Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.344.2018.1.MC
z 5 września 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 maja 2018 r. (data wpływu 5 czerwca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla świadczonej przez Wnioskodawcę Usługi kurierskiej międzynarodowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 5 czerwca 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla świadczonej przez Wnioskodawcę Usługi kurierskiej międzynarodowej.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest częścią międzynarodowego koncernu skupiającego działające w poszczególnych krajach odrębne podmioty prawne, świadczące usługi logistyczne, kurierskie i pocztowe na rzecz Klientów niemal we wszystkich krajach na świecie według jednolitych wysokich standardów, dotyczących przede wszystkim czasu dostarczenia przesyłki i jej bezpieczeństwa (dalej: „Grupa Kurierska”).


Działalność Spółki polega na świadczeniu usług kurierskich (PKWiU 53.20), które to usługi są związane z przyjęciem, transportem i dostarczaniem przesyłek zawierających towary, którymi mogą być dokumenty lub inne rzeczy (dalej: „przesyłki”) przez kurierów z wykorzystaniem jednego lub kilku środków transportu. Usługi te są usługami innymi, niż objęte obowiązkiem świadczenia pocztowych usług powszechnych.


Usługi świadczone przez Wnioskodawcę charakteryzują się następującymi udogodnieniami:

  • są określone czasowo (co do zasady - ekspresowo) w odniesieniu do terminu dostarczenia,
  • umożliwiają doręczenie „od drzwi do drzwi” towarów i dokumentów między prawie wszystkimi krajami świata oraz
  • umożliwiają przejrzyste monitorowanie przesyłek, na podstawie którego Klienci zawsze wiedzą, gdzie dokładnie znajdują się ich przesyłki.


Usługa kurierska międzynarodowa do oraz z krajów spoza Unii Europejskiej (dalej: „UE”), którą świadczy Wnioskodawca (dalej: „Usługa kurierska międzynarodowa”) polega na:

  1. [PRZYPADEK 1] przyjęciu od nadawcy (Klienta) przesyłki w Polsce, przewozie i dostarczeniu jej poprzez transport z Polski do innego kraju nienależącego do Unii Europejskiej (spoza UE), gdzie podmiot z tej samej Grupy Kurierskiej, działający w kraju przeznaczenia przesyłki, przejmuje tę przesyłkę w ramach jednego transportu i dostarcza do odbiorcy w danym kraju (usługa potocznie zwana eksportem). W ramach tego typu usług wyróżniane są 4 podgrupy:
    • doręczenie do końca następnego możliwego dnia roboczego przesyłki do 1000 kg (powyżej 0,3 kg),
    • doręczenie do końca następnego możliwego dnia roboczego przesyłki do 0,3 kg;
    • priorytetowe doręczenie przesyłki w najszybszym możliwym czasie dla firm z branży medycznej,
    • doręczenie w ciągu określonej liczby dni, przed końcem dnia roboczego przesyłki do 1000 kg;
  2. [PRZYPADEK 2] przewozie i dostarczeniu do odbiorcy w Polsce przesyłki nadanej w kraju nienależącym do Unii Europejskiej, poprzez jej transport spoza UE do Polski, przejętej przez Wnioskodawcę w ramach jednego transportu od podmiotu z tej samej Grupy Kurierskiej, działającego w kraju nadania przesyłki na zlecenie nadawcy w danym kraju (usługa potocznie zwana importem); w ramach tej usługi można wyróżnić podgrupy analogiczne jak wymienione powyżej (lit. a) powyżej).


Obok ww. dwóch typów przypadków, występują również w działalności Wnioskodawcy sytuacje [PRZYPADEK 3], w których Spółka świadczy swoje usługi w ramach realizacji części przewozu kurierskiego w Grupie Kurierskiej, w której działa Wnioskodawca, polegające na przewozie przesyłki przez terytorium kraju (dalej również: „terytorium kraju” lub „terytorium Polski”), kiedy to jej usługa jest:

  • częścią transportu rozpoczętego oraz zakończonego w państwach spoza UE lub
  • częścią transportu rozpoczętego w państwie spoza UE i zakończonego w państwie UE innym niż Polska, lub
  • częścią transportu rozpoczętego w innym niż Polska państwie UE i zakończonego w państwie spoza UE.


Spółka archiwizuje dokumentację transportową, księgową i celną (przywozową i wywozową) związaną ze świadczonymi przez nią usługami.


Dokumentacja Spółki związana z usługą transportu z Polski do kraju spoza UE [PRZYPADEK 1] oraz dotycząca usługi przewozu przez terytorium kraju [PRZYPADEK 3] zawiera:

  • fakturę wystawioną przez Spółkę;
  • dokumenty transportowe, z których wynika miejsce nadania w Polsce i miejsce przeznaczenia w kraju poza UE oraz, że w wyniku przewozu danej przesyłki, oznaczonej własnym unikalnym numerem, z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem spoza UE.


Dokumentacja Spółki związana z usługą transportu z kraju spoza UE do Polski [PRZYPADEK 2] zawiera:

  • fakturę wystawioną przez Spółkę;
  • dokumenty transportowe, z których wynika miejsce nadania w kraju poza UE i miejsce przeznaczenia w Polsce oraz, że w wyniku przewozu danej przesyłki oznaczonej własnym unikalnym numerem z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem spoza UE,
  • dokumenty potwierdzone przez urzędy celno-skarbowe, z których wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy w sytuacji, gdy miejscem świadczenia, a tym samym miejscem opodatkowania usługi kurierskiej międzynarodowej, zdefiniowanej w stanie faktycznym powyżej, jest terytorium kraju, świadczona przez Spółkę usługa kurierska międzynarodowa obejmująca:
    • transport przesyłek dostarczanych przez Spółkę z terytorium Polski do miejsca przeznaczenia w kraju spoza UE lub
    • transport przesyłek dostarczanych przez Spółkę do odbiorcy i miejsca przeznaczenia na terytorium kraju, a nadanych w kraju spoza UE

- powinna być opodatkowana stawką 0% VAT jako usługa transportu międzynarodowego albo, gdyby była w ramach tej usługi realizowana tylko na terytorium kraju, jako część takiej usługi, w rozumieniu przepisów ustawy o VAT (Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 ze zm.; dalej: ustawa o VAT”)?

  1. Czy w sytuacji, gdy miejscem świadczenia, a tym samym miejscem opodatkowania usługi kurierskiej międzynarodowej zdefiniowanej w stanie faktycznym powyżej jest terytorium kraju, świadczona przez Spółkę usługa kurierska międzynarodowa, obejmująca realizację części przewozu kurierskiego w ramach Grupy Kurierskiej, w której działa Wnioskodawca, która to usługa jest:
    • częścią transportu rozpoczętego oraz zakończonego w państwach spoza UE lub
    • częścią transportu rozpoczętego w państwie spoza UE i zakończonego w państwie UE innym niż Polska, lub
    • innym niż Polska państwie UE i zakończonego w państwie spoza UE

- powinna być opodatkowana stawką 0% VAT jako usługa transportu międzynarodowego albo, gdyby była w ramach tej usługi realizowana tylko na terytorium kraju, jako część takiej usługi, w rozumieniu przepisów ustawy o VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad. pytanie nr 1:


W sytuacji, gdy miejscem świadczenia, a tym samym miejscem opodatkowania usługi kurierskiej międzynarodowej, zdefiniowanej w stanie faktycznym powyżej, jest terytorium kraju, świadczona przez Spółkę usługa kurierska międzynarodowa obejmująca:

  • transport przesyłek dostarczanych przez Spółkę z terytorium Polski do miejsca przeznaczenia w kraju spoza UE lub
  • transport przesyłek dostarczanych przez Spółkę do odbiorcy i miejsca przeznaczenia na terytorium kraju, a nadanych w kraju spoza UE

-powinna być opodatkowana stawką 0% VAT jako usługa transportu międzynarodowego albo, gdyby była w ramach tej usługi realizowana tylko na terytorium kraju, jako część takiej usługi, w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.

Ad. pytanie nr 2:


W sytuacji, gdy miejscem świadczenia, a tym samym miejscem opodatkowania usługi kurierskiej międzynarodowej, zdefiniowanej w stanie faktycznym powyżej, jest terytorium kraju, świadczona przez Spółkę usługa kurierska międzynarodowa, obejmująca realizację części przewozu kurierskiego w ramach Grupy Kurierskiej, w której działa Wnioskodawca, która to usługa jest:

  • częścią transportu rozpoczętego oraz zakończonego w państwach spoza UE lub
  • częścią transportu rozpoczętego w państwie spoza UE i zakończonego w państwie UE innym niż Polska, lub
  • częścią transportu rozpoczętego w innym niż Polska państwie UE i zakończonego w państwie spoza UE,

-powinna być opodatkowana stawką 0% VAT jako usługa transportu międzynarodowego albo część takiej usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.

Uzasadnienie


Należy podkreślić na wstępie, że niniejsze zapytanie w całości dotyczy sytuacji, w których miejscem świadczenia, a tym samym miejscem opodatkowania usług podatkiem od towarów i usług jest terytorium kraju (Polski).


Ad pytanie nr 1:


Podstawowa stawka podatku, na mocy art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy o VAT. W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT (z zastrzeżeniem art. 146f), podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT wynosi 23%.


W treści przepisów regulujących opodatkowanie VAT, w tym w ustawie o VAT, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki tego podatku, w tym zastosowanie stawki 0%.


Jeden z przypadków, w których możliwe jest opodatkowanie VAT stawką 0%, został przewidziany w art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT. Na podstawie tego przepisu stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.


Podobnie, stawkę 0% stosuje się do usług transportu towarów, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego (§ 6 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2017 r., poz. 839; dalej: „Rozporządzenie”).


Ustawa o VAT wskazuje, jakiego typu usługi należy opodatkować stawką 0% jako transport międzynarodowy na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 83 ust. 3 ustawy o VAT przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się:

  1. przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:
    1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,
    2. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
    3. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
    4. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;
  2. [...];
  3. usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.

W przepisach art. 83 ustawy o VAT przewidziano również katalog dokumentów stanowiących dowód świadczenia usług transportu międzynarodowego, opodatkowanego stawką 0% VAT, o których mowa w ust. 1 pkt 23 tego artykułu. Na podstawie art. 83 ust. 5 ustawy o VAT dowodami takimi są w przypadku transportu:

  1. towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), [z zastrzeżeniem pkt 2];
  2. towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1 - dokument potwierdzony przez urząd celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;
  3. towarów przez eksportera - dowód wywozu towarów;
  4. […].

Art. 83 ust. 6 ustawy o VAT doprecyzowuje ponadto, że dowód wywozu towaru, tj. dokument, o którym mowa w art. 83 ust. 5 pkt 3 ustawy o VAT, powinien zawierać co najmniej:

  1. imię i nazwisko lub nazwę oraz adres siedziby lub miejsca zamieszkania eksportera towarów;
  2. określenie towarów i ich ilości;
  3. potwierdzenie wywozu przez właściwy organ celny.

Ustawa o VAT w art. 83 ust. 4 wskazuje dodatkowo, że nie jest usługą transportu międzynarodowego, o której mowa w art. 83 ust. 3 ustawy o VAT, przewóz osób lub towarów w przypadku, gdy miejsce wyjazdu (nadania) i miejsce przyjazdu (przeznaczenia) tych osób lub towarów znajduje się na terytorium kraju, a przewóz poza terytorium kraju ma wyłącznie charakter tranzytu.

Wnioskodawca podkreśla, że niniejsze zapytanie nie dotyczy przypadków takich jak wskazane w art. 83 ust. 4 ustawy o VAT, tj. przewozu przesyłek w sytuacji, gdy miejsce wyjazdu (nadania) i miejsce przyjazdu (przeznaczenia) tych przesyłek znajduje się na terytorium Polski, a przewóz poza terytorium Polski ma wyłącznie charakter tranzytu.


Jak wskazano w stanie faktycznym, działalność Wnioskodawcy polega na świadczeniu usług kurierskich (PKWiU 53.20), które to usługi są związane z przyjęciem, transportem i dostarczaniem przesyłek przez kurierów z wykorzystaniem jednego lub kilku środków transportu, innych niż objęte obowiązkiem świadczenia pocztowych usług powszechnych.


Usługa kurierska międzynarodowa do krajów spoza UE świadczona przez Wnioskodawcę, której dotyczy niniejsze zapytanie polega na:

  1. przyjęciu od nadawcy (Klienta) przesyłki w Polsce, przewozie i dostarczeniu jej poprzez transport z Polski do innego kraju niezależącego do Unii Europejskiej (poza UE), gdzie spółka z tej samej Grupy Kurierskiej, działająca w kraju przeznaczenia przesyłki, przejmuje tę przesyłkę w ramach jednego transportu i dostarcza do odbiorcy w danym kraju (usługa związana z - potocznie ujmując - eksportem);
  2. przewozie i dostarczeniu do odbiorcy w Polsce przesyłki nadanej w innym kraju niezależącym do Unii Europejskiej poprzez jej transport spoza UE do Polski przejętej w ramach jednego transportu od spółki z tej samej Grupy Kurierskiej działającej w kraju nadania przesyłki na zlecenie nadawcy w danym kraju (usługa związana z - potocznie ujmując - importem).

Spółka stoi na stanowisku, że świadczone przez nią usługi kurierskie międzynarodowe opisane w stanie faktycznym odpowiadają usługom wskazanym w art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT w związku z art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. a i b ustawy o VAT tj. są przewozem lub innym sposobem przemieszczenia towarów:

  1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,
  2. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju.

W celu sprostania wymogom dokumentacyjnym do stosowania stawki 0% VAT wskazanym w art. 83 ust. 5 ustawy o VAT Wnioskodawca archiwizuje dokumentację transportową, księgową i celną (przywozową i wywozową) związaną ze świadczonymi przez nią usługami.


Dokumentacja Spółki związana z usługą transportu z terytorium Polski do kraju spoza UE zawiera:

  • fakturę wystawioną przez Spółkę;
  • dokumenty transportowe, z których wynika miejsce nadania w Polsce i miejsce przeznaczenia w kraju poza UE oraz, że w wyniku przewozu danej przesyłki oznaczonej własnym numerem z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem spoza UE.


Dokumentacja Spółki związana z usługą transportu z kraju spoza UE na terytorium Polski zawiera:

  • fakturę wystawioną przez Spółkę;
  • dokumenty transportowe, z których wynika miejsce nadania w kraju spoza UE i miejsce przeznaczenia na terytorium Polski oraz, że w wyniku przewozu danej przesyłki oznaczonej własnym unikalnym numerem z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem spoza UE,
  • dokumenty potwierdzone przez urzędy celno-skarbowe, z których wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.


Zdaniem Spółki wyżej wymieniona dokumentacja gromadzona i archiwizowana przez Spółkę spełnia kryteria wskazane w art. 83 ust. 5 ustawy o VAT.


W przypadku natomiast, gdyby w ramach usługi kurierskiej międzynarodowej opisanej w stanie faktycznym świadczonej przez kilka spółek z Grupy Kurierskiej, usługa Wnioskodawcy była realizowana tylko na terytorium kraju, jako część takiej usługi, zdaniem Spółki stawkę 0% należy zastosować na podstawie Rozporządzenia, tj. opodatkować jako część transportu międzynarodowego.

Ad. pytanie nr 2:


W ramach usług opisanych jako PRZYPADEK 3, Spółka świadczy swoje usługi w ramach realizacji części przewozu kurierskiego w Grupie Kurierskiej, w której działa Wnioskodawca, gdy świadczona przez Spółkę jest:

  • częścią transportu rozpoczętego oraz zakończonego w państwach spoza UE lub
  • częścią transportu rozpoczętego w państwie spoza UE i zakończonego w państwie UE innym niż Polska, lub
  • częścią transportu rozpoczętego w innym niż Polska państwie UE i zakończonego w państwie spoza UE.


W celu sprostania wymogom dokumentacyjnym do stosowania stawki 0% VAT wskazanym w art. 83 ust. 5 ustawy o VAT, Wnioskodawca archiwizuje dokumentację transportową, księgową i celną (przywozową i wywozową) związaną ze świadczonymi przez nią usługami, tj.:

  • fakturę wystawioną przez Spółkę;
  • dokumenty transportowe, z których wynika miejsce nadania w Polsce i miejsce przeznaczenia w kraju poza UE oraz, że w wyniku przewozu danej przesyłki oznaczonej własnym numerem z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem spoza UE.


Zdaniem Spółki, świadczone przez nią usługi kurierskie międzynarodowe wymienione w pytaniu nr 2 odpowiadają usługom wskazanym w art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT w związku z art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. c i d ustawy o VAT, mianowicie jako przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

  1. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej - trasa realizowanego przez Wnioskodawcę przewozu lub przemieszczenia towarów przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
  2. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - trasa realizowanego przez Wnioskodawcę przewozu lub przemieszczenia towarów przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Mając powyższe na uwadze, Spółka stoi na stanowisku, iż opodatkowane stawką 0% VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT w związku z art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. c i d ustawy o VAT powinny być realizowane przez nią usługi przewozu przesyłek przez terytorium Polski, który jest elementem (częścią) przewozu:

  • rozpoczętego i zakończonego w państwach spoza UE lub
  • rozpoczętego w państwie spoza UE i zakończonego w państwie UE innym niż Polska;
  • rozpoczętego w innym niż Polska państwie UE i zakończonego w państwie spoza UE.


W przypadku natomiast, gdyby w ramach usługi kurierskiej międzynarodowej opisanej w stanie faktycznym i w tym przypadku, świadczonej przez kilka spółek z Grupy Kurierskiej, usługa Wnioskodawcy była realizowana tylko na terytorium kraju, jako część takiej usługi, zdaniem Spółki stawkę 0% należy zastosować na podstawie Rozporządzenia, tj. opodatkować jako część transportu międzynarodowego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które – w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy – rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.


Przez terytorium państwa członkowskiego – rozumie się terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a (art. 2 pkt 4 ustawy).


Przez terytorium państwa trzeciego – na podstawie art. 2 pkt 5 ustawy – rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.


Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy – przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Przez import towarów – według art. 2 pkt 7 ustawy – rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.


Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Stosowanie do art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


W myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.


Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.


Stosownie do art. 83 ust. 3 ustawy przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się:

  1. przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:
    1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,
    2. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
    3. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
    4. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;
  2. przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:
    1. z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,
    2. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,
    3. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt);
  3. usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.


W myśl art. 83 ust. 5 ustawy dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:

  1. towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;
  2. towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;
  3. towarów przez eksportera - dowód wywozu towarów;
  4. osób - międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.

Stosownie do art. 83 ust. 6 ustawy dokument, o którym mowa w ust. 5 pkt 3, powinien zawierać co najmniej:

  1. imię i nazwisko lub nazwę oraz adres siedziby lub miejsca zamieszkania eksportera towarów;
  2. określenie towarów i ich ilości;
  3. potwierdzenie wywozu przez właściwy organ celny.

Natomiast zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2017 r. poz. 839 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do usług transportu towarów, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego.


Stosownie do § 6 ust. 2 rozporządzenia przepisy ust. 1 pkt 1-3 stosuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika odpowiednich dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy.


Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że Wnioskodawca jest częścią międzynarodowego koncernu skupiającego działające w poszczególnych krajach odrębne podmioty prawne, świadczące usługi logistyczne, kurierskie i pocztowe na rzecz Klientów niemal we wszystkich krajach na świecie według jednolitych wysokich standardów, dotyczących przede wszystkim czasu dostarczenia przesyłki i jej bezpieczeństwa (Grupa Kurierska). Działalność Spółki polega na świadczeniu usług kurierskich (PKWiU 53.20), które to usługi są związane z przyjęciem, transportem i dostarczaniem przesyłek zawierających towary, którymi mogą być dokumenty lub inne rzeczy (przesyłki) przez kurierów z wykorzystaniem jednego lub kilku środków transportu. Usługi te są usługami innymi, niż objęte obowiązkiem świadczenia pocztowych usług powszechnych. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę charakteryzują się udogodnieniami tj. są określone czasowo (co do zasady - ekspresowo) w odniesieniu do terminu dostarczenia, umożliwiają doręczenie „od drzwi do drzwi” towarów i dokumentów między prawie wszystkimi krajami świata oraz umożliwiają przejrzyste monitorowanie przesyłek, na podstawie którego Klienci zawsze wiedzą, gdzie dokładnie znajdują się ich przesyłki.


Usługa kurierska międzynarodowa do oraz z krajów spoza Unii Europejskiej, którą świadczy Wnioskodawca (Usługa kurierska międzynarodowa) polega na:

  1. przyjęciu od nadawcy (Klienta) przesyłki w Polsce, przewozie i dostarczeniu jej poprzez transport z Polski do innego kraju nienależącego do Unii Europejskiej (spoza UE), gdzie podmiot z tej samej Grupy Kurierskiej, działający w kraju przeznaczenia przesyłki, przejmuje tę przesyłkę w ramach jednego transportu i dostarcza do odbiorcy w danym kraju (usługa potocznie zwana eksportem). W ramach tego typu usług wyróżniane są 4 podgrupy: doręczenie do końca następnego możliwego dnia roboczego przesyłki do 1000 kg (powyżej 0,3 kg), doręczenie do końca następnego możliwego dnia roboczego przesyłki do 0,3 kg, priorytetowe doręczenie przesyłki w najszybszym możliwym czasie dla firm z branży medycznej, doręczenie w ciągu określonej liczby dni, przed końcem dnia roboczego przesyłki do 1000 kg (przypadek 1),
  2. przewozie i dostarczeniu do odbiorcy w Polsce przesyłki nadanej w kraju nienależącym do Unii Europejskiej, poprzez jej transport spoza UE do Polski, przejętej przez Wnioskodawcę w ramach jednego transportu od podmiotu z tej samej Grupy Kurierskiej, działającego w kraju nadania przesyłki na zlecenie nadawcy w danym kraju (usługa potocznie zwana importem) (przypadek 2).

Obok ww. dwóch typów przypadków, występują również w działalności Wnioskodawcy sytuacje (przypadek 3), w których Spółka świadczy swoje usługi w ramach realizacji części przewozu kurierskiego w Grupie Kurierskiej, w której działa Wnioskodawca, polegające na przewozie przesyłki przez terytorium kraju, kiedy to jej usługa jest częścią transportu rozpoczętego oraz zakończonego w państwach spoza UE lub częścią transportu rozpoczętego w państwie spoza UE i zakończonego w państwie UE innym niż Polska, lub częścią transportu rozpoczętego w innym niż Polska państwie UE i zakończonego w państwie spoza UE.

Spółka archiwizuje dokumentację transportową, księgową i celną (przywozową i wywozową) związaną ze świadczonymi przez nią usługami. Dokumentacja Spółki związana z usługą transportu z Polski do kraju spoza UE (przypadek 1) oraz dotycząca usługi przewozu przez terytorium kraju (przypadek 3) zawiera fakturę wystawioną przez Spółkę, dokumenty transportowe, z których wynika miejsce nadania w Polsce i miejsce przeznaczenia w kraju poza UE oraz, że w wyniku przewozu danej przesyłki, oznaczonej własnym unikalnym numerem, z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem spoza UE. Dokumentacja Spółki związana z usługą transportu z kraju spoza UE do Polski (przypadek 2) zawiera fakturę wystawioną przez Spółkę, dokumenty transportowe, z których wynika miejsce nadania w kraju poza UE i miejsce przeznaczenia w Polsce oraz, że w wyniku przewozu danej przesyłki oznaczonej własnym unikalnym numerem z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem spoza UE oraz dokumenty potwierdzone przez urzędy celno-skarbowe, z których wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.


Jak wskazuje Wnioskodawca w przedmiotowej sprawie opisane w stanie faktycznym przypadki odnoszą się do sytuacji, w których miejscem świadczenia, a tym samym miejscem opodatkowania usługi kurierskiej międzynarodowej jest terytorium kraju.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą między innymi ustalenia czy świadczona przez Spółkę usługa kurierska międzynarodowa obejmująca transport przesyłek dostarczanych przez Spółkę z terytorium Polski do miejsca przeznaczenia w kraju spoza UE (przypadek 1) oraz usługa kurierska międzynarodowa obejmująca transport przesyłek dostarczanych przez Spółkę do odbiorcy i miejsca przeznaczenia na terytorium kraju, a nadanych w kraju spoza UE (przypadek 2) powinna być opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 0% jako usługa transportu międzynarodowego albo gdyby była w ramach tej usługi realizowana tylko na terytorium kraju, jako część takiej usługi (pytanie nr 1).

Odnosząc się do niniejszych wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że zgodnie z cytowanym powyżej art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Przy czym stosowanie do art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. a i lit. b ustawy przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej oraz przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju. Ponadto na podstawie § 6 ust. 1 pkt 1 obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do usług transportu towarów, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego.


Przy czym z powołanych powyżej regulacji wynika, że prawo podatnika do zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT nie jest nieograniczone. Podatnik ma możliwość opodatkowania 0% stawką VAT usług transportowych, spełniających ustawową definicję transportu międzynarodowego lub wymienionych w rozporządzeniu, pod warunkiem posiadania odpowiednich dokumentów wskazanych w art. 83 ust. 5 i 6 ustawy.


Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że skoro w przypadku 1 świadczona przez Wnioskodawcę usługa kurierska międzynarodowa polegająca na przyjęciu od nadawcy (Klienta) przesyłki w Polsce, przewozie i dostarczeniu jej poprzez transport z Polski do innego kraju nienależącego do Unii Europejskiej (spoza UE), gdzie podmiot z tej samej Grupy Kurierskiej, działający w kraju przeznaczenia przesyłki, przejmuje tę przesyłkę w ramach jednego transportu i dostarcza do odbiorcy w danym kraju stanowi usługę transportu międzynarodowego oraz jednocześnie posiadana przez Wnioskodawcę dokumentacja zawiera fakturę wystawioną przez Spółkę oraz dokumenty transportowe, z których wynika miejsce nadania w Polsce i miejsce przeznaczenia w kraju poza UE oraz, że w wyniku przewozu danej przesyłki, oznaczonej własnym unikalnym numerem, z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem spoza UE, to w przypadku nr 1 do świadczonej przez Wnioskodawcę usługi kurierskiej międzynarodowej znajduje zastosowanie obniżona stawka podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy w związku z art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. a oraz art. 85 ust. 5 pkt 1 ustawy. Jednocześnie Wnioskodawca jest uprawniony zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 0% na podstawie § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w związku z § 6 ust. 2 rozporządzenia w przypadku gdy świadczona przez Wnioskodawcę usługa obejmuje transport towarów wykonywany w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego, a Wnioskodawca posiada dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy.


Przy czym wskazać należy, że preferencyjna stawka podatku VAT w wysokości 0% ma zastosowanie jedynie w przypadku gdy Wnioskodawca wykonuje opisane we wniosku czynności we własnym imieniu.

Ponadto mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że skoro w przypadku 2 świadczona przez Wnioskodawcę usługa kurierska międzynarodowa polegająca na przewozie i dostarczeniu do odbiorcy w Polsce przesyłki nadanej w kraju nienależącym do Unii Europejskiej, poprzez jej transport spoza UE do Polski, przejętej przez Wnioskodawcę w ramach jednego transportu od podmiotu z tej samej Grupy Kurierskiej, działającego w kraju nadania przesyłki na zlecenie nadawcy w danym kraju stanowi usługę transportu międzynarodowego oraz jednocześnie posiadana przez Wnioskodawcę dokumentacja zawiera fakturę wystawioną przez Spółkę, dokumenty transportowe, z których wynika miejsce nadania w kraju poza UE i miejsce przeznaczenia w Polsce oraz, że w wyniku przewozu danej przesyłki oznaczonej własnym unikalnym numerem z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem spoza UE oraz dokumenty potwierdzone przez urzędy celno-skarbowe, z których wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów, to w przypadku nr 2 do świadczonej przez Wnioskodawcę usługi kurierskiej międzynarodowej znajduje zastosowanie obniżona stawka podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy w związku z art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. b oraz art. 85 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy. Jednocześnie Wnioskodawca jest uprawniony zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 0% na podstawie § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w związku z § 6 ust. 2 rozporządzenia w przypadku gdy świadczona przez Wnioskodawcę usługa obejmuje transport towarów wykonywany w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego, a Wnioskodawca posiada dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy.


Przy czym wskazać należy, że preferencyjna stawka podatku VAT w wysokości 0% ma zastosowanie jedynie w przypadku gdy Wnioskodawca wykonuje opisane we wniosku czynności we własnym imieniu.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należało uznać za prawidłowe.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również ustalenia czy świadczona przez Spółkę usługa kurierska międzynarodowa obejmującą realizację części przewozu kurierskiego w ramach Grupy Kurierskiej, w której działa Wnioskodawca, która to usługa jest częścią transportu rozpoczętego oraz zakończonego w państwach spoza UE lub częścią transportu rozpoczętego w państwie spoza UE i zakończonego w państwie UE innym niż Polska, lub częścią transportu rozpoczętego w innym niż Polska państwie UE i zakończonego w państwie spoza UE powinna być opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 0% jako usługa transportu międzynarodowego albo, gdyby była w ramach tej usługi realizowana tylko na terytorium kraju, jako część takiej usługi (pytanie nr 2).


Odnosząc się do niniejszych wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że zgodnie z cytowanym powyżej art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Przy czym stosowanie do art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. c i lit. d ustawy przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt), oraz przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju. Ponadto na podstawie § 6 ust. 1 pkt 1 obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do usług transportu towarów, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego.

Przy czym z powołanych powyżej regulacji wynika, że prawo podatnika do zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT nie jest nieograniczone. Podatnik ma możliwość opodatkowania 0% stawką VAT usług transportowych, spełniających ustawową definicję transportu międzynarodowego lub wymienionych w rozporządzeniu, pod warunkiem posiadania odpowiednich dokumentów wskazanych w art. 83 ust. 5 i 6 ustawy.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że skoro w przypadku 3 świadczona przez Wnioskodawcę usługa kurierska międzynarodowa obejmująca realizację części przewozu kurierskiego w ramach Grupy Kurierskiej, w której działa Wnioskodawca, która to usługa jest częścią transportu rozpoczętego oraz zakończonego w państwach spoza UE lub częścią transportu rozpoczętego w państwie spoza UE i zakończonego w państwie UE innym niż Polska, lub częścią transportu rozpoczętego w innym niż Polska państwie UE i zakończonego w państwie spoza UE stanowi usługę transportu międzynarodowego oraz jednocześnie posiadana przez Wnioskodawcę dokumentacja zawiera fakturę wystawioną przez Spółkę oraz dokumenty transportowe, z których wynika miejsce nadania w Polsce i miejsce przeznaczenia w kraju poza UE oraz, że w wyniku przewozu danej przesyłki, oznaczonej własnym unikalnym numerem, z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem spoza UE, to w przypadku nr 3 do świadczonej przez Wnioskodawcę usługi kurierskiej międzynarodowej znajduje zastosowanie obniżona stawka podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy w związku z art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. c i lit. d oraz art. 85 ust. 5 pkt 1 ustawy. Jednocześnie Wnioskodawca jest uprawniony zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 0% na podstawie § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w związku z § 6 ust. 2 rozporządzenia w przypadku gdy świadczona przez Wnioskodawcę usługa obejmuje transport towarów wykonywany w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego, a Wnioskodawca posiada dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy.


Przy czym wskazać należy, że preferencyjna stawka podatku VAT w wysokości 0% ma zastosowanie jedynie w przypadku gdy Wnioskodawca wykonuje opisane we wniosku czynności we własnym imieniu.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należało uznać za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj