Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.27.2018.2.MD
z 25 stycznia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 10 stycznia 2018 r. (data wpływu 15 stycznia 2018 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży biletów parkingowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 stycznia 2018 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży biletów parkingowych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Firma Wnioskodawcy świadczy m.in. usługi parkingowe. Teren do prowadzenia parkingu jest dzierżawiony od innych firm, instytucji.

Obecnie prowadzone przez Firmę Wnioskodawcy parkingi są obsługowe i paragon fiskalny wystawiany jest przez obsługę parkingu tj. Parkingowego.

Przedmiotem wniosku o interpretację jest zamiar uruchomienia przez Firmę Wnioskodawcy pierwszego w działalności parkingu całkowicie samoobsługowego i w pełni zautomatyzowanego, tzw. Strefy Płatnego Postoju (SPP).

Na podstawie wygranego postępowania przetargowego i podpisanej umowy z właścicielem nieruchomości na wynajem terenów, Firma rozpocznie prowadzenie płatnego, automatycznego, samoobsługowego parkingu – tzw. Strefy Płatnego Postoju (SPP).

Będzie to pierwszy w Firmie parking samoobsługowy, całkowicie zautomatyzowany w nowej lokalizacji, bez konieczności zatrudniania pracowników do pobierania opłat, tj. Parkingowych. Parking zorganizowany zostanie w ten sposób, że będzie spełniał kryteria zawarte w punkcie 42 załącznika do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 20 grudnia 2017 r. (poz. 2454).

Parking ten nie będzie powiązany w żaden sposób z pozostałymi lokalizacjami, gdzie Firma prowadzi już działalność parkingową. W związku z tym nowa lokalizacja gdzie będzie prowadzony parking zostanie wpisana do CEiDG firmy. Z uwagi na fakt, iż dzierżawiony w ramach jednej umowy parking, zlokalizowany będzie na trzech różnych oddalonych od siebie placach, parking będzie podzielony na 3 Strefy Płatnego Postoju: A, B, C.

Na każdej ze stref zostanie zainstalowane po jednym niezależnym urządzeniu (tzw. PARKOMAT) do bezobsługowego poboru opłat za postój. Klient będzie miał możliwość uiścić opłatę za postój tylko w urządzeniu (parkomacie) za pośrednictwem: bilonu, kartą kredytową lub debetową (tzw. płatności zbliżeniowe). Płatność za postój będzie przyjmowana tylko w walucie polskiej tj. złotym polskim. Każdy parkomat umożliwi wydruki raportów dziennych i miesięcznych zawierających kwotę utargu w rozbiciu na kwotę netto VAT i brutto.

Opłaty pobierane za postój będą opodatkowane stawką podatku VAT wynoszącą 23%. Parkomaty będą działać autonomicznie, tzn. każde z urządzeń będzie działało niezależnie. Parkomaty nie będą podłączone do żadnego systemu parkingowego (parkomaty będą działać niezależnie od siebie).

Prowadzony parking – Strefa Płatnego Postoju (SPP) zostanie zorganizowana w następujący sposób:

  1. Kierowca wjeżdża na parking i zajmuje miejsce postojowe.
  2. Po wyjściu z pojazdu Kierowca niezwłocznie uiszcza z góry opłatę za postój bezpośrednio w parkomacie, postępując zgodnie z instrukcją obsługi zamieszczoną na urządzeniu.
  3. Po dokonaniu zapłaty, parkomat drukuje bilet parkingowy na którym zawarte są informacje: dane i adres Firmy, rodzaj transakcji, kwota brutto opłaty, kwota i stawka podatku VAT zawierającego się w opłacie.
  4. Bilet wydrukowany z parkomatu Kierowca musi niezwłocznie umieścić wewnątrz pojazdu na desce rozdzielczej w widocznym miejscu.
  5. Osoby uprawnione przez instytucje wydzierżawiającą teren, mają możliwość wykupu terminowego abonamentu na postój. Wykup odbywa się w analogiczny sposób jak dla biletu, tj. samoobsługowo w parkomacie.
  6. Po zakończeniu postoju, kierowca wyjeżdża z parkingu (Strefy Płatnego Postoju).

Klient będzie musiał samodzielnie pilnować czy czas na jaki opłacił postój jest wystarczający, bowiem w przypadku, kiedy godzina do której opłacono postój minie, a dodatkowy bilet przedłużający czas postoju nie zostanie przez Klienta wykupiony, może zostać naliczona tzw. opłata dodatkowa.

Opłata dodatkowa będzie nałożona przez Kontrolera poruszającego się pieszo po obiekcie. Kontroler stwierdzając, że dany pojazd nie ma opłaconego postoju (brak biletu wewnątrz pojazdu) lub czas za postój został przekroczony, wystawia zawiadomienie o konieczności wniesienia opłaty dodatkowej, zgodnie z cennikiem opłat zamieszczonym w regulaminie SPP (regulamin stanowi załącznik nr 1 do wniosku). Zawiadomienie (druczek papierosy) jest umieszczane za wycieraczką przedniej szyby pojazdu.

Opłata dodatkowa dokonywana jest samodzielnie przez Kierowcę w parkomacie.

Na potwierdzenie dokonania opłaty parkomat drukuje wydruk z informacjami takimi jak dane i adres Firmy, rodzaj transakcji, kwota brutto opłaty, kwota i stawka podatku VAT zawierającego się w opłacie.

Kontroler nie przyjmuje żadnych opłat, ani nie pobiera gotówki od Klientów. Jego zadaniem będzie tylko i wyłącznie weryfikowanie czy Kierowcy wykupili bilet w parkomacie, czy nie przekroczyli czasu postoju, wystawianie zawiadomień, sprawdzanie sprawności parkomatów, dokonywanie wydruków raportów dziennych i miesięcznych z parkomatów.

Wszystkie płatności dokonywane są samoobsługowo przez Kierowcę w parkomacie.

Parking będzie więc prowadzony za pośrednictwem samoobsługowych urządzeń (parkomatów), które dzięki swoim właściwościom mieszczą się w poz. 42 załącznika do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 20 grudnia 2017 r. (poz. 2454) tj. Usługi świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność:

  1. w bilonie lub banknotach, lub
  2. innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Zawiadomienia o braku biletu lub naruszeniu regulaminu będą wystawiane przez pracujących Kontrolerów, a jeśli będzie potrzeba wystawienia faktury za postój, klient będzie zwracał się bezpośrednio do naszej Firmy, gdzie po przedstawieniu opłaconego biletu będzie wystawiana faktura.

Dochody z tytułu opłat za parkowanie stanowić będą dochody Wnioskodawcy. Po każdym opróżnieniu urządzeń, kwota utargu będzie wpłacana na rachunek Wnioskodawcy. Dochody te będą księgowane oraz rozliczany będzie podatek VAT i w obowiązujących terminach odprowadzany do właściwego Urzędu Skarbowego.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę, że Firma Wnioskodawcy prowadzi obecnie zamknięte parkingi.

Obecnie prowadzone parkingi zorganizowane są w następujący sposób:

  1. Kierowca przed wjazdem na parking musi zatrzymać się przed szlabanem parkingowym.
    Po naciśnięciu przycisku w bileterce, urządzenie wydaje bilet a szlaban podnosi się do góry umożliwiając wjazd na parking. Kierowca parkuje pojazd na terenie parkingu.
  2. Po zakończeniu postoju, przed wyjazdem z parkingu kierowca ma do wyboru dwie możliwości rozliczenia biletu. W tym celu Klient może:
    • Podejść lub podjechać do biura parkingu (budki parkingowej przy wyjeździć) gdzie należy okazać bilet obsłudze parkingu.
      Bilet jest skanowany przez obsługę w skanerze podpiętym do komputera, a system parkingowy nalicza opłatę. Klient przekazuje zapłatę Parkingowemu, który przyjmuje gotówkę, wydaje resztę (jeśli dotyczy) oraz podaje paragon fiskalny wydrukowany z drukarki fiskalnej. Szlaban wyjazdowy otwiera się. Klient opuszcza parking.

    • lub (jeżeli jest na obiekcie zainstalowana Kasa Automatyczna)
    • Podejść/podjechać do kasy automatycznej zainstalowanej w pobliżu budki parkingowej, gdzie należy zeskanować bilet i dokonać płatności. Kasa automatyczna podpięta jest do komputera zainstalowanego w biurze parkingu (budce parkingowej).
      Po dokonaniu płatności w kasie automatycznej, paragon fiskalny drukowany jest na drukarce fiskalnej zainstalowanej w budce parkingowej. Przed wyjazdem Klient podaje obsłudze opłacony bilet i otrzymuje od obsługi parkingu paragon fiskalny. Szlaban wyjazdowy otwiera się. Klient opuszcza parking.



Obecnie prowadzone parkingi zamknięte są zawsze z obsługą osobową. Dzięki temu, że są to parkingi zamknięte na zorganizowanym terenie (jeden plac) z obsługą osobową, była możliwość zainstalowania serwera (komputera) w biurze parkingu (budce parkingowej), który technicznie jest w stanie połączyć kasę automatyczną z drukarką fiskalną. Dzięki temu na tych parkingach są kasy automatyczne, gdzie sprzedaż za ich pośrednictwem jest ewidencjonowana za pomocą drukarki fiskalnej ale i tak paragon wydawany jest w budce parkingowej przez Parkingowego na podstawie opłaconego biletu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy czynności rejestrowane przez samoobsługowe urządzenia tzw. Parkomaty zainstalowane na nowo prowadzonym parkingu mogą korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących?

Stanowisko Wnioskodawcy:

W związku ze zdarzeniem przyszłym, które będzie miało miejsce Wnioskodawca uważa, że Firma może skorzystać ze zwolnienia na podstawie § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 20 grudnia 2017 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2017 r. poz.2454).

Stanowisko Wnioskodawcy poparte jest następującymi faktami:

  • parking, który otwiera Wnioskodawca będzie nowym miejscem prowadzenia działalności gospodarczej, które będzie zgłoszone do CEIDG, na którym nigdy wcześniej Firma nie prowadziła parkingu,
  • parking będzie całkowicie automatyczny i samoobsługowy, a pobór opłat będzie prowadzony tylko za pośrednictwem PARKOMATÓW,
  • z uwagi na formę prowadzenia nowego parkingu, technicznie nie jest możliwe pobieranie opłat, które mogłyby być ewidencjonowane przy zastosowaniu kas rejestrujących,
  • wszystkie czynności związane z dokonaniem płatności za postój klient będzie wykonał samodzielnie,
  • opłata za postój będzie pobierana z góry, a klient w czasie dokonywania opłaty będzie sam określał na jaki czas opłaca postój swojego pojazdu na wzór Stref Płatnego Parkowania w miastach,
  • do tej pory nasza Firma nie prowadziła żadnego obiektu w sposób wyłącznie automatyczny i samoobsługowy,
  • opłaty uiszczane poprzez kasy automatyczne na obecnie funkcjonujących parkingach są fiskalizowanie ale paragon fiskalny i tak wydaje obsługa parkingu tzw. Parkingowy.

Fakt, że Firma Wnioskodawcy prowadzi już parkingi, na których są m.in. kasy automatyczne w których można dokonać opłaty jest nieistotny, ponieważ na nowym parkingu występować będą tylko bezobsługowe urządzenia (parkomaty) nie mające połączenia z serwerem (komputerem), przez co niemożliwe jest podłączenie kas rejestrujących. Nie będzie też obsługi osobowej do poboru opłat, bowiem wszystkie płatności będą dokonywane w automatach (parkomatach). Natomiast na już funkcjonujących parkingach gdzie są kasy automatyczne połączone z drukarkami fiskalnymi jest obsługa osobowa czuwająca nad sprawnym działaniem serwera i drukarek fiskalnych, a klienci mają wybór sposobu dokonania opłaty – albo samoobsługowo (przy czym paragon i tak wydaje parkingowy), albo tradycyjnie w budce parkingowej (kasie ręcznej).

Z uwagi na powyższe Wnioskodawca, uważa że Firma Wnioskodawcy na nowym parkingu ma prawo zastosować zwolnienie o którym mowa § 2 pkt 1 ww. rozporządzenia i w przedstawionym stanie faktycznym § 8 pkt 3 ww. rozporządzenia nie ma zastosowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą.

Stosownie do art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl art. 111 ust. 1a ustawy – do obrotu wykazywanego w ewidencji, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się kwoty podatku należnego.

Należy jednak zauważyć, że na mocy delegacji ustawowej zawartej w przepisie art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie, bowiem mogą one korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej.

Kwestie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników od 1 stycznia 2018 r. reguluje rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 20 grudnia 2017 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2017 r. poz. 2454) zwane dalej rozporządzeniem.

Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia – zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2018 r. czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku (ust. 2 § 2 rozporządzenia).

W załączniku do ww. rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wskazano w poz. 42 – usługi świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność:

  1. w bilonie lub banknotach, lub
  2. innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy przedmiotu działalności.

Przepis § 8 ust. 3 rozporządzenia stanowi, że w przypadku podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2018 r. rozpoczęli ewidencjonowanie czynności wymienionych w poz. 36, 41 lub 42 załącznika do rozporządzenia, zwolnienia, o którym mowa w § 2, w zakresie tych czynności ewidencjonowanych nie stosuje się.

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3 – zgodnie z § 4 rozporządzenia – nie stosuje się, w określonych w nim przypadkach.

Ograniczenia wymienione w ww. przepisach nie mają jednak zastosowania w omawianej sprawie.

Obecnie prowadzone przez firmę Wnioskodawcy parkingi są obsługowe i paragon fiskalny wystawiany jest przez obsługę parkingu tj. Parkingowego. Natomiast przedmiotem wniosku o interpretację, jak wskazał Wnioskodawca jest zamiar uruchomienia przez Firmę Wnioskodawcy pierwszego w działalności parkingu całkowicie samoobsługowego i w pełni zautomatyzowanego, tzw. Strefy Płatnego Postoju (SPP).

Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca zamierza rozpocząć prowadzenie płatnego, automatycznego, samoobsługowego parkingu – tzw. Strefy Płatnego Postoju. Będzie to pierwszy w Firmie Wnioskodawcy parking samoobsługowy, całkowicie zautomatyzowany w nowej lokalizacji, bez konieczności zatrudniania pracowników do pobierania opłat. Jak podał Wnioskodawca parking zorganizowany zostanie w ten sposób, że będzie spełniał kryteria zawarte w punkcie 42 załącznika do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 20 grudnia 2017 r. Na każdej ze stref zostanie zainstalowane po jednym niezależnym urządzeniu (tzw. PARKOMAT) do bezobsługowego poboru opłat za postój. Wszystkie płatności dokonywane są samoobsługowo przez Kierowcę w parkomacie.

Z wniosku wynika zatem, że pobierane opłaty za pomocą samoobsługowych urządzeń (Parkomatów) nie są i nie były ewidencjonowane za pomocą kasy rejestrującej. Zatem, w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania przepis § 8 ust. 3 rozporządzenia, w myśl którego zwolnienie na podstawie § 2 w związku z poz. 42 załącznika nie miało zastosowania do tych czynności, jeżeli przed 1 stycznia 2018 r. rozpoczęto ich ewidencjonowanie przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Tym samym, Wnioskodawca nie ma obowiązku ewidencjonowania obrotu uzyskanego z opłat pobieranych za postój za pomocą kasy rejestrującej do 31 grudnia 2018 r. na podstawie § 2 ust. 1 w związku z poz. 42 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że Wnioskodawca w związku z pobieraniem opłat za usługi parkowania przy użyciu urządzenia (Parkomatu) zainstalowanego na nowo prowadzonym parkingu – całkowicie samoobsługowego i w pełni zautomatyzowanego, nie będzie miał obowiązku ewidencjonowania tego obrotu za pomocą kasy rejestrującej do 31 grudnia 2018 r.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy, jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj