Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-2.4012.490.2018.2.MR
z 2 października 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 lipca 2018 r. (data wpływu 24 lipca 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 września 2018 r. (data wpływu 13 września 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania podatkiem VAT wpłat dokonywanych przez mieszkańców na podstawie umów cywilnoprawnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 1);
  • stawki podatku dla usługi świadczonej przez Gminę w ramach realizowanego przez nią projektu (pytanie oznaczone we wniosku nr 2);
  • powstania obowiązku podatkowego od otrzymanych przez Gminę wpłat mieszkańców (pytanie nr 3);
  • zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia dla nabywanych przez Gminę od Wykonawcy czynności (pytanie oznaczone we wniosku nr 4);
  • prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami na realizację projektu pn. „…” (pytanie oznaczone we wniosku nr 5);
  • korekty podatku naliczonego (pytanie nr 8),

jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w ww. zakresach. Wniosek uzupełniono pismem z dnia w dniu 13 września 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy, brakującą opłatę oraz prawidłowo uwierzytelnione pełnomocnictwo dla osoby reprezentującej Wnioskodawcę.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej: Wnioskodawca lub Gmina) jest jednostką samorządu terytorialnego. Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, zaspokajanie potrzeb wspólnot należy do zadań własnych gminy.

W ramach wykonywania zadań własnych – o jakich mowa w szczególności w art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz art. 403 ust. 2 ustawy z dnia 7 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska – Gmina realizując zadania wynikające z obowiązku ochrony środowiska i przyrody zwłaszcza w trosce o obszary cenne przyrodniczo zrealizuje projekt pn. „…” (dalej: Projekt).

Projekt zakwalifikował się do dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 (poddziałanie 3.1.1 Wytwarzanie energii odnawialnych źródeł energii).

Realizacja Projektu w Gminie będzie następowała przez struktury Urzędu Miejskiego (urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego).

Przedmiotem Projektu jest montaż infrastruktury, która wykorzystywana będzie do produkcji energii elektrycznej i cieplnej ze źródeł odnawialnych – energii słońca. Projekt przyczyni się do osiągnięcia w 2018 r. wskaźników produktów, tj. wybudowania:

  • 154 szt. instalacji wytwarzających energię cieplną (kolektory słoneczne), o łącznej mocy 0,69 MWt, które wyprodukują 336,73 MWht/rok energii cieplnej,
  • 282 szt. instalacji wytwarzających energię elektryczną (instalacje fotowoltaiczne), o łącznej mocy 1,13 MWe, które wyprodukują 1162,59 MWhe/rok energii elektrycznej.

Projekt ma charakter parasolowy – realizowany będzie za pośrednictwem Gminy, odbiorcami końcowymi projektu będą mieszkańcy Gminy (gospodarstwa domowe). Projekt realizowany będzie w trybie „zaprojektuj – wybuduj”. Miejscem realizacji Projektu będą miejscowości wiejskie i miejsko-wiejskie należące do Gminy. Moc zaplanowanych układów fotowoltaicznych oraz solarnych została dobrana w oparciu o wielkości zapotrzebowania na energię elektryczną i cieplną przez dany budynek. Zakłada się podłączenie systemu fotowoltaicznego do sieci – typ instalacji on grid. Prosumenci energii elektrycznej wytwarzać ją będą na własne potrzeby (jednoczesna produkcja i konsumpcja energii).

Ponadto, Projekt przyczyni się do osiągnięcia w 2019 r. następujących wskaźników rezultatu:

  1. ograniczenie emisji CO2 o 1.112,51 tony ekwiwalentu CO2/rok,
  2. produkcja energii cieplnej z wybudowanych instalacji – 366,76 Mwht/rok,
  3. produkcja energii elektrycznej z wybudowanych instalacji – 1162,59 MWhe/rok,
  4. dodatkowa zdolność wytwarzania energii cieplnej z OZE – 0,69 MWt,
  5. dodatkowa zdolność wytwarzania energii elektrycznej z OZE – 1,13 MWe.

W ramach Projektu planuje się zakup i montaż instalacji paneli fotowoltaicznych oraz kolektorów słonecznych (dalej: Instalacje OZE). W zależności od uwarunkowań technicznych przewiduje się montaż Instalacji OZE na budynkach mieszkalnych, względnie na budynkach gospodarczych, bądź na gruncie, przyległych lub leżących bezpośrednio przy budynkach mieszkalnych, którym mają służyć.

Przedmiotem Projektu jest budowa 282 instalacji fotowoltaicznych oraz 154 instalacji kolektorów słonecznych na obiektach mieszkalnych znajdujących się na terenie Gminy. Energia elektryczna oraz cieplna wytworzona w instalacji fotowoltaicznej oraz kolektorach słonecznych będzie przeznaczona wyłącznie na własne potrzeby mieszkańców. Realizacja przedmiotowego Projektu będzie miała kluczowe znaczenie dla racjonalizacji zużycia energii na terenie Gminy oraz modernizacji energetycznej sektora budynków mieszkalnych.

Pomiędzy Gminą a poszczególnymi mieszkańcami zawierane są umowy, których przedmiotem jest ustalenie relacji pomiędzy stronami w zakresie realizacji Projektu (dalej: Umowa).

Zgodnie z Umową każdy z mieszkańców biorący udział w Projekcie oświadczy m.in., że:

  • posiada tytuł prawa własności nieruchomości, na której ma być zamontowana Instalacja OZE,
  • zobowiązuje się użyczyć Gminie część nieruchomości w celu realizacji Projektu,
  • wyraża zgodę na umiejscowienie Instalacji OZE w obszarze nieruchomości przez cały okres obowiązywania Umowy,
  • wyraża zgodę na przeprowadzenie wszelkich niezbędnych prac w celu montażu Instalacji OZE,
  • zobowiązuje się w trakcie obowiązywania Umowy do właściwej, zgodnej z pierwotnym przeznaczeniem i parametrami technicznymi, eksploatacji urządzeń wchodzących w skład Instalacji OZE,
  • zapewni Gminie oraz osobom przez nią wskazanym, dostęp do zainstalowanych urządzeń Instalacji OZE przez cały czas trwania Projektu i pełnej amortyzacji.

Natomiast Gmina oświadczy, że:

  • jako inwestor i beneficjent zabezpieczy realizację Projektu zgodnie z obowiązującymi przepisami,
  • zobowiązuje się do wyłonienia wykonawcy, który wykona (zainstaluje) Instalację OZE i przez cały okres trwałości Projektu będzie przeprowadzał przeglądy serwisowe zgodnie z warunkami określonymi w karcie gwarancyjnej.

Umowa przewiduje, że sprzęt i urządzenia wchodzące w skład zestawu Instalacji OZE po zakończeniu prac instalacyjnych, pozostają własnością Gminy przez cały okres trwania pełnej amortyzacji. Po upływie okresu tzw. trwałości Projektu (tj. po upływie minimum 5 lat, licząc od dnia zatwierdzenia końcowego raportu z realizacji Projektu) całość zestawu Instalacji OZE przejdzie na własność mieszkańca.

Z tytułu całego świadczenia realizowanego przez Gminę na rzecz mieszkańca, na przedstawionych wyżej zasadach, mieszkaniec jest obowiązany do zapłaty kwoty pieniężnej w wysokości min. 15% kosztów kwalifikowanych Projektu. Zakłada się, że uregulowanie należności przez mieszkańców ma być dokonane w początkowej fazie realizacji Projektu, jeszcze przed dokonaniem instalacji kompletnych Instalacji OZE na nieruchomościach poszczególnych mieszkańców (w okresie późniejszym w związku z realizacją Projektu u danego mieszkańca pomiędzy Gminą a tym mieszkańcem nie będzie już dochodziło do żadnych rozliczeń).

W związku z realizacją Projektu Gmina ogłosiła przetarg nieograniczony pn. „...”.

Podmiot, który wygra ww. przetarg nieograniczony będzie wykonawcą przedmiotu zamówienia (dalej: Wykonawca).

Przedmiotem zamówienia jest realizacja zadania inwestycyjnego polegającego na zaprojektowaniu, dostawie i montażu solarnych systemów grzewczych oraz instalacji fotowoltaicznych wykorzystujących energię słoneczną do produkcji energii elektrycznej. Montaż oraz wykonanie odpowiednich instalacji ww. urządzeń będzie polegał na wykonaniu robót budowlanych zgodnie z projektami instalacji przygotowanymi przez Wykonawcę i programem funkcjonalno-użytkowym do Projektu.

Program funkcjonalno-użytkowy przewiduje, m.in. że w ramach realizacji Projektu Wykonawca zobowiązany będzie do:

  1. w zakresie instalacji kolektorów słonecznych:
    • przeprowadzenia audytu technicznego (wizji lokalnej) dla każdej lokalizacji,
    • wykonania dokumentacji projektowej dla każdej lokalizacji i uzyskania wymaganych prawem uzgodnień, zgód i pozwoleń,
    • montażu kolektorów słonecznych wraz z osprzętem,
    • uruchomienia instalacji,
    • przeszkolenia użytkowników,
    • sporządzenia instrukcji obsługi i przekazania jej użytkownikom,
    • uzupełnienia ubytków ścian, stropów, uszczelnienia pokrycia dachowego po przejściach przewodów,
    • zgłoszenia zamiaru wykonania robót budowlanych;
  2. w zakresie instalacji paneli fotowoltaicznych:
    • przeprowadzenia audytu technicznego (wizji lokalnej) dla każdej lokalizacji,
    • wykonania dokumentacji projektowej dla każdej lokalizacji,
    • montażu paneli fotowoltaicznych wraz z osprzętem,
    • uzupełnienia ubytków ścian, stropów i podłóg, naprawa tynków, elewacji oraz jej ocieplenia, uszczelnienia pokrycia dachowego po przejściach przewodów,
    • przeszkolenia użytkowników,
    • sporządzenia i przekazania instrukcji obsługi,
    • stosowania się do wskazówek montażowych urządzeń zawartych w dokumentacji,
    • dokonania ewentualnych modyfikacji założeń tylko w uzgodnieniu z inwestorem, jeżeli będzie to prowadziło do lepszego wykorzystania możliwości technicznych stwarzanych przez zaplanowane do montażu urządzenia,
    • dokonania ewentualnych modyfikacji, konfiguracji projektowanego okablowania tak, aby doprowadziło do optymalnego wykorzystania możliwości technicznych stwarzanych przez zaplanowane do montażu urządzenia,
    • uzgodnienia z przedstawicielem inwestora wszelkich odstępstw od dokumentacji,
    • sygnalizowania przedstawicielowi inwestora wszelkich problemów, a po ich rozwiązaniu dokumentowania przez naniesienie modyfikacji w egzemplarzu dokumentacji powykonawczej,
    • zgłoszenia zamiaru wykonania robót budowlanych.

Realizacja Projektu będzie finansowana z wpłat mieszkańców oraz z dofinansowania uzyskanego przez Gminę ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego.

W związku z realizacją Projektu mogą pojawić się również wydatki, które będą finansowane bezpośrednio przez Gminę ze środków Gminy (np. koszt przygotowania wniosku aplikacyjnego, studium wykonalności oraz programu funkcjonalno-użytkowego).

W uzupełnieniu do sprawy wskazano, że:

Ad 1

Montaż Instalacji OZE przewiduje się m.in. na budynkach mieszkalnych, których powierzchnia nie przekracza 300 m2 oraz takich, których powierzchnia potencjalnie może przekroczyć 300 m2 .

Tak więc, biorąc pod uwagę treść art. 41 ust. 12b uptu, wyłącznie budynki mieszkalne jednorodzinne, których powierzchnia nie przekracza 300 m2 będą budynkami zaliczanymi do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowych, o którym mowa w art. 41 ust. 12a uptu.

Ad 2

Budynki mieszkalne, na których planuje się montaż Instalacji OZE będą stanowiły budynki mieszkalne jednorodzinne – symbol 111 PKOB. Natomiast budynki gospodarcze, na których planowany jest montaż Instalacji OZE będą stanowiły pozostałe budynki niemieszkalne: budynki gospodarstw rolnych – symbol 1271 PKOB.

Ad 3

Jak wskazano we wniosku, w zależności od uwarunkowań technicznych przewiduje się montaż Instalacji OZE na budynkach mieszkalnych, względnie na budynkach gospodarczych, bądź na gruncie przyległym lub leżącym bezpośrednio przy budynkach mieszkalnych, którym mają służyć.

Pomiędzy Gminą a mieszkańcami zostanie zawarta Umowa, zgodnie z którą Gmina będzie świadczyć kompleksowe świadczenie obejmujące zapewnienie Instalacji OZE na nieruchomości danego mieszkańca oraz przejście na własność Instalacji OZE na zasadach przyjętych w Umowie (montaż oraz wykonanie odpowiednich Instalacji OZE będzie polegał na wykonaniu robót budowlanych – przez wyłonionego przez Gminę w przetargu Wykonawcę – zgodnie z projektami instalacji przygotowanymi przez Wykonawcę i programem funkcjonalno-użytkowym do Projektu).

Z tytułu realizacji przez Gminę ww. świadczenia mieszkańcy będą uiszczać na rzecz Gminy określone kwoty pieniężne.

W tak zakreślonym opisie sprawy Gmina – składając wniosek o wydanie interpretacji – dąży do uzyskania odpowiedzi, czy otrzymane przez Gminę wpłaty od poszczególnych mieszkańców stanowią wynagrodzenie za świadczenie realizowane przez Gminę stanowiące czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, a w przypadku pozytywnej odpowiedzi również, czy wykonywana przez Gminę czynność (świadczenie) podlegająca opodatkowaniu VAT stanowi odpłatne świadczenie usług oraz według jakiej stawki podatku (VAT) czynność ta powinna być opodatkowana.

W ocenie Gminy, montaż instalacji solarnych oraz instalacji fotowoltaicznych na budynkach mieszkalnych, których powierzchnia nie przekracza 300 m2, będących prywatną własnością mieszkańców, będzie wykonywany w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 uptu, tj. w ramach modernizacji/termomodernizacji.

Jak wskazano w odpowiedzi na pyt. 2 będą to bowiem budynki mieszkalne jednorodzinne, mieszczące się w grupie 111 PKOB, a więc obiekty budownictwa mieszkaniowego objęte społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu uptu.

Natomiast w pozostałych przypadkach, tj. montażu Instalacji OZE, zajmując własne stanowisko w sprawie Gmina uważa, że powinien znaleźć zastosowanie następujący sposób opodatkowania:

  • na budynkach gospodarczych lub gruncie – świadczenia Gminy w ramach realizacji Projektu będą opodatkowane stawką podstawową 23% VAT (w tym zakresie art. 41 ust. 12 uptu nie znajdzie zastosowania),
  • na budynkach mieszkalnych o powierzchni przekraczającej 300 m2stawka 8% VAT znajdzie zastosowanie do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni 300 m2 w całkowitej powierzchni użytkowej budynku, a do pozostałej części znajdzie zastosowanie stawka 23% VAT (zgodnie z art. 41 ust. 12c uptu).

Ad 4

Nawiązując do odpowiedzi na pytanie nr 1, montaż Instalacji OZE przewiduje się m.in. na budynkach mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia nie przekracza 300 m2 oraz takich, których powierzchnia potencjalnie może przekroczyć 300 m2 .

Ad 5

Otrzymanie dofinansowania ma wpływ na decyzję o realizacji Projektu. Nie można jednak wykluczyć, że w przypadku braku otrzymania dofinansowania, Gmina zdecydowałaby się na realizację przedmiotowego Projektu ze środków własnych (w przypadku braku otrzymania dofinansowania Gmina dokonałaby analizy możliwości i zakresu realizacji projektu z istotnym udziałem środków własnych).

Ad 6

Gmina otrzymała dofinansowanie ze środków unijnych na realizację Projektu pn. „…”. Otrzymane dofinansowanie nie może być przeznaczone na inny projekt lub na inny cel.

Ad 7

W przypadku braku otrzymania dofinansowania Gmina musiałaby dokładnie przeanalizować możliwość jego realizacji. Nawiązując do odpowiedzi na pytanie 5, w przypadku braku otrzymania dofinansowania Gmina dokonałaby analizy możliwości i zakresu realizacji Projektu z istotnym udziałem środków własnych. Konieczne byłoby sprecyzowanie nowych źródeł jego finansowania z uwzględnieniem postanowień budżetu Gminy oraz jej planów i możliwości finansowych. W następstwie dokonania analiz finansowych mogłaby zostać przedstawiona mieszkańcom propozycja (oferta) realizacji działań inwestycyjnych na innych warunkach. Nie można przy tym wykluczyć, że przedstawiona wówczas mieszkańcom oferta zakładałaby wyższą odpłatność z ich strony.

Ad 8

Umowa zawarta z mieszkańcami przewiduje, że Gmina dokona wszystkich niezbędnych czynności związanych z montażem i zapewnieniem kompletnych Instalacji OZE. Tak więc Umowa obejmuje – w ramach kompleksowego świadczenia – zapewnienie przez Gminę towarów niezbędnych do wykonania Instalacji OZE.

Ad 9

Nabywane w związku z realizacją Projektu towary i usługi będą wykorzystywane – na zasadach opisanych w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku o interpretację – wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. kompleksowego świadczenia Gminy na rzecz mieszkańców polegającego na montażu kompletnej Instalacji OZE, zapewnieniu jej używania i przekazania na własność na zasadach określonych w Umowie.

Przy czym stanowisko powyższe jest uwarunkowane od pozytywnej odpowiedzi przez Dyrektora na pytanie nr 1 wniosku, a także uznania przez Dyrektora – w odniesieniu do pytania nr 2 wniosku – że świadczenie Gminy na rzecz mieszkańców stanowi czynność opodatkowaną VAT wg stosownej stawki VAT.

Ad 10

Umowa z mieszkańcami przewiduje, że może ona ulec rozwiązaniu ze skutkiem natychmiastowym w następujących przypadkach:

gdy Projekt nie uzyska pozytywnego wyniku na etapie oceny formalnej lub merytorycznej wniosku aplikacyjnego,

  1. gdy nie dojdzie do podpisania umowy o dofinansowanie przedsięwzięcia pn. „…”,
  2. niedokonania wpłaty przez właściciela (mieszkańca) w terminie i wysokości określonej w umowie,
  3. niewyrażenia zgody, że w przypadku zmiany wysokości maksymalnego udziału środków UE w wydatkach kwalifikowanych na poziomie projektu, wysokość wkładu własnego właściciela może ulec zmianie i będzie regulowana aneksem do Umowy,
  4. rozwiązania umowy użyczenia części nieruchomości.

Ad 11

Jak wskazano w opisie zdarzenia, świadczenie Gminy polega na kompleksowym świadczeniu na rzecz mieszkańców polegającym (obejmującym) na montażu kompletnej Instalacji OZE, zapewnieniu jej używania i przekazania na własność na zasadach określonych w Umowie.

Zdaniem Gminy, świadczenia realizowane w ramach Projektu dotyczące Instalacji OZE (które Gmina nabywa od Wykonawcy, a następnie świadczy na rzecz mieszkańców) będą kwalifikowane do:

  • grupowania PKWiU 43.22.12.0 „Roboty związane z wykonywaniem instalacji cieplnych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych” – w przypadku montażu instalacji solarnych oraz
  • grupowania PKWiU 43.21.10.2 „Roboty związane z wykonywaniem pozostałych instalacji elektrycznych” – w przypadku montażu paneli fotowoltaicznych.

Ad 12

Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją Projektu będą wystawiane na Gminę.

Ad 13

a) świadczenie Wykonawcy na rzecz Gminy

Tak jak zostało wskazane we wniosku, Gmina ogłosiła już przetarg nieograniczony pn. „…”. Przedmiotem zamówienia jest realizacja zadania inwestycyjnego polegającego na zaprojektowaniu, dostawie i montażu solarnych systemów grzewczych oraz instalacji fotowoltaicznych wykorzystujących energię słoneczną do produkcji energii elektrycznej.

Przedmiot zamówienia obejmuje projektowanie, dostawę i montaż:

  • 153 szt. instalacji kolektorów słonecznych,
  • 282 szt. instalacji fotowoltaicznych wykorzystujących energię słoneczną do produkcji energii elektrycznej.

Montaż oraz wykonanie odpowiednich instalacji ww. urządzeń będzie polegał na wykonaniu robót budowlanych zgodnie z projektami instalacji przygotowanymi przez Wykonawcę i programem funkcjonalno-użytkowym do Projektu.

Przedmiot zamówienia obejmuje:

  • wykonanie projektów Instalacji OZE dla każdego obiektu, na którym będą one montowane, z uwzględnieniem wymagań programu funkcjonalno-użytkowego i przepisów prawa budowlanego,
  • dostawę urządzeń i zapewnienie materiałów niezbędnych do realizacji przedmiotu zamówienia,
  • wykonanie robót budowlanych opisanych w SIWZ i załącznikach do SIWZ,
  • uruchomienie gotowych Instalacji OZE, ich przetestowanie oraz uzyskanie pozwoleń na użytkowanie (braku sprzeciwu wobec przystąpienia do użytkowania), ilekroć są wymagane,
  • serwis wykonanych Instalacji OZE w okresie rękojmi a także gwarancji w zakresie odpowiednim do postanowień gwarancyjnych oraz przepisów dotyczących rękojmi,
  • przeszkolenie użytkowników Instalacji.

Wszystkie te świadczenia mają być przedmiotem umowy pomiędzy Wykonawcą a Gminą.

b) świadczenie Gminy na rzecz danego mieszkańca

Jak wskazano w opisie sprawy, świadczenie Gminy na rzecz danego mieszkańca polega na kompleksowym świadczeniu polegającym (obejmującym) na montażu kompletnej Instalacji OZE (na nieruchomości danego mieszkańca), zapewnieniu jej używania i przekazania na własność na zasadach określonych w Umowie.

Zatem z uwagi na założenia i schemat Projektu szczegółowo opisany we wniosku o interpretację można uznać, że Gmina zawrze umowę z Wykonawcą w celu zagwarantowania (zapewnienia) Instalacji OZE poszczególnym mieszkańcom.

Ad 14

Zakłada się, że Wykonawca, który będzie świadczył czynności w ramach Projektu na rzecz Gminy, będzie podatnikiem, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 uptu.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytania.

  1. Czy otrzymane przez Gminę wpłaty od poszczególnych mieszkańców stanowią wynagrodzenie za świadczenie realizowane przez Gminę, stanowiące czynność podlegającą opodatkowaniu VAT? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1);
  2. W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 1 – czy wykonywana przez Gminę czynność, podlegając opodatkowaniu VAT, stanowi odpłatne świadczenie usług oraz według jakiej stawki podatku (VAT) czynność ta powinna być opodatkowana? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2);
  3. W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 1 – kiedy powstanie obowiązek podatkowy od otrzymanych przez Gminę wpłat od mieszkańców? (pytanie oznaczone we wniosku nr 3);
  4. Czy do nabywanego przez Gminę od Wykonawcy świadczenia (w zakresie dostawy i montażu instalacji paneli fotowoltaicznych i kolektorów słonecznych) będzie miała zastosowanie procedura odwróconego obciążenia, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 8 uptu, a jeśli tak, to jakie stawki VAT Gmina jako nabywca powinna zastosować? (pytanie oznaczone we wniosku nr 4);
  5. Czy Gminie przysługiwać będzie pełne prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT związanego z wydatkami poniesionymi w ramach realizacji Projektu? (pytanie oznaczone we wniosku nr 5);
  6. Czy w związku z realizacją Projektu na opisanych zasadach po stronie Gminy wystąpi obowiązek rozliczani VAT związanego z Projektem z uwzględnieniem przepisów o korekcie wieloletniej (art. 91 uptu), w tym obowiązek dokonania takiej korekty podatku naliczonego (w trybie art. 91 uptu) w którymkolwiek momencie? (pytanie oznaczone we wniosku nr 8).

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1, 2 i 3

Otrzymane przez Gminę wpłaty od poszczególnych mieszkańców będą stanowiły wynagrodzenie za świadczenie Gminy, stanowiące czynność podlegającą opodatkowaniu VAT. Wykonywane w ten sposób przez Gminę czynności podlegające opodatkowaniu VAT stanowić będą odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu VAT stawką podatku w wysokości:

  • 8% – w przypadku montażu Instalacji OZE na budynkach mieszkalnych o powierzchni nieprzekraczającej 300 m2,
  • 23% – w przypadku montażu Instalacji OZE na budynkach gospodarczych bądź na gruncie,

częściowo 8% i częściowo 23% – w przypadku montażu Instalacji OZE na budynkach mieszkalnych o powierzchni przekraczającej 300 m2.

Obowiązek podatkowy od otrzymanych przez Gminę od mieszkańców wpłat powstanie na zasadzie przewidzianej w art. 19a ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej uptu.

Ad 4

Do nabywanego przez Gminę od Wykonawcy świadczenia (w zakresie dostawy i montażu instalacji paneli fotowoltaicznych i kolektorów słonecznych) będzie miała zastosowanie procedura odwróconego obciążenia, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 8 uptu.

Gmina jako nabywca powinna opodatkować przedmiotową transakcję stawką:

  • 8% – w przypadku montażu Instalacji OZE na budynkach mieszkalnych o powierzchni nieprzekraczającej 300 m2,
  • 23% – w przypadku montażu Instalacji OZE na budynkach gospodarczych bądź na gruncie,
  • częściowo 8% i częściowo 23% – w przypadku montażu Instalacji OZE na budynkach mieszkalnych o powierzchni przekraczającej 300 m2.

Ad 5

Gminie przysługiwać będzie pełne prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT związanego z wydatkami poniesionymi w ramach realizacji Projektu.

Ad 6

W związku z realizacją Projektu na opisanych zasadach po stronie Gminy nie wystąpi obowiązek rozliczania VAT związanego z Projektem z uwzględnieniem przepisów o korekcie wieloletniej (art. 91 uptu), w tym obowiązek dokonania takiej korekty podatku naliczonego (w trybie art. 91 uptu) w którymkolwiek momencie.

Uzasadnienie:

Ad 1, 2 i 3

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 uptu, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 uptu, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast, na mocy art. 8 ust. 1 uptu, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Stosownie do art. 8 ust. 2a uptu, w przypadku, gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Na podstawie art. 15 ust. 1 uptu, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z kolei ust. 6 tego przepisu wskazuje, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W analizowanej sprawie Gmina będzie działała jako podatnik VAT, gdyż zakres jej świadczeń będzie realizowany na podstawie umów cywilnoprawnych zawartych z mieszkańcami.

Na mocy tych Umów Gmina zobowiąże się m.in. do montażu Instalacji OZE, przekazania ich mieszkańcom do korzystania, a następnie – po upływie okresu trwałości Projektu – do przeniesienia ich własności. Dodatkowo Gmina jest zobowiązana do zabezpieczenia realizacji Projektu, na którą składa się wyłonienie Wykonawcy odpowiedzialnego za dostawę i montaż Instalacji OZE oraz rozliczenie finansowe Projektu. Z kolei, z drugiej trony, mieszkańcy zobowiążą się w Umowach, do dokonania stosownych wpłat pieniężnych na rzecz Gminy.

Tym samym w przedmiotowej sprawie wystąpi – po stronie Gminy – czynność podlegająca opodatkowaniu VAT stanowiąca odpłatne świadczenie usług (przez Gminę na rzecz mieszkańców).

Usługom świadczonym przez Gminę odpowiada określone wynagrodzenie, do którego zapłaty zobowiązani są mieszkańcy.

W konsekwencji należy uznać, że w związku z realizacją Projektu i zawartymi Umowami z mieszkańcami, Gmina dokonuje odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 uptu podlega opodatkowaniu VAT.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 23% (stosownie do art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 uptu).

Z kolei, w myśl art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 uptu, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3, stawka podatku wynosi 8% z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z treścią art. 41 ust. 12 uptu, stawkę podatku 8% stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2 ,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2 .

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone powyżej, stawkę podatku 8%, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej, kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Według art. 2 pkt 12 uptu, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1991 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 – mieszkalnych jednorodzinnych, 112 – o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 – zbiorowego zamieszkania.

Budynki mieszkalne osób fizycznych, na których będą montowane Instalacje OZE będą budynkami mieszkalnym jednorodzinnymi. W przypadku, gdy ich powierzchnia nie przekracza 300 m2, są to obiekty budownictwa mieszkaniowego objęte społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu uptu.

Odnosząc się natomiast do znaczenia użytych w art. 41 ust. 12 sformułowań „modernizacja” i „termomodernizacja” należy wskazać, że przepisy uptu nie definiują tych pojęć.

W rozumieniu powszechnym „modernizacja” to ulepszenie, podwyższenie wartości technicznej, czy też użytkowej, podwyższenie standardu, unowocześnienie obiektu budowlanego lub jego części.

Natomiast w ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów, w art. 2 pkt 2 znajduje się określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, którym jest między innymi ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych.

W analizowanej sprawie, cele realizowanego Projektu mają być osiągnięte poprzez zamontowanie, a następnie udostępnienie (zapewnienie) instalacji solarnych lub instalacji fotowoltaicznych na budynkach mieszkalnych, budynkach gospodarczych lub na gruncie mieszkańców.

W założeniu, wszystkie świadczenia Gminy mają na celu poprawę i usprawnienie sytuacji energetycznej/cieplnej danego budynku, w tym obniżenie kosztów energii elektrycznej/cieplnej.

Jest to zatem ulepszenie i zwiększenie wartości danego budynku. W konsekwencji, świadczenie realizowane przez Gminę należy zaklasyfikować jako modernizację (względnie termomodernizację lub elektromodernizację) obiektów budowlanych.

Tym samym, świadczenia Gminy w ramach realizacji Projektu na rzecz mieszkańców w przypadku montażu Instalacji OZE na budynkach mieszkalnych o powierzchni nieprzekraczającej 300 m2 będą opodatkowane stawką 8% VAT (jako odpłatne świadczenie usług).

W przypadku montażu Instalacji OZE na budynkach gospodarczych lub gruncie, świadczenia Gminy w ramach realizacji Projektu będą opodatkowane stawką podstawową 23% VAT.

Natomiast w przypadku montażu Instalacji OZE na budynkach mieszkalnych o powierzchni przekraczającej 300 m2, stawka 8% VAT znajdzie zastosowanie do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni 300 m2 w całkowitej powierzchni użytkowej budynku, a do pozostałej części znajdzie zastosowanie stawka 23% VAT.

Z kolei, obowiązek podatkowy od przedmiotowych usług powstanie w momencie otrzymania przez Gminę wpłat od mieszkańców, zgodnie z zasadą przewidzianą w art. 19a ust. 8 uptu.

Przepis ten stanowi bowiem, że jeżeli przed dokonaniem dostawy lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty.

Ad 4

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 8 uptu wskazuje, że podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  • usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  • usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Jak stanowi art. 17 ust. 2 uptu, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8 usługodawca lub dokonując dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Zgodnie z art. 17 ust. 1h uptu, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

W załączniku nr 14 do uptu w poz. 2-48 zawarto listę usług budowlanych identyfikowanych przy pomocy Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

W treści przywołanych powyższej przepisów został uregulowany tzw. mechanizm odwróconego obciążenia, polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na nabywcę.

Mechanizm ten jest stosowany m.in. w przypadku podatników, na rzecz których świadczona jest – przez czynnego podatnika VAT – usługa budowlana wymieniona w załączniku nr 14 w poz. 2-48. Dodatkowo usługodawca powinien świadczyć te usługi jako podwykonawca.

Przepisy uptu nie definiują pojęcia podwykonawcy. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego podwykonawca to firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy.

W załączniku nr 14 uptu wskazane zostały takie usługi budowlane jak:

  • Roboty związane z wykonywaniem instalacji elektrycznych służących bezpieczeństwu (PKWiU 43.21.10.1),
  • Roboty związane z wykonywaniem pozostałych instalacji elektrycznych (PKWiU 43.21.10.2),
  • Roboty związane z wykonywanie instalacji wodno-kanalizacyjnych i odwadniających (PKWU 43.22.11.0),
  • Roboty związane z wykonywaniem instalacji cieplnych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych (PKWiU 43.22.12.0).

W analizowanej sprawie w ramach realizacji Projektu Gmina zobowiązała się do określonych świadczeń na rzecz mieszkańców polegających m.in. na zapewnieniu montażu Instalacji OZE na nieruchomościach, do których tytuł prawa własności posiadają mieszkańcy. Ponadto, Umowy zawarte z mieszkańcami przewidują, że po zakończeniu prac montażowych Instalacje OZE pozostaną własnością Gminy, a Gmina zapewni mieszkańcom wspomniane Instalacje OZE do korzystania na cały czas okresu trwałości Projektu.

Na dostawę i montaż Instalacji OZE Gmina przeprowadza przetarg nieograniczony, w którym wyłoni Wykonawcę. W ramach wykonawstwa instalacji fotowoltaicznych i instalacji solarnych wykonane zostaną przez Wykonawcę ściśle określone prace montażowe i instalacyjne szczegółowo opisane w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. Gmina będzie bezpośrednim nabywcą tych usług i na Gminę będą wystawiane faktury przez Wykonawcę.

Skoro więc Gmina świadczy na rzecz mieszkańca usługi związane z zamontowaniem i udostępnianiem Instalacji OZE wraz z przeniesieniem ich własności po okresie trwałości Projektu, a jednocześnie w celu realizacji tych świadczeń wyłoni w drodze przetargu Wykonawcę na dostawę i montaż Instalacji OZE, to w tym zakresie będzie korzystać z usług podwykonawcy.

Zdaniem Gminy, nabyte od Wykonawcy usługi, związane z zakupem i montażem Instalacji OZE należy zakwalifikować do danego grupowania PKWiU, w następujący sposób:

  • montaż instalacji solarnych – grupowanie PKWiU 43.22.12.0 „Roboty związane z wykonywaniem instalacji cieplnych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych”;
  • montaż paneli fotowoltaicznych – grupowanie PKWiU 43.21.10.2 „Roboty związane z wykonywaniem pozostałych instalacji elektrycznych”.

Wykonawca świadczący usługi montażu Instalacji OZE prawdopodobnie będzie podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ust. 1, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9.

Mając na uwadze powyższe należy uznać, że w sytuacji, gdy usługi związane z dostawą i montażem Instalacji OZE – przedstawione w opisie niniejszego wniosku – będą nabywane od Wykonawcy będącego podatnikiem VAT, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9 uptu, wówczas Gmina przy ich nabyciu będzie zobowiązana do rozliczenia podatku należnego na zasadzie przewidzianej w art. 17 ust. 1 pkt 8 uptu.

Jednocześnie usługi te będą opodatkowane stawką VAT:

  • 8% – w przypadku montażu Instalacji OZE na budynkach mieszkalnych o powierzchni nieprzekraczające 300 m2,
  • 23% – w przypadku montażu Instalacji OZE na budynkach gospodarczych bądź na gruncie,
  • częściowo 8% i częściowo 23% – w przypadku montażu Instalacji OZE na budynkach mieszkalnych o powierzchni przekraczającej 300 m2.

W zakresie zastosowania odpowiedniej stawki podatku w pełni aktualna pozostaje argumentacja przedstawiona w uzasadnieniu do pkt 1-3 niniejszego wniosku.

Ad 5

Na podstawie art. 86 ust. 1 uptu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest istnienie związku zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zasada ta jest wyrazem zasad neutralności, przejawiająca się w tym, że podatnik nie ponosi faktycznie ciężaru tego podatku.

Oznacza to, że VAT nie powinien obciążać podatników uczestniczących w obrocie towarami i usługami, którzy nie są ostatecznymi odbiorcami, gdyż ciężarem tego podatku powinien być obciążony ostateczny ich beneficjent, czyli konsument będący ostatnim ogniwem tego obrotu.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) uptu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Natomiast, w świetle art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. a) uptu, kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego z tytułu świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest usługobiorca.

W przedmiotowej sprawie Gmina będzie nabywała usługi od Wykonawcy w zakresie dostawy i montażu Instalacji OZE, a także inne usługi związane z realizacją Projektu. Nabyte usługi będą miały związek z realizowanymi przez Gminę opodatkowanymi VAT świadczeniami na rzecz mieszkańców w ramach realizacji Projektu.

Z uwagi na fakt, że świadczenia Gminy na rzecz mieszkańców będą podlegały opodatkowaniu VAT, Gmina będzie miała pełne prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia usług związanych z realizacją Projektu, w tym w zakresie dostawy i montażu Instalacji OZE.

Nabyte usługi będą bowiem bezpośrednio i wyłącznie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W przypadku, gdy nabywane przez Gminę usługi będą objęte mechanizmem odwrotnego obciążenia kwotę podatku naliczonego będzie stanowiła kwota podatku należnego z tytułu świadczenia usług, dla którego podatnikiem będzie Gmina (na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 8 uptu).

Ad 6

W związku z realizacją Projektu na opisanych zasadach po stronie Gminy nie wystąpi obowiązek rozliczania VAT związanego z Projektem z uwzględnieniem przepisów o korekcie wieloletniej (art. 91 uptu), w tym obowiązek dokonania takiej korekty podatku naliczonego (w trybie art. 91 uptu) w którymkolwiek momencie. Do zagadnienia opodatkowania VAT czynności wykonywanych przez Gminę na rzecz mieszkańców w ramach Projektu należy odnieść się w sposób całościowy.

Działania Gminy wykonywane w ramach Projektu, w tym objęte poszczególnymi Umowami pomiędzy Gminą a mieszkańcami, będą stanowić czynności podlegające opodatkowaniu VAT.

Jak już zostało wskazane wyżej, czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT jest świadczenie przez Gminę usługi montażu Instalacji OZE. Z przedmiotowym świadczeniem bezpośrednio będzie związane pieniężne świadczenie mieszkańca stanowiące wynagrodzenie uiszczane przez mieszkańca na rzecz Gminy.

Skoro zatem całe świadczenie Gminy na rzecz mieszkańca jest odpłatne, to jeśli przedstawione okoliczności zasad realizacji świadczeń montażu Instalacji OZE przez Gminę na rzecz mieszkańców nie ulegną zmianie, to w związku tym nie wystąpi okoliczność, która nakazywałaby dokonywać Gminie rozliczeń podatku naliczonego w trybie korekty wieloletniej (art. 91 uptu).

Z uwagi na powyższe, jeśli Gmina nie zmieni z danym mieszkańcem przedstawionych zasad realizacji Projektu w zakresie Instalacji OZE, wówczas nie wystąpi obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego (w trybie art. 91 uptu), w którymkolwiek momencie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • opodatkowania podatkiem VAT wpłat dokonywanych przez mieszkańców na podstawie umów cywilnoprawnych (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 1);
  • stawki podatku dla usługi świadczonej przez Gminę w ramach realizowanego przez nią projektu (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 2);
  • powstania obowiązku podatkowego od otrzymanych przez Gminę wpłat mieszkańców (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 3);
  • zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia dla nabywanych przez Gminę od Wykonawcy czynności (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 4);
  • prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami na realizację projektu pn. „…” (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 5);
  • korekty podatku naliczonego (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 8),

jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Tut. Organ informuje, że w pozostałym zakresie wniosku (pytania oznaczone we wniosku jako nr 6 i 7) zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki podatkowoprawne tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj