Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-2.4012.420.2018.1.DC
z 10 sierpnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 czerwca 2018 r. (data wpływu 25 czerwca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizowanym Projektem – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizowanym Projektem.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 27 września 2017 r. Gmina (dalej jako Gmina lub Wnioskodawca) podpisała z Urzędem Marszałkowskim Województwa umowę dotyczącą dofinansowania projektu pn. „Kompleksowe unieszkodliwianie odpadów zawierających azbest (…)” (dalej jako Projekt) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 oś priorytetowa V. „Ochrona środowiska i efektywne wykorzystywanie zasobów” działanie 5.2 „Gospodarka odpadami” dla poddziałania 5.2.1. Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej – ZIT.

Zadanie polega na wymianie pokrycia dachów z płyt azbestowo-cementowych płaskich i falistych na pokrycie z blachy powlekanej lub z płyt bitumicznych wraz z obróbkami blacharskimi na 8 dachach budynków na terenie Gminy (dwa budynki mieszkalne, 4 zabudowania przynależne do budynków mieszkalnych »garaże i szopy«, 2 zabudowania gospodarskie oraz usunięcie płyt azbestowo-cementowych falistych z elewacji jednego budynku gospodarskiego). W zakres projektu wchodzą także prace towarzyszące wynikające z wymiany pokrycia dachów, tj. roboty izolacyjne, ciesielskie, dekarsko-blacharskie, wykonanie i montaż obróbek blacharskich, wymiana rynien i rur spustowych, wykonanie docieplenia i tynku na elewacji w miejsce usuniętych płyt azbestowo-cementowych wraz z dociepleniem ścian z wełny mineralnej.

Realizacja projektu wpłynie na poprawę warunków ochrony zdrowia i życia mieszkańców Gminy, przyniesie korzyści w sferze społecznej, ekologicznej i ekonomicznej. Pozwoli osiągnąć korzyści powstrzymania degradacji okładzin budynków wykonanych z azbestu, zlikwiduje szkodliwy wpływ pylenia azbestu na zdrowie użytkowników.

Gmina ubiegając się o dofinansowanie ze środków EFRR wnioskowała na rzecz swoich mieszkańców, którzy są użytkownikami końcowymi projektu. W ramach tego zadania Gmina występująca jako beneficjent środków unijnych prowadziła postępowanie na wyłonienie wykonawcy robót, sprawuje nadzór nad realizacją zadania, dokonuje płatności i rozliczeń z wykonawcą oraz instytucją udzielającą dotacji, zobowiązana jest do pomiaru i monitorowania wskaźników produktu i rezultatu projektu.

Dofinansowanie ze środków unijnych wynosi 85% wartości projektu, pozostałe środki to udział własny Gminy. Jako środki na wkład własny gmina zabezpieczyła środki pochodzące z wpłat właścicieli nieruchomości objętych projektem.

Gmina podpisała z właścicielami/współwłaścicielami budynków objętych programem umowę, w której udzielają Gminie dostępu do działek na których zlokalizowane są budynki objęte projektem, zobowiązała ich do zachowania trwałości projektu przez okres 5 lat od daty płatności końcowej ze strony EFRR, oraz do pokrycia części kosztów robót budowlanych w wysokości minimum 15% brutto wynikającego z przeprowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

Zaliczkę na poczet realizacji ww. zadania mieszkańcy wpłacili na konto gminy w terminie 21 dni od daty otwarcia ofert, natomiast pozostałą kwotę wynikającą z rozliczenia końcowego zadania mieszkańcy mają wpłacić po zakończeniu robót. Od dokonanych w 2017 roku wpłat Gmina odprowadziła do Urzędu Skarbowego podatek VAT.

Projekt został zrealizowany i na Gminie spoczywał obowiązek zapłaty za świadczoną usługę. Po zakończeniu projektu gmina zobowiązana jest przez okres 5 lat do pomiaru i monitorowania wskaźników produktu i rezultatu projektu. Budynki objęte usuwaniem azbestu są własnością osób fizycznych, w związku z czym gmina nie wykorzystuje ich do prowadzenia działalności gospodarczej i nie będzie również prowadziła w nich działalności gospodarczej po zakończeniu projektu.

Gmina, jest jednostką samorządową w rozumieniu przepisów Ustawy o finansach publicznych, realizuje zadania własne Gminy, określone w art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 5 ustawy o samorządzie gminnym. Zgodnie z tymi przepisami Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W szczególności obejmują one sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, ochrony zdrowia.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji przedmiotowego projektu będą wystawione na Gminę. Projekt usunięcia azbestu obejmuje budynki mieszkalne i gospodarskie i stanowi element szerokiego usuwania azbestu zgodnie z celami określonym w „Programie oczyszczania kraju z azbestu na lata 2009-2032. Z tytułu użytkowania budynków mieszkalnych i gospodarczych objętych projektem gmina nie będzie pobierała żadnych opłat Podpisane przez właścicieli nieruchomości zobowiązanie o wpłacie kwoty stanowi pokrycie 15% wkładu własnego do realizowanego projektu i nie jest traktowane jako dochód gminy związany z wykonywaniem działalności gospodarczej. Gmina nie wykorzystuje budynków objętych projektem do prowadzenia działalności gospodarczej i nie będzie również prowadzić w nich działalności gospodarczej po zakończeniu projektu.

Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego, w związku z realizowanym Projektem, zadanie to traktuje jako zadanie własne gminy w związku z czym usługi nabyte w ramach realizowanego projektu nie są i nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Gmina nie będzie więc miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym Projektem.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy w odniesieniu do realizowanego Projektu Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów usług podatnikowi przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania działalności opodatkowanej.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikająca z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Gmina realizując Projekt działa jako jednostka samorządu terytorialnego, a wykonując zadania własne działa w celu zaspokojenia potrzeb zbiorowych wspólnoty – mieszkańców Gminy.

Projekt obejmuje usunięcie azbestu z budynków i pomieszczeń gospodarczych których Gmina nie wykorzystuje i nie będzie wykorzystywała do prowadzenia działalności gospodarczej. Gmina z tytułu użytkowania budynków mieszkalnych i gospodarczych objętych projektem nie będzie pobierała żadnych opłat. Podpisane przez właścicieli nieruchomości zobowiązanie o wpłacie stanowi pokrycie 15% wkładu własnego do realizowanego projektu nie jest traktowane przez Gminę jako dochód gminy związany z wykonywaniem działalności gospodarczej. Gmina nie wykorzystuje budynków objętych projektem do prowadzenia działalności gospodarczej i nie będzie również prowadzić w nich działalności gospodarczej po zakończeniu projektu.

Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego, w związku z realizowanym Projektem, traktuje to zadanie jako zadanie własne gminy, w związku z czym usługi nabyte w ramach realizowanego projektu nie są/nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Gmina nie będzie więc miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na mocy art. 88 ust. 3a pkt 7 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze – w części dotyczącej tych czynności.

Natomiast, w myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem od towarów i usług. Gmina podpisała z Urzędem Marszałkowskim umowę dotyczącą dofinansowania Projektu. Zadanie polega na wymianie pokrycia dachów z płyt azbestowo-cementowych płaskich i falistych na pokrycie z blachy powlekanej lub z płyt bitumicznych wraz z obróbkami blacharskimi na 8 dachach budynków na terenie Gminy. Gmina podpisała z właścicielami/współwłaścicielami budynków objętych programem umowę, w której udzielają Gminie dostępu do działek na których zlokalizowane są budynki objęte projektem oraz m.in., zobowiązała ich do pokrycia części kosztów robót budowlanych w wysokości minimum 15% brutto wynikającego z przeprowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Zaliczkę na poczet realizacji ww. zadania mieszkańcy wpłacili na konto Gminy. Od dokonanych w 2017 roku wpłat Gmina odprowadziła do Urzędu Skarbowego podatek VAT. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji przedmiotowego projektu będą wystawione na Wnioskodawcę.

Wnioskodawca ma wątpliwości czy w odniesieniu do realizowanego Projektu Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

W opinii Wnioskodawcy Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego, w związku z realizowanym Projektem, traktuje to zadanie jako zadanie własne Gminy, w związku z czym usługi nabyte w ramach realizowanego projektu nie są/nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT a Gmina nie będzie więc miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

W pierwszej kolejności należy więc rozstrzygnąć kwestię czy w związku realizacją przedmiotowego Projektu Gmina będzie działała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, a zatem czy będzie świadczyła jakiekolwiek usługi podlegające opodatkowaniu na rzecz mieszkańców.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem” podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Należy zauważyć, że generalnie – poza wyjątkami wskazanymi w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają czynności odpłatne.

Aby uznać daną usługę za odpłatną, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, przy czym w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Zatem powinien wystąpić związek pomiędzy świadczoną usługą a przekazanym wynagrodzeniem.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

Zauważyć należy, że samo stwierdzenie, że podmiot dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu (w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy) nie jest wystarczającą przesłanką, aby daną czynność opodatkować podatkiem od towarów i usług. Analizując bowiem powyższe przepisy należy stwierdzić, że dostawa towarów lub świadczenie usług podlegać będą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywane będą przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2, ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego wyżej przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Nie można zatem zgodzić się z opinią Wnioskodawcy, że w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym Gmina będzie realizowała zadanie własne, które nie będzie związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wynika to z faktu, że Gmina realizując przedmiotowe zadanie podpisała z mieszkańcami umowy cywilnoprawne, których charakter wyklucza Wnioskodawcę z grona podatników o których mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, które mogą działać jako organ władzy publicznej.

Należy zatem stwierdzić, że w opisanym przypadku Wnioskodawca realizując odpłatne świadczenia na rzecz mieszkańców będzie działał w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Świadczenia te należy równocześnie uznać za opodatkowane podatkiem VAT gdyż w wyniku ich realizacji po stronie Wnioskodawcy powstało zobowiązanie podatkowe w formie podatku należnego.

Potwierdza to fakt, że od wpłat otrzymanych od mieszkańców Gmina odprowadziła do urzędu skarbowego podatek należny, co także przemawia za uznaniem Gminy za podatnika podatku od towarów i usług, który świadczy na rzecz mieszkańców czynności opodatkowane.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – Wnioskodawca realizując ww. zadanie będzie wykonywał odpłatne świadczenia na rzecz mieszkańców w ramach zawartych umów cywilnoprawnych, z tytułu których będzie działał w charakterze podatnika VAT. Efekty przedmiotowego zadania będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym – wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy – Gmina będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. Projektu.

Reasumując, w odniesieniu do realizowanego Projektu Gmina będzie miała możliwość odliczenia podatku VAT w całości.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj