Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.123.2018.2.MPU
z 10 sierpnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 7 czerwca 2018 r. (data wpływu 7 czerwca 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 sierpnia 2018 r. (data wpływu 6 sierpnia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy dostawie wewnątrzwspólnotowej oraz eksporcie olejów smarowych i dodatków do paliw jest:

  • prawidłowe- w zakresie prawa do zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w stosunku do przemieszczanych towarów, których Wnioskodawca nie jest właścicielem;
  • nieprawidłowe- w zakresie dokumentowania procedury zawieszenia poboru akcyzy stosowanej przy przemieszczaniu olejów smarowych.

UZASADNIENIE

W dniu 7 czerwca 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy dostawie wewnątrzwspólnotowej oraz eksporcie olejów smarowych i dodatków do paliw.

Powyższy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 sierpnia 2018 r. (data wpływu 6 sierpnia 2018 r.), które stanowiło odpowiedź na wezwanie z dnia 31 lipca 2018 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.123.2018.1.MPU

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawca – […] (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego. Spółka posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego, zgodnie z którym może składować w nim wyroby akcyzowe należące również do podmiotów trzecich.

Spółka, w prowadzonym przez siebie składzie podatkowym produkuje m.in. oleje smarowe klasyfikowane do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99 oraz dodatki do paliw silnikowych, klasyfikowane do różnych pozycji CN (np. 3811, 2905, 2707) - dalej zwane łącznie jako: „Wyroby”. Wyroby te będą sprzedawane podmiotowi trzeciemu mającemu siedzibę na terytorium kraju. Niemniej, sama sprzedaż towarów nie będzie się wiązała z ich wyprowadzeniem ze składu podatkowego Spółki.

Podmiot trzeci, do którego Spółka sprzeda towary, będzie je następnie dostarczał do odbiorców mających siedzibę na terytorium państwa członkowskiego, w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej, lub na terytorium państwa trzeciego, w ramach eksportu. Podmiot trzeci będzie sprzedawał towary do swoich odbiorców z zastosowaniem różnych warunków dostawy wg Incoterms, np. EXW, FOB, CIF itp.

Po otrzymaniu od podmiotu trzeciego informacji o planowanej dostawie, Spółka, w zależności od przypadku będzie:

  • wystawiała dokument e-AD (albo dokument zastępujący e-AD), albo
  • dokument handlowy.

W przypadku, gdy towary będą dostarczane do ostatecznego odbiorcy w ramach eksportu, Spółka będzie przekazywała podmiotowi trzeciemu nr ARC (nr dokumentu e-AD), połączony z trzyznakowym numerem identyfikacyjnym pozycji towarowej albo numer dokumentu handlowego wystawionego przez Spółkę. Zgłoszenia wywozowego towarów będzie zawsze dokonywał podmiot trzeci.

Spółka, w zależności od przypadku, będzie przekazywała podmiotowi trzeciemu wydruk dokumentu e-AD albo kopię dokumentu zastępującego e-AD albo kopię wystawionego przez Spółkę dokumentu handlowego

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Spółka ma prawo do zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy dla towarów, które są własnością podmiotu trzeciego, jeżeli są one przemieszczane ze składu podatkowego Spółki do finalnego odbiorcy w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu, a w konsekwencji nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku akcyzowego, jeżeli warunki stosowania tej procedury nie zostaną naruszone?
  2. Czy w przypadku wysyłki olejów smarowych należących do podmiotu trzeciego, Spółka może udokumentować procedurę zawieszenia poboru akcyzy dokumentem handlowym, który będzie zawierał dane takie jak uproszczony dokument towarzyszący, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku akcyzowym?

Zdaniem Wnioskodawcy w okolicznościach zdarzenia przyszłego:

  1. Spółka ma prawo do zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy dla Towarów, które są własnością podmiotu trzeciego, jeżeli są one dostarczane ze składu podatkowego Spółki do finalnego odbiorcy w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu, a w konsekwencji nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku akcyzowego, jeżeli warunki stosowania tej procedury nie zostaną naruszone;
  2. w przypadku wysyłki olejów smarowych należących do podmiotu trzeciego, Spółka może udokumentować procedurę zawieszenia poboru akcyzy dokumentem handlowym, który będzie zawierał dane takie jak uproszczony dokument towarzyszący, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku akcyzowym.

Uzasadnienie w zakresie pytania 1.

Procedura zawieszenia poboru akcyzy, w myśl art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o podatku akcyzowym, to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Na podstawie art. 40 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym, procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy. Wyroby klasyfikowane do pozycji CN 2707, 2905, 3811 (dodatki do paliw), zostały wymienione odpowiednio w pozycjach 19, 24, 24a załącznika nr 2 do tej ustawy.

Natomiast oleje smarowe klasyfikowane do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99 należą do grupy wyrobów akcyzowych, które nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym.

Równocześnie jednak zgodnie z art. 40 ust. 6 cytowanej ustawy, procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1 i 5.

A zatem, na podstawie powołanych wyżej przepisów, procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do dodatków do paliw, natomiast do olejów smarowych procedura zawieszenia poboru akcyzy stosowana jest wyłącznie na terytorium kraju.

Stosownie do art. 40 ust. 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym, procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie m.in. jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane:

  1. w celu dokonania eksportu, ze składu podatkowego na terytorium kraju do urzędu celno-skarbowego na terytorium kraju, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej,
  2. ze składu podatkowego na terytorium kraju do składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego,
  3. w celu dokonania eksportu, ze składu podatkowego na terytorium kraju przez terytorium państw członkowskich do organu celnego, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej,
  4. ze składu podatkowego na terytorium kraju do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego będącego podmiotem upoważnionym przez właściwe władze podatkowe tego państwa członkowskiego Unii Europejskiej do otrzymywania wyrobów akcyzowych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Należy zwrócić uwagę, że zgodnie z ogólną regułą wskazaną w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, warunkiem zastosowania procedury zawieszenia akcyzy jeżeli jest ona związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych jest:

  1. zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;
  2. złożenie we właściwym urzędzie skarbowym zabezpieczenia akcyzowego.

Jednocześnie zgodnie z art. 41 ust. 4 tej ustawy, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy dotyczy wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6, warunki, o których mowa w ust. 1, mają zastosowanie tylko przy przemieszczaniu tych wyrobów na terytorium kraju, a w przypadku przemieszczania tych wyrobów na terytorium kraju w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest wyłącznie dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych zamiast e-AD.

Należy również wskazać, że żaden z przepisów ustawy o podatku akcyzowym nie ogranicza prawa do stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jeżeli jest ona związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych do przypadków, gdy podmiot stosujący procedurę zawieszenia poboru akcyzy (tu: podmiot prowadzący skład podatkowy, z którego są wysyłane wyroby akcyzowe) jest jednocześnie właścicielem tych wyrobów. Równocześnie, z przepisów art. 48 ust. 1 pkt 1, art. 48 ust. 4b oraz art. 59 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym w sposób pośredni wynika, że podmiot stosujący procedurę zawieszenia poboru akcyzy nie musi być właścicielem wyrobów akcyzowych objętych tą procedurą.

Dlatego też Spółka stoi na stanowisku, że ma ona prawo do zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy dla towarów, które są własnością podmiotu trzeciego, jeżeli są one dostarczane z jej składu podatkowego do finalnego odbiorcy w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu. W konsekwencji, Spółka nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku akcyzowego, jeżeli warunki stosowania tej procedury nie zostaną naruszone.

Uzasadnienie w zakresie pytania 2

Zgodnie z art. 41 ust. 4 tej ustawy, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy dotyczy wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6, warunki, o których mowa w ust. 1, mają zastosowanie tylko przy przemieszczaniu tych wyrobów na terytorium kraju, a w przypadku przemieszczania tych wyrobów na terytorium kraju w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest wyłącznie dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych zamiast e-AD.

Dokument handlowy to bliżej niesprecyzowany w ustawie o podatku akcyzowym dokument, który służy jako dowód (potwierdzenie), że miała miejsce dana transakcja. Jednak, w okolicznościach zdarzenia przyszłego, transakcja związana z dostawą olejów smarowych do finalnego odbiorcy będzie miała miejsce pomiędzy podmiotem trzecim a finalnym odbiorcą. Innymi słowy, Spółka nie będzie stroną transakcji, w ramach której oleje smarowe będą przemieszczane z jej składu podatkowego. Niemniej, to Spółka, jako podmiot prowadzący skład podatkowy, z którego oleje smarowe będą wysyłane, zobowiązana będzie do wystawienia dokumentu handlowego na podstawie którego stosowana będzie procedura zawieszenia poboru akcyzy. Równocześnie, na podstawie art. 138e ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, Spółka zobowiązana jest do prowadzenia ewidencji dokumentów handlowych towarzyszących przemieszczaniu wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa. Należy też wskazać, że ani w ustawie o podatku akcyzowym, ani w przepisach wykonawczych nie określono urzędowego formularza dokumentu handlowego. Dlatego też Spółka stoi na stanowisku, że wystawiany przez nią w okolicznościach zdarzenia przyszłego dokument handlowy powinien zawierać dane pozwalające na identyfikację podmiotu, do którego wysłano wyroby akcyzowe, jak również ilość i rodzaj wysyłanych olejów smarowych wraz z ich kodami CN. W konsekwencji, w przypadku wysyłki olejów smarowych należących do podmiotu trzeciego, Spółka będzie mogła udokumentować procedurę zawieszenia poboru akcyzy dokumentem handlowym, który będzie zawierał dane takie jak uproszczony dokument towarzyszący, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku akcyzowym. Dokument tego typu pozwala bowiem zawrzeć wszystkie niezbędne dane, o których mowa powyżej.

W związku z powyższym Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska przedstawionego na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych należy uznać za:

  • prawidłowe w zakresie prawa do zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w stosunku do przemieszczanych towarów, których Wnioskodawca nie jest właścicielem;
  • nieprawidłowe w zakresie dokumentowania procedury zawieszenia poboru akcyzy stosowanej przy przemieszczaniu olejów smarowych.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1114 ze zm., zwana dalej „ustawą” lub „ustawą o podatku akcyzowym”) ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie określone w załączniku nr 1 do ustawy (art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy).

W pozycji 27 załącznika nr 1 do ustawy umieszczono wyroby o kodzie CN 2710 – oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

W załączniku nr 2 do ustawy, zatytułowanym „Wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG”:

˗ w pozycji 19 umieszczono wyroby o kodzie Nomenklatury Scalonej CN ex 2707 - oleje i pozostałe produkty destylacji wysokotemperaturowej smoły węglowej; podobne produkty, w których masa składników aromatycznych jest większa niż składników niearomatycznych, wyłącznie:

  1. Benzol (benzen) (CN 2707 10),
  2. Toluol (toluen) (CN 2707 20),
  3. Ksylol (ksyleny) (CN 2707 30),
  4. Pozostałe mieszaniny węglowodorów aromatycznych, z których 65% lub więcej objętościowo (włącznie ze stratami) destyluje w 250°C zgodnie z metodą ASTM D 86 (CN 2707 50),

-w pozycji 24 umieszczono wyroby o kodzie Nomenklatury Scalonej CN ex 2905 11 00 - metanol (alkohol metylowy) - niebędący pochodzenia syntetycznego - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych lub napędowych,

˗ w pozycji 24a umieszczono wyroby o kodzie Nomenklatury Scalonej CN ex 3811- środki przeciwstukowe, inhibitory utleniania, inhibitory tworzenia się żywic, dodatki zwiększające lepkość, preparaty antykorozyjne oraz pozostałe preparaty dodawane do olejów mineralnych (włącznie z benzyną) lub do innych cieczy, stosowanych do tych samych celów, co oleje mineralne, wyłącznie:

  1. środki przeciwstukowe, na bazie tetraetyloołowiu (CN 3811 11 10),
  2. pozostałe środki przeciwstukowe, na bazie związków ołowiu (CN 3811 11 90),
  3. pozostałe środki przeciwstukowe (CN 3811 19 00),
  4. pozostałe (CN 3811 90 00).

Stosownie do art. 86 ust. 1 pkt 2, 4 i 6 ustawy o podatku akcyzowym do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

  • objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;
  • oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  • objęte pozycją CN 3811.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 6, 8, 10, 11, 12, 15, 15a oraz 16 ustawy o podatku akcyzowym:

  • eksport to wywóz wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej potwierdzony przez organ celny, o którym mowa w art. 221 ust. 2 lub art. 332 ust. 3-4 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz. Urz. UE L 343 z 29.12.2015, str. 558, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem 2015/2447", na podstawie informacji uzyskanych od właściwego organu celnego stosownie do art. 329 tego rozporządzenia;
  • dostawa wewnątrzwspólnotowa to przemieszczanie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego;
  • skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego;
  • podmiot prowadzący skład podatkowy to podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego;
  • procedura zawieszenia poboru akcyzy oznacza procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe;
  • e-AD to elektroniczny administracyjny dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy;
  • dokument zastępujący e-AD to dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, gdy System jest niedostępny, zawierający takie same dane jak e-AD;
  • uproszczony dokument towarzyszący to dokument, na podstawie którego przemieszcza się, w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej lub nabycia wewnątrzwspólnotowego, wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, oraz alkohol etylowy całkowicie skażony środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażania alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz. Urz. WE L 288 z 23.11.1993, str. 12, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 249, z późn. zm.).

Stosownie do art. 40 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1. W przypadku wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 11 21, 2710 11 25 oraz 2710 19 29 procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem.

Tym samym procedura zawieszenia poboru akcyzy co do zasady znajduje zastosowanie do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy.

Jednakże na podstawie art. 40 ust. 6 ustawy procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1 i 5.

Na mocy art. 40 ust. 1 ustawy procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli

1. wyroby akcyzowe są:

  1. w składzie podatkowym, w tym również w wyniku zwrotu przez podmiot pośredniczący albo podmiot zużywający,
  2. przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju,
  3. przemieszczane, w celu dokonania eksportu, ze składu podatkowego na terytorium kraju do urzędu celno-skarbowego na terytorium kraju, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej;

1a. wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, są w składzie podatkowym, w tym również w wyniku zwrotu lub dostarczenia przez podmiot, który posiadał te wyroby w celu zużycia w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy i który nie zużył ich do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;

2. wyroby akcyzowe importowane i dopuszczone do obrotu są przemieszczane przez zarejestrowanego wysyłającego z miejsca importu na terytorium kraju do:

  1. składu podatkowego na terytorium kraju,
  2. urzędu celno-skarbowego na terytorium kraju, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej,
  3. podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1.

Zgodnie z art. 40 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym procedura zawieszenia poboru akcyzy ma również zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane:

  1. ze składu podatkowego na terytorium kraju do składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego;
  2. ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do składu podatkowego na terytorium kraju;
  3. w celu dokonania eksportu, ze składu podatkowego na terytorium kraju przez terytorium państw członkowskich do organu celnego, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej;
  4. ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do urzędu celno-skarbowego na terytorium kraju, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej;
  5. ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego przez terytorium kraju do organu celnego na terytorium innego państwa członkowskiego, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej;
  6. ze składu podatkowego na terytorium kraju do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego będącego podmiotem upoważnionym przez właściwe władze podatkowe tego państwa członkowskiego Unii Europejskiej do otrzymywania wyrobów akcyzowych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy lub do podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1;
  7. ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca ich odbioru przez zarejestrowanego odbiorcę na terytorium kraju lub do podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1;
  8. przez terytorium kraju między składami podatkowymi na terytorium państw członkowskich;
  9. przez terytorium kraju ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego będącego podmiotem upoważnionym przez właściwe władze podatkowe tego państwa członkowskiego Unii Europejskiej do otrzymywania wyrobów akcyzowych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy lub do podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1;
  10. w przypadku importu i dopuszczenia do obrotu, z miejsca importu na terytorium kraju, przez zarejestrowanego wysyłającego do:
    1. składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego,
    2. nabywcy na terytorium państwa członkowskiego będącego podmiotem upoważnionym przez właściwe władze podatkowe tego państwa członkowskiego Unii Europejskiej do otrzymywania wyrobów akcyzowych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy,
    3. podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1,
    4. organu celnego na terytorium państwa członkowskiego, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej;
  11. w przypadku importu i dopuszczenia do obrotu, z miejsca importu na terytorium państwa członkowskiego, przez zarejestrowanego wysyłającego do:
    1. składu podatkowego na terytorium kraju,
    2. określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru tych wyrobów przez zarejestrowanego odbiorcę,
    3. podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1,
    4. urzędu celno-skarbowego na terytorium kraju, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej,
    5. organu celnego na terytorium państwa członkowskiego, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej, przez terytorium kraju.


Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest:

  1. zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;
  2. złożenie we właściwym urzędzie skarbowym zabezpieczenia akcyzowego.

Jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy dotyczy wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6, warunki, o których mowa w ust. 1, mają zastosowanie tylko przy przemieszczaniu tych wyrobów na terytorium kraju, a w przypadku przemieszczania tych wyrobów na terytorium kraju w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest wyłącznie dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych zamiast e-AD (art. 41 ust. 4 ustawy).

Na podstawie art. 42 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje:

  1. z dniem wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 1a; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy wobec podmiotu prowadzącego skład podatkowy, jeżeli powstał obowiązek podatkowy z tytułu czynności, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5;
  2. z dniem zużycia wyrobu akcyzowego w składzie podatkowym; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy, gdy zużyto wyrób akcyzowy do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego, również w ramach procesów służących bezpośrednio produkcji tego wyrobu; jeżeli ilość napoju alkoholowego zużyta do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego przekracza dopuszczalne normy zużycia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. a lub ust. 2 pkt 1 lit. b, w stosunku do ilości przekraczającej te normy obowiązek podatkowy nie wygasa, a zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem wyprowadzenia wyprodukowanego wyrobu akcyzowego ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy;
  3. w przypadku nieotrzymania przez podmiot wysyłający, w terminie 2 miesięcy od dnia wysyłki wyrobów akcyzowych, odpowiednio: raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru, raportu wywozu albo dokumentu zastępującego raport wywozu lub alternatywnego dowodu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli przemieszczanie miało miejsce na terytorium kraju - następnego dnia po upływie tego terminu;
  4. w przypadku nieotrzymania przez podmiot wysyłający, w terminie 4 miesięcy od dnia wysyłki wyrobów akcyzowych, odpowiednio: raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru, raportu wywozu albo dokumentu zastępującego raport wywozu lub alternatywnego dowodu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli przemieszczanie miało miejsce w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu przez terytorium państwa członkowskiego - następnego dnia po upływie tego terminu;
  5. z dniem naruszenia innych niż określone w pkt 3 i 4 warunków procedury zawieszenia poboru akcyzy, a gdy nie można ustalić dnia ich naruszenia - z dniem stwierdzenia takiego naruszenia przez uprawniony organ;
  6. w przypadku ubytków wyrobów akcyzowych lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20 - z dniem powstania ubytków wyrobów akcyzowych lub ich całkowitego zniszczenia, a gdy nie można ustalić tego dnia - z dniem stwierdzenia przez uprawniony organ ubytków wyrobów akcyzowych lub ich całkowitego zniszczenia;
  7. w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6 - z dniem otrzymania przez podmiot wysyłający, który dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu tych wyrobów, dokumentu handlowego lub innego dokumentu potwierdzającego dostawę tych wyrobów na terytorium państwa członkowskiego albo wyprowadzenie ich poza terytorium Unii Europejskiej; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy ciążący na podatniku, z chwilą otrzymania przez niego tego dokumentu, w części objętej potwierdzeniem;
  8. w przypadku nieotrzymania przez podmiot wysyłający, w terminie 4 miesięcy od dnia wysyłki ze składu podatkowego wyrobów akcyzowych, dokumentu, o którym mowa w pkt 7, z potwierdzeniem dostawy tych wyrobów akcyzowych na terytorium państwa członkowskiego albo wyprowadzenia ich poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli przemieszczanie miało miejsce w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu przez terytorium państwa członkowskiego - następnego dnia po upływie tego terminu.

Jak wynika z art. 42 ust. 2 ustawy w przypadku gdy w stosunku do przemieszczanych przez terytorium Unii Europejskiej wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy:

  1. zostaną naruszone na terytorium kraju warunki tej procedury, co spowoduje jej zakończenie, lub
  2. nie można ustalić miejsca naruszenia warunków procedury zawieszenia poboru akcyzy, a ich naruszenie zostanie stwierdzone na terytorium kraju,

właściwy naczelnik urzędu skarbowego pobiera akcyzę obliczaną z zastosowaniem stawek akcyzy obowiązujących w dniu, w którym doszło do tego naruszenia, a jeżeli tego dnia nie można ustalić - obowiązujących w dniu, w którym stwierdzono to naruszenie.

Zgodnie z opisem zdarzeń przyszłych przedstawionym przez Wnioskodawcę, Spółka ma zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego, zgodnie z którym może składować w nim wyroby akcyzowe należące również do podmiotów trzecich.

W prowadzonym składzie podatkowym Wnioskodawca produkuje m.in. oleje smarowe klasyfikowane do kodów Nomenklatury Scalonej CN od 2710 19 71 do 2710 19 99 oraz dodatki do paliw silnikowych klasyfikowane m.in. do kodów Nomenklatury Scalonej CN 3811, 2905 oraz 2707. Wyżej wymienione wyroby Spółka będzie sprzedawać podmiotowi trzeciemu mającemu siedzibę na terytorium kraju, lecz nie będzie to związane z ich wyprowadzeniem ze składu podatkowego należącego do Wnioskodawcy.

Podmiot trzeci będzie te towary dostarczał do odbiorców mających siedzibę na terytorium państwa członkowskiego lub na terytorium państwa członkowskiego dokonując, w zależności od sytuacji, dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu wskazanych wyrobów.

Po otrzymaniu przez Spółkę informacji o planowanej dostawie w zależności od przypadku Wnioskodawca będzie wystawiała dokument e-AD (ewentualnie dokument zastępujący e-AD) albo dokument handlowy.

W sytuacji dostarczania towarów ostatecznemu odbiorcy w drodze eksportu Spółka przekaże temu podmiotowi nr ARC (nr dokumentu e-AD) połączony z trzyznakowym numerem identyfikacyjnym pozycji towarowej albo numer dokumentu handlowego. Zgłoszenie wywozowe będzie dokonywane przez podmiot trzeci.

Wnioskodawca będzie przekazywał podmiotowi trzeciemu wydruk dokumentu e-AD albo kopię dokumentu zastępującego e-AD albo kopię wystawionego przez Spółkę dokumentu handlowego.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest posiadanie przez Spółkę prawa do zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w stosunku do wyrobów nie stanowiących własności Wnioskodawcy, a jednocześnie przemieszczanych ze składu podatkowego Spółki (pytanie 1). Wątpliwości Wnioskodawcy budzi również dokumentowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy stosowanej względem wyrobów nie ujętych w załączniku nr 2 do ustawy za pomocą dokumentu handlowego (pytanie 2).

Odpowiadając na pytania wskazać należy, że z istoty procedury zawieszenia poboru akcyzy wynika, że w trakcie jej trwania z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe aż do czasu zakończenia tej procedury. Niezbędne przy tym jest, aby spełnione były podstawowe warunki jej stosowania, tzn. wyroby były przemieszczane między podmiotami uprawnionymi do odbioru wyrobów akcyzowych, obrót tymi wyrobami potwierdzony był odpowiednimi dokumentami, a także aby zostało złożone zabezpieczenie akcyzowe.

Podmiot prowadzący skład podatkowy (w tym także usługowy skład podatkowy, w którym magazynowane są wyroby akcyzowe będące własnością innego podmiotu) to podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie tego składu. Wszystkie czynności w składzie podatkowym formalnie wykonywane są w imieniu podmiotu posiadającego zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego. Prowadzący skład podatkowy odpowiada zatem za rozpoczęcie procedury zawieszenia poboru akcyzy przy wprowadzaniu wyrobów akcyzowych do składu lub rozpoczęciu ich produkcji oraz za dochowanie warunków tej procedury w stosunku do wyrobów produkowanych, magazynowanych czy przeładowywanych, a także wyprowadzanych ze składu.

Stosownie do powyższego wskazać należy, że prawo stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy nie zostało uzależnione od prawa własności wyrobów nią objętych.

Tym samym podmiot prowadzący skład podatkowy (Wnioskodawca) jest uprawniony do zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w stosunku do wyrobów objętych wnioskiem, których nie jest właścicielem. W sytuacji natomiast gdy warunki stosowania tej procedury nie zostaną naruszone - Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania pierwszego jest prawidłowe.

Stosownie do treścią art. 41 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy dotyczy wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6 (m.in. olejów smarowych klasyfikowanych do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99), warunki, o których mowa w ust. 1 (czyli zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD oraz złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego), mają zastosowanie tylko przy przemieszczaniu tych wyrobów na terytorium kraju. Natomiast w przypadku przemieszczania tych wyrobów na terytorium kraju w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest wyłącznie dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych zamiast e-AD.

Z treści przywołanego wyżej przepisu wynika zatem, że w przypadku przemieszczania na terytorium kraju w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej olejów smarowych klasyfikowanych do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest wyłącznie dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych.

Natomiast w przypadku eksportu należy rozróżnić dwie odmienne sytuacje. Pierwszą z nich jest eksport towarów w przypadku gdy urząd nadzorujący wyprowadzenie towaru znajduje się w Polsce.

Z przepisu art. 41 ust. 4 ustawy, że w stosunku do wyrobów, o których mowa w art. 40 ust. 6 ustawy, warunki przewidziane w art. 41 ust. 1 ustawy (czyli obowiązek stosowania e-AD i złożenia zabezpieczenia akcyzowego) mają zastosowanie jedynie na terytorium kraju.

A zatem, aby zastosować procedurę zawieszenia poboru akcyzy do przemieszczanych w ramach eksportu olejów smarowych klasyfikowanych do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, jeżeli zarówno urząd nadzorujący wywóz jak i urząd nadzorujący wyprowadzenie znajduje się na terytorium kraju konieczne jest zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD oraz złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Jednocześnie ustawodawca nie wskazuje w 41 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, ani w jakimkolwiek innym przepisie ustawy o podatku akcyzowym jakie są warunki zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku eksportu, jeżeli urząd nadzorujący wyprowadzenie znajduje się poza terytorium kraju.

Zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku eksportu, jeżeli urząd nadzorujący wyprowadzenie znajduje się poza terytorium kraju, powinno być takie same jak w przypadku przemieszczania olejów smarowych na terytorium kraju w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej. Oleje smarowe nie stanowią bowiem wyrobów akcyzowych na terenie innych państw członkowskich Unii Europejskiej. W konsekwencji brak jest możliwości uzyskania raportu wywozu albo dokumentu zastępującego raport wywozu lub alternatywnego dowodu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy. W rezultacie zastosowanie powinny znaleźć takie same warunki, jak przy dostawach wewnątrzwspólnotowych tj. dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych.

Powyższe stanowisko znajduje również potwierdzenie w dokumencie „Instrukcja dla podmiotów, jako użytkowników Systemu EMCS PL/EMCS PL 2”, w którym stwierdzono, że „W przypadku przemieszczeń olejów smarowych i obejmowania ich procedurą wywozu tak, że urząd celny wyprowadzenia znajduje się poza Polską, nie ma możliwości wskazywania w zgłoszeniu wywozowym w ECS w polu 40 jako dokumentu poprzedniego nr ARC. Przemieszczenie takie odbywa się bowiem na podstawie dokumentu handlowego”.

Zgodnie z powyższym, z uwagi na możliwość wystąpienia różnych przypadków przemieszczania oraz wywozu olejów smarowych objętych zakresem pytania drugiego Wnioskodawca nie w każdej sytuacji może dokumentować zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy dokumentem handlowym. W przypadku eksportu olejów smarowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli urząd celny wyprowadzenia znajduje się na terytorium kraju, zastosowanie ma bowiem e-AD albo dokument zastępujący e-AD.

Ponadto ustawodawca nie wprowadził w ustawie o podatku akcyzowym definicji dokumentu handlowego. Z tego względu stwierdzić należy, że dokumentem handlowym, o którym mowa w art. 41 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym może być każdy dokument jaki jest stosowany w obrocie handlowym.

Z uwagi zatem na brak zdefiniowania pojęcia dokumentu handlowego nie ma też przeszkód, aby dokument ten zawierał takie dane jak uproszczony dokument towarzyszący. Należy jednak mieć na uwadze, że różna jest rola dokumentów handlowych, które na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy dokumentują procedurę zawieszenia poboru akcyzy, oraz uproszczonego dokumentu towarzyszącego. Na podstawie dokumentów handlowych są niekiedy przemieszczane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe inne niż określone w załączniku nr 2 do ustawy objęte stawką inną niż zerowa. Natomiast uproszczony dokument towarzyszący, co do zasady służy do przemieszczania, w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej lub nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Dlatego z dokumentu handlowego zawierającego takie dane jak uproszczony dokument towarzyszą musi wyraźnie wynikać, że nie stanowi on uproszczonego dokumentu towarzyszącego.

Z uwagi na powyższe Organ nie mógł w pełni potwierdzić stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania drugiego, a zatem stanowisko Wnioskodawcy, oceniając całościowo w zakresie objętym pytaniem drugim należało uznać za nieprawidłowe

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest:

˗ prawidłowe w zakresie prawa do zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w stosunku do przemieszczanych towarów, których Wnioskodawca nie jest właścicielem;

˗ nieprawidłowe w zakresie dokumentowania procedury zawieszenia poboru akcyzy stosowanej przy przemieszczaniu olejów smarowych.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionych zdarzeń przyszłych lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Równocześnie przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie zapytania zainteresowanego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w […], w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj