Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.479.2017.1.KC
z 3 stycznia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 listopada 2017 r. (data wpływu 22 listopada 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania realizowanego w ramach działalności statutowej pn. „Warsztaty kulinarne: ...”- jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 22 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania realizowanego w ramach działalności statutowej pn. „Warsztaty kulinarne: ...”.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Jednym z celów statutowych Ochotniczej Straży Pożarnej jest: rozwijanie kultury fizycznej i sportu oraz prowadzeni działalności kulturalno-oświatowej i rozrywkowej. Cele te są realizowane przez organizowanie zespołów świetlicowych, bibliotek, orkiestry, teatrów amatorskich, chórów, sekcji sportowych i innych form pracy społeczno-wychowawczej i kulturalno-oświatowej. Działania te są kierowane na rzecz mieszkańców ..., gminy ... oraz powiatu... i są bezpłatne.

W ramach wymienionej wyżej działalności statutowej Ochotnicza Straż Pożarna ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych zadania pn: „Warsztaty kulinarne: ...”. Zadanie to będzie podlegało dofinansowaniu w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Zadanie to polega na przeprowadzeniu warsztatów kulinarnych stacjonarnych oraz wyjazdu studyjnego skierowanych do mieszkańców obszaru działania LGD ..., co umożliwi zachowanie lokalnego dziedzictwa kulturowego. Warsztaty przeprowadzone zostaną za podstawie umowy zlecenia zawartej z osobą wyłonioną w drodze naboru przez Beneficjenta. Umowa będzie opiewała na 215 godzin pracy. Warsztaty będą obejmowały zajęcia teoretyczne i praktyczne i zostaną przeprowadzone dla 5 grup 15 - osobowych i odbędą się w budynku remizy OSP. Warsztaty zwieńczone zostaną spotkaniem podsumowującym, na którym uczestnicy zaprezentują wybrane przez siebie potrawy. Zakupione zostaną na potrzeby projektu produkty spożywcze niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia warsztatów. Ponadto zakupione zostaną fartuchy i czepki kucharskie, które otrzymają bezpłatnie uczestnicy zajęć. Wszystkie przepisy kulinarne wykonanych potraw zostaną wydane w formie folderu nakładem 100 szt., przez agencję wydawniczą posiadającą doświadczenie w tym zakresie. Jednocześnie uczestnicy wezmą udział w jednodniowym wyjeździe studyjnym (szkolenie wyjazdowe), podczas którego poznają tajniki kuchni staropolskiej. Wyjazd odbędzie się do Restauracji .... Na wyjazd zostanie wynajęty autokar, który przewiezie uczestników. Ponadto zakupione zostaną artykuły biurowe (np. papier ksero, notatniki, długopisy, tonery, obwoluty, koszulki na dokumenty, segregatory, markery, płyty CD, papier wizytówkowy) oraz aparat fotograficzny do dokumentowania fotograficznego warsztatów, spotkania podsumowującego oraz wyjazdu szkoleniowego.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy istnieje możliwość odzyskania przez Ochotniczą Straż Pożarną naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupu?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Nie ma możliwości odzyskania przez Ochotniczą Straż Pożarną naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupu, ponieważ Ochotnicza Straż Pożarna - Stowarzyszenie - nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług a nabywane w ramach działalności statutowej towary i usługi nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2017 r., poz. 210), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że w ramach działalności statutowej Ochotnicza Straż Pożarna ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych zadania pn: „Warsztaty kulinarne: ...”. Zadanie to polega na przeprowadzeniu warsztatów kulinarnych stacjonarnych oraz wyjazdu studyjnego skierowanych do mieszkańców obszaru działania LGD ..., co umożliwi zachowanie lokalnego dziedzictwa kulturowego. Wnioskodawca wskazał, że nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabywane w ramach działalności statutowej towary i usługi nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.


Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


W omawianej sprawie warunki uprawniające OSP do odliczenia nie będą spełnione, ponieważ - jak wynika z opisu sprawy - Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz dokonywane zakupy towarów i usług związane z projektem „Warsztaty kulinarne: ...” nie będą wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z realizacją zadania pn. „Warsztaty kulinarne: ...”, ponieważ towary i usługi nabywane w ramach tego zadania nie są wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, jak również Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.


Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj