Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-3.4012.329.2018.1.AŻ
z 14 sierpnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2018 r. (data wpływu 21 czerwca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz ubiegania się o zwrot podatku VAT w związku z realizowanymi projektami – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz ubiegania się o zwrot podatku VAT w związku z realizowanymi projektami.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zdarzenie nr 1.

Ochotnicza Straż Pożarna złożyła wniosek do Lokalnej Grupy Działania o przyznanie pomocy ze środków Osi Leader z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Wniosek został rozpatrzony pozytywnie, w wyniku czego została podpisana umowa na realizację projektu „Modernizacja budynku świetlicy wiejskiej oraz zagospodarowanie terenu …”.

Ochotnicza Straż Pożarna w dniu 24 maja 2017 r. podpisała umowę przyznania pomocy z Samorządem Województwa reprezentowanym przez Marszałka Województwa oraz Członka Zarządu na operację „Modernizacja budynku świetlicy wiejskiej oraz zagospodarowanie terenu …”.

Projekt jest realizowany w świetlicy wiejskiej. OSP ubiega się o uznanie podatku od towarów i usług (VAT) za koszt kwalifikowany. Realizując projekt OSP ponosi koszty zawierające podatek od towarów i usług. OSP nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług, nie jest zarejestrowana w rejestrze płatników podatku od towarów i usług, nie składa deklaracji VAT-7. OSP nie prowadzi działalności gospodarczej. Zadanie zostało dofinasowane w 100% z PROW 2014-2020.

(…) jest małą miejscowością, w której działa organizacja pozarządowa – Ochotnicza Straż Pożarna. Członkami OSP są ludzie, którzy chcą działać na rzecz swojej miejscowości, a także na rzecz swojego regionu.

Zadanie polega na:

  • remoncie i modernizacji świetlicy wiejskiej, w tym wykonaniu posadzki, ścian wewnętrznych,
  • instalacji elektrycznej i odgromowej, zagospodarowaniu terenu, izolacji budynku,
  • wyposażeniu świetlicy wiejskiej, w tym montażu instalacji fotowoltaicznej, siłowni zewnętrznej, altanki, zakupie sprzętu agd, filiżanek, talerzy, grilla, warnika, gabloty.

OSP rozpoczęło projekt w 2017 r., a zakończy w 2018 r. Faktury będą wystawione na OSP. Faktury zostaną przedstawione do refundacji w 2018 r. wraz z uznaniem podatku VAT jako kosztu kwalifikowanego. Projekt nie generuje dochodu, korzystanie ze świetlicy i terenu wokół świetlicy jest ogólnodostępne i bezpłatne. Ochotnicza Straż Pożarna nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz realizowany projekt nie będzie służył czynnościom opodatkowanym.

Zdarzenie nr 2.

Ochotnicza Straż Pożarna złożyła wniosek do Lokalnej Grupy Działania o przyznanie pomocy ze środków Osi Leader z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Wniosek został rozpatrzony pozytywnie, w wyniku czego została podpisana umowa na realizację projektu „Szkolenia oraz zajęcia i wyjazdy edukacyjne (…)”. Ochotnicza Straż Pożarna, w dniu 24 maja 2017 r. podpisała umowę przyznania pomocy z Samorządem Województwa, reprezentowanym przez: Marszałka Województwa oraz Członka Zarządu na operację „Szkolenia oraz zajęcia i wyjazdy edukacyjne (…)”.

Projekt jest realizowany w świetlicy wiejskiej. OSP ubiega się o uznanie podatku od towarów i usług (VAT) za koszt kwalifikowany. Realizując projekt OSP ponosi koszty zawierające podatek od towarów i usług. OSP nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług, nie jest zarejestrowana w rejestrze płatników podatku od towarów i usług, nie składa deklaracji VAT-7. OSP nie prowadzi działalności gospodarczej. Zadanie zostało dofinasowane w 100% z PROW 2014-2020.

(…) jest małą miejscowością, w której działa organizacja pozarządowa – Ochotnicza Straż Pożarna. Członkami OSP są ludzie, którzy chcą działać na rzecz swojej miejscowości, a także na rzecz swojego regionu.

Zadanie polega na:

  • organizacji zajęć świetlicowych i edukacyjnych dla dzieci, młodzieży, osób dorosłych i seniorów oraz wyjazdów edukacyjnych,
  • przeprowadzeniu „Kursu (…)”,
  • zorganizowaniu szkolenia z zakresu Kwalifikowanej Pierwszej Pomocy,
  • zakupie wyposażenia do świetlicy m.in. stroje ludowe, filiżanki, talerzyki.

OSP rozpoczęło projekt w 2017 r. a zakończy w 2018 r. Faktury będą wystawione na OSP. Faktury zostaną przedstawione do refundacji w 2018 r. wraz z uznaniem podatku VAT jako kosztu kwalifikowanego. Projekt nie generuje dochodu, korzystanie ze świetlicy i terenu wokół świetlicy jest ogólnodostępne i bezpłatne. Ochotnicza Straż Pożarna nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz realizowany projekt nie będzie służył czynnościom opodatkowanym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy OSP będzie miało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego do wyżej wymienionego projektu zgodnie z art. 86 ustawy o VAT?
  2. Czy OSP będzie miało prawo do zwrotu różnicy podatku zgodnie z art. 87 ustawy o VAT, w sytuacji, kiedy projekt nie będzie służył czynnościom opodatkowanym, a OSP nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT w przyszłości też nie będzie?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, o którym mowa w art. 86 ustawy o VAT w związku z realizacją wyżej opisanego projektu, gdyż poniesione wydatki nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a ponadto OSP nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawcy nie przysługuje prawo zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ustawy o VAT.

Ad 1.

Wnioskodawca uważa, że nie przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, o którym mowa w art. 86 ustawy o VAT w związku z realizacją wyżej opisanego projektu, gdyż poniesione wydatki nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Ad 2.

Wnioskodawca (OSP) uważa, że nie przysługuje mu prawo do zwrotu różnicy podatku, zgodnie z art. 87 podatku VAT, w sytuacji, kiedy projekt nie będzie służył czynnościom opodatkowanym, a OSP nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Uzasadnienia:

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki (art. 86, art. 87 ustawy o podatku VAT), tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności podatkowych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami podatkowymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W przypadku Wnioskodawcy warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem oraz OSP nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowaną inwestycją. Tym samym OSP nie przysługuje prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. OSP nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a ponadto w wyniku realizacji projektu OSP nie osiągnie żadnych przychodów, a efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w ramach realizowania przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT lub/i niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Zainteresowany złożył wniosek do Lokalnej Grupy Działania. Wniosek został rozpatrzony pozytywnie, w wyniku czego została podpisana umowa na realizację projektu „Modernizacja budynku świetlicy wiejskiej oraz zagospodarowanie terenu (...)”. Ochotnicza Straż Pożarna podpisała umowę przyznania pomocy z Samorządem Województwa na operację „Modernizacja budynku świetlicy wiejskiej oraz zagospodarowanie terenu …”. Projekt jest realizowany w świetlicy wiejskiej. OSP ubiega się o uznanie podatku od towarów i usług za koszt kwalifikowany. Realizując projekt OSP ponosi koszty zawierające podatek od towarów i usług. OSP nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług, nie jest zarejestrowana w rejestrze płatników podatku od towarów i usług, nie składa deklaracji VAT-7. OSP nie prowadzi działalności gospodarczej. Zadanie zostało dofinasowane w 100% z PROW 2014-2020. Zadanie polega na:

  • remoncie i modernizacji świetlicy wiejskiej, w tym wykonanie posadzki, ścian wewnętrznych,
  • instalacji elektrycznej i odgromowej, zagospodarowaniu terenu, izolacji budynku,
  • wyposażeniu świetlicy wiejskiej w tym montaż instalacji fotowoltaicznej, siłowni zewnętrznej, altanki, zakup sprzętu agd, filiżanek, talerzy, grilla, warnika, gabloty.

OSP rozpoczęło projekt w 2017 r., a zakończy w 2018 r. Faktury będą wystawione na OSP. Projekt nie generuje dochodu, korzystanie ze świetlicy i terenu wokół świetlicy jest ogólnodostępne i bezpłatne. Ochotnicza Straż Pożarna nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz realizowany projekt nie będzie służył czynnościom opodatkowanym. Ponadto Ochotnicza Straż Pożarna złożyła wniosek do Lokalnej Grupy Działania o przyznanie pomocy ze środków Osi Leader. Wniosek został rozpatrzony pozytywnie, w wyniku czego została podpisana umowa na realizację projektu „Szkolenia oraz zajęcia i wyjazdy edukacyjne (…)”. Ochotnicza Straż Pożarna podpisała umowę przyznania pomocy z Samorządem Województwa na operację „Szkolenia oraz zajęcia i wyjazdy edukacyjne (…)”. Projekt jest realizowany w świetlicy wiejskiej. OSP ubiega się o uznanie podatku od towarów i usług za koszt kwalifikowany. Realizując projekt OSP ponosi koszty zawierające podatek od towarów i usług. OSP nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług, nie jest zarejestrowana w rejestrze płatników podatku od towarów i usług, nie składa deklaracji VAT-7. OSP nie prowadzi działalności gospodarczej. Zadanie zostało dofinasowane w 100% z PROW 2014-2020. Zadanie polega na:

  • organizacji zajęć świetlicowych i edukacyjnych dla dzieci, młodzieży, osób dorosłych i seniorów oraz wyjazdów edukacyjnych,
  • przeprowadzeniu „Kursu (…)”,
  • zorganizowaniu szkolenia z zakresu Kwalifikowanej Pierwszej Pomocy,
  • zakupie wyposażenia do świetlicy m.in. stroje ludowe, filiżanki, talerzyki.

OSP rozpoczęło projekt w 2017 r., a zakończy w 2018 r. Faktury będą wystawione na OSP. Projekt nie generuje dochodu, korzystanie ze świetlicy i terenu wokół świetlicy jest ogólnodostępne i bezpłatne. Ochotnicza Straż Pożarna nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz realizowany projekt nie będzie służył czynnościom opodatkowanym.

W analizowanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz prawa do zwrotu podatku VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Należy ponownie wskazać, że art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż – jak wynika z opisu sprawy – Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Ponadto, Zainteresowany wskazał, że realizowane projekty: „Modernizacja budynku świetlicy wiejskiej oraz zagospodarowanie terenu (…)” jak i zarówno „Szkolenia oraz zajęcia i wyjazdy edukacyjne (…)” nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie będzie mieć również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie będzie spełniać tych warunków, nie będzie mieć zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanymi projektami. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki, tj. Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto, Wnioskodawcy w związku z realizacją ww. projektów nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji stanowisko przedstawione we wniosku oceniono jako prawidłowe.

Ponadto tutejszy organ nadmienia, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywiste zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj