Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4.4012.308.2018.2.MP
z 12 lipca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2018 r. (data wpływu 21 maja 2018 r.), uzupełnionym w dniu 14 czerwca 2018 r. (data wpływu 22 czerwca 2018 r.) na wezwanie Organu z dnia 4 czerwca 2018 r. (doręczone w dniu 8 czerwca 2018 r), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na nabycie towarów i usług na potrzeby realizacji Zadania 1 (rozbudowa sieci wodociągowej) oraz Zadania 2 (budowa przydomowych oczyszczalni ścieków) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na nabycie towarów i usług na potrzeby realizacji Zadania 1 (rozbudowa sieci wodociągowej) oraz Zadania 2 (budowa przydomowych oczyszczalni ścieków).

Wniosek uzupełniono w dniu 14 czerwca 2018 r. (data wpływu 22 czerwca 2018 r.) na wezwanie Organu z dnia 4 czerwca 2018 r. (doręczone w dniu 8 czerwca 2018 r).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:


Gmina jest podatnikiem VAT zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. Gmina wykonuje zadania własne o charakterze użyteczności publicznej polegające m.in. na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Zadania te realizowane są samodzielnie przez Gminę.


Gmina realizuje obecnie projekt pn. „Rozbudowa systemu wodno-kanalizacyjnego wraz z budową przydomowych oczyszczalni ścieków w Gminie”. Celem projektu jest poprawa warunków zamieszkania na terenie Gminy poprzez:

  • rozbudowę sieci wodociągowej („Zadanie 1”);
  • budowę przydomowych oczyszczalni ścieków („Zadanie 2”);

- (dalej: „Projekt”).


W związku z powyższym, Gmina zawarła z Samorządem Województwa umowę o dofinansowanie Projektu w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii” na operację typu „Gospodarka wodno-ściekowa” zgodnie z kryteriami ustanowionymi w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Otrzymane dofinansowanie obejmuje część kosztów związanych z wykonaniem Projektu, w pozostałym zakresie Projekt jest finansowany ze środków własnych Gminy. Realizacja Projektu nie wymaga w szczególności świadczenia pieniężnego od mieszkańców Gminy.

W związku z realizacją Projektu wyróżnia się następujące koszty kwalifikowane:

  • koszty inwestycyjne związane wybudowaniem na terenie Gminy sieci wodociągowej (tj. roboty przygotowawcze ziemne, roboty instalacyjne) oraz przydomowych oczyszczalni ścieków (tj. roboty ziemne, rurociągi i zbiorniki, roboty elektryczne);
  • koszty ogólne, które obejmują w szczególności analizę efektywności kosztowej, nadzór inwestorski nad budową sieci wodociągowej, nadzór inwestorski nad budową przydomowych oczyszczalni ścieków, dokumentację techniczną Projektów, roboty towarzyszące.

Podatek VAT nie został zaliczony do kosztów kwalifikowanych w Projekcie.

Gmina dla celów realizacji Projektu zobowiązała się do prowadzenia oddzielnego systemu rachunkowości albo korzystania z odpowiedniego kodu rachunkowego, o którym mowa w art. 66 ust. 1 lit. c pkt i Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 roku. Jednocześnie towary i usługi nabywane w związku z realizacją przedmiotowego Projektu są dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę.


Przy wykorzystaniu infrastruktury powstałej w związku z realizacją Zadania 1 Gmina będzie świadczyć wyłącznie odpłatne usługi dostarczania wody na rzecz mieszkańców Gminy. Instalacja, w szczególności nie będzie wykorzystana do dostarczania wody do budynków gminnych. W związku z tym infrastruktura będzie wykorzystywana do świadczenia odpłatnych usług w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę, tj. do czynności, które zdaniem Gminy podlegają opodatkowaniu VAT (i jednocześnie nie korzystają ze zwolnienia z tego podatku).

Natomiast w związku z realizacją Zadania 2 Wnioskodawca zawarł z mieszkańcami umowy cywilnoprawne, zgodnie z którymi właściciele nieruchomości, na których zostaną wybudowane przydomowe oczyszczalnie ścieków udostępnią Gminie władanie nad działkami na okres 5 lat liczonych od momentu otrzymania dofinansowania przez Gminę („okres trwałości Projektu”), natomiast Gmina zobowiązuje się do wybudowania na części działki stanowiącej przedmiot władania przydomową oczyszczalnię ścieków. Wybudowane urządzenia nie będą służyć Gminie do prowadzenia działalności gospodarczej. Jednocześnie mieszkańcy w związku z realizacją Zadania 2 nie dokonują żadnych wpłat na rzecz Gminy.


Przedmiotem zawartych umów z mieszkańcami jest ustalenie wzajemnych zobowiązań organizacyjnych, związanych z budową przydomowej oczyszczalni ścieków na terenie nieruchomości będącej własnością mieszkańców.


Po zakończeniu prac budowlanych przydomowa oczyszczalnia ścieków pozostaje własnością Gminy przez okres trwałości Projektu. Na ten czas Gmina oddaje właścicielom działki przydomową oczyszczalnię ścieków wybudowaną na ich nieruchomości do bezpłatnego korzystania. W ramach korzystania z przydomowej oczyszczalni ścieków właściciele zobowiązani są do zapewnienia prawidłowego i nieprzerwanego funkcjonowania użytkowanej oczyszczalni oraz ponoszenia wszelkich kosztów z tym związanych, w szczególności: kosztów energii elektrycznej, zaszczepienia bakterii w formie biopreparatu lub osadu czynnego, ponoszenia odpłatności za przeprowadzone okresowe przeglądy konserwacyjne, wywóz osadów przez wykwalifikowane firmy, kosztów wykonania badań jakości ścieków i innych działań niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania oczyszczalni.

Po 5-letnim okresie trwałości Projektu wybudowana przydomowa oczyszczalnia ścieków przejdzie na własność mieszkańców - właścicieli nieruchomości bez konieczności ponoszenia dodatkowych płatności. Szczegółowe warunki przejścia własności na właścicieli nieruchomości zostaną określone w odrębnej umowie, którą zawrą strony.

W uzupełnieniu wniosku Gmina wskazała, że właściciele nieruchomości, którym Gmina przekaże do bezpłatnego korzystania przydomowe oczyszczalnie ścieków, we własnym zakresie będą ponosili wyłącznie koszty energii elektrycznej w okresie związania z projektem, Gmina będzie ponosiła koszty związane z utrzymaniem przydomowych oczyszczalni ścieków tj. opłaty za okresowe przeglądy konserwacyjne, koszty badań jakości ścieków w okresie związania z projektem.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Gminie będzie przysługiwało pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabyć towarów i usług związanych z realizacją Zadania 1 ?
  2. Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabyć towarów i usług związanych z realizacją Zadania 2 ?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Uzasadnienie stanowiska Gminy w zakresie Pytania 1 :

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas gdy:

  1. odliczenia tego dokonuje podatnik VAT, oraz
  2. towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wnioskodawca w analizowanej sytuacji spełnia obie ze wskazanych powyżej przesłanek.

Ad. I

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza - według ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Równocześnie, stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Oznacza to, że organ jest podatnikiem VAT w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Wnioskodawca od początku realizacji Zadania 1 miał zamiar wykorzystywać rozbudowaną sieć wodociągową do czynności opodatkowanych VAT (sprzedaż wody).

W konsekwencji, Gmina jest podatnikiem VAT, z tego tytułu gdyż jej działanie wynika z zawartych umów cywilnoprawnych w zakresie wskazanym w przepisie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. Nie ulega przy tym wątpliwości, że wykorzystując sieć wodociągową do sprzedaży opodatkowanej VAT, Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów o VAT.


Abstrahując od kwestii prawodawstwa krajowego należy wskazać, iż uznanie Gminy za podatnika VAT znajduje pełne uzasadnienie w przepisach Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dalej jako: „Dyrektywa 112”). Załącznik I Dyrektywy 112 wskazuje czynności, w przypadku wykonywania których organ władzy publicznej jest podatnikiem VAT. Jedną z takich czynności jest dostawa wody.

Ponadto, Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT i w związku z realizacją Zadania 1 otrzymała faktury VAT, które zawierają NIP nadany Gminie.

Ad. II

Sprzedaż wody przez Gminę stanowi czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Usługa ta jest opodatkowana stawką w wysokości 8% (art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT w zw. z załącznikiem nr 3 poz. 140 i z 141 do ustawy o VAT).

A zatem, poniesione przez Wnioskodawcę wydatki na realizację Zadania 1 mają bezpośredni związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tj. sprzedażą wody. Tym samym, rozbudowa sieci wodociągowej będzie służyła Gminie wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych — (sprzedaż wody). Należy mieć na uwadze, że sieć nie będzie wykorzystywana przez Gminę do innych celów, w szczególności do zaopatrywania w wodę budynków gminnych.


Uznać więc należy, że istnieje związek między dokonywanymi zakupami udokumentowanymi wskazanymi powyżej fakturami VAT a dokonywanymi czynnościami opodatkowanymi (sprzedaż wody). W efekcie więc, Gmina spełnia drugi warunek z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uprawniający do odliczenia podatku VAT w opisanym stanie faktycznym.


Podsumowując, Gmina spełnia przesłanki do odliczenia podatku zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Po pierwsze, w opisanym stanie faktycznym Gmina dokonała wydatków inwestycyjnych na realizację Zadania 1 (w szczególności faktury zostały wystawione na Gminę i sfinansowane przez Gminę). Po drugie, poniesione przez Wnioskodawcę wydatki na realizację Zadania 1 mają bezpośredni związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tj. sprzedażą wody. Innymi słowy, inwestycja służy Gminie do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż spełnione są obie przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W efekcie Gminie będzie przysługiwało pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabyć towarów i usług związanych z realizacją Zadania 1.

Uzasadnienie stanowiska Gminy w zakresie Pytania 2:

W myśl z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższego wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje, gdy spełnione są łącznie dwa warunki:

  • odliczenia dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik VAT, oraz
  • gdy nabyte towary i usługi, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (tzn. takich których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym Gmina realizując Zadanie 2 tj. dokonując budowy przydomowych oczyszczalni ścieków nie pobiera od mieszkańców żadnych opłat z tego tytułu, a wybudowane urządzenia nie posłużą Wnioskodawcy do prowadzenia działalności gospodarczej. Gmina zawiera z mieszkańcami jedynie umowy cywilnoprawne celem ustalenia wzajemnych zobowiązań organizacyjnych, związanych z budową przydomowej oczyszczalni ścieków na terenie nieruchomości będącej własnością mieszkańców.

Kluczowe znaczenie w tym zakresie ma fakt, iż mieszkańcy w związku z realizacją Zadania 2 nie dokonują wpłat środków pieniężnych na rzecz Gminy. W tym przypadku korzyść stanowi infrastruktura wybudowana na nieruchomościach mieszkańców, którzy nie ponoszą kosztów realizacji przedsięwzięcia, a mają możliwość jej wykorzystania. W konsekwencji wydatki na nabycie towarów i usług związanych z realizacją Zadania 2 nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług


Przyjmując, że Wnioskodawca zawierając umowy cywilnoprawne występuje w charakterze podatnika VAT zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy VAT to ostatecznie nabyte towary i usługi nie zostaną wykorzystane do czynności opodatkowanych. W tym kontekście należy stwierdzić, że Gmina nie spełnia przesłanek, które warunkują prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego.


Prawidłowość powyższego stanowiska w podobnym stanie faktycznym uznał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej nr 0112-KDIL2-3.4012.98.2018.2.IP z dnia 3 kwietnia 2018 roku, w której stwierdził, że: „(...) w analizowanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż - jak wynika z opisu sprawy - budowane w ramach projektu przydomowe oczyszczalnie ścieków będą służyć społeczności lokalnej oraz ochronie środowiska, na ww. urządzeniach Gmina nie będzie prowadziła działalności gospodarczej i za korzystanie z nich nie będą pobierane żadne opłaty (nie będą osiągane żadne przychody), efekty projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z realizacją projektu - co szczególnie istotne - mieszkańcy (na posesjach których budowane będą przydomowe oczyszczalnie ścieków) nie będą dokonywać wpłat na konto Gminy. Zatem Wnioskodawca realizując przedmiotowy projekt nie będzie działać w charakterze podatnika VAT, a nabyte towary i usługi w celu realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zainteresowany nie będzie mieć zatem prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu.”

Mając powyższe na względzie, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabyć towarów i usług związanych z realizacją Zadania 2.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z pózn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Zauważyć należy, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. W każdym przypadku należy więc dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.


W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy w tym miejscu wskazać, że w świetle art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.


Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.


Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy).


Na podstawie art. 9 ust. 1 wskazanej ustawy, gmina, w celu wykonywania zadań, może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej, wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie (art. 9 ust. 2 powołanej ustawy).


Jak wynika z art. 9 ust. 3 powołanej wyżej ustawy, formy prowadzenia gospodarki gminnej, w tym wykonywania przez gminę zadań o charakterze użyteczności publicznej, określa odrębna ustawa.


Realizacja ww. zadań następować może także w drodze dostawy towarów i świadczenia usług w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy (w zakresie dostaw towarów i świadczenia usług co do zasady odpłatnych). Dodać jednocześnie należy, że wykonywanie wskazanych wyżej zadań może odbywać się w dwojakim charakterze, tj. wykonywanej władzy publicznej lub w warunkach działalności gospodarczej.


Ad. 1

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Gmina będąca zarejestrowanym czynnym podatnikiem wykonuje zadania własne o charakterze użyteczności publicznej polegające m.in. na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Zadania te realizowane są samodzielnie przez Gminę.

Gmina realizuje obecnie projekt pn. „Rozbudowa systemu wodno-kanalizacyjnego wraz z budową przydomowych oczyszczalni ścieków w Gminie”. Celem projektu jest poprawa warunków zamieszkania na terenie Gminy poprzez :

  • rozbudowę sieci wodociągowej („Zadanie 1”);
  • budowę przydomowych oczyszczalni ścieków („Zadanie 2”) - (dalej: „Projekt”).

W związku z powyższym, Gmina zawarła z Samorządem Województwa umowę o dofinansowanie Projektu w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii” na operację typu „Gospodarka wodno-ściekowa” zgodnie z kryteriami ustanowionymi w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Otrzymane dofinansowanie obejmuje część kosztów związanych z wykonaniem Projektu, w pozostałym zakresie Projekt jest finansowany ze środków własnych Gminy. Realizacja Projektu nie wymaga w szczególności świadczenia pieniężnego od mieszkańców Gminy.

W związku z realizacją Projektu wyróżnia się następujące koszty kwalifikowane:

  • koszty inwestycyjne związane wybudowaniem na terenie Gminy sieci wodociągowej (tj. roboty przygotowawcze ziemne, roboty instalacyjne) oraz przydomowych oczyszczalni ścieków (tj. roboty ziemne, rurociągi i zbiorniki, roboty elektryczne);
  • koszty ogólne, które obejmują w szczególności analizę efektywności kosztowej, nadzór inwestorski nad budową sieci wodociągowej, nadzór inwestorski nad budową przydomowych oczyszczalni ścieków, dokumentację techniczną Projektów, roboty towarzyszące.


Gmina dla celów realizacji Projektu zobowiązała się do prowadzenia oddzielnego systemu rachunkowości albo korzystania z odpowiedniego kodu rachunkowego, o którym mowa w art. 66 ust. 1 lit. c pkt i Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 roku. Jednocześnie towary i usługi nabywane w związku z realizacją przedmiotowego Projektu są dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę.


Przy wykorzystaniu infrastruktury powstałej w związku z realizacją Zadania 1 Gmina będzie świadczyć wyłącznie odpłatne usługi dostarczania wody na rzecz mieszkańców Gminy. Instalacja, w szczególności nie będzie wykorzystana do dostarczania wody do budynków gminnych. W związku z tym infrastruktura będzie wykorzystywana do świadczenia odpłatnych usług w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę, tj. do czynności, które zdaniem Gminy podlegają opodatkowaniu VAT (i jednocześnie nie korzystają ze zwolnienia z tego podatku).


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabyć towarów i usług związanych z realizacją Zadania 1.


Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia został spełniony, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca - efekty zrealizowanej inwestycji będą służyły wyłącznie czynnościom opodatkowanym VAT (sprzedaży wody).


Z uwagi na powołane powyżej przepisy oraz przedstawione okoliczności sprawy należy stwierdzić, że jeśli Wnioskodawca będzie miał możliwość bezpośredniego przypisania poniesionych wydatków dla zadania inwestycyjnego (Zadanie 1), polegającego na rozbudowie sieci wodociągowej, służącej realizacji czynności opodatkowanych VAT (sprzedaż wody) , to Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących te wydatki na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.

Tym samym należy uznać, że w ww. zakresie Wnioskodawca zaprezentował prawidłowe stanowisko w sprawie.

Ad. 2

W związku z realizacją Zadania 2 Wnioskodawca zawarł z mieszkańcami umowy cywilnoprawne, zgodnie z którymi właściciele nieruchomości, na których zostaną wybudowane przydomowe oczyszczalnie ścieków udostępnią Gminie władanie nad działkami na okres 5 lat liczonych od momentu otrzymania dofinansowania przez Gminę („okres trwałości Projektu”), natomiast Gmina zobowiązuje się do wybudowania na części działki stanowiącej przedmiot władania przydomową oczyszczalnię ścieków. Wybudowane urządzenia nie będą służyć Gminie do prowadzenia działalności gospodarczej. Jednocześnie mieszkańcy w związku z realizacją Zadania 2 nie dokonują żadnych wpłat na rzecz Gminy.


Przedmiotem zawartych umów z mieszkańcami jest ustalenie wzajemnych zobowiązań organizacyjnych, związanych z budową przydomowej oczyszczalni ścieków na terenie nieruchomości będącej własnością mieszkańców.


Po zakończeniu prac budowlanych przydomowa oczyszczalnia ścieków pozostaje własnością Gminy przez okres trwałości Projektu. Na ten czas Gmina oddaje właścicielom działki przydomową oczyszczalnię ścieków wybudowaną na ich nieruchomości do bezpłatnego korzystania.


Po 5-letnim okresie trwałości Projektu wybudowana przydomowa oczyszczalnia ścieków przejdzie na własność mieszkańców - właścicieli nieruchomości bez konieczności ponoszenia dodatkowych płatności. Szczegółowe warunki przejścia własności na właścicieli nieruchomości zostaną określone w odrębnej umowie, którą zawrą strony.


W uzupełnieniu wniosku Gmina wskazała, że właściciele nieruchomości, którym Gmina przekaże do bezpłatnego korzystania przydomowe oczyszczalnie ścieków, we własnym zakresie będą ponosili wyłącznie koszty energii elektrycznej w okresie związania z projektem, Gmina będzie ponosiła koszty związane z utrzymaniem przydomowych oczyszczalni ścieków tj. opłaty za okresowe przeglądy konserwacyjne, koszty badań jakości ścieków w okresie związania z projektem.


Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.


Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.


W analizowanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż – jak wynika z opisu sprawy – budowane w ramach projektu przydomowe oczyszczalnie ścieków będą służyć społeczności lokalnej, na ww. urządzeniach Gmina nie będzie prowadziła działalności gospodarczej i za korzystanie z nich nie będą pobierane żadne opłaty (nie będą osiągane żadne przychody), efekty projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z realizacją projektu – co szczególnie istotne – mieszkańcy (na posesjach których budowane będą przydomowe oczyszczalnie ścieków) nie będą dokonywać wpłat na konto Gminy.


Zatem Wnioskodawca, realizując przedmiotowy projekt nie będzie działać w charakterze podatnika VAT, a nabyte towary i usługi w celu realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Gmina nie będzie mieć zatem prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Zadania 2.

Stanowisko Wnioskodawcy w ww. zakresie jest prawidłowe.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań Wnioskodawcy). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego.

Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o opis sprawy przedstawiony przez Wnioskodawcę, w tym w szczególności o informacje, że efekty projektu dot. realizacji Zadania 2 nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz, że w związku z realizacją Zadania 2, mieszkańcy (na posesjach których budowane będą przydomowe oczyszczalnie ścieków) nie będą dokonywać wpłat na konto Gminy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4 , 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach – (art. 47 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj