Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-3.4011.217.2018.2.JK3
z 3 lipca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2018 r. (data wpływu 2 maja 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 czerwca 2018 r. (data nadania 21 czerwca 2018 r., data wpływu 22 czerwca 2018 r.) na wezwanie z dnia 6 czerwca 2018 r. Nr 0114-KDIP3-3.4011.217.2018.1.JK3 (data nadania 7 czerwca 2018 r., data doręczenia 14 czerwca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 2 maja 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej.


Z uwagi na braki formalne, pismem Nr 0114-KDIP3-3.4011.217.2018.1.JK3 z dnia 6 czerwca 2018 r. (data nadania 7 czerwca 2018 r., data doręczenia 14 czerwca 2018 r.) tutejszy organ wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia przedmiotowego wniosku.


Pismem z dnia 19 czerwca 2018 r. (data nadania 21 czerwca 2018 r., data wpływu 22 czerwca 2018 r.) Wnioskodawczyni uzupełniła wniosek w terminie.


We wniosku i uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawczyni jest rodzicem dziecka (21 lat), które od miesiąca października 2017 rozpoczęło naukę w Akademii. Są to studia wojskowe o kierunku kryptologia i cyberbezpieczeństwo. Mają one charakter stacjonarny. Data rozpoczęcia studiów to 1 październik 2017 r. Zgodnie z zawartą umową z dnia 18 sierpnia 2017 r. w sprawie pobierania nauki szkoła ponosi koszty utrzymania, tj. zapewnia zakwaterowanie, wyżywienie, umundurowanie oraz uposażenie zgodnie z art. 124 ust. 6 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1726, z późn. zm.). Zgodnie z rozkazem personalnym z dnia 17 sierpnia 2017 r. syn Wnioskodawczyni został powołany do służby wojskowej jako służba kandydacka z dniem 18 sierpnia 2017 r.

W uzupełnieniu do wniosku, Wnioskodawczyni wskazała, że zapytanie dotyczy roku podatkowego 2017 i następnych lat nauki. W okresie będącym przedmiotem zapytania w stosunku do Wnioskodawczyni, męża i syna nie miały zastosowania przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych. Wnioskodawczyni uzyskała dochody ze stosunku pracy w wysokości 15.387,00 za rok 2017 r. W okresie podatkowym Wnioskodawczyni była w związku małżeńskim i wspólne dochody nie przekroczyły kwoty 112.000 zł, a wyniosły 74.156,21 zł. Wnioskodawczyni korzysta z ulgi prorodzinnej w odliczeniach na dwóch synów, bo taka jej przysługuje. W tym konkretnym przypadku zapytanie Wnioskodawczyni odnosi się do ulgi na starszego syna. Wnioskodawczyni posiada jeszcze jedno dziecko. Dzieci Wnioskodawczyni w roku podatkowym 2017 miały: Piotr K. - 20 lat, a młodszy syn Paweł K. -17 lat. W okresie będącym przedmiotem zapytania dziecko pełnoletnie uzyskało dochody z umowy zlecenia w wysokości 2.920 zł. Dzieci nie uzyskiwały zasiłku (dodatku) pielęgnacyjnego lub renty socjalnej. Dzieci w okresie będącym przedmiotem zapytania uczyły się w roku podatkowym 2017. Starszy syn ukończył Zespół Szkół w R., młodszy syn kontynuuje naukę w tejże samej szkole na terenie Rzeczpospolitej Polski. Wnioskodawczyni w okresie podatkowym nie wykonywała obowiązków alimentacyjnych, tzn. nie płaciła alimentów, natomiast Wnioskodawczyni pomagała finansowo synowi w utrzymaniu się, zapewniała środki czystości, ubranie, kosmetyki, udostępniała synowi do dyspozycji środek lokomocji, a w miarę potrzeby także środków wychowania. Syn nie wstąpił w związek małżeński w 2017 r. i obecnie też nie. Przed rozpoczęciem nauki w Akademii, syn kontynuował naukę na terenie Rzeczpospolitej Polski w Zespole Szkół w R.

Syn Wnioskodawczyni kontynuuje naukę na wojskowej uczelni, zalicza w pierwszych terminach egzaminy i zaliczenia oraz zamierza kontynuować naukę przez najbliższy okres, tj. około 5 lat studiów wojskowych stacjonarnych według rozkazu personalnego. Nienaganną postawą, zachowaniem i dobrą nauką awansuje w hierarchii wojskowej, czyniąc przykład dla innych studentów i obywateli naszego kraju.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w związku z zaistniałą sytuacją Wnioskodawczyni ma prawo korzystać z ulgi prorodzinnej za miesiące, w których dziecko było już studentem Akademii?


Zdaniem Wnioskodawczyni, analizując przedstawiony stan faktyczny uważa, że mimo, że szkoła zapewnia m.in. zakwaterowanie i wypłaca uposażenie, to tzw. obowiązek alimentacyjny nadal ciąży na Wnioskodawczyni. W związku z tym Wnioskodawczyni uważa, że nadal ma prawo odliczać ulgę prorodzinną, która przysługuje do momentu ukończenia przez syna 25 roku życia, pod warunkiem kontynuacji przez niego nauki.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 27f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 200, z późn. zm.), od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:

  1. wykonywał władzę rodzicielską;
  2. pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;
  3. sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.

Zgodnie z art. 27f ust. 2 ustawy, odliczeniu podlega za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do:

  1. jednego małoletniego dziecka – kwota 92,67 zł, jeżeli dochody podatnika:
    1. pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 112.000 zł,
    2. niepozostającego w związku małżeńskim, w tym również przez część roku podatkowego, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 56.000 zł, za wyjątkiem podatnika samotnie wychowującego małoletnie dziecko wymienionego w art. 6 ust. 4, do którego ma zastosowanie kwota dochodu określona w lit. a;
  2. dwojga małoletnich dzieci - kwota 92,67 zł na każde dziecko;
  3. trojga i więcej małoletnich dzieci – kwota:
    1. 92,67 zł odpowiednio na pierwsze i drugie dziecko,
    2. 166,67 zł na trzecie dziecko,
    3. 225 zł na czwarte i każde kolejne dziecko.

Zgodnie z art. 27f ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za dochody, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uważa się dochody uzyskane łącznie w danym roku podatkowym, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30b i art. 30c, pomniejszone o kwotę składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a.

Odliczenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 lub 3, przysługuje podatnikowi określonemu w ust. 1, który co najmniej przez jeden dzień roku podatkowego wykonywał władzę, pełnił funkcję lub sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do więcej niż jednego dziecka (art. 27f ust. 2b ww. ustawy).


W przypadku, gdy w tym samym miesiącu kalendarzowym w stosunku do dziecka wykonywana jest władza, pełniona funkcja lub sprawowana opieka, o których mowa w ust. 1, każdemu z podatników przysługuje odliczenie w kwocie stanowiącej 1/30 kwoty obliczonej zgodnie z ust. 2 za każdy dzień sprawowania pieczy nad dzieckiem (art. 27f ust. 3 ustawy).


Z przepisu art. 27 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę mogą odliczyć od podatku w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej.


Według art. 27f ust. 5 ww. ustawy - odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów – imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:

  1. odpis aktu urodzenia dziecka;
  2. zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;
  3. odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą;
  4. zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.

W świetle art. 27f ust. 6 przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio do podatników utrzymujących pełnoletnie dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3, w związku z wykonywaniem przez tych podatników ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.


Z art. 27f ust. 7 wynika natomiast, że przepisy art. 6 ust. 8 i 9 stosuje się odpowiednio do dzieci, o których mowa w ust. 1 i 6.


W myśl art. 27f ust. 6 ww. ustawy w powiązaniu z art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3 tej ustawy odliczenie kwoty, o której mowa w ust. 2 przysługuje podatnikowi, który utrzymywał dzieci pełnoletnie

  • bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
  • do ukończenia 25 roku życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej

- w związku z wykonywaniem przez tego podatnika ciążącego na nim obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.


Odnosząc się do powyższego wskazać należy, że obowiązek alimentacyjny zdefiniowany został w art. 128 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2017 r., poz. 682, z późn. zm.), jako obowiązek dostarczania środków utrzymania, a w miarę potrzeby także środków wychowania.


Stosownie do art. 133 § 1 ww. ustawy rodzice obowiązani są do świadczeń alimentacyjnych względem dziecka, które nie jest jeszcze w stanie utrzymać się samodzielnie, chyba że dochody z majątku dziecka wystarczają na pokrycie kosztów jego utrzymania i wychowania. Zakres świadczeń alimentacyjnych zależy od usprawiedliwionych potrzeb uprawnionego oraz od zarobkowych i majątkowych możliwości zobowiązanego (art. 135 § 1 cytowanej ustawy). Wykonanie obowiązku alimentacyjnego względem dziecka, które nie jest jeszcze w stanie utrzymać się samodzielnie albo wobec osoby niepełnosprawnej może polegać w całości lub w części na osobistych staraniach o utrzymanie lub o wychowanie uprawnionego; w takim wypadku świadczenie alimentacyjne pozostałych zobowiązanych polega na pokrywaniu w całości lub w części kosztów utrzymania lub wychowania uprawnionego (art. 135 § 2 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego).

Warunkiem do zastosowania preferencyjnego opodatkowania jak również skorzystania z tzw. ulgi prorodzinnej jest również – jak wynika z przepisów powyżej powołanych – fakt nieuzyskiwania przez pełnoletnie dziecko dochodów podlegających opodatkowaniu m.in. na tzw. zasadach ogólnych (za wyjątkiem określonej kwoty). To oznacza, że uzyskanie przez pełnoletnie dziecko dochodu mieszczącego się w katalogu dochodów zwolnionych nie powoduje utraty prawa do zastosowania omawianych ulg.


Ustawodawca, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 15 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnił od podatku dochodowego świadczenia osób otrzymywane z tytułu odbywania lub pełnienia:

  • niezawodowej służby wojskowej lub jej form równorzędnych, z wyjątkiem okresowej służby wojskowej oraz służby przygotowawczej,
  • służby zastępczej

- przyznane na podstawie odrębnych przepisów.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni jest rodzicem dziecka, które od miesiąca października 2017 rozpoczęło naukę w Akademii. Są to studia wojskowe o kierunku kryptologia i cyberbezpieczeństwo. Mają one charakter stacjonarny. Data rozpoczęcia studiów to 1 październik 2017 r. Zgodnie z zawartą umową z dnia 18 sierpnia 2017 r. w sprawie pobierania nauki szkoła ponosi koszty utrzymania, tj. zapewnia zakwaterowanie, wyżywienie, umundurowanie oraz uposażenie zgodnie z art. 124 ust. 6 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1726, z późn. zm.). Zgodnie z rozkazem personalnym z dnia 17 sierpnia 2017 r. syn Wnioskodawczyni został powołany do służby wojskowej jako służba kandydacka z dniem 18 sierpnia 2017 r.


Ponadto Wnioskodawczyni wskazała, że w 2017 r. w stosunku do Niej, Jej syna i męża nie miały zastosowania przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawczyni uzyskała dochód opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych ze stosunku pracy. Wnioskodawczyni przez cały 2017 r. pozostawała w związku małżeńskim, a łączny dochód Wnioskodawczyni i Jej męża w 2017 r. nie przekroczył kwoty 112.000 zł.


Wnioskodawczyni korzysta z ulgi prorodzinnej na dwóch synów, jednakże Jej wątpliwość i zapytanie dotyczy możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej na syna pełnoletniego za miesiące, kiedy syn był już studentem Akademii.


Jak wynika z powyższych uregulowań prawnych uprawnionymi do skorzystania z ulgi prorodzinnej określonej w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku dzieci pełnoletnich, do ukończenia 25 roku życia, które uczą się w szkole, o jakiej mowa w przepisach o szkolnictwie wyższym i w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub 30b w łącznej wysokości przekraczającej kwotę 3.089 zł, są podatnicy utrzymujący te dzieci, w związku z wykonywaniem przez nich - zgodnie z Kodeksem rodzinnym i opiekuńczym - obowiązku alimentacyjnego.


Zatem, w sytuacji gdy Wnioskodawczyni - pomimo tego, że pełnoletni syn będąc studentem akademii otrzymuje świadczenie pieniężne - uposażenie oraz uczelnia pokrywa koszty wyżywienia i utrzymania związanego z nauką - wykonywała ciążący na Niej obowiązek alimentacyjny, tj. pomagała finansowo synowi w utrzymaniu, zapewniała środki czystości, ubranie, kosmetyki, udostępniała do dyspozycji syna środek lokomocji, a w miarę konieczności środki wychowania, przysługuje Jej prawo do skorzystania za miesiące, w których syn był już studentem Akademii z ulgi prorodzinnej stosownie do art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uzyskane w 2017 r. przez syna uposażenie – jeśli jest zwolnione z opodatkowania – nie stanowi przeszkody do skorzystania z przedmiotowej ulgi.


Zatem stanowisko Wnioskodawczyni jest prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 24, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj