Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4.4012.561.2017.1.PR
z 3 stycznia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2017 r. (data wpływu 19 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z nabyciem i utrzymaniem jachtu rekreacyjnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 19 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z posiadaniem i utrzymaniem jachtu rekreacyjnego.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka z o.o. sp. k. jest firmą, której głównym źródłem przychodów jest handel hurtowy wyrobami elektronicznymi i elektrycznymi dostarczanymi do sieci handlowych. Towary będące przedmiotem dostawy są importowane przez Spółkę z Chin w ilościach hurtowych. W celu nadania rangi i prestiżu swojej firmie, Spółka zamierza zawrzeć umowę leasingu finansowego na leasing w postaci przedmiotu - Jacht Motorowy Rekreacyjny.

Tym samym spółka obejmie jacht w posiadanie w oparciu o umowę leasingu finansowego. Jednocześnie zgodnie z art. 17f ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych finansujący wystawi na rzecz Spółki fakturę VAT dokumentującą dostawę przedmiotowego jachtu i opiewającą na całą wartość świadczenia wynikającego z umowy leasingu finansowego, tj. obejmującą spłatę wartości początkowej środka trwałego będącego przedmiotem leasingu oraz wynagrodzenie finansującego w postaci odsetek. Po objęciu jachtu w posiadanie Spółka zamierza wpisać jacht do ewidencji środków trwałych spółki. W trakcie trwania umowy leasingu finansowego spółka zamierza dokonywać odpisów amortyzacyjnych według stawek podatkowych przewidzianych dla jachtu będącego w leasingu.


Odpisy amortyzacyjne i odsetki z rat leasingowych stanowić będą dla spółki koszt uzyskania przychodu. Spółka na podstawie umowy leasingu finansowego zobowiązana zostanie również do ubezpieczenia przedmiotu leasingu we własnym imieniu i na swój koszt, lecz na rzecz finansującego.


Spółka informuje, że przedmiotowy jacht zamierza wykorzystywać w następujących celach:

  • Będą ponoszone wydatki na prace reklamowe polegające na druku na kadłubie napisów i szyldów informujących o rodzaju produkcji wykonywanej przez Spółkę, wydatki te mają prowadzić do zwiększenia zainteresowania potencjalnych klientów towarami firmy przez ich promocję oraz promocję samej firmy,
  • Na jachcie będą prowadzone spotkania i narady z odbiorcami i dostawcami Spółki, jak również spotkania z przedstawicielami handlowymi, połączone z krótkimi rejsami,
  • Spółka zamierza też brać udział w regatach lub innych zawodach celem promowania firmy,
  • Będą ponoszone koszty dotyczące zakupu paliwa, oleju, bieżące opłaty za przeglądy jachtu oraz inne opłaty związane z jego użytkowaniem,
  • Będą ponoszone wydatki na zakup żywności oraz napojów wykorzystywane podczas spotkań i narad z odbiorcami i dostawcami Spółki,
  • Po rozszerzeniu PKD Spółka zamierza wynajmować jacht osobom trzecim, w szczególności kontrahentom Spółki.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy Spółka posiada pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z rat leasingowych?
  2. Czy Spółka posiada pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z ponoszonych wydatków związanych z przygotowaniem jachtu do odbywania spotkań, narad tj. zakup żywności oraz napojów?
  3. Czy Spółka posiada pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z ponoszonych wydatków na zakup paliwa, olejów, bieżących opłat za przeglądy jachtu oraz innych opłat związanych z jego użytkowaniem?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Spółka przewiduje możliwość organizowania spotkań biznesowych z obecnymi lub potencjalnymi klientami na przedmiotowym jachcie. Spółka dostarcza swoje towary handlowe głównie do sieci handlowych. Spółka dąży do poszerzenia grona swoich nabywców poprzez zawarcie umów z jak największą liczbą sieci i dużymi dystrybutorami sprzętu elektrycznego i elektronicznego w kraju jak i zagranicą. Spółka importuje towary będące przedmiotem jej dostaw z Chin, gdzie również posada szereg kontrahentów i cały czas poszukuje nowych dostawców na oferowane towary, jak również rozbudowuje swoją ofertę handlową, co wiąże się z pozyskaniem nowych kontrahentów. Wynikiem czego są częste wizyty kontrahentów z Chin. Zamiarem Spółki jest wywarcie na kliencie jak i dostawcach pozytywnego wrażenia poprzez organizowanie spotkań, konferencji i narad na jachcie połączonych z kurtuazyjnym poczęstunkiem kawą czy herbatą lub też zapewnienie cateringu a w konsekwencji tworzenie korzystnych warunków do podtrzymywania czy też pozyskiwania kontaktów biznesowych. Dysponowanie przez Spółkę własnym jachtem motorowym znacząco podnosi wizerunek Spółki w oczach jej kontrahentów, potwierdzając jej dobrą sytuację finansową. Z założenia Spółka nie ma w swym zamiarze podejmować na jachcie jedynie wybranych klientów, ale jest skłonna do nawiązywania współpracy z nieograniczoną liczbą odbiorców. Ponadto Spółka posiada całą sieć przedstawicieli handlowych w kraju jak i zagranicą, którymi to również zamierza organizować spotkania na jachcie. Spółka uczestniczy w wielu wystawach i targach zagranicznych, gdzie w miarę możliwości zamierza wykorzystywać jacht do celów promocyjnych, jak również będzie organizowała na nim spotkania w trakcie targów. Spółka planuje również poszerzyć swój zakres działalności gospodarczej o wynajem jachtów motorowych, oferta adresowana będzie głównie do kontrahentów Spółki, jednakże Spółka nie wyklucza możliwości wynajmu jachtu innym osobom.

Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W myśl art. 86 ust. 1 ustawy VAT postanowiono, że w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy VAT, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wobec zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy VAT wynika, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 ustawy VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przepisy ustawy VAT dają podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego tylko jeśli istnieje związek między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą może mieć charakter pośredni lub bezpośredni. Zdaniem Spółki wszelkie wydatki związane z posiadaniem i utrzymaniem jachtu mają ścisły związek z przychodami osiąganymi z wykorzystania jachtu, gdyż dzięki zwiększeniu prestiżu jak również nowej formule reklamowania Spółki i jej asortymentu Spółka liczy na wzrost sprzedaży.


Stanowisko strony znajduje potwierdzenie w Indywidualnej interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie znak: IPPP1/4512-671/15-3/MK z dnia 23 września 2015.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Stosownie do dyspozycji art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Na podstawie ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Powyższa regulacja zawarta w art. 86 ust. 1 ustawy wskazuje, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.


Ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek ten może być zatem bezpośredni lub pośredni.


O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary lub usługi służą, np. dalszej odprzedaży, bowiem bezpośrednio wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.


Natomiast, ze związkiem pośrednim mamy do czynienia w sytuacji, gdy ponoszone wydatki nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych obrotach, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje uzyskanie obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług.


Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług przyczynia się pośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.


Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.


Należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


I tak, na mocy art. 88 ust. 3a ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

  1. sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:
    1. wystawionymi przez podmiot nieistniejący,
    2. (uchylona)
  2. transakcja
  3. (uchylony)
  4. wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:
    1. stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,
    2. podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
    3. potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;
  5. faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;
  6. (uchylony)
  7. wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Z opisu sprawy wynika, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie importu i hurtowej sprzedaży wyrobów elektronicznych i elektrycznych, dostarczanych do sieci handlowych. W celu nadania rangi i prestiżu swojej firmie Spółka zamierza przyjąć w użytkowanie, na podstawie leasingu finansowego, jacht.


Spółka wskazała, że przedmiotowy jacht zamierza wykorzystywać w celu:

  1. Zwiększenia zainteresowania potencjalnych klientów towarami firmy poprzez ich promocję oraz promocję samej firmy w formie reklamy polegającej na wykonaniu na kadłubie jachtu napisów i szyldów informujących o rodzaju działalności wykonywanej przez Spółkę,
  2. Pozyskiwania i podtrzymywania kontaktów biznesowych poprzez organizowanie na jachcie spotkań, konferencji i narad z kontrahentami Spółki,
  3. Promowania firmy poprzez udział w regatach i innych zawodach,
  4. Świadczenia usług wynajmu jachtu osobom trzecim, w szczególności kontrahentom Spółki (po rozszerzeniu PKD).

W związku z posiadaniem i użytkowaniem przedmiotowego jachtu Spółka będzie ponosić wydatki:

  1. Raty leasingowe,
  2. Koszty wykonania na kadłubie jachtu napisów i szyldów informujących,
  3. Zakup żywności oraz napojów wykorzystywanych podczas spotkań i narad,
  4. Zakup paliwa, oleju, bieżące opłaty za przeglądy jachtu oraz inne opłaty związane z jego użytkowaniem.

Na tle przedstawionego opisu sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z nabyciem i utrzymaniem jachtu rekreacyjnego.


Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że o ile rzeczywiście - jak wynika z treści wniosku - leasingowany jacht będzie przez Spółkę wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, w tym najmu, będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z rat leasingowych, wydatków związanych z przygotowaniem jachtu do odbywania spotkań, narad (tj. zakupu żywności, napojów) oraz wydatków związanych z jego utrzymaniem (tj. zakup paliwa, olejów, bieżących opłat za przeglądy jachtu oraz innych opłat związanych z jego utrzymaniem). Powyższe prawo będzie przysługiwać, o ile nie będą zachodziły wyłączenia zawarte w art. 88 ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj