Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.63.2018.3.MK
z 8 czerwca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 800) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 19 marca 2018 r. (data wpływu do tut. organu 30 marca 2018 r.) uzupełnionego pismem z 19 kwietnia 2018 r. (data wpływu 20 kwietnia 2018 r.) oraz pismem z 17 maja 2018 r. (data wpływu 18 maja 2018 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy węglowodorów gazowych w oparciu o przepis art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2018 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy węglowodorów gazowych w oparciu o przepis art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 19 kwietnia 2018 r. (data wpływu 20 kwietnia 2018 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 9 kwietnia 2018 r. znak: 0111-KDIB3-3.4013.63.2018.1.MK oraz pismem z 17 maja 2018 r. (data wpływu 18 maja 2018 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 8 maja 2018 r. znak: 0111-KDIB3-3.4013.63.2018.2.MK.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sprecyzowane w uzupełnieniu wniosku z 17 maja 2018 r.):

Wnioskodawca planuje napełnianie i sprzedaż napełnionych gazem kartuszy zgodnych z normą EN417 jako produktów o charakterze campingowym, przeznaczonych głównie do małych przenośnych kuchenek turystycznych oraz palników, czyli produktów zgodnych z normą EN521 Gaz użyty w kartuszach to butan lub mieszanina propan-butan. Propan klasyfikowany jest m.in. do kodu CN 2711 12 11, butan klasyfikowany jest m.in. do kodu CN 2711 13 91, mieszanina tych węglowodorów gazowych, nazywana mieszaniną propan-butan klasyfikowana jest m.in. do kodu CN 2711 19 00.

W tym przypadku mamy do czynienia z klasyfikacją produktu do grupy CN 2711, (a więc wskazanego w art. 89 ust. 1 pkt 13 ustawy o podatku akcyzowym, tj. jako gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych.

Kartusz jest jednorazowego użytku - butelka jest do wyrzucenia po wykorzystaniu gazu, nie można jej napełnić ponownie. Jego pojemność to 400 ml i 227 g gazu.

Produkcja polegająca na napełnianiu kartuszy gazem następować będzie w składzie podatkowym o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2017 r., poz. 43. ze zm.).

Jeśli ocena Wnioskodawcy jest słuszna i będzie w tym przypadku zwolniony z podatku akcyzowego, będzie nabywać gaz na podstawie dokumentu AKC-R czyli bez naliczonego podatku akcyzowego.

Kartusze, które będą napełniane gazem są zgodne z normą EN417, w której określono wymagania konstrukcyjne, kontrolne i znakowania dla jednorazowych metalowych pojemników gazowych z lub bez zaworu, do stosowania z przenośnymi urządzeniami gazowymi zgodnymi z wymaganiami EN521. Niniejsza norma Europejska dotyczy pojemników o całkowitej pojemności pomiędzy 50 ml i 1000 ml, zaprojektowanych do napełniania odoryzowanych skroplonym gazem węglowodorowym z propadienem i/lub metyloacetylenem i/lub dimetylo-eterem lub równoważnym, dla których ciśnienie osiągane gdy pojemnik nagrzeje się do 50°C nie przekracza 13,2 bara.

Posiłkując się interpretacją znalezioną na portalu podatkowy, który prezentuje m.in. Interpretacje Izb i Urzędów Skarbowych, Wnioskodawca uważa, że kartusz gazowy jest butlą gazową. Co poniżej argumentuję cytując interpretację.

Przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji legalnej butli gazowej. W związku z brakiem definicji legalnej pojęcia butli gazowej w prawie akcyzowym, zasadnym będzie sięgnięcie do ugruntowanych reguł wykładni, potwierdzonych w orzecznictwie w celu dokonania poprawnej interpretacji tego pojęcia. Metodologia dokonywania wykładni przepisów prawa podatkowego została przedstawiona m.in. w Uchwale 5 sędziów NSA z 29 listopada 1999 r. (FPK 3/99, ONSA 2000/2/59), w której wskazane zostały następujące zasady interpretacji przepisów prawnych:

  • należy najpierw ustalić, czy dany wyraz (zwrot) budzący wątpliwości interpretatora nie ma definicji legalnej w akcie prawnym, w którym się znajduje, chyba że w tekście danej ustawy jest wyraźne odesłanie do innej ustawy;
  • w razie braku definicji legalnej należy podjąć działania mające na celu ustalenie, czy budzący wątpliwości zwrot ma swoje znaczenie powszechnie ustalone w języku prawniczym (języku literatury prawniczej i języku orzecznictwa sądowego) danej gałęzi prawa;
  • w następnej kolejności należy odwołać się do języka powszechnego, czyli skorzystać najlepiej z kilku słowników polskiego języka ogólnego;
  • dopiero po wyczerpaniu reguł językowych może nastąpić stosowanie pozajęzykowych dyrektyw interpretacyjnych (np. wykładni systemowej i celowościowej prawa podatkowego), nakazujących wybrać - spośród dopuszczalnych na gruncie reguł znaczeniowych danego języka etnicznego znaczeń tekstu prawnego - takie znaczenie zespołu przepisów, przy którym odtworzone na jego podstawie normy miałyby najsilniejsze znaczenie aksjologiczne w przyjmowanym systemie wartości.

Mając na uwadze powyższe wytyczne, można dojść do następujących wniosków:

  • zwrot butla gazowa - nie ma definicji legalnej w rozporządzeniu ws. zwolnień, ani w ustawie akcyzowej (ani w żadnym innym akcie prawa podatkowego);
  • zwrot butla gazowa nie ma powszechnie ustalonego znaczenia w języku prawniczym;
  • zgodnie z definicją słownikową:
    • zawartą w Słowniku Współczesnym Języka Polskiego (Wydawnictwo Wilga, Warszawa 2000) przez pojęcie butli należy rozumieć cylindryczny stalowy pojemnik o silnych ściankach służący do przechowywania gazów sprężonych pod dużym ciśnieniem lub skroplonych wyposażonych w zawór redukcyjny;
    • zawartą w Małym Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994) przez butlę rozumie się naczynie stalowe lub żeliwne do przechowywania gazów skroplonych, rozpuszczonych lub sprężonych pod dużym ciśnieniem;
    • zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl/) butla to naczynie stalowe do przechowywania i transportu gazów;
  • definicję butli gazowej można znaleźć również w przepisach rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 grudnia 2D03 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy produkcji i magazynowaniu gazów, napełnianiu zbiorników gazami oraz używaniu i magazynowaniu karbidu (Dz. U. z 2004 r., nr 7, poz. 59). Zgodnie z § 3 pkt 3 rozporządzenia za butlę gazową uznaje się ciśnieniowe naczynie transportowe o pojemności nie większej niż 150 litrów. Przy czym Minister Gospodarki wskazał, że to rozporządzenie nie jest właściwe dla butli służących do magazynowania gazów płynnych (np. LPG). Właściwym będzie rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 6 września 1999 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy magazynowaniu, napełnianiu i rozprowadzaniu gazów płynnych (Dz.U. 1999, nr 75, poz. 846 ze zm.), przy czym nie zawiera ono definicji legalnej zwrotu butla gazowa, butla z gazem.

Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca wnioskuje, że mimo iż rozporządzenie z dnia 23 grudnia 2003 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy produkcji i magazynowaniu gazów, napełnianiu zbiorników gazami oraz używaniu i magazynowaniu karbidu nie jest właściwe dla butli służących do magazynowania/ transportu gazów płynnych, to i tak zbiorniki gazowe będące kartuszami gazowymi, jako zbiorniki stalowe służące do przechowywania, transportu lub magazynowania gazu płynnego propan butan, butan pod ciśnieniem mogą być uznane za butle gazowe, o których mowa w § 4 rozporządzenia ws. zwolnień.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż kartuszy podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, czy może korzysta ze zwolnienia z podatku akcyzowego?

Zdaniem Wnioskodawcy, kartusz gazowy jest używany do celów opałowych ponieważ zużycie wyrobów gazowych klasyfikowanych do kodu CN 2711 do bezpośredniego przetwarzania energii uzyskanej w wyniku spalania gazu do łącznego wytwarzania energii cieplnej i energii elektrycznej jest celem opałowym, o którym mowa w ustawie o podatku akcyzowym. Tym samym jeżeli dojdzie do jego wykorzystania w taki sposób będzie ono korzystało ze zwolnienia od akcyzy dla zużycia wyrobów gazowych o kodzie CN 2711 12 11, CN 2711 13 91 i mieszaniny tych węglowodorów gazowych, nazywanych mieszaniną propan butan (klasyfikowanych m.in. do kodu CN 2711 19 00) do celów opałowych w procesie łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej, o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym
(t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 43 ze zm.) zwanej dalej „ustawą” – ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod poz. 28 załącznika nr 1 do ustawy pod kodem CN ex 2711 ujęto gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.

Z kolei w załączniku nr 2 do ustawy stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o którym mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania (Dz.Urz.UE.L 1992 Nr 76, str. 1), w poz. 21 wymieniono gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe, z wyłączeniem objętych pozycjami 2711 11 00, 2711 21 00 oraz 2711 29 00.

Stosownie z art. 2 ust. 1 pkt 10, 11, 12 ustawy:

  • skład podatkowy - miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego;
  • podmiot prowadzący skład podatkowy - podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego;
  • procedura zawieszenia poboru akcyzy - procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest produkcja wyrobów akcyzowych.

1. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

2. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

3. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

4. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

5. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

1. użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

  1. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
  2. nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

2. dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

3. sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

4. nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej - art. 8 ust. 6 ustawy.

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej - art. 10 ust. 1 ustawy.

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą – art. 13 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej.

W myśl natomiast art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie używane do celów opałowych, pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13.

Stosownie do art. 32 ust. 3 ustawy, zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

  1. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub
  2. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub
  3. dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub
  4. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub
  5. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub
  6. importu przez podmiot pośredniczący, lub
  7. importu przez podmiot zużywający, lub
  8. zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający, lub
  9. zużycia przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający.


Natomiast zgodnie z art. 32 ust. 5-13 ustawy:

5. warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

  1. objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;
  2. dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy;
  3. (uchylony).

6. Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3 i 5, jest ponadto przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3.

7. (uchylony).

8. (uchylony).

9. (uchylony).

10. Dokument dostawy, na podstawie którego przemieszczane są wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy i znajduje swoją podstawę w porozumieniach międzynarodowych lub w przepisach prawa Unii Europejskiej. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy, stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy.

11. Odbierający wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy.

12. Podmiot zużywający będący osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej nabywającą wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do okazania dostarczającemu dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, w celu potwierdzenia jego tożsamości.

13. Podmiot, który dostarcza wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi zużywającemu, o którym mowa w ust. 12, jest obowiązany odmówić wydania tych wyrobów w przypadku, gdy podmiot zużywający odmawia okazania dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość lub gdy dane podane przez podmiot zużywający do dokumentu dostawy nie zgadzają się z danymi wynikającymi z dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość.

Zgodnie z art. 47 ust. 1 ustawy produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji:

  1. wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie;
  2. mniej niż 1000 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, win uzyskanych z winogron pochodzących z upraw własnych, o których mowa w art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina (Dz. U. z 2016 r. poz. 859);
  3. piwa, wina i napojów fermentowanych, wytwarzanych domowym sposobem przez osoby fizyczne na własny użytek i nieprzeznaczonych do sprzedaży;
  4. mniej niż 10 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, alkoholu etylowego, dokonywanej przez gorzelnie prawnie i ekonomicznie niezależne od wszelkich innych gorzelni oraz niedziałające na podstawie licencji uzyskanej od innego podmiotu;
  5. wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona przedpłata akcyzy;
  6. energii elektrycznej;
  7. wyrobów węglowych;
  8. suszu tytoniowego;
  9. wyrobów gazowych.


Na podstawie art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Stosownie do art. 86 ust. 3 ustawy, paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

Produkcją wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wyrobów energetycznych, w tym również mieszanie lub przeklasyfikowanie komponentów paliwowych, rozlew gazu skroplonego do butli gazowych, a także barwienie i znakowanie wyrobów energetycznych – art. 87 ust. 1 ustawy.

Zgodnie natomiast z § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 grudnia 2015 r. w sprawie warunków stosowania niektórych zwolnień od podatku akcyzowego (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 375) w przypadku zwolnienia, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy, nie muszą być spełnione warunki określone w art. 32 ust. 3 i 5-13 ustawy w sytuacji używanych do celów opałowych pozostałych węglowodorów gazowych w stanie skroplonym, o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00, rozlewanych do butli gazowych w składzie podatkowym.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza w składzie podatkowym napełniać skroplonymi gazami (węglowodorami gazowymi klasyfikowanymi do kodu CN 2711 12 11 – propan, 2711 13 91 – butan, 2711 19 00 – propan-butan) kartusze gazowe. Kartusze gazowe stanowić będą butle gazowe w rozumieniu odrębnych przepisów. Napełnione butle gazowe (kartusze) przeznaczone będą do małych przenośnych kuchenek turystycznych oraz palników o charakterze campingowym. Wnioskodawca nabywać będzie skroplony gaz bez naliczonego podatku akcyzowego.

Na tle powyższego opisu Wnioskodawca ma wątpliwości czy sprzedaż kartuszy napełnionych gazem podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, czy może korzysta ze zwolnienia z podatku akcyzowego.

Mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego oraz wskazane wyżej przepisy prawa podatkowego wskazać należy, że rozlew gazu skroplonego do butli gazowych stanowi produkcję wyrobów energetycznych tj. czynność podlegającą opodatkowaniu zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 87 ust. 1 ustawy. Co do zasady więc sprzedaż przez Wnioskodawcę wyrobów będących przedmiotem wniosku rodzić będzie po jego stronie konieczność zapłaty należnej akcyzy z tytułu produkcji wyrobów akcyzowych.

Równocześnie ustawodawca w stosunku to wyrobów będących przedmiotem wniosku przewidział możliwość zastosowania zwolnienia z akcyzy przy spełnieniu określonych warunków. Niemniej zwolnienie to wynika z innej podstawy prawnej aniżeli wskazuje to Wnioskodawca.

Zauważyć należy, że stanowisko Wnioskodawcy opiera się zwolnieniu o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy tj. zwolnieniu od akcyzy czynności podlegającej opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej. Wskazać zatem należy, że zwolnienie o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy nie znajdzie zastosowania w opisanym przez Wnioskodawcę zdarzeniu przyszłym. Zwolnienie co prawda dotyczy wyrobów przeznaczonych do celów opałowych lecz w procesie łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej. W praktyce taki proces jest często utożsamiany z kogeneracją i ma na celu jednoczesne wytwarzanie dwóch rodzajów energii: energii cieplnej (zwykle w postaci pary) i energii elektrycznej. W opisanym natomiast zdarzeniu przyszłym rozlane do butli gazowych przez Wnioskodawcę w składzie podatkowym gazy skroplone (węglowodory gazowe) przeznaczone będą do wykorzystania w kuchenkach i palnikach turystycznych. W tym zatem stanie rzeczy nie dojdzie do sytuacji, w wyniku której na skutek spalenia gazu nastąpi jednoczesne wytworzenie energii cieplnej i energii elektrycznej. Zauważyć także należy, że w tej sytuacji trudno również mówić o wypełnieniu warunku zwolnienia o którym mowa w art. 31b ust. 5 ustawy dotyczącego konieczności zawarcia umowy z której będzie wynikało przeznaczanie upoważniające do zastosowania zwolnienia.

W sprawie znajdzie natomiast zastosowanie zwolnienie o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy w zw. z § 5 rozporządzenia w sprawie warunków stosowania niektórych zwolnień od podatku akcyzowego. Jeśli bowiem wyroby będące przedmiotem wniosku zostaną rozlane do butli gazowych w składzie podatkowym Wnioskodawcy i będą przez niego wyprowadzane ze składu podatkowego z przeznaczeniem do celów opałowych, a takim celem niewątpliwie jest wykorzystanie w kuchenkach i palnikach turystycznych, wówczas rozlane w ten sposób do butli gazowych wyroby będące przedmiotem wniosku mogą zostać objęte zwolnienie od akcyzy na podstawie wspomnianego art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy w zw. z § 5 rozporządzenia w sprawie warunków stosowania niektórych zwolnień od podatku akcyzowego.


Mając na uwadze powyższe stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie zapytania Zainteresowanego tj. sprzedaży kartuszy (butli) napełnionych gazem. Inne kwestie nieobjęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja została wydana w oparciu o zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku. Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj