Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-2.4011.300.2017.1.AK
z 5 stycznia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 listopada 2017 r. (data wpływu 6 listopada 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia płatnika oraz jego obowiązków z tytułu zlecenia przez Wnioskodawcę innemu podmiotowi organizację promocji mającej na celu wspieranie sprzedaży mieszkań oferowanych przez Spółkę – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 6 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia płatnika oraz jego obowiązków z tytułu zlecenia przez Wnioskodawcę innemu podmiotowi organizację promocji mającej na celu wspieranie sprzedaży mieszkań oferowanych przez Spółkę.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa (dalej Spółka lub Wnioskodawca) to firma deweloperska, której oferta obejmuje m.in. sprzedaż mieszkań. Działając na zlecenie Spółki, agencja reklamowa (będąca odrębnym od Spółki przedsiębiorcą -osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, dalej Agencja reklamowa) organizować będzie akcję wspierającą sprzedaż mieszkań oferowanych przez Spółkę (dalej Promocja), która stanowi sprzedaż premiową w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2016 r. poz. 2032 ze zm.; dalej ustawa o PIT).

Stwierdzenie, iż akcja promocyjna, której dotyczy niniejszy wniosek, jest sprzedażą premiową w rozumieniu ustawy o PIT, stanowi przy tym element opisu zdarzenia przyszłego. Wobec powyższego, pytanie Spółki nie dotyczy kwalifikacji Promocji, jako sprzedaży premiowej, na gruncie ww. ustawy.


Warunki i zasady, na jakich odbywa się Promocja, określa jej regulamin (dalej Regulamin).


Zgodnie z treścią Regulaminu, Spółka jest fundatorem nagród w Promocji (dalej Fundator), natomiast jej organizatorem jest Agencja reklamowa (dalej Organizator). Będąc organizatorem Promocji, Agencja reklamowa jest odpowiedzialna za obsługę Promocji, w szczególności za przyjmowanie, weryfikację i przechowywanie zgłoszeń uczestników Promocji; wydawanie uczestnikom Promocji nagród, przyjmowanie i rozpatrywanie reklamacji uczestników Promocji.

Promocja dotyczy zakupów mieszkań oferowanych przez Spółkę. Regulamin formułuje warunki uczestnictwa w Promocji oraz otrzymania nagrody związanej z Promocją. Warunki te dotyczą: podpisania ze Spółką umowy rezerwacyjnej, zapłaty Spółce kaucji rezerwacyjnej oraz podpisania ze Spółką umowy deweloperskiej w formie aktu notarialnego (w terminach wynikających z Regulaminu). Dodatkowe warunki udziału w Promocji dotyczą zgłoszenia uczestnictwa w Promocji, podania danych teleadresowych i kontaktowych uczestnika oraz jego numeru rachunku bankowego a także wyrażenia przez uczestnika Promocji zgody na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych i otrzymywania materiałów reklamowych Fundatora (tj. Spółki).

Formularz zgłoszeniowy powinien zostać złożony do Organizatora (Agencji reklamowej), po zbieraniu i zweryfikowaniu przez Fundatora.


Uczestnicy, którzy nie będą spełniać wskazanych w Regulaminie warunków udziału w Promocji, będą o tym informowani przez Organizatora (Agencję reklamową).


Każdy uczestnik Promocji, który spełni wymagania określone w Regulaminie, otrzyma kwotę pieniężną, w wysokości określonej w załączniku do Regulaminu (dalej Nagroda), na wskazany przez siebie numer konta.


Wydania (wykonania przelewu) Nagród dokonuje bezpośrednio Organizator (Agencja reklamowa). Nagrody, nie będą wobec powyższego wydawane przez Spółkę (Fundatora).


Na potrzeby niniejszego wniosku należy przyjąć, iż jednorazowa wartość Nagrody przekroczy limit 760 zł (słownie: siedemset sześćdziesiąt złotych).


W Regulaminie zawarto dodatkowo, iż Organizator (Agencja reklamowa), przy wydaniu nagród o jednorazowej wartości przekraczającej 760 zł, zobowiązuje się do przyznania uczestnikom Promocji dodatkowej nagrody pieniężnej, której wysokość odpowiadać będzie równowartości podatku od nagród. Zgodnie z Regulaminem, wartość ww. dodatkowej nagrody pieniężnej pokrywa Organizator Agencja reklamowa) i jest ona przeznaczona na zapłatę zryczałtowanego podatku od nagród.


W regulaminie zawarto ponadto stwierdzenie, iż Organizator (Agencja reklamowa), jako płatnik, przekazuje podatek od Nagrody do właściwego urzędu skarbowego, na podstawie przepisów ustawy o PIT.


Reklamacje dotyczące przebiegu Promocji, w zakresie niezgodności przeprowadzenia Promocji z Regulaminem, mogą być zgłaszane przez uczestników Promocji do Organizatora (Agencji reklamowej) - w terminie i na zasadach wskazanych w Regulaminie. Ostateczną decyzję o wynikach postępowania reklamacyjnego podejmuje Organizator (Agencja reklamowa).


Reasumując, z Regulaminu wynika, iż finansowy ciężar Nagród ponosi ostatecznie Spółka (Fundator). Podmiotem wydającym Nagrody i organizującym Promocję na zlecenie Spółki, we wszystkich jej aspektach, jest natomiast Agencja Reklamowa (Organizator).


W Regulaminie nie zamieszczono postanowień, z których miałoby wynikać, że Agencja Reklamowa, wobec uczestników Promocji, występuje w imieniu Spółki (działając np. z upoważnienia Spółki).


Ponadto, z uzgodnień poczynionych pomiędzy Spółką a Agencją reklamową, dotyczących rozliczeń finansowych związanych z Promocją, wynika, iż:

  • w pierwszej kolejności następuje fizyczne wydanie Nagrody uczestnikowi promocji przez Agencję reklamową, tj. następuje wypłata kwoty pieniężnej przez Agencję reklamową na rachunek uczestnika Promocji; następnie Agencja reklamowa obciąża tym kosztem Spółkę;
  • agencja reklamowa nie będzie otrzymywać od Spółki zaliczki na Nagrodę; zatem, najpierw fizycznie następuje wydanie (przelew) Nagrody przez Agencję reklamową, a potem dopiero Agencja reklamową może obciążać kosztem tej Nagrody Spółkę;
  • kwoty odpowiadające wartości Nagród, pomiędzy Agencją reklamową a Spółką, będą rozliczane za pomocą noty księgowej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


Czy płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, pobieranego na podstawie art. 41 ust. 4 ww. ustawy, od Nagród wydawanych w ramach Promocji, będzie Agencja reklamowa (Organizator)?


Zdaniem Wnioskodawcy w ocenie Spółki, płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, pobieranego na podstawie art. 41 ust. 4 ww. ustawy, od Nagród wydawanych w ramach Promocji, będzie Agencja reklamowa (Organizator). Tym samym, do poboru tego podatku nie będzie w zobowiązana Spółka (Fundator).


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.


Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, od nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, o ile przychód z tytułu tych nagród nie jest objęty zwolnieniem z podatku, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% nagrody.

Na podstawie art. 41 ust. 1 i 4, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, są obowiązane pobierać zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa powyżej, od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych, z tytułu m.in. nagród związanych ze sprzedażą premiową.


W ocenie Wnioskodawcy, w okolicznościach przedstawionego zdarzenia przyszłego, funkcję płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od Nagród, pełnić będzie Agencja reklamowa (Organizator). Funkcji tej nie będzie natomiast pełnić Spółka (Fundator).


Agencja reklamowa (Organizator) jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. Należy wobec powyższego do kręgu podmiotów, o których mowa w art. 41 ust. 4 w zw. z ust. 1 ustawy o PIT.


Z art. 41 ust 4 ustawy o PIT wynika dalej, iż płatnik pobiera zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych. Oznacza to, iż do poboru podatku (pełnienia funkcji płatnika) zobowiązany jest ten podmiot, który dokonuje wypłat (świadczeń) lub stawia do dyspozycji podatnika pieniądze lub wartości pieniężne, z tytułu m.in. nagród związanych ze sprzedażą premiową. Inaczej rzecz ujmując, zwrot „od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub...” dotyczy wypłat (świadczeń) dokonywanych przez ten sam podmiot, który jest zobowiązany do poboru podatku. W omawianym przepisie brak jest natomiast sugestii, iż obowiązek poboru podatku oraz przekazywanie wypłat (świadczeń) dotyczyć mogą różnych podmiotów.

W związku z powyższym kluczowym staje się ustalenie, kto w okolicznościach przedstawionego zdarzenia przyszłego powinien zostać uznany za podmiot przekazujący Nagrodę (nagrodę związaną ze sprzedażą premiową). W ocenie Wnioskodawcy nie ulega wątpliwości, iż jest to Agencja reklamowa (Organizator). Przesądza o tym wprost Regulamin. Wynika z niego, że wydawanie Nagród należy do zakresu odpowiedzialności Agencji reklamowej (Organizatora). To Agencja reklamowa (Organizator) wydaje Nagrodę uczestnikowi Promocji, który spełni warunki wskazane w Regulaminie. Agencja reklamowa (Organizator) czyni to przy tym we własnym imieniu - a nie w imieniu Spółki (Fundatora). Tym samym, przychód po stronie podatnika (uczestnika Promocji) powstanie w związku z działaniem Agenci reklamowej (Organizatora) względem uczestnika Promocji. Dla powstania tego przychodu nie ma zaś znaczenia działanie Spółki (Fundatora), które zwróci Agencji reklamowej (Organizatorowi) równowartość wydanej (wcześniej) Nagrody. Spółka (Fundator) nie dokonuje bowiem wydania Nagrody komukolwiek. Nie może wobec powyższego pełnić funkcji płatnika. Podatek powinien zostać pobrany w momencie wydawania Nagrody, niezależnie od tego czy następnie dojdzie do rozliczenia pomiędzy Agencją reklamową (Organizatorem) a Spółką (Fundatorem).

Podkreślić należy dalej, iż zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2017 r. poz. 201; dalej Ordynacja podatkowa), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu. Skoro Nagrodę wydaje (faktycznie) Agencja reklamowa (Organizator), to ten tylko podmiot ma realnie możliwość dokonania poboru podatku, czyli realizacji obowiązków płatnika wynikających z ww. przepisu Ordynacji podatkowej. Natomiast Spółka (Fundator), skoro nie wydaje Nagrody, nie miałaby możliwości potrącenia z niej jakichkolwiek kwot. Przyjęcie innego stanowiska oznaczałoby nałożenie na Spółkę (Fundatora) obowiązku niemożliwego do realizacji. W przepisach ustawy o PIT nie zawarto bowiem dla analizowanego przypadku przepisu, który stanowiłby dla Spółki (Fundatora) podstawę do żądania wpłaty Spółce (Fundatorowi) kwoty zryczałtowanego podatku od Nagrody, która uczestnikowi Promocji przekazywana jest przez inny podmiot (tj. Agencję reklamową).

W ocenie Wnioskodawcy, decydującym dla wskazania funkcji płatnika powinno być ponadto określenie, który podmiot w ujęciu prawnym dokonuje przyrzeczenia i następnie przekazania świadczenia (nagrody) w ramach programu sprzedaży premiowej. W świetle Regulaminu stwierdzić zaś należy, iż przyrzeczenia Nagrody i jej przekazania dokonuje Agencja reklamowa (Organizator). To Agencja Reklamowa (Organizator), poprzez Regulamin, przyrzeka Nagrodę w przypadku spełnienia wskazanych w Regulaminie warunków i to Agencja reklamowa (Organizator) zobowiązana jest tego przyrzeczenia dotrzymać. Co za tym idzie, roszczenia o przekazanie Nagrody powinny (i mogą być) kierowane wyłącznie do Agencji reklamowej (Organizatora), nie zaś do Spółki (Fundatora). Koresponduje to z tymi postanowieniami Regulaminu, z których wynika, iż reklamacje dotyczące przebiegu Promocji, w zakresie niezgodności przeprowadzenia Promocji z Regulaminem, mogą być zgłaszane przez uczestników do Agencji reklamowej (Organizatora). Ostateczną zaś decyzję o wynikach postępowania reklamacyjnego również podejmuje Agencja reklamowa (Organizator). Na Spółce (Fundatorze) spoczywa jedynie obowiązek zrefinansowania Agencji reklamowej (Organizatorowi) wartości Nagród. Spółka (Fundator) nie jest zaś odpowiedzialna za wydanie Nagród, które następnie refinansuje.


Zdaniem Wnioskodawcy bez znaczenia pozostaje fakt, kto ponosi ciężar ekonomiczny Nagrody. Do tej okoliczności przepis art. 41 ust. 4 ustawy o PIT w ogóle się nie odnosi.


Także w stanowisku organów podatkowych wskazać należy takie, z których wynika, iż obowiązki płatnika ciążą na organizatorze (konkursu, sprzedaży premiowej) - także np. wówczas, gdy przekazywana przez organizatora nagroda nie stanowi jego własności. Jak zawarto w interpretacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 2 lutego 2011 r. (nr ILPB1/415-1250/10-3/AMN: „(...) wystąpienie obowiązku płatnika nie jest zależne od tego, czy podmiot faktycznie dokonujący wypłat (świadczeń) z tytułu wygranych w konkursach jest w momencie wydania nagród ich właścicielem. Zatem powyższy obowiązek ciąży na Organizatorze niezależnie od tego, czy w momencie wydania nagrody laureatowi jest on właścicielem wydawanej nagrody, czy tylko dysponuje tą nagrodą.”

Uwzględniając powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, pobieranego na podstawie art. 41 ust. 4 ww. ustawy, od Nagród wydawanych w ramach Promocji, będzie Agencja reklamowa (Organizator). Do poboru tego podatku nie będzie w tej sytuacji zobowiązana Spółka (Fundator).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku.


W treści art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, ustawodawca jako źródła przychodów wskazał inne źródła.


Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12 – 14 i 17.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.


Z uwagi na powyższą definicję, na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki podatkowe, tj.:

  1. obliczenie,
  2. pobranie,
  3. wpłacenie

– podatku, zaliczki lub raty.


Z kolei płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8 Ordynacji podatkowej, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony, o czym stanowi art. 30 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.


Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy, z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.


Kluczową kwestią dla oceny stanowiska Wnioskodawcy jest ustalenie, który podmiot w przedstawionym zdarzeniu przyszłym jest płatnikiem 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od wartości wydanych nagród pieniężnych.


Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Na podstawie art. 42 ust. 1a ustawy, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż działając na zlecenie Spółki, agencja reklamowa organizować będzie akcję wspierającą sprzedaż mieszkań oferowanych przez Spółkę, która stanowi sprzedaż premiową w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych Zgodnie z treścią Regulaminu, Spółka jest fundatorem nagród w Promocji, natomiast jej organizatorem jest Agencja reklamowa. Będąc organizatorem Promocji, Agencja reklamowa jest odpowiedzialna za obsługę Promocji, w szczególności za przyjmowanie, weryfikację i przechowywanie zgłoszeń uczestników Promocji; wydawanie uczestnikom Promocji nagród, przyjmowanie i rozpatrywanie reklamacji uczestników Promocji.

Promocja dotyczy zakupów mieszkań oferowanych przez Spółkę. Regulamin formułuje warunki uczestnictwa w Promocji oraz otrzymania nagrody związanej z Promocją. Warunki te dotyczą: podpisania ze Spółką umowy rezerwacyjnej, zapłaty Spółce kaucji rezerwacyjnej oraz podpisania ze Spółką umowy deweloperskiej w formie aktu notarialnego (w terminach wynikających z Regulaminu). Dodatkowe warunki udziału w Promocji dotyczą zgłoszenia uczestnictwa w Promocji, podania danych teleadresowych i kontaktowych uczestnika oraz jego numeru rachunku bankowego a także wyrażenia przez uczestnika Promocji zgody na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych i otrzymywania materiałów reklamowych Fundatora (tj. Spółki).


Każdy uczestnik Promocji, który spełni wymagania określone w Regulaminie, otrzyma kwotę pieniężną, w wysokości określonej w załączniku do Regulaminu, na wskazany przez siebie numer konta. Wydania (wykonania przelewu) Nagród dokonuje bezpośrednio Organizator.

Reasumując, z Regulaminu wynika, iż finansowy ciężar Nagród ponosi ostatecznie Spółka (Fundator). Podmiotem wydającym Nagrody i organizującym Promocję na zlecenie Spółki, we wszystkich jej aspektach, jest natomiast Agencja Reklamowa (Organizator).


Należy zauważyć, że żaden z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stanowi, że dokonanie świadczenia, postawienie pieniędzy lub wartości pieniężnych do dyspozycji określonej osobie powinno nastąpić bezpośrednio przez podmiot, który jest płatnikiem. Płatnikiem jest podmiot, który zleca zorganizowanie danego przedsięwzięcia i ponosi ekonomiczny ciężar przekazywanych nagród. Agencja będzie na zlecenie Wnioskodawcy realizować akcję wspierającą sprzedaż mieszkań oferowanych przez Wnioskodawcę i to Wnioskodawca będzie ponosił ciężar ekonomiczny przedsięwzięcia tzn. będzie fundatorem nagród. Wobec tego nie można uznać, że na Agencji ciążą obowiązki płatnika wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem w efekcie nie ponosi ona ekonomicznego ciężaru zakupu nagród oraz działa na zlecenie Spółki. To w interesie Wnioskodawcy będzie odbywało się opisane wyżej przedsięwzięcie, mające na celu akcję wspierającą sprzedaż mieszkań.

Podmiotem finansującym to przedsięwzięcie łącznie z nagrodami jest podmiot zlecający, tj. Wnioskodawca na rzecz, którego Agencja reklamowa świadczy tylko usługi. Poprzez zawarcie umowy Agencja nie wchodzi w prawa i obowiązki podmiotu zlecającego. Inicjatorem i Organizatorem akcji promocyjnej jest faktycznie Wnioskodawca, zlecający Agencji w ramach prowadzonej przez Nią w tym zakresie działalności gospodarczej, organizację akcji promocyjnej. To na zleceniodawcy (Wnioskodawcy), będzie ciążył obowiązek pobrania 10% zryczałtowanego podatku dochodowego oraz obowiązek płatnika. Podkreślenia wymaga, że obowiązku płatnika wynikającego z przepisu ustawy, nie można przenieść na inny podmiot w drodze umowy cywilnoprawnej.

Fakt, że kompleksową obsługą akcji promocyjnej zajmuje się Agencja, na podstawie zlecenia Wnioskodawcy – zleceniodawcy, nie czyni Agencji płatnikiem podatku i w związku z tym nie spoczywają na Niej żadne obowiązki płatnika w związku z wydawaniem nagród. W świetle wyżej powołanych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązki płatnika podatku dochodowego będą ciążyły na podmiocie zlecającym, ponoszącym ekonomiczny (finansowy) ciężar organizacji Promocji.

Uwzględniając powyższe, to na Wnioskodawcy będą ciążyć obowiązki płatnika związane z naliczeniem, pobraniem, wpłaceniem podatku oraz wystawieniem „deklaracji rocznej o zryczałtowanym podatku dochodowym PIT-8AR”, o których mowa w art. 41 ust. 4 oraz art. 42 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych


Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.


Odnośnie powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji organu podatkowego wskazać należy, że interpretacja ta dotyczy tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, osądzonej w określonym stanie faktycznym i w tej sprawie rozstrzygnięcie w niej zawarte jest wiążące. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  • z zastosowaniem art. 119a;
  • w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj