową oraz ograniczone zostanie skażenie wód gruntowych i powierzchniowych ściekami komunalnymi powstającymi na terenie Gminy. Operacja realizowana jest na nieruchomościach należących do Gminy. W wyniku realizacji operacji mieszkańcy będą mogli za opłatą korzystać ze Stacji Uzdatniania Wody oraz z wybudowanej kanalizacji sanitarnej. Towary i usługi nabyte w ramach realizacji operacji będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, jak również efekty realizowanej operacji będą służyły czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT. Odbiorcami usług będą osoby fizyczne, korzystające z usług zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków ze swoich posesji na podstawie umów cywilnoprawnych, na podstawie których wystawiane będą faktury VAT.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stwierdzenia, czy w związku z realizacją ww. projektu ma on możliwość odzyskania podatku od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie związek taki występuje. Z całokształtu działań Wnioskodawcy związanych z zakupionymi towarami i usługami wynika, że Gmina nabywa je w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym dokonując zakupów działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Zatem, w omawianej sprawie, warunki uprawniające do odliczenia będą spełnione, gdyż towary i usługi nabyte w ramach realizowanych zadań będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca realizując przedmiotowe zadania będzie działał w charakterze podatnika VAT, a efekty realizacji zadań będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem Zainteresowany będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowej operacji.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Wnioskodawca będzie miał prawną możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją operacji pn. „Przebudowa wraz z budową kanalizacji sanitarnej w obrębie ulicy”. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany będzie działał jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją zadania będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie, tutejszy organ informuje, że zgodnie z przepisem art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zatem, interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile zaistniały stan faktyczny i zdarzenie przyszłe pokrywać się będą z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja straci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj