Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.413.2018.2.MSU
z 10 lipca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2018 r. (data wpływu do Izby Administracji Skarbowej w Łodzi 30 kwietnia 2018 r., do KIS 8 maja 2018r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 czerwca 2018r. (data wpływu 28 czerwca 2018r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy, dostawy działek nr 975/1, 974/2 i nr 1633/2 – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 kwietnia 2018 r. do Izby Administracji Skarbowej w Łodzi został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy, dostawy działek nr 975/1, 974/2 i nr 1633/2. Wniosek przesłano do Krajowej Informacji Skarbowej celem rozpatrzenia zgodnie z właściwością (data wpływu 8 maja 2018r.).

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 27 czerwca 2018r. (data wpływu 28 czerwca 2018r.) o doprecyzowanie opisu sprawy i uiszczenie dodatkowej opłaty.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Wnioskodawczyni prowadzi postępowanie egzekucyjne w sprawie Km …, Km … i innych, w których jako dłużnik występuje:

  • … Sp. z o.o w likwidacji REGON …, NIP …, KRS …. Ww. dłużnikowi przysługuje udział 1/2 w prawie własności nieruchomości gruntowej zabudowanej - działka nr 974/2, 975/1, 1633/2 o łącznej pow. 0,2519 ha, położonej w …, przy ul. …, dla której Sąd Rejonowy w … V Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą o numerze ...
  • J. Ś. …, ul. …, PESEL: …, którego reprezentuje kurator dla nieznanego z miejsca pobytu, adwokat …. Ww. dłużnikowi przysługuje udział 1/2 w prawie własności nieruchomości gruntowej zabudowanej - działka nr 974/2, 975/1, 1633/2 o łącznej pow. 0,2519 ha, położonej w …, przy ul. …., dla której Sąd Rejonowy w … V Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą o numerze …..

Nieruchomość stanowi gospodarczą całość i jest zabudowana budynkiem młyna zbożowego, czterokondygnacyjnym (w tym podpiwniczenie), murowanym, o pow. zabudowy 273,00 m 2 i pow. użytkowej około 585,00 m2 oraz budynkiem gospodarczo-garażowym, jednokondygnacyjnym, murowanym, o pow. zabudowy 54,00 m2 i pow. użytkowej około 45,00 m2. Na terenie nieruchomości zlokalizowane są ponadto trzy silosy zbożowe wykonane ze stali, funkcjonalnie połączone z budynkiem młyna (niebędące przedmiotem licytacji).

Nieruchomość będąca przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi współwłasność w częściach ułamkowych:

  • … Sp. z o.o. z siedzibą w …. - udział wynoszący 1/2 części
  • J.Ś., PESEL: … - udział wynoszący 1/2 części.

Nieruchomość będąca przedmiotem wyceny posiada uregulowany stan prawny.

Ww. nieruchomość składa się z trzech graniczących ze sobą działek ewidencyjnych stanowiących gospodarczą całość: (działka nr 974/2, 975/1, 1633/2) zabudowana jest:

  • budynkiem młyna zbożowego, murowanym wybudowany ok. 1967r. Od kilku lat nieużytkowanym o wysokim stopniu zużycia technicznego i funkcjonalnego, nieremontowany (widoczne ubytki, uszkodzenia, w dachu liczne przecieki, stolarka drzwiowa i okienna zniszczona, do wymiany, tynki uszkodzone, instalacje wyłączone z użytkowania - do wymiany, obiekt w znacznej części zdewastowany, kwalifikujący się do generalnego remontu),
  • budynkiem gospodarczo-garażowym, jednokondygnacyjnym, murowanym, o pow. zabudowy 54,00 m2 i pow. użytkowej ok. 45m2 wzniesionym w technologii tradycyjnej o kilkudziesięcioletnim okresie eksploatacji. O niezadowalającym stanie technicznym i niskim standardzie wykończenia. Nieużytkowany, nieremontowany (widoczne oznaki zużycia technicznego).

Nieruchomość przylega bezpośrednio do drogi publicznej o nawierzchni asfaltowej, uzbrojona w przyłącze energetyczne, wodociągowe, kanalizacyjne i telefoniczne. Z pozostałych stron graniczy z działkami stanowiącymi użytki rolne, częściowo zadrzewionymi i zakrzewionymi.

W dziale III księgi …widnieje wpis - umowy dzierżawy nieruchomości zawartej w dniu 1 marca 2006 roku w … pomiędzy J. Ś. i M. H. prowadzącą działalność gospodarczą - Zakład …. w ….

Wskazane wyżej przedsiębiorstwo zostało przeniesione aktem notarialnym Rep. … z dnia 19 lutego 2009r. na rzecz … Sp. z o.o. w … (umowa przeniesienia własności przedsiębiorstwa). Ww. umowa dzierżawy z dnia 1 marca 2006r. wygasła z chwilą przeniesienia prawa własności ww. nieruchomości, tj. z dniem 6 września 2010r. Rep … umowa przeniesienia własności nieruchomości w celu zwolnienia z długu.

Zgodnie z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy … zatwierdzonego uchwałą Nr … Rady Gminy w … z dnia 3 czerwca 2002 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy …, (Dziennik Urzędowy Województwa z dnia … 2002 r. Nr … poz. …), ww. nieruchomość zlokalizowana jest w terenie aktywności gospodarczej oznaczonym symbolem 1.B.39 AG - teren przeznaczony pod działalność gospodarczą związaną z wytwórczością, bazami, hurtowniami, techniczną obsługą produkcji rolnej, transportem, budownictwem i rzemiosłem, niepowodującą negatywnego oddziaływania na środowisko wykraczającego poza granice działki.

… Sp. z o.o. z dnia 19 listopada 2015r. na podstawie art. 96 ustawy o VAT, został wykreślony z rejestru podatników podatku VAT (ostatnia deklaracja za czerwiec 2011 r.). J. Ś. NIP … posiadał otwarty obowiązek w podatku VAT od 27 sierpnia 2008r. do 13 kwietnia 2012r., został wykreślony z rejestru czynnych płatników podatku VAT na podstawie art. 96 ust. 9 ustaw VAT. Ww. nie złożył żadnej deklaracji VAT -7.

W 2005r. J. Ś. nabył ww. nieruchomość zabudowaną ww. budynkami (całą) od Gminy (zakup zwolniony z VAT). Umową przeniesienia własności ww. nieruchomości akt not. Rep. … z dnia 6 września 2010r. J. Ś. przeniósł własność całej nieruchomości na rzecz … Sp. z o.o. w … w celu zwolnienia z długu. W 2012r. aktem not. Rep. … z dnia 9 maja 2012r. likwidator ww. zakładu przeniósł własność 1/2 części ww. nieruchomości oraz prawo do wyłącznego korzystania z budynku usytuowanego na ww. nieruchomości na rzecz J. Ś. w celu zwolnienia z długu.

Zbycie ww. budynków nie będzie dokonywane w ramach pierwszego zasiedlenia. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem o dostawą budynku upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Ww. nieruchomość została nabyta przez dłużników w 2010r. i 2012r., a budynki zostały wybudowane ok. 1967r. Ww. dłużnikom nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT przy jej nabyciu. Ww. budynki znajdują się w złym stanie technicznym.

Na pytanie Organu „Czy wszystkie działki, tj. nr 974/2, nr 975/1, nr 1633/2 są zabudowane?

Jeśli nie, to należy wskazać:

  1. Czy działki niezabudowane objęte są ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego? Jeśli tak, jakie jest ich przeznaczenie wg ww. planu?
  2. Jeśli brak miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, należy wskazać czy dla przedmiotowych działek niezabudowanych została wydana decyzja o warunkach zabudowy bądź też decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 1 lub pkt 2 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2017r., poz. 1073.)”?

Wnioskodawczyni udzieliła następującej odpowiedzi: „Działka o nr 975/1 jest zabudowana: budynkiem młyna zbożowego, budynkiem gospodarczo-garażowym. Na terenie działki znajdują się ponadto trzy silosy zbożowe ze stali, funkcjonalnie połączone z budynkiem młyna - niebędące przedmiotem licytacji.

Działki o nr 974/2 i 1633/2 są działkami niezbudowanymi.

Działki o nr 974/2 i 1633/2 objęte są ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy uchwalonego Uchwałą Rady Gminy w … nr … z dnia 3 czerwca 2002r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy. Uchwała została ogłoszona w Dzienniku Urzędowym Województwa z dnia … 2002 r. Nr … poz. …. Plan zagospodarowania przestrzennego Gminy jest aktualny, wskazane wyżej działki objęte są symbolem:

  • działki o nr 1633/2 - 1.B 39A6 teren aktywności gospodarczej; (pow. 0,1541 ha)
  • działki o nr 974/2 - 1.B20 RO - teren upraw ogrodniczych i sadów.”

Na pytanie Organu „Czy budynki, o których mowa we wniosku (budynek młyna zbożowego, budynek gospodarczo-garażowy) są budynkami w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2017r., poz. 1332, z późn. zm.)?” Wnioskodawczyni wskazała, iż „budynki, o których mowa we wniosku (budynek młyna zbożowego, budynek gospodarczo-garażowy) są budynkami w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ustawy z 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2017, poz. 1332 z późn. zm.)”

.

Budynki na wyżej wskazanej działce wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych Grupowany stanowią:

  • budynek przemysłowy - id budynku 975/1,1
  • budynek magazynowy - id budynku 975/1,2
  • budynek transport i łączność - id 975/1,3.

Budynki zostały wybudowane w latach 1967-1970. Budynki, o których mowa we wniosku znajdują się na działce nr 975/1. Przedmiotowe budynki są trwale związane z gruntem.

Na pytanie Organu „Czy przedmiotowe budynki były wykorzystywane przez dłużnika do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?”, Wnioskodawczyni wskazała, iż według jej wiedzy ww. budynki (młyna zbożowego i gospodarczo-garażowy) były wykorzystywane przez dłużnika … Sp. z o.o. w likwidacji i J. Ś. do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług przez krótki okres czasu, tj. od zakupu nieruchomości w październiku 2005 r. do roku 2008.

Następnie Wnioskodawczyni wskazała, iż według jej wiedzy dłużnicy ... sp. z o.o. w likwidacji i J. Ś. nie inwestowali w żaden sposób w nieruchomości ani też w żaden element budynków. Od daty nabycia przedmiotowej nieruchomości następowała dewastacja budynków i gruntów (grunty zakrzaczone i porośnięte kilkuletnimi drzewami). Obiekty budynków (młyna zbożowego i gospodarczo-garażowego) praktycznie nadają się do wyburzenia. W budynkach (młyna zbożowego i gospodarczo-garażowym) od daty zakupu nie dokonywano żadnych ulepszeń.

Pomiędzy pierwszym zasiedleniem budynków (młyna zbożowego i gospodarczo-garażowego) a sprzedażą, upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

Natomiast na pytania Organu „Do jakich czynności wykorzystywane były/są przez dłużników ww. budynki, tj. czy do:

  • czynności opodatkowanych podatkiem VAT,
  • czynności zwolnionych od podatku VAT,
  • czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT?” oraz

„Czy ww. budynki były wykorzystywane przez dłużników wyłącznie do działalności zwolnionej z opodatkowania podatkiem od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywane były nieruchomości, wykonywali dłużnicy – należy podać podstawę prawną zwolnienia?” Wnioskodawczyni wskazała, iż według jej wiedzy dłużnicy: … Sp. z o.o. w likwidacji (od 2007), J. Ś. (od 27 sierpnia 2009r. do 13 kwietnia 2012r.) prowadził działalność opodatkowaną podatkiem VAT, J.Ś. został wykreślony z rejestru czynnych płatników podatku VAT na podstawie art. 96 ust. 9 ustawy VAT. … Sp. z o.o. w likwidacji został wykreślony z rejestru czynnych płatników podatku VAT na podstawie art. 96 ustawy VAT z dniem 19 listopada 2015r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż w drodze licytacji publicznej przez Komornika Sądowego przy Sądzie Rejonowym w …: zajętego prawa własności nieruchomości gruntowej zabudowanej położonej w …, przy ul. … ozn. ewidencyjnie jako działki nr 974/2, 975/1, 1633/2, stanowiącego współwłasność w częściach ułamkowych (po 1/2 … Sp. z o.o w likwidacji oraz J.Ś.), stanowiącego gospodarczą całość, zabudowana budynkiem młyna zbożowego oraz budynkiem gospodarczo-garażowym, dla której Sąd Rejonowy w … V Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą o numerze … będzie objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż w drodze licytacji komorniczej przez Komornika Sądowego przy Sądzie Rejonowym w … H. P., zajętego w postępowaniu egzekucyjnym prawa własności nieruchomości gruntowej zabudowanej, położonej w …, przy ul. … ozn. ewidencyjnie jako działki nr 974/2, 975/1, 1633/2, stanowiącego współwłasność w częściach ułamkowych (po 1/2 … Sp. z o.o. w likwidacji oraz J. Ś.), stanowiącego gospodarczą całość, (zabudowana budynkiem młyna zbożowego oraz budynkiem gospodarczo-garażowym) ozn. Nr … będzie objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

W pierwszej kolejności należy wyjaśnić, że zgodnie z art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece (Dz. U. z 2017 r. poz. 1007 z późn. zm.) dla każdej nieruchomości prowadzi się odrębną księgę wieczystą, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej. Dotyczy to także nieruchomości lokalowych oraz nieruchomości, w których nieruchomości lokalowe zostały wyodrębnione.

Przy czym każda działka gruntu wchodząca w skład nieruchomości stanowi samodzielnie wyodrębnioną całość, która może być przedmiotem odrębnej dostawy, opodatkowanej właściwą stawką podatkową.

Uwzględniając powyższe, objęta jedną transakcją może być cała nieruchomość, składająca się z kilku działek gruntu, lecz przedmiotem opodatkowania podatkiem VAT będzie dostawa prawa własności każdej z działek odrębnie. Tak więc, w przedmiotowej sprawie należy każdą wyodrębnioną ewidencyjnie działkę rozpatrzyć jako osobny przedmiot dostawy.

Na podstawie uregulowania zawartego w art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2016 r., poz. 599, z późn. zm.) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego, są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), zgodnie z którym, płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 18 ustawy o podatku od towarów i usług wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą mającą miejsce w ramach egzekucji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik; w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.

Tym samym komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz do uwzględnienia w trakcie sprzedaży towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Pojęcie dostawy towarów ustawodawca zdefiniował w art. 7 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z tym przepisem przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Dostawa towaru mieści się w definicji sprzedaży określonej w art. 2 pkt 22 ww. ustawy, zgodnie z którym, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Tak więc, w świetle przytoczonych powyżej przepisów, zarówno grunt, jak i budynek czy budowla spełniają definicję towaru określoną w art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż traktowana jest jako odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju.

Zaznaczenia wymaga, że na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług również zbycie udziału w towarze (np. współwłasności nieruchomości) stanowi odpłatną dostawę towarów. Powyższe potwierdził NSA w uchwale 7 sędziów z 24 października 2011 r., sygn. akt I FPS 2/11.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podkreślić należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że w oparciu o art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Na podstawie art. 2 pkt 33 ustawy, przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Z powyższych przepisów wynika, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane. Zatem, ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym, itp.

Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1073, z późn. zm.), reguluje zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego – w myśl zapisów ust. 2 powołanego przepisu – określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

  1. lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
  2. sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany” oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę”.

Zatem także w świetle orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.

Wprowadzony do ustawy o podatku od towarów i usług art. 2 pkt 33, odpowiada więc także treści ww. orzeczenia, gdyż cechę przeznaczenia pod zabudowę ustalić należy na podstawie określonych wprost w ustawie dokumentów prawa miejscowego.

Z powyższej analizy wynika, że ustawa o podatku od towarów i usług nakazuje oceniać przeznaczenie określonego gruntu wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy nieruchomości.

Z kolei jak wynika z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie – według art. 2 pkt 14 ustawy – rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich nastąpiło pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego;
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jednakże, w myśl ust. 7a cytowanego artykułu warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Powyższe przepisy wskazują, jakie muszą zostać spełnione warunki, aby sprzedaż budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Z przepisów tych wynika, że prawo do zwolnienia przysługuje wówczas, gdy w stosunku do obiektów będących przedmiotem sprzedaży nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów, chyba że budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat. A zatem wykorzystywanie obiektu przez okres co najmniej 5 lat do czynności opodatkowanych pozwala podatnikowi na zastosowanie zwolnienia od podatku nawet w sytuacji, gdy ponosił on wydatki nie niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów, w związku z którymi to wydatkami miał prawo do odliczenia podatku VAT.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy stanie się bezzasadne.

Zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Jak wynika z art. 43 ust. 11 ustawy, ww. oświadczenie musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynków, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc, ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części, objętych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy zwolnieniem od podatku, po spełnieniu warunków określonych w art. 43 ust. 10 i 11 ustawy, możliwość zrezygnowania z tego zwolnienia i opodatkowania dostawy na zasadach ogólnych. Przy czym podkreślić należy, że niniejsze prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z kilku podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Dodatkowo wskazać należy, że zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Wobec powyższego, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony. Powyższy przepis obejmuje swoim zakresem także grunty będące w użytkowaniu wieczystym.

Jednocześnie należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2018 r., poz. 1202).

W myśl art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane, przez obiekt budowlany należy rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Zgodnie z art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

W okolicznościach niniejszej sprawy przedmiotem dostawy będą działki niezabudowane o nr 974/2 i 1633/2 oraz działka zabudowana nr 975/1, na której znajduje się budynek młyna zbożowego oraz budynek gospodarczo-garażowy.

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawczyni prowadzi postępowanie egzekucyjne zajętego prawa własności nieruchomości gruntowej zabudowanej, położonej w … przy ul. … oznaczonej ewidencyjnie jako działki nr 974/2, 975/1, 1633/2. Nieruchomość stanowi gospodarczą całość. Działka o nr 975/1 jest zabudowana: budynkiem młyna zbożowego i budynkiem gospodarczo-garażowym. Na terenie działki znajdują się ponadto trzy silosy zbożowe ze stali, funkcjonalnie połączone z budynkiem młyna - niebędące przedmiotem licytacji. Działki o nr 974/2 i 1633/2 są działkami niezbudowanymi. Działki o nr 974/2 i 1633/2 objęte są ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy symbolem: działka o nr 1633/2 - 1.B 39A6 teren aktywności gospodarczej, (pow. 0,1541 ha), działka o nr 974/2 - 1.B20 RO - teren upraw ogrodniczych i sadów. Budynki zostały wybudowane w latach 1967-1970. Budynki, o których mowa we wniosku znajdują się na działce nr 975/1. Przedmiotowe budynki są trwale związane z gruntem. W budynkach (młyna zbożowego i gospodarczo-garażowym) od daty zakupu nie dokonywano żadnych ulepszeń. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem budynków (młyna zbożowego i gospodarczo-garażowy) a sprzedażą, upłynął okres dłuższy niż 2 lata. … Sp. z o.o. w likwidacji (od 2007), J. Ś. (od 27 sierpnia 2009r. do 13 kwietnia 2012r.) prowadził działalność opodatkowaną podatkiem VAT, J. Ś. został wykreślony z rejestru czynnych płatników podatku VAT na podstawie art. 96 ust. 9 ustawy VAT. … Sp. z o.o. w likwidacji został wykreślony z rejestru czynnych płatników podatku VAT na podstawie art. 96 ustawy VAT z dniem 19 listopada 2015r.

Wątpliwości Wnioskodawczyni sprowadzają się do kwestii zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dostawy nieruchomości, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących gruntami leśnymi, rolnymi, itp., niebędących terenami budowlanymi – są zwolnione od podatku VAT.

Zatem, mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz przywołane przepisy, należy stwierdzić, że w odniesieniu do planowanej sprzedaży w drodze licytacji publicznej działki oznaczonej nr 974/2, która zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy, stanowić będzie teren upraw ogrodniczych i sadów, niebędącej terenem budowlanym, możliwe będzie zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Natomiast w odniesieniu do działki oznaczonej nr 1633/2 wskazać należy, iż przedmiotem dostawy w analizowanym przypadku będzie grunt niezabudowany przeznaczony pod zabudowę, tj. teren budowlany, o którym mowa w art. 2 pkt 33 ustawy, bowiem zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy, działka o nr 1633/2 stanowi teren aktywności gospodarczej. Zatem dostawa działki oznaczonej nr 1633/2 nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

W tym miejscu wskazać należy, że jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Jak wskazano wyżej, zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W celu zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.: towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

  1. przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W analizowanej sprawie, dostawa w drodze licytacji publicznej niezabudowanej działki o nr 1633/2 nie będzie korzystała również ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Bowiem z okoliczności sprawy nie wynika, by działka niezabudowana nr 1633/2 wykorzystywana była przez dłużników wyłącznie do działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług.

Zatem, mając na uwadze treść przywołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, że sprzedaż w drodze licytacji publicznej działki oznaczonej nr 1633/2, nie będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT, lecz zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy, będzie opodatkowana 23% stawką podatku VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawczyni w odniesieniu do dostawy działek o nr 974/2 i 1633/2, jako objętej zwolnieniem od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, należało uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się z kolei do nieruchomości zabudowanej nr 975/1 należy wskazać, że zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki.

Jak wskazano wyżej, z przedstawionego opisu sprawy wynika, że działka o nr 975/1 jest zabudowana: budynkiem młyna zbożowego oraz budynkiem gospodarczo-garażowym. Budynek młyna zbożowego oraz budynek gospodarczo-garażowy są budynkami w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane. Budynki zostały wybudowane w latach 1967-1970. Przedmiotowe budynki są trwale związane z gruntem. W budynkach (młyna zbożowego i gospodarczo-garażowym) od daty zakupu nie dokonywano żadnych ulepszeń. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem budynków (młyna zbożowego i gospodarczo-garażowy) a sprzedażą, upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

Mając zatem na uwadze przywołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, iż w analizowanym przypadku nastąpiło pierwsze zasiedlenie opisanych we wniosku budynków (młyn zbożowy i budynek gospodarczo-garażowy) oraz pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nieruchomości upłynie okres dłuższy niż dwa lata, zatem sprzedaż w drodze licytacji publicznej ww. budynków posadowionych na działce nr 975/1, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Konsekwentnie – zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy – również sprzedaż gruntu, na którym ww. budynki są posadowione, będzie korzystała ze zwolnienia od opodatkowania VAT.

W związku z tym, że dostawa w drodze licytacji publicznej zabudowanej działki o nr 975/1 korzystać będzie ze zwolnienia w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, rozpatrywanie zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a oraz art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy stało się bezzasadne.

Tym samym, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawczyni, z którego wynika, że dostawa w drodze licytacji publicznej zabudowanej działki o nr 975/1 będzie objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, należało uznać za nieprawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, że powołany przez Wnioskodawczynię we własnym stanowisku art. 29 ust. 5 ustawy, został uchylony z dniem 01 stycznia 2014 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, w szczególności silosy znajdujące się na działce nr 975/1, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17,43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj