Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-2.4012.273.2018.2.MR
z 2 lipca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2018 r. (data wpływu 27 kwietnia 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 czerwca 2018 r. (data wpływu 22 czerwca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zwolnienia od podatku VAT sprzedaży części działki nr 613/178, sklasyfikowanej jako teren leśny – jest prawidłowe;
  • opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży części działki nr 613/178, sklasyfikowanej jako teren usług komercyjnych przeznaczony pod zabudowę – jest prawidłowe,
  • zastosowania klucza wartościowego przy sprzedaży przedmiotowej działki – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 kwietnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w ww. zakresach. Wniosek uzupełniono w dniu 22 czerwca 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz o prawidłowy adres elektroniczny do doręczeń ePUAP.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest podmiotem zarejestrowanym jako czynny podatnik podatku od towarów usług i składa do właściwego urzędu skarbowego comiesięczne deklaracje VAT-7.

Wnioskodawca zamierza sprzedać w trybie przetargowym nieruchomość niezabudowaną, stanowiącą wydzieloną całość, oznaczoną w ewidencji gruntów i budynków jako działka nr 613/178 o pow. 0,2599 ha, której jest właścicielem.

W obowiązującym miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego (uchwała Rady Gminy z dnia 30 września 2014 r. w sprawie Zmiany nr 3 miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy część I) przedmiotowa nieruchomość ujęta jest:

  • częściowo (powierzchnia 0,0399 ha), jako teren usług komercyjnych, przeznaczony pod zabudowę, oznaczony symbolem „Uc”,
  • częściowo (powierzchnia 0,2200 ha), jako teren leśny (symbol „ZL”), teren wyłączony z zabudowy.

Ustalona cena sprzedaży powyższej nieruchomości wynosi X zł netto + podatek VAT w wysokości ustawowej, w tym:

  • cena sprzedaży terenów oznaczonych symbolem „Uc” (teren usług komercyjnych) wynosi: Y zł netto,
  • cena sprzedaży terenów oznaczonych symbolem „ZL”(teren leśny) wynosi: Z netto.

Zgodnie z § 73 pkt 1 miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego:

Dla terenów oznaczonych na rysunku zmiany planu symbolem identyfikacyjnym – Zmiana nr 3 m.p.z.p. Gminy *Uc, *Uc1 – ustala się:

  1. przeznaczenie podstawowe – zabudowa usług komercyjnych (handlowych gastronomicznych, rzemiosła, itp.);
  2. przeznaczenie uzupełniające – zabudowa usługowo-mieszkalna, budynki produkcyjne, składy i magazyny, urządzenia i obiekty towarzyszące, dojścia, dojazdy, parkingi, obiekty małej architektury, zieleń;
  3. parametry i wskaźniki kształtowania zabudowy:
    1. maksymalny pionowy wymiar nowoprojektowanych budynków – 14 m,
    2. dachy – dachy płaskie lub dwuspadowe lub wielospadowe o kącie nachylenia połaci nie większym niż 45 stopni,
    3. kolorystyka materiałów wykończeniowych: pastelowa;
  4. parametry i wskaźniki zagospodarowania terenu:
    1. maksymalny wskaźnik powierzchni zabudowy – 50%,
    2. minimalny procentowy udział powierzchni biologicznie czynnej –30%,
    3. nieprzekraczalna linia zabudowy – wg rysunku zmiany planu, na terenach dla których nie wyznaczono linii zabudowy stosuje się ustalenia 40 ust. 5,
    4. minimalna ilość stanowisk postojowych – 1 stanowisko na 4 pracowników i 20 miejsc na 1000 m2 powierzchni użytkowej, ustala się wymóg zapewnienia w granicach działki 100% potrzeb parkingowych;
  5. zasady zagospodarowania terenu:
    1. dopuszcza się remont, przebudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektów,
    2. wymóg realizacji zieleni wysokiej i niskiej w formie zieleni komponowanej.

Natomiast zgodnie z § 77 miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego:

Dla terenów oznaczonych na rysunku zmiany planu symbolem identyfikacyjnym *ZL – ustala się:

  1. przeznaczenie podstawowe – lasy;
  2. zasady zagospodarowania terenów:
    1. utrzymanie i powiększanie powierzchni terenów zalesionych, zgodnie z zasadami gospodarki leśnej, Zmiana nr 3 m.p.z.p. Gminy;
    2. zakaz lokalizacji obiektów kubaturowych niezwiązanych z gospodarką leśną z wyjątkiem obiektów związanych z obsługą ruchu turystycznego w przypadku gdy nie będzie wymagana zmiana przeznaczenia lasów,
    3. utrzymanie i realizacja dróg pieszych i kołowych, niezbędnych dla prowadzenia właściwej gospodarki leśnej,
    4. dopuszcza się wyznaczenie ciągów spacerowych, szlaków turystycznych, ścieżek rowerowych miejsc wypoczynku wyposażonych w ławki, kosze na śmieci, zadaszenia, itp.,
    5. dopuszcza się prowadzenie ciągów infrastruktury technicznej wskazanych w przepisach odrębnych.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że:

Ad 1

W związku z nabyciem niezabudowanej nieruchomości gruntowej nr 613/178 Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług. Działkę nr 613/10 w wyniku, której podziału powstała m.in. przedmiotowa nieruchomość nr 613/178, Gmina nabyła w 2006 r. Zgodnie z aktami notarialnymi jej zakupu, działka przeznaczona była na cele rozwojowe Gminy – a więc na cel publiczny w rozumieniu art. 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r., o gospodarce nieruchomościami.

Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów z dnia 10 kwietnia 2006 r. przedmiotowa nieruchomość była położona na terenach użytków rolnych – grunty orne, z kolei na powierzchni 2.200 m2 znajdował się las. Powyższa nieruchomość zgodnie ze „Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy …” na dzień podpisania aktu notarialnego znajdowała się na terenach rolnych.

Ad 2

Nieruchomość gruntowa nr 613/178 nie była wykorzystywana przez Wnioskodawcę na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług.

Ad 3

W 2006 r. Gmina nabyła na podstawie aktów notarialnych nieruchomość gruntową 613/10 o pow. 5,0000 ha. Nieruchomość 613/10 została podzielona na działki nr 613/1760 o pow. 1,0003 ha i 613/1770 o pow. 3,9997 ha. Decyzją z dnia 13 października 2011 r. nieruchomość gruntowa nr 613/177 o pow. 3,9997 ha została podzielona na przedmiotową nieruchomość nr 613/178 i nieruchomości gruntowe nr 613/179, 613/180, 613/181.

Ad 4

Nabycie przedmiotowej działki nie zostało dokonane w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nieruchomość gruntową nr 613/10, w wyniku której podziałów powstała przedmiotowa nieruchomość 613/178 Gmina nabyła od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy sprzedaż działki w zakresie, w jakim działka obejmuje grunt o przeznaczeniu „Uc” – będzie podlegać opodatkowaniu VAT, natomiast sprzedaż działki – w zakresie, w jakim działka obejmuje grunt o przeznaczeniu „ZL” – będzie korzystać ze zwolnienia z VAT?
  2. Jeśli tut. Organ podzieli stanowisko Wnioskodawcy, że sprzedaż działki częściowo podlega zwolnieniu z VAT, a częściowo podlega opodatkowaniu VAT, Gmina prosi o odpowiedź na następujące pytanie:
    W jaki sposób Wnioskodawca powinien ustalić, jaka część ceny należnej Gminie z tytułu sprzedaży działki podlega opodatkowaniu VAT, jaka jej część jest zwolniona z VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1

Sprzedaż działki nie będzie miała jednorodnego charakteru. Sprzedaż nieruchomości w zakresie, w jakim nieruchomość obejmuje grunt o przeznaczeniu „Uc” – według ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego – będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług przy zastosowaniu podstawowej 23% stawki podatku VAT. Natomiast w pozostałym zakresie (teren o przeznaczeniu „ZL”), będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT). Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT).

Grunt spełnia definicję towaru określoną w art. 2 pkt 6 ustawy VAT, a jego sprzedaż stanowi dostawę, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy VAT.

W świetle art. 41 ust. 1 ustawy VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jak stanowi art. 146a pkt 1 ustawy VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy VAT, grunty przeznaczone pod zabudowę, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, to tereny budowlane.

Natomiast przepis art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy VAT stanowi, że dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane zwalania się od podatku od towarów i usług.

Zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ma zastosowanie, gdy:

  • miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wynika, że działka nie jest przeznaczona pod zabudowę,
  • dla działki nie istnieje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, a z decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu wynika, że działka nie jest przeznaczona pod zabudowę,
  • dla działki nie istnieje ani miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, ani decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu

Ze względu na to, że nieruchomość gruntowa nr 613/178 zlokalizowana jest na terenie, dla którego został uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, przeznaczenie nieruchomości należy ustalać w odniesieniu do zapisów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

W związku z powyższym, teren oznaczony w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego symbolem „Uc” przeznaczony jest pod zabudowę, a jego sprzedaż podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki VAT 23%.

Natomiast teren oznaczony w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego symbolami „ZL”, co do zasady nie jest terenem przeznaczonym pod zabudowę, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a wiec korzysta ze zwolnienia.

Ad 2

Zdaniem Wnioskodawcy, przy ustalaniu ceny sprzedaży działki nr 613/1780 o pow. 0,2599 ha należy zastosować klucz wartościowy.

Całkowita cena sprzedaży nieruchomości gruntowej wynosi 25.180,00 zł netto.

Stosując klucz wartościowy:

  • teren usług komercyjnych „Uc” o pow. 0,0399 ha, dla którego ustalono cenę sprzedaży 9.277,00 zł netto, należy opodatkować stawką VAT 23%, tj. 2.133,71 zł,
  • teren leśny „ZL” o pow. 0,2200 ha, dla którego ustalono cenę sprzedaży 15.903 zł netto, należy zwolnić od podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • zwolnienia od podatku VAT sprzedaży części działki nr 613/178, sklasyfikowanej jako teren leśny – jest prawidłowe;
  • opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży części działki nr 613/178, sklasyfikowanej jako teren usług komercyjnych przeznaczony pod zabudowę – jest prawidłowe,
  • zastosowania klucza wartościowego przy sprzedaży przedmiotowej działki – jest prawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumieć należy każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów usług i zamierza sprzedać w trybie przetargowym nieruchomość niezabudowaną stanowiącą działkę nr 613/178 o pow. 0,2599 ha, której jest właścicielem. W obowiązującym miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego przedmiotowa nieruchomość ujęta jest:

  • częściowo (powierzchnia 0,2200 ha), jako teren leśny (symbol „ZL”), teren wyłączony z zabudowy,
  • częściowo (powierzchnia 0,0399 ha), jako teren usług komercyjnych, przeznaczony pod zabudowę oznaczony symbolem „Uc”.

W związku z nabyciem niezabudowanej nieruchomości gruntowej nr 613/178 Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług. Nieruchomość będąca przedmiotem sprzedaży nie była wykorzystywana przez Gminę na cele działalności zwolnionej z podatku od towarów i usług. Nabycie przedmiotowej działki nie zostało dokonane w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą m.in. kwestii opodatkowania sprzedaży działki nr 613/178, która w miejscowym planie zagospodarowania terenu oznaczona jest częściowo jako teren leśny o symbolu „ZL” oraz częściowo jako teren usług komercyjnych, przeznaczony pod zabudowę o symbolu „Uc”.

Na wstępie należy wyjaśnić, że nie każda czynność, stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wobec powyższego, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W pierwszej kolejności należy wskazać, że dostawa przez Wnioskodawcę działki nr 613/178 będzie niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie publicznoprawną) i dla tej czynności Gmina wystąpi w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Wobec tego, powyższa czynność w świetle ustawy będzie traktowana jako odpłatna dostawa towarów podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy.

Wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-2c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast zgodnie z treścią art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy, pod pojęciem tereny budowlane – rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Opodatkowane są zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe niezabudowane, będące terenami budowlanymi w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy, pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane – są zwolnione od podatku.

Powyższe uregulowanie oznacza, że generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących gruntami leśnymi, rolnymi itp., niebędących terenami budowlanymi – są zwolnione od podatku VAT.

Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1073, z późn. zm.), reguluje zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej.

Przepis art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, określa zakres i sposoby postępowania w sprawach przeznaczania terenów na określone cele oraz ustalania zasad ich zagospodarowania i zabudowy – przyjmując ład przestrzenny i zrównoważony rozwój za podstawę tych działań.

Natomiast art. 4 ust. 1 i ust. 2 cyt. ustawy stanowi, że ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Zatem o charakterze danego gruntu winien rozstrzygać odpowiedni zapis w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który jako dokument prawa miejscowego, decyduje o kwalifikacji gruntu. W sytuacji, gdy dla danego terenu, nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego ani decyzja o warunkach zabudowy, należy posłużyć się inną istniejącą na dzień zawarcia transakcji dokumentacją sporządzoną na podstawie ww. ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Natomiast odnosząc się do zastosowania zwolnienia od podatku dla sprzedaży działki nr 613/178 należy wskazać, że z przedstawionego opisu sprawy wynika, że działka będąca przedmiotem zbycia – zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego – przedmiotowa nieruchomość ujęta jest:

  • częściowo (powierzchnia 0,2200 ha) jako teren leśny (symbol „ZL”), teren wyłączony z zabudowy,
  • częściowo (powierzchnia 0,0399 ha) jako teren usług komercyjnych, przeznaczony pod zabudowę, oznaczony symbolem „Uc”.

Mając na uwadze powyższe należy przyjąć, że przedmiotem dostawy będzie działka niezabudowana obejmująca teren leśny o pow. 0,2200 ha, wyłączony z zabudowy oraz teren usług komercyjnych o pow. 0,0399 ha, przeznaczony pod zabudowę.

W kontekście powołanych przepisów prawa należy wskazać, że w tej sytuacji Wnioskodawca przy sprzedaży działki nr 613/178 o różnym przeznaczeniu wynikającym z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego będzie zobowiązany do zastosowania właściwej stawki podatku VAT, bądź zwolnienia od podatku.

W konsekwencji, sprzedaż części działki nr 613/178 przeznaczonej na podstawie ww. planu jako teren leśny o pow. 0,2200 ha będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Natomiast część ww. gruntu oznaczonego jak teren usług komercyjnych przeznaczony pod zabudowę o pow. 0,0399 ha nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie ww. artykułu, bowiem ta część działki stanowi tereny budowlane w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy.

Reasumując, sprzedaż części działki nr 613/178, która przeznaczona jest w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jako teren leśny o pow. 0,2200 ha oznaczony symbolem „ZL”, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Natomiast przechodząc, do części działki, stanowiącej teren usług komercyjnych przeznaczony pod zabudowę o pow. 0,0399 ha, która nie będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia dla dostawy tej części działki od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy, czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

W celu zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

  1. towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
  2. przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W analizowanej sprawie Wnioskodawcy nie będzie również przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy dla dostawy części działki nr 613/178 przeznaczonej pod zabudowę o pow. 0,0399 ha. Powyższe wynika z faktu, że – jak wskazał Wnioskodawca – nieruchomość gruntowa będąca przedmiotem wniosku nie była przez Gminę wykorzystywana wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT. W związku z powyższym, nie będzie spełniona przesłanka warunkująca skorzystanie ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. przepisu.

Podsumowując, dostawa części działki nr 613/178, która przeznaczona jest w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jako teren usług komercyjnych, oznaczony symbolem „Uc” o pow. 0,0399 ha będzie podlegać opodatkowaniu według podstawowej stawki podatku VAT w wysokości 23% – zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest również kwestia ustalania, czy należy zastosować klucz wartościowy przy sprzedaży działki nr 613/1780.

Odnośnie zastosowania przez Wnioskodawcę odpowiedniego klucza alokacji należy wskazać, że ani przepisy ustawy, ani przepisy wykonawcze do tej ustawy nie zawierają zapisu dotyczącego sposobu wyliczenia tych części. Zatem można przyjąć różne rozwiązania, np. wg klucza powierzchniowego (udziału powierzchni gruntu podlegających poszczególnym regulacjom dotyczącym opodatkowania w ogólnej powierzchni gruntu) lub wg klucza wartościowego (udziału wartości gruntu podlegających poszczególnym regulacjom dotyczącym opodatkowania w wartości gruntu ogółem). Zatem każda metoda – czy to oparta na kluczu wartościowym czy też kluczu powierzchniowym, o ile odzwierciedla stan faktyczny i jest w konkretnym przypadku miarodajna, będzie właściwa.

Należy przy tym zaznaczyć, że wybór odpowiedniej metody czy klucza podziału należy wyłącznie do podatnika, który winien sam zdecydować, czy jest to metoda obiektywna i wiarygodna w jego konkretnej sytuacji.

Zatem, jeśli zastosowanie przez Wnioskodawcę klucza wartościowego będzie odzwierciedlało stan faktyczny i będzie w konkretnej sytuacji Wnioskodawcy metodą najbardziej obiektywną i wiarygodną, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby Gmina taką metodę zastosowała.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto, należy wyjaśnić, że ocena prawidłowości postępowania Wnioskodawcy w kwestii zastosowania odpowiedniego klucza podziału może być natomiast dokonana wyłącznie przez właściwy organ podatkowy lub organ kontroli celno-skarbowej w toku kontroli podatkowej lub celno-skarbowej, bowiem postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej, stosownie do treści art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, opiera się jedynie na interpretacji prawa podatkowego w oparciu o przedstawiony we wniosku opis, a nie o zebrany w sprawie materiał dowodowy. Organ wydający interpretację nie przeprowadza postępowania dowodowego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj