Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-1265/11-2/AG
Data
2012.02.02
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
kapitał ludzki
koordynator
podatek dochodowy od osób fizycznych
projekt
stowarzyszenia
wynagrodzenia
Istota interpretacji
Czy wynagrodzenia Wnioskodawczyni (konsultant PK, kierownik projektu, personel projektu, koordynator), uzyskiwane w ramach zatrudnienia na podstawie umowy o pracę oraz umów cywilnoprawnych przy realizacji ww. projektów podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, czy też korzystały ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26.07.1991 r.?
Wniosek ORD-IN 368 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2011 r. (data wpływu 9 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego – jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 9 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawczyni jest zatrudniona w stowarzyszeniu (osoba prawna) od 01.02.2005 r. na stanowisku Starszy specjalista ds. funduszy pożyczkowych. Od 2006 roku w wyniku realizacji projektów przez pracodawcę, Zainteresowana była częściowo (w odpowiednim wymiarze czasu pracy określonym we wniosku projektodawcy) zaangażowana do ich realizacji na różnych stanowiskach projektowych: konsultant PK, kierownik projektu, personel projektu, koordynator i w związku z tym uzyskiwała za powyższą pracę wynagrodzenie wg następującego rozróżnienia: - w okresie 01.11.2006 r. - 31.01.2008 r. otrzymywała wynagrodzenie jako Personel ds. promocji i rekrutacji, monitorowania w ramach projektu „Kobieta na rynku pracy” finansowanego ze środków pozyskanych z Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich, priorytet 1 „Aktywna polityka rynku pracy oraz integracji zawodowej i społecznej”, działanie 1.6 „Integracja i reintegracja zawodowa kobiet”, schemat a – „Wspieranie równości szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy”. Do Jej zadań w ramach stanowiska Personel ds. promocji i rekrutacji, monitorowania (umowa o pracę) i w ramach wypłacanego z powyższego źródła wynagrodzenia należało: zapewnienie prawidłowej realizacji projektu, współpraca z wykładowcami, dokonywanie ustaleń z wykładowcami i uczestnikami, organizowanie terminów zajęć, archiwizowanie dokumentów związanych z realizacją projektu,
- w okresie 01.07.2008 r. - 30.06.2010 r. Zainteresowana otrzymywała wynagrodzenie jako koordynator projektu „Podwyższanie kwalifikacji zawodowych poprzez udział w szkoleniach w powiecie śremskim” ze środków pozyskanych z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, priorytet 8 Regionalne kadry gospodarki, Działanie 8.1. „Rozwój pracowników przedsiębiorstw w regionie”, Poddziałanie 8.1.1. „Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw”. Do Jej zadań w ramach stanowiska koordynatora projektu (umowa o pracę) i w ramach wypłacanego z powyższego źródła wynagrodzenia należało: prowadzenie promocji projektu, współopracowywanie materiałów promocyjnych, dystrybucja materiałów promocyjnych, współpraca z mediami lokalnymi, monitoring oraz ewaluacja szkoleń, monitoring wewnętrzny, dobór wykładowców, rekrutacja uczestników szkoleń, opracowywanie harmonogramu szkoleń, zapewnienie właściwych form i metod szkolenia, prowadzenie dokumentacji kadrowej projektu, archiwizowanie dokumentów projektowych,
- w okresie 01.09.2009 r. - 31.12.2010 r. Wnioskodawczyni otrzymywała wynagrodzenie na podstawie umowy o pracę jako konsultant Punktu Konsultacyjnego Lokalnego ze środków pozyskanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, działanie 2.2.1. Do Jej zadań w ramach stanowiska konsultant (umowa o pracę) i w ramach wypłacanego z powyższego źródła wynagrodzenia należało świadczenie usług informacyjnych dla MSP i osób rozpoczynających działalność gospodarczą nt. prowadzenia działalności gospodarczej,
- w okresie 01.04.2010 r. - 30.09.2010 r. Wnioskodawczyni otrzymywała wynagrodzenie jako Kierownik projektu „E-aktywizacja w gminie” ze środków pozyskanych z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VII Promocja integracji społecznej, Działanie 7.3. Inicjatywy lokalne na rzecz aktywnej integracji. Do Jej zadań w ramach stanowiska Kierownik projektu (umowa o pracę) i w ramach wypłacanego z powyższego źródła wynagrodzenia należało: odpowiedzialność za realizację projektu, zarządzanie organizacyjno-finansowe w ramach projektu, ewaluacja i monitoring wewnętrzny projektu, koordynację działań projektu, pracę trenerów oraz komunikację i przekazywanie raportów, kontakty z Wojewódzkim Urzędem Pracy, wypełnianie wniosków o płatność,
- w okresie 01.04.2010 r. - 30.09.2010 r. Wnioskodawczyni otrzymywała wynagrodzenie jako Koordynator projektu „E-aktywizacja w gminie” ze środków pozyskanych z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VII Promocja integracji społecznej, Działanie 7.3. „Inicjatywy lokalne na rzecz aktywnej integracji”. Do Jej zadań w ramach stanowiska Koordynator projektu (umowa o pracę) i w ramach wypłacanego z powyższego źródła wynagrodzenia należało: odpowiedzialność za bezpośredni i telefoniczny kontakt z uczestnikami, przygotowanie promocji projektu, przygotowanie programów szkoleniowych, zapewnienie właściwych form i metod szkolenia, monitoring wewnętrzny projektu, koordynacja i obsługa techniczna, ustalenia z wykładowcami i uczestnikami, organizacja terminów zajęć, zapewnienie prawidłowej realizacji projektu, współpraca z partnerem projektu, archiwizacja dokumentów związanych z realizacją projektu,
- f) w okresie 01.04.2010 r. - 30.09.2010 r. Zainteresowana otrzymywała wynagrodzenie jako Koordynator projektu „E-aktywizacja w gminie” ze środków pozyskanych z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VII Promocja integracji społecznej, Działanie 7.3. „Inicjatywy lokalne na rzecz aktywnej integracji”. Do Jej zadań w ramach stanowiska Koordynator projektu (umowa o pracę) i w ramach wypłacanego z powyższego źródła wynagrodzenia należało: odpowiedzialność za bezpośredni i telefoniczny kontakt z uczestnikami, przygotowanie promocji projektu, przygotowanie programów szkoleniowych, zapewnienie właściwych form i metod szkolenia, monitoring wewnętrzny projektu, koordynacja i obsługa techniczna, ustalenia z wykładowcami i uczestnikami, organizacja terminów zajęć, zapewnienie prawidłowej realizacji projektu, współpraca z partnerem projektu, archiwizacja dokumentów związanych z realizacją projektu.
Pracodawca - podatnik podatku dochodowego od osób fizycznych odprowadzał od wszystkich części wynagrodzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy wynagrodzenia Wnioskodawczyni (konsultant PK, kierownik projektu, personel projektu, koordynator), uzyskiwane w ramach zatrudnienia na podstawie umowy o pracę oraz umów cywilnoprawnych przy realizacji ww. projektów podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, czy też korzystały ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26.07.1991 r....
Zdaniem Wnioskodawczyni, wynagrodzeniem, które uzyskiwała w ramach powyższych projektów jest zwolnione z opodatkowania. Potwierdzeniem tego stwierdzenia jest Jej interpretacja n/w zapisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wynagrodzenia osób zatrudnionych przy realizacji projektu podlegają zwolnieniu od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli: - pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji Finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
- podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym są spełnione warunki uprawniające do zwolnienia, bowiem spełnione zostały dwie przesłanki, czyli: - dochody pracowników pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej,
- pracownicy są bezpośrednio zaangażowani w realizację projektu oraz wykonują czynności konieczne do jego wdrożenia.
Ponadto stowarzyszenie jako osoba prawna z natury rzeczy nie może realizować bezpośrednio celu programu i posługuje się w tym celu zaangażowanymi przez nią osobami fizycznymi. w tym przypadku osobą taką jest konsultant PK, kierownik projektu, personel projektu, koordynator. o pochodzeniu środków dotacji ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej świadczy również fakt, że każda rzecz, czynność czy usługa sfinansowana z tych środków musi posiadać oznaczenie - logo UE i programu pomocowego. Dlatego wg Zainteresowanej przysługuje Jej zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych od części wynagrodzenia finansowanego z tychże środków.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Na wstępie tut. organ wskazuje, iż Wnioskodawczyni przedstawiając pytanie podała art. 21 ust. 1 pkt ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako przepis zgodnie, z którym może skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania. Mając jednak na uwadze merytoryczną treść przedmiotowego wniosku, tut. organ zrozumiał, iż Wnioskodawczyni miała na uwadze treść art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. u. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.).
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. u. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.
Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2009 r., wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli: - pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz
- podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Z dniem 1 stycznia 2010 r., stosownie do art. 12 ust. 1 lit a) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. u. Nr 157, poz. 1241) zostało zmienione brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2010 r. wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli: - pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz
- podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Na podstawie powołanego przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie dwie przesłanki, tj.: - środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (…), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,
- prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.
Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy.
W zakresie pierwszej z ww. przesłanek należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.
Drugą z przesłanek warunkujących zastosowanie przedmiotowego zwolnienia jest charakter wykonywanych czynności. Należy jednak pamiętać o odróżnieniu czynności i prac o charakterze merytorycznym od czynności i prac o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym. Zwolnieniu od podatku nie podlegają wynagrodzenia osób zaangażowanych jedynie pośrednio w realizację projektu, wykonujących pracę o charakterze pomocniczym, które aczkolwiek są niezbędne w procesie realizacji projektu, nie stanowią bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego. Podobnie, jak powyżej, nie korzystają ze zwolnienia tzw. podwykonawcy. W konsekwencji, zarówno pracodawca – płatnik, jak i pracownik zaangażowany w realizację projektu winni zadbać o taki sposób udokumentowania czynności pracownika związanych z realizacją projektu, aby kryterium bezpośredniej realizacji celu było jednoznaczne do oceny.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Zainteresowana jest zatrudniona w stowarzyszeniu (osoba prawna) – beneficjent. Wnioskodawczyni na przełomie lat 2006-2010 była bezpośrednio zaangażowana przy realizacji celu programów finansowanych z środków europejskich na różnych stanowiskach projektowych, tj.: konsultant PK, kierownik projektu, personel projektu, koordynator i w związku z tym uzyskiwała za powyższą pracę wynagrodzenie. Środki pomocowe pochodziły z Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich, a także Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Tutejszy organ przyjął, jak wskazała Wnioskodawczyni w opisie stanu faktycznego, że jest Ona etatowym, merytorycznym pracownikiem i bezpośrednio realizuje zadania Projektu.
Stwierdzić należy, iż środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej oraz środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych, objętych okresem programowania 2007–2013, jako dotacje, były w 2008 i 2009 roku wydatkami budżetu państwa, spełniającymi przesłanki zwolnienia ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie bowiem z tym przepisem, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców. Zatem środki, otrzymane w 2010 roku z EFS w ramach PO KL są wolne od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W przedmiotowej sprawie środki przeznaczone na wynagrodzenie za pracę Wnioskodawczyni z tytułu realizacji przedmiotowych Projektów pochodzą z: - prefinansowania (środków pożyczonych z budżetu państwa na realizację programów i projektów) w przypadku projektu, o którym mowa w lit. a opisu stanu faktycznego, realizowanego w oparciu o zasady określone w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. u. Nr 116, poz. 1206 ze zm.),
- dotacji budżetu państwa, w części dotyczącej środków otrzymanych przez Wnioskodawczynię w 2008 i 2009 roku, o których mowa częściowo w lit. b i c opisu stanu faktycznego (art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych),
- płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymanych od 1 stycznia 2010 r. z Banku Gospodarstwa Krajowego, w przypadku projektów, o których mowa częściowo w lit. b i c oraz w całości w lit. d-f opisu stanu faktycznego (art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Reasumując, wynagrodzenie które Wnioskodawczyni otrzymała na podstawie umowy o pracę za wykonywanie zadań bezpośrednio związanych z realizacją celów przedmiotowych projektów wymienionych we wniosku (personel PK, kierownik projektu, personel projektu, koordynator), nie jest zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
|