Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-1.4012.505.2018.1.AK
z 10 września 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 lipca 2018 r. (data wpływu 12 lipca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione nakłady oraz bieżące wydatki na remonty i inwestycje w nieruchomości należące do Uczelni – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione nakłady oraz bieżące wydatki na remonty i inwestycje w nieruchomości należące do Uczelni.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako „Spółka”) jest podmiotem wyspecjalizowanym w świadczeniu usług polegających na szeroko pojętej „opiece” nad budynkiem, a w szczególności obniżeniu kosztów jego utrzymania oraz podnoszeniu jakości oferowanych w nim usług (tzw. usługi facility management). Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Aktualnie Spółka planuje zintensyfikowanie współpracy z uczelnią (dalej „Uczelnia”) działającą na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i prowadzącą szeroko pojętą działalność edukacyjną.

Uczelnia prowadzi działalność naukową i oświatową w kilku ośrodkach akademickich w Polsce,. Przedmiotowa działalność jest prowadzona w budynkach należących do Uczelni lub też wobec których Uczelnia jest dzierżawcą w ww. lokalizacjach i dostosowanych do specyfiki działalności Uczelni. W szczególności, w budynkach tych znajdują się sale dydaktyczne i konferencyjne, pracownie komputerowe, sale fitness i inne obiekty sportowe itp.

Uczelnia i Spółka zawarły porozumienie, w związku z którym Spółka wykonała szereg kompleksowych prac remontowych w nieruchomościach należących do Uczelni lub dzierżawionych przez Uczelnię sfinansowanych przez Spółkę (dalej jako „Nakłady”). Poniesione Nakłady miały na celu adaptację oraz modernizację nieruchomości umożliwiającą prowadzenie działalności gospodarczej przez Spółkę (uzyskanie/ulepszenie funkcji sal wykładowych oraz wybudowanie nowych pomieszczeń z przeznaczeniem na podnajem), jak również umożliwiających wykorzystanie ulepszonych/nowych pomieszczeń w działalności statutowej Uczelni.

W ramach strategii biznesowej Uczelni, planowane jest również dalsze rozbudowanie, ew. remont i modernizacja posiadanych obiektów tak, żeby zapewnić ich optymalne wykorzystanie w prowadzonej działalności edukacyjnej. Jednocześnie strategia biznesowa zakłada, że Uczelnia skupi się na działalności statutowej i nie będzie zainteresowana wynajmowaniem powierzchni na rzecz zewnętrznych podmiotów.

W celu wdrożenia nowej strategii biznesowej, Uczelnia postanowiła zintensyfikować współpracę ze Spółką. Do zakresu zadań zleconych przez Uczelnię na rzecz Spółki będą należały usługi polegające na obsłudze technicznej budynków dydaktycznych i innych powierzchni należących do Uczelni. Usługi te będą świadczone w następujących obszarach:

  • Kompleksowa obsługa obiektów Uczelni w zakresie ich utrzymania technicznego (przykładowo będą to: przeglądy, naprawy, drobne remonty oraz poważniejsze prace budowlane, np. adaptacje wolnych przestrzeni, dobudowanie stropu lub piętra);
  • Podejmowanie decyzji inwestycyjnych (remonty i modernizacje infrastruktury Uczelni), przy czym potrzeby infrastrukturalne będą uzgadnianie z odpowiednimi osobami reprezentującymi Uczelnię. Spółka będzie również ponosiła koszty takich inwestycji.

Z perspektywy Uczelni, zlecenie ww. usług na rzecz zewnętrznego podmiotu powinno pozwolić na ograniczenie obowiązków dyrektorów operacyjnych Uczelni i skupienie się na rozwoju działalności statutowej Uczelni. Jednocześnie wsparcie wyspecjalizowanego podmiotu powinno zapewnić lepszą efektywność w wykorzystaniu infrastruktury Uczelni w jej statutowej działalności.

Za wykonane usługi, Spółka będzie otrzymywała od Uczelni miesięczne wynagrodzenie (opłata za świadczenie usług utrzymania nieruchomości oraz za współużywanie Nakładów poczynionych przez Spółkę) oraz odrębnie ustalone pomiędzy stronami wynagrodzenie zgodnie z planem remontowym zaproponowanym przez Uczelnię oraz zaakceptowanym przez Spółkę. Jednocześnie, będzie ona uprawniony do wynajmowania od Uczelni określonej w umowie części pomieszczeń i ich komercyjnego podnajmowania na rzecz zewnętrznych podmiotów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Spółka będzie uprawniona do odliczenia VAT z faktur dokumentujących poniesione Nakłady oraz bieżące wydatki na remonty i inwestycje w nieruchomości należące do Uczelni?

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka będzie uprawniona do odliczenia VAT z faktur dokumentujących poniesione Nakłady oraz bieżące wydatki na remonty i inwestycje w nieruchomości należące do Uczelni, ponieważ przedmiotowe wydatki będą w całości związane z prowadzoną przez spółkę działalnością opodatkowaną VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 Ustawy o VAT.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 Ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  • nabycia towarów i usług.
  • dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje natomiast w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W opinii Wnioskodawcy, w przypadku Spółki, spełnione będą wszystkie przesłanki pozwalające na odliczenie VAT zapłaconego w związku z poniesieniem Nakładów (nabyciem towarów i usług niezbędnych w celu przeprowadzenia remontu i modernizacji w obiektach należących do Uczelni).

Spółka jest bowiem zarejestrowanym podatnikiem VAT, a poniesienie opisanych powyżej nakładów służy Spółce do wykonywania działalności opodatkowanej. Nabyte towary i usługi są bowiem związane z następującymi usługami wykonywanymi przez Spółkę:

  • organizacja remontów i modernizacji obiektów Uczelni jak również ponoszenie związanych z takimi remontami i modernizacjami kosztów jest jednym z zadań Spółki, które będą wykonywane w ramach umowy z Uczelnią, za które Spółka będzie otrzymywała wynagrodzenie objęte opodatkowaniem VAT. Ponadto, Spółka otrzyma od Uczelni wynagrodzenie za usługi utrzymania nieruchomości oraz współużywanie Nakładów, które to wynagrodzenie również jest opodatkowane VAT;
  • dodatkowo, przeprowadzone remonty i modernizacje mają skutkować większą powierzchnią dostępnych obiektów wykorzystywanych przez Spółkę, która jest uprawniona do wynajęcia określonej puli pomieszczeń na rzecz zewnętrznych podmiotów i czerpania z tego tytułu korzyści. Ponieważ taki wynajem powierzchni (głównie sal dydaktycznych) będzie stanowił działalność objętą VAT i będzie dokumentowany przez Spółkę za pomocą faktur z wykazanym podatkiem, również w tym zakresie nakłady na remont/modernizacje obiektów Uczelni są związane z działalnością opodatkowaną Spółki.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 Ustawy VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 Ustawy VAT. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Analiza zawartego w tej regulacji katalogu wyłączeń prowadzi do wniosku, że żadne z nich nie znajdzie zastosowania w sytuacji Spółki.

W konsekwencji uznać należy, że Spółka będzie uprawniona do odliczenia VAT od nakładów poniesionych w związku z nabyciem towarów/usług związanych z remontem i modernizacją obiektów Uczelni.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj