Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-753/11/IK
z 26 września 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-753/11/IK
Data
2011.09.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
bilety
opłata
stawka
stawki podatku
transport
transport powietrzny


Istota interpretacji
opodatkowania opłaty transakcyjnej naliczanej przy sprzedaży biletu lotniczego w transporcie międzynarodowym i krajowym



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2011r. (data wpływu 30 czerwca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłaty transakcyjnej naliczanej przy sprzedaży biletu lotniczego w transporcie międzynarodowym i krajowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2011r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłaty transakcyjnej naliczanej przy sprzedaży biletu lotniczego w transporcie międzynarodowym i krajowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się pośrednictwem w sprzedaży biletów lotniczych. Działając we własnym imieniu i na własny rachunek nabywa bilety lotnicze od linii lotniczych lub innych podmiotów pośredniczących w sprzedaży biletów lotniczych, w celu ich dalszej odsprzedaży swoim klientom.

Cena usługi transportowej sprzedawanej klientowi składa się z dwóch elementów: ceny biletu oraz naliczanej opłaty transakcyjnej za wystawienie biletu przez Wnioskodawcę stanowiącej jego przychód (dalej: opłata transakcyjna).

Wnioskodawca wystawia fakturę VAT dokumentującą sprzedaż biletu lotniczego (którego cena zawiera opłatę transakcyjną) z odpowiednią stawką VAT, tj. 0% na trasy międzynarodowe i stawką obniżoną (obecnie: 8%) na linie krajowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Według jakich stawek podatku VAT Wnioskodawca powinien opodatkować opłatę transakcyjną naliczaną przy sprzedaży biletu lotniczego dotyczącego transportu lotniczego międzynarodowego i biletu lotniczego dotyczącego transportu krajowego...

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym opłatę transakcyjną naliczaną przy sprzedaży biletu lotniczego dotyczącego transportu lotniczego międzynarodowego należy opodatkować stawką 0% natomiast przy sprzedaży biletu lotniczego dotyczącego transportu krajowego stawką obniżoną (obecnie: 8%).

Wnioskodawca pośredniczy w sprzedaży biletów lotniczych i w związku z tym pobiera opłatę transakcyjną jako wynagrodzenie za świadczone usługi. Zdaniem Wnioskodawcy, podatek VAT od opłaty transakcyjnej Wnioskodawca powinien naliczać według takiej samej stawki jak naliczany jest od biletu lotniczego. W opinii Wnioskodawcy dla usług wystawiania i sprzedaży biletów lotniczych na linie międzynarodowe właściwa stawka VAT wynosi 0%.

Zgodnie z art. 28f ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku świadczenia usług transportowych, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport z uwzględnieniem pokonanych odległości.

Natomiast zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy, stawkę podatku VAT w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

W myśl art. 83 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT, przez transport międzynarodowy rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:

  • z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,
  • z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,
  • z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt).

Stosownie zaś do art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT, transportem międzynarodowym są także usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej związane z usługami, o których mowa w art. 83 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy o VAT. Zgodnie z powyższymi regulacjami usługi pośrednictwa w świadczeniu usług transportu międzynarodowego są także opodatkowane sławką 0%.

W odniesieniu natomiast do usług transportu osobowego świadczonych na terytorium kraju, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, należy zastosować stawkę obniżoną, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust 1. W załączniku tym, stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką obniżoną, pod pozycją 161 wymieniono usługi z grupowania PKWiU ex 51.10.1 „Transport lotniczy pasażerski - wyłącznie przewozy lotnicze rozkładowe pasażerskie i pozarozkładowe pasażerskie. Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT stawka obniżona w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r. wynosi 8%.

Wnioskodawca świadcząc usługę pośrednictwa w sprzedaży biletów, uzyskuje z tego tytułu przychody w postaci opłaty transakcyjnej, która stanowi nierozłączny element opłaty za świadczenie tej usługi. Opłata ta jest pobierana wraz z ceną biletu.

Zatem opłata transakcyjna, zgodnie z powyższą argumentacją powinna być opodatkowana wg takiej samej stawki jak usługa główna tzn. transportu lotniczego międzynarodowego lub krajowego.

Spółka stoi na stanowisku, że w przypadku, gdy przeloty międzynarodowe, z którymi związane są przedmiotowe opłaty transakcyjne, spełniają definicję usług transportu międzynarodowego wynikającą z art. 83 ust 3 pkt 2 ustawy o VAT - miejscem świadczenia tych usług jest terytorium kraju. W tym przypadku, dla opodatkowania usług będących częścią transportu międzynarodowego, Wnioskodawca może skorzystać z preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% - na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT. Stawką tą opodatkowana będzie również opłata transakcyjna, będąca częścią składową należności za usługi transportu międzynarodowego, ponoszona przez klienta.

Natomiast miejscem świadczenia usług transportu lotniczego odbywającego się w całości na terytorium kraju (przeloty krajowe) - stosownie do art. 28f ust. 1 ustawy o VAT - jest terytorium kraju. Zatem usługi krajowego transportu lotniczego korzystają z opodatkowania stawką podatku VAT obniżoną (obecnie: 8%). W konsekwencji, pobierana przez Wnioskodawcę opłata transakcyjna, będąca częścią transportu lotniczego odbywającego się na terytorium kraju, również korzysta z opodatkowania stawką obniżoną (obecnie 8%). Opłata transakcyjna stanowi bowiem nierozerwalny element opłaty za świadczenie usług transportu nabywanego przez klientów Wnioskodawcy.

Argumentacja ta znajduje potwierdzenie w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Europejskiego (ETS), który min. w sprawie Card Protection Plan z 25 lutego 1999 (C-349/96) sformułował zasadę, zgodnie z którą transakcja, obejmująca z ekonomicznego punktu widzenia jedno świadczenie, nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktują się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej.

Podobnie wskazał Sąd Najwyższy w wyroku z 21 maja 2002r. (sygn. III RN 66/01), w którym stwierdzono, że „podział jednorodnej, kompleksowej usługi na dwa odrębne rodzaje jest podziałem sztucznym i nie może stanowić podstawy do podziału kwoty należnej za te usługę na dwie części, z czego każda jest objęta inną stawką VAT.”

Identyczne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 12 kwietnia 2010 r. (sygn. IPPP2-443-72/10-2/JB) w podobnym stanie faktycznym stwierdził, że „opłata za wystawienie biletu lotniczego na liniach międzynarodowych (transaction fee), jako część składowa usługi przewozu lotniczego, jest opodatkowana według stawki podatku VAT w wysokości 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy.

Podsumowując, opłata transakcyjna z tytułu pośrednictwa w sprzedaży biletu lotniczego na liniach międzynarodowych, stanowiąca jeden z elementów opłaty za usługę przewozu lotniczego, zgodnie z uregulowaniem wskazanym powyżej jest opodatkowana stawką VAT w wysokości 0%. Analogicznie opłata transakcyjna z tytułu sprzedaż biletu lotniczego na liniach krajowych jest opodatkowana według stawki obniżonej podatku VAT (obecnie 8%).

W związku z powyższym Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie własnego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 5a ww. ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie zaś z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

W sytuacji, gdy odbiorcą usług jest osoba niebędąca podatnikiem, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d-28f, art. 28g ust. 2, art. 28h-28n – art. 28c ust. 1 ustawy.

W myśl art. 28f ust. 1 ustawy, będącego wyjątkiem od zasady ogólnej, w przypadku świadczenia usług transportu pasażerów, miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości.

Ponadto zgodnie z przepisem § 4 pkt 1 rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), w przypadku świadczenia, środkami transportu morskiego lub lotniczego, usług transportu międzynarodowego osób – miejscem świadczenia tych usług jest terytorium kraju.

Podstawowa stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 (…) wynosi 23%.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy do usług transportu międzynarodowego stosuje się stawkę podatku w wysokości 0%.

Na mocy 83 ust. 3 pkt 2 ustawy, przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:

  1. z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,
  2. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,
  3. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt).

Przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się również usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2 - art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy.

W odniesieniu natomiast do usług transportu osób świadczonych na terytorium kraju, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Natomiast zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 (…) oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Zgodnie z poz. 161 załącznika nr 3, w związku z art. 146a ust. 2 ustawy usługi z grupowania PKWiU 2008 ex 51.10.1 „Transport lotniczy pasażerski – wyłącznie przewozy lotnicze rozkładowe pasażerskie i pozarozkładowe pasażerskie” są objęte stawką podatku w wysokości 8%.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się pośrednictwem w sprzedaży biletów lotniczych. Działając we własnym imieniu i na własny rachunek nabywa bilety lotnicze od linii lotniczych lub innych podmiotów pośredniczących w sprzedaży biletów lotniczych, w celu ich dalszej odsprzedaży swoim klientom.

Cena usługi transportowej sprzedawanej klientowi składa się z dwóch elementów: ceny biletu oraz naliczanej opłaty transakcyjnej za wystawienie biletu przez Wnioskodawcę stanowiącej jego przychód.

Biorąc pod uwagę przywołane regulacje prawne oraz okoliczności przedstawione przez Spółkę stwierdzić należy, iż w przypadku, gdy przeloty międzynarodowe, z którymi związane są przedmiotowe „opłaty transakcyjne”, spełniają definicję usług transportu międzynarodowego wynikającą z art. 83 ust. 3 pkt 2 ustawy – miejscem świadczenia tych usług jest terytorium kraju, zgodnie z § 4 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. W tym przypadku, dla opodatkowania usług stanowiących część składową transportu międzynarodowego, Wnioskodawca może skorzystać z preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% – na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy. Stawką tą opodatkowana będzie również „opłata transakcyjna”, będąca częścią składową należności za usługi lotniczego transportu międzynarodowego osób, ponoszonej przez klienta.

Natomiast miejscem świadczenia usług transportu lotniczego odbywającego się w całości na terytorium kraju (przeloty krajowe) – na mocy art. 28f ust. 1 ustawy – jest terytorium kraju. Zatem usługi krajowego transportu lotniczego korzystają z opodatkowania stawką podatku VAT obniżoną do 8%. W konsekwencji, pobierana przez Wnioskodawcę „opłata transakcyjna”, będąca częścią składową usługi transportu lotniczego osób odbywającego się na terytorium kraju, również korzysta z opodatkowania preferencyjną, 8% stawką podatku.

Reasumując, „opłata transakcyjna” za wystawienie biletu lotniczego na liniach międzynarodowych, jako część składowa usługi transportu lotniczego osób, jest opodatkowana według stawki podatku VAT w wysokości 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy – w przypadku usług transportu międzynarodowego. Natomiast „opłata transakcyjna” dotycząca biletu lotniczego na liniach krajowych, jako część składowa usługi krajowego przewozu lotniczego, jest opodatkowana według stawki podatku VAT w wysokości 8%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie zastosowania określonej stawki podatku dla „opłaty transakcyjnej” będącej częścią składową usługi transportu międzynarodowego i krajowego (lotniczego przewozu osób), należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj