Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.135.2018.1.WR
z 3 sierpnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 4 czerwca 2018 r. (data wpływu 12 czerwca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prawa do zwolnienia z akcyzy alkoholu etylowego zawartego w nabywanych wewnątrzwspólnotowo środkach biobójczych- jest prawidłowe .

UZASADNIENIE

W dniu 12 czerwca 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prawa do zwolnienia z akcyzy alkoholu etylowego zawartego w nabywanych wewnątrzwspólnotowo środkach biobójczych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w branży chemicznej. Wśród produktów, które ma zamiar wytwarzać są środki biobójcze. Wyroby te zostały wpisane do Wykazu Produktów Biobójczych, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 9 października 2015 r. o produktach biobójczych (Dz. U. poz. 1926). Na obrót tymi produktami Wnioskodawczyni uzyskała zezwolenie Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych. Substancją czynną we wskazanych środkach biobójczych jest alkohol etylowy. Przy tym, do produkcji tych środków używany jest częściowo skażony alkohol etylowy.

Zasadniczo, Wnioskodawczyni zamierza sama wytwarzać w kraju wskazane produkty biobójcze. Tym niemniej, ze względu na niewystarczające moce produkcyjne, wystąpiła również do Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych o wskazanie w wydanym przez niego zezwoleniu innych, niż sama Wnioskodawczyni producentów. Wśród zgłoszonych przez Wnioskodawczynię i wymienionych w zezwoleniu producentów produktów biobójczych znalazły się również podmioty mające siedziby w innych, niż Polska państwach członkowskich Unii Europejskiej. Produkowane przez te podmioty produkty biobójcze, Wnioskodawczyni zamierza nabywać od nich i zajmować się ich dystrybucją na terytorium kraju. Produkty biobójcze będą produkowane przez wspomniane wyżej podmioty z innych państw członkowskich przy wykorzystaniu częściowo skażonego alkoholu etylowego, zaś jako środki skażające będą używane środki dopuszczone przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym będzie produkowany środek biobójczy, a więc przez państwo pochodzenia wyrobu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy alkohol etylowy zawarty w produktach biobójczych, który będzie nabywany przez Wnioskodawczynię w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej, będzie zwolniony na terytorium Polski od podatku akcyzowego?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawczyni, alkohol etylowy zawarty w produktach biobójczych będzie zwolniony w Polsce od podatku akcyzowego . Zwolnienie to wynika wprost z art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r., nr 108, poz. 626 ze zm; ustawa ta będzie powoływana jako ustawa o podatku akcyzowym). W myśl art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, od podatku akcyzowego został zwolniony zawarty w nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, skażonych środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej pochodzenia wyrobu. Z przytoczonego wyżej przepisu ustawy o podatku akcyzowym wynika, że od podatku akcyzowego jest zwolniony skażony częściowo alkohol etylowy, jeżeli zostaną spełnione trzy warunki określone w tym przepisie:

  1. alkohol jest zawarty w wyrobie nabywanym wewnątrzwspólnotowo,
  2. wyrób, w którym jest zawarty alkohol, nie jest przeznaczony do spożycia przez ludzi,
  3. alkohol etylowy jest skażony jednym ze środków skażających dopuszczonych do skażania alkoholu etylowego przez państwo członkowskie, z którego pochodzi wyrób.

Jeśli wskazane wyżej warunki zostaną spełnione, alkohol zawarty w produkcie nieprzeznaczonym do spożycia przez ludzi pozostaje zwolniony od podatku i nie podlega dalej przepisom ustawy o podatku akcyzowym.

Środki biobójcze produkowane przez Wnioskodawczynię, które są wpisane do Wykazu Produktów Biobójczych, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 9 października 2015 r. o produktach biobójczych (Dz. U. poz. 1926), są niewątpliwie środkami nieprzeznaczonym do spożycia przez ludzi, co wynika z faktu, że są to produkty biobójcze, a więc ich spożywanie zagraża zdrowiu lub życiu potencjalnego konsumenta. Co więcej, właśnie ze względu na swe właściwości wyroby te musiały zostać wpisane do Wykazu Produktów Biobójczych, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 9 października 2015 r. o produktach biobójczych (Dz. U. poz. 1926).

Alkohol zawarty we wskazanych produktach będzie skażany przy wykorzystaniu środków skażających dopuszczonych do skażania alkoholu etylowego przez państwo członkowskie, z którego będzie pochodził wyrób. Środek ten będzie nabywany od podmiotów wskazanych w zezwoleniu Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, których siedziby znajdują się w innych niż Polska państwach członkowskich. Tym samym Wnioskodawczyni będzie dokonywała wewnątrzwspólnotowego nabycia wskazanego środka. Tym samym spełnione są wszystkie warunki przewidziane w art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, od spełnienia których uzależnione zostało zwolnienie częściowo skażonego alkoholu etylowego. Stąd alkohol etylowy zawarty w produktach biobójczych, który będzie nabywany przez Wnioskodawczynię w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej od podmiotów wskazanych w zezwoleniu Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, będzie zwolniony na terytorium Polski od podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1114 ze zm., zwana dalej „ustawą” lub „ustawą o podatku akcyzowym”) ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Przez wyroby akcyzowe należy rozumieć wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy. (art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy)

Stosownie do art. 92 ustawy o podatku akcyzowym do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

  1. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
  2. wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
  3. napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy. (art. 93 ust. 1 ustawy)

Nabycie wewnątrzwspólnotowe to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju. (art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy)

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1. produkcja wyrobów akcyzowych;

2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów. (art. 8 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym)

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

  1. użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
    1. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
    2. nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
  2. dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
  3. sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
  4. nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony. (art. 8 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym)


Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą. (art. 13 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym)

W myśl art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, skażony środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej pochodzenia wyrobu.

Natomiast na mocy § 2 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 grudnia 2015 r. w sprawie warunków stosowania niektórych zwolnień od podatku akcyzowego (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 375), w przypadku zastosowania zwolnienia określonego w art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy przyjmuje się, że alkohol etylowy zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi nabywany wewnątrzwspólnotowo został skażony środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwa członkowskie Unii Europejskiej pochodzenia wyrobu, jeśli wyroby te były przedmiotem legalnego obrotu handlowego w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej przed ich przywozem na terytorium kraju. Dokumentami potwierdzającymi legalny obrót handlowy w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej wyrobami, o których mowa w ust. 1, są faktury lub inne dokumenty księgowe o równoważnej wartości dowodowej.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie branży chemicznej. Wśród produktów, które ma zamiar wytwarzać znajdują się środki biobójcze. Wyroby te są wpisane do Wykazu Produktów Biobójczych, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 9 października 2015 r. o produktach biobójczych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 122 ze zm.). Na obrót tymi produktami Wnioskodawca posiada zezwolenie Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych. Substancję czynną we wskazanych środkach biobójczych stanowi alkohol etylowy. Jednocześnie Wnioskodawca podkreślił, że do ich produkcji zużywany jest częściowo skażony alkohol etylowy.

Wskazane produkty biobójcze zasadniczo będą wytwarzane przez Wnioskodawcę. Jednakże, z uwagi na niewystarczające moce produkcyjne, Spółka wystąpiła również do Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych o wskazanie w wydanym zezwoleniu innych producentów produktów biobójczych. Wśród producentów zgłoszonych przez Wnioskodawcę znalazły się podmioty mające siedzibę w innych, niż Polska, państwach członkowskich Unii Europejskiej. Wnioskodawca będzie nabywał produkowane przez te podmioty produkty biobójcze, a następnie dokonywał ich dystrybucji na terytorium kraju. Do produkcji wspomnianych środków biobójczych podmioty te będą wykorzystywać częściowo skażony alkohol etylowy, który został skażony środkami dopuszczonymi przez państwa członkowskie Unii Europejskiej miejsca produkcji wyrobu.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest pytanie, czy alkohol etylowy zawarty produktach biobójczych nabywanych przez Wnioskodawcę z terytorium innych państw członkowskich Unii Europejskiej, będzie zwolniony z akcyzy na terytorium Polski.

Mając powyższe na uwadze Wnioskodawca, dokonując wewnątrzwspólnotowego nabycia produktów biobójczych (nie będących wyrobami klasyfikowanymi do alkoholu etylowego), nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, zawierających w swym składzie alkohol etylowy skażony środkami skażającymi, dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej pochodzenia wyrobu, będzie wypełniał normę określoną w art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy. W konsekwencji alkohol etylowy zawarty w tych produktach biobójczych będzie podlegał zwolnieniu od akcyzy.

Prawo do skorzystania ze zwolnienia na mocy art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy będzie możliwe, gdy nabywane wewnątrzwspólnotowo przez Spółkę produkty biobójcze, zawierające alkohol etylowy skażony środkami dopuszczonymi przez państwa członkowskie Unii Europejskiej pochodzenia wyrobu, były przedmiotem legalnego obrotu handlowego w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej przed ich przywozem na terytorium kraju. Potwierdzeniem legalnego obrotu handlowego tymi wyrobami w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej są faktury lub inne dokumenty księgowe o równoważnej wartości dowodowej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w przedmiocie oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Równocześnie przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie zapytania zainteresowanego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w […], w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj